Jump to content
kat-e

Den nye krenkelseskulturen er farlig og lik Sovjetunionen.

Recommended Posts

kat-e

Jeg har flere venner og kollegaer som har bodd i Sovjetunionen / Øst-Europa under den kalde krigen. (på 70 og 80 tallet), den gangen var det faktisk ikke så vanlig å sende opposisjonelle til fengsel (Gulag). Regimene oppdaget at det holdt med å ha litt press på innbeyggerne for å få de til å adlyde.

Det fremste virkemidlet var å gi folk sparken. Ei jeg jobber sammen med kan huske at på en skole hun gikk, var det en som jobbet med å rense og vedlikeholde svømmebassenget etc. Han hadde vært lærer en gang, men hadde snakket pent om Vesten, da rektor hørte dette fikk han sparken. Enten fordi rektor var ihugga kommunist, eller var selv redd for å bli sparket. Etter noen år fikk noen dårlig samvittighet og gav han en vaktmester jobb, men han fikk ikke lov å ha kontakt med elevene. De andre lærerne ville ikke snakke om dette en gang

I dagens USA og Europa får mange nå sparken .for å si noe som kan virke krenkende, alle er redde. Det er veldig lite som skal til, de har alle en fellesnevner og det er temaer, som går på etnisk bakgrunn, likestilling, Islam, Innvandring, Kjønn (det finnes 112 forskjellige i følge FN) transrettigheter, homofili, urbefolkning osv.

I Norge vil nå ikke LO ha noe med Geelmuyden Kiese å gjøre etter hans uttalelser om kebab norsk. (LO er ikke kjent for yttringfrihet eller demokrati) I England har flere fått sparken for bla for å nekte for at den finnes flere en 2 kjønn. Nå kan en professor i Kanada muligens få sparken fordi han for 30-år siden skrev en artikkel i mot kvotering. Det er mange eksempler.

Jeg synes det er viktig å ta advarsler fra de som har bodd i diktaturer slik som Sovjetunionen på alvor, Mange i Europa og USA skjønner ikke hvor farlig dette er. At vi er i ferd med å miste frihet, demokrati og yttringsfrihet.

Fortsetter under...

HalldirV2
2 minutter siden, kat-e skrev:

Jeg har flere venner og kollegaer som har bodd i Sovjetunionen / Øst-Europa under den kalde krigen. (på 70 og 80 tallet), den gangen var det faktisk ikke så vanlig å sende opposisjonelle til fengsel (Gulag). Regimene oppdaget at det holdt med å ha litt press på innbeyggerne for å få de til å adlyde.

Det fremste virkemidlet var å gi folk sparken. Ei jeg jobber sammen med kan huske at på en skole hun gikk, var det en som jobbet med å rense og vedlikeholde svømmebassenget etc. Han hadde vært lærer en gang, men hadde snakket pent om Vesten, da rektor hørte dette fikk han sparken. Enten fordi rektor var ihugga kommunist, eller var selv redd for å bli sparket. Etter noen år fikk noen dårlig samvittighet og gav han en vaktmester jobb, men han fikk ikke lov å ha kontakt med elevene. De andre lærerne ville ikke snakke om dette en gang

I dagens USA og Europa får mange nå sparken .for å si noe som kan virke krenkende, alle er redde. Det er veldig lite som skal til, de har alle en fellesnevner og det er temaer, som går på etnisk bakgrunn, likestilling, Islam, Innvandring, Kjønn (det finnes 112 forskjellige i følge FN) transrettigheter, homofili, urbefolkning osv.

I Norge vil nå ikke LO ha noe med Geelmuyden Kiese å gjøre etter hans uttalelser om kebab norsk. (LO er ikke kjent for yttringfrihet eller demokrati) I England har flere fått sparken for bla for å nekte for at den finnes flere en 2 kjønn. Nå kan en professor i Kanada muligens få sparken fordi han for 30-år siden skrev en artikkel i mot kvotering. Det er mange eksempler.

Jeg synes det er viktig å ta advarsler fra de som har bodd i diktaturer slik som Sovjetunionen på alvor, Mange i Europa og USA skjønner ikke hvor farlig dette er. At vi er i ferd med å miste frihet, demokrati og yttringsfrihet.

Jeg kjenner ikke til de konkrete sakene du trekker fram, men mange tilsvarende, og det er en fryktelig skummel trend. Dessverre er det mange der ute som ikke ser alvoret i dette, eller som er av den oppfatningen at dette handler om enkeltsaker og at de derfor er som bagateller å regne. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 

liljene

Dette høres utrolig skummelt ut. 

Beskyttelsevern for oppsigelse står veldig sterkt her i Norge, men jeg er ikke kjent med andre land. Har du link til disse sakene? 

Nicathv

Jeg kan ikke huske å ha lest om noen saker hvor noen urettmessig har fått sparken for å ytre en mening som ikke var hetsende eller hatefull. Kan du opplyse oss om noen slike saker?

kat-e
liljene

Harald Uhlig - der tror jeg det handler mer om hans verdier som blir knyttet til han som vitenskapsmann. At siden han er såpass kjent, så vil ikke universitetet han jobber ved, vedkjenne seg slike ytringer. Her handler det om å skille jobb og privatliv. 

Annonse

liljene

Jon Caldara og to kjønn. Det handler jo om biologi. Det er jo fakta, men kan debatteres med at man som mennesker mener at man kan føle seg som et kjønn som ikke er definert av biologien. At biologien ikke stemmer. Akkurat den synes jeg var litt rar. 

_popcorn_

Ryddet for brudd på opphavsrett. 

_popcorn_, mod

Nimbus2000
3 timer siden, kat-e skrev:

I Norge vil nå ikke LO ha noe med Geelmuyden Kiese å gjøre etter hans uttalelser om kebab norsk. (LO er ikke kjent for yttringfrihet eller demokrati) 

Geelmuyden Kiese er navnet på firmaet. Sjefen heter Hans Geelmuyden.  Det er vel legitimt å boikotte et firma. Alternativet er jo at man skal bli tvunget til å kjøpe tjenester fra et firma man misliker. 

Man kan sikkert si mye negativt om LO. Men det er LO som kjemper for et sterkt stillingsvern og som gjør at vi slipper å usaklig få sparken. Skal svært mye til for å få sparken i Norge. Om man i tillegg er med i en fagforening så blir det enda vanskeligere. 

Edited by Nimbus2000

Neste

Norge er jo siste sovjetstat.

undead
4 timer siden, kat-e skrev:

Jeg sier bare

Kvinner

Black lives matters

Demokrater

Libtards

SJW/antifa

dette er de størse pådriverne av politisk korrekthet og det er gift for samfunnet idag og nå hinter jeg til bestemte begivenheter også (BLM og protester i usa)

Neste
2 minutter siden, undead skrev:

Jeg sier bare

Kvinner

Black lives matters

Demokrater

Libtards

SJW/antifa

dette er de størse pådriverne av politisk korrekthet og det er gift for samfunnet idag og nå hinter jeg til bestemte begivenheter også (BLM og protester i usa)

Tja, det verste er når man ser BLM-fanatikere kommer med: Enten er du med oss, eller så er du rasist.

undead
Akkurat nå, Neste skrev:

Tja, det verste er når man ser BLM-fanatikere kommer med: Enten er du med oss, eller så er du rasist.

Eller at de forsatt, mange uker etter driver og plyndrer butikker, slår ned uskyldige mennesker og dreper politimenn, alt for "geroge floyd"....eller er det pga en gratis tv og noen nye nike sko ? altså det frister veldig med en ny flatskjerm her i gården.

hele poenget mitt er at mange afro amerikanere bruker denne saken som en unnskyldning for å drive med kriminalitet uten konsekvenser og nå har de ranet og ødelagt for mange milliarder

demokratene og antifa bruker sitasjonene kun som et siste desperat forsøk på at ikke trump skal bli gjenvalgt, afro amerikanerne bruker det for å kunne rane uten konsekvenser, bare se galskapen

Annonse

Neste
Akkurat nå, undead skrev:

Eller at de forsatt, mange uker etter driver og plyndrer butikker, slår ned uskyldige mennesker og dreper politimenn, alt for "geroge floyd"....eller er det pga en gratis tv og noen nye nike sko ? altså det frister veldig med en ny flatskjerm her i gården.

De som driver med dette bør sendes til sitt hjemland så fort det lar seg gjøre.

Men de er jo beskyttet av BLM.

Madame Butterfly
9 hours ago, liljene said:

Dette høres utrolig skummelt ut. 

Beskyttelsevern for oppsigelse står veldig sterkt her i Norge, men jeg er ikke kjent med andre land. Har du link til disse sakene? 

Jeg nevnte en sak om en som jobbet med byparker i Trondheim, som mistet jobben fordi hun var med i en høyreekstrem organisasjon, og gikk i marsjer etc, Var noe i den duren. Ikke fordi plenen ikke var pent klippet, søppel, eller stygge blomsterbed. 

Ikke veldig sterkt opodigrlsesvetn?  

Fiskegrateng
6 hours ago, Neste said:

De som driver med dette bør sendes til sitt hjemland så fort det lar seg gjøre.

Men de er jo beskyttet av BLM.

USA er deres hjemland. De har bodd der i generasjoner og ofte man vet ikke engang hvor nøyaktig deres slekt kommer fra (bare vet at fra et eller annet sted i Afrika)

EnKoppTe
1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg nevnte en sak om en som jobbet med byparker i Trondheim, som mistet jobben fordi hun var med i en høyreekstrem organisasjon, og gikk i marsjer etc, Var noe i den duren. Ikke fordi plenen ikke var pent klippet, søppel, eller stygge blomsterbed. 

Det stemmer. Hun har en egen podcast eller kanal der hun har snakket om arbeidsgiveren sin og har på den måten blandet sammen jobb og privatliv selv. Trondheim kommune sparket henne heller ikke, men tilbød henne en annen jobb, som hun takket nei til. Tror faktisk hun har gått til sak mot arbeidsgiver og at advokaten hennes er Brynjar Meling. Fagforbundet har kuttet henne også, fordi mener hennes meninger ikke er forenelig med et medlemskap hos de. Ganske spesiell sak, dette. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/11/195676109/nazi-tilknyttet-mistet-jobben-som-22-juli-ansvarlig-i-trondheim

Aragorn ll Elessar

Vi er på god vei mot et Orwellian samfunn.

Madame Butterfly
25 minutter siden, EnKoppTe said:

Det stemmer. Hun har en egen podcast eller kanal der hun har snakket om arbeidsgiveren sin og har på den måten blandet sammen jobb og privatliv selv. Trondheim kommune sparket henne heller ikke, men tilbød henne en annen jobb, som hun takket nei til. Tror faktisk hun har gått til sak mot arbeidsgiver og at advokaten hennes er Brynjar Meling. Fagforbundet har kuttet henne også, fordi mener hennes meninger ikke er forenelig med et medlemskap hos de. Ganske spesiell sak, dette. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/11/195676109/nazi-tilknyttet-mistet-jobben-som-22-juli-ansvarlig-i-trondheim

Kjenner ikke saken godt, kun flyktig fra avisen, sikkert vg.no vil jeg tro.

Var bloggen om arbeidsgiver før eller etter omplasseringen? Hvem tok det første initiativ til dette.

Der jeg leste var at det var utenforstående som ikke ønsket henne i jobben og ba om å få henne fjernet.

Tar forbehold om feil, var noe jeg leste en gang 😊

liljene
9 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Har du lest artikkelen det er linket til under, fra abc nyheter, der hun har videosendinger, drar til Sverige og marsjerer i tog til en nazistisk gruppe, er med i en våpengruppe, uttaler seg negativt offentlig om kollegaer og steller minnesmerket i Trondheim etter 22. juli. 

Her er det ikke snakk om Norge for nordmenn i familien og vennegjengen. Det er mye større enn det.