Gå til innhold

Rasistisk kunst ved kunsthøgskolen i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Leser i Aftenposten at studentene ved Kunsthøgskolen i Oslo klager over et kunstverk som henger i fellesområdene. De mener tydeligvis at det er både rasistisk og sexistisk.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/P9Ko70/Er-dette-kunstverket-rasistisk

https://subjekt.no/2020/06/25/her-er-brevet-stipendiatene-sendte-til-khio-ledelsen-om-rasistisk-kunstverk/

Problemet mitt er jeg ser ikke noe rasistisk eller sexistisk ved dette bildet. Kan noe forklare meg hva som er problematisk ved bildet? Kan noen tolke bildet for meg?

Anonymkode: 33654...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser det heller ikke. Men det er klart rasistisk. 

Anonymkode: c5d93...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det heller ikke. Men det er klart rasistisk. 

Anonymkode: c5d93...342

Kan du forklare hvordan det er rasistisk?

Anonymkode: 33654...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg er at svarte mennesker oppstilt nesten nakne på en scene/podium kan minne om slavehandel?

Skummet gjennom brevet de hadde skrevet, og synes det er merkelig at de ikke sier hvorfor de mener det er rasistisk og sexistisk, så kanskje det ikke er så gjennomtenkt fra deres side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slavehandel er en interessant tolkning. Så da hadde det ikke vært rasistisk hvis kvinnene var hvite (selv om hvite kvinner ble solgt som slaver i arabiske land)?

Jeg lurte på om det var en dypere rasistisk symbolikk i at en av de mørke kvinnene hadde et lys på seg som får hun til å fremstå lys selv om hun er mørk. Men jeg klarte heller ikke å ta den heller.

Kvinnene er lettkledde men ikke noe mer sjokkerende lettkledde enn hva man kan finne i blader o.s.v. Jeg synes vel heller ikke at de står i noe spesiell seksuell positur. Er lettkledde kvinner alltid sexistisk? Men er ikke kunsten full av nakne og halvnakne kvinner og menn?

Anonymkode: 33654...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er i grunn hva de holder på med på kunstskolen. Er det dette våset de bruker dagene sine på? Mens de fleste av oss bruker dagene på å bidra med klingende mynt i statskassen i form av arbeid og skattebidrag, sitter de folka her på Grunerløkka og er finkulturelle. Men å be om midler fra staten når inntektsgrunnlaget svikter er helt ok.

Anonymkode: 239d5...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man burde heller stille spørsmålet om det der er kunst.

Svaret på det er nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er i grunn hva de holder på med på kunstskolen. Er det dette våset de bruker dagene sine på? Mens de fleste av oss bruker dagene på å bidra med klingende mynt i statskassen i form av arbeid og skattebidrag, sitter de folka her på Grunerløkka og er finkulturelle. Men å be om midler fra staten når inntektsgrunnlaget svikter er helt ok.

Anonymkode: 239d5...b51

Det er nå en helt annen sak. Jeg vil gjerne ha kunst og vil gjerne betale noe for det. Så jeg synes det er helt greit med stipender, støtte o.s.v.

Men denne klagen forstår jeg ikke noe av. Kunsten har jo til absolutt alle tider vist nakne fremstillinger av menneskekroppen så det er ikke noe nytt. Hva som er det gale her forstår jeg ikke.

Anonymkode: 33654...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Man burde heller stille spørsmålet om det der er kunst.

Svaret på det er nei.

Hva er akseptabel kunst da?

Anonymkode: 33654...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har bare tatt det første bildet de fant av brune mennesker og laget seg en sak for å fremstå som politisk korrekte.

 

Anonymkode: c150d...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det er da ikke rasistisk. Og ingenting ved bildet kan assosieres med slavehandel. Om noen tenker "slave" straks de ser en svart person så er det noe i veien med vedkommende. Det kan ikke være slik at om en "kunst" er av hvite mennesker så er det greit, men er det av svarte så er det rasisme. Så en hvit kunstner kan ikke male eller figurere en svart person uten å være rasist? Kunst består jo stort sett av nakenhet. Enda godt Vigelandsparken ikke er av svarte mennesker, da hadde det vært nedverdigende, rasistisk og jeg vet ikke hva.

Tenk dere nøye om: hva hadde dere syntes om Vigelandsparken om alle statuene var av svarte mennesker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, theTitanic skrev:

Tenk dere nøye om: hva hadde dere syntes om Vigelandsparken om alle statuene var av svarte mennesker??

Det er et godt spørsmål. Hvis jeg ikke husker feil er det brukt både hvite, grå og svart stein til figurene.

Anonymkode: 33654...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Alt som har med fargene svart og brun  å gjøre er jo rasistisk, i disse dager 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et godt spørsmål. Hvis jeg ikke husker feil er det brukt både hvite, grå og svart stein til figurene.

Anonymkode: 33654...d73

Fargen på steinen teller nok ikke slik som de er bygget, men man ser jo om en menneskestatue har negroide trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...