Gå til innhold

Tar «krenkesak» til regjeringen: – Direkte farlig


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

En professor fikk munnkurv etter en spøk om tyskerne. Nå tar Høyre-topp Peter Frølich saken opp med regjeringen.

Det var under en forelesning ved Universitetet i Bergen at psykologiprofessor Svein Larsen dro en spøk. Temaet var en undersøkelse som viste at 90 prosent av tyske turister i Norge ikke så på seg selv som typiske turister når de besøker vårt land. 

Professoren kom med den lakoniske spøken: «Tyskerne har vært her før«, til latter i salen.

Men en student synes spøken ble for meget, og klaget saken inn til universitetsledelsen. Etterpå kom Universitetet i Bergen med en beklagelse overfor studenten. Professoren selv nekter å beklage. Universitetsledelsen har selv henvist til lov om likestilling og forbud mot diskriminering.

Saken har vekket kraftige reaksjoner både fra politikere og i sosiale medier.

 

– Mareritt
Saken har fått bergenser og stortingsrepresentant Peter Frølich til å tenne på alle plugger.

Dette begynner å ligne et orwelliansk mareritt. Et samfunn hvor man har angst for å si feil. Et samfunn uten humor, styrt av autoritær korrekthet på mobbens premisser. Et samfunn hvor et lite feiltrinn kan sette jobb og sosialt liv i fare, sier han til Nettavisen.

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/tar-krenkesak-til-regjeringen--direkte-farlig/3423987889.html

Reagerer dere på spøken ?

Burde professoren beklage ?

Eller er dette bare et nytt tegn på at folk blir alt for lett krenket

Og burde man egentlig bry seg bare fordi 1 person blir krenket ?

Er dette virkelig en sak for regjeringen ?

 

 

Peter Frøllich har forresten helt rett i det han sier

 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Det er hysteri, vi lever i krenkelsens tidsalder. 

d3d4a4f54ce411a7a81d962cf9080b56.jpg

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig vanskelig å være i verden hvis en ikke får lov til å tulle mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest saken, og jeg kan ikke si jeg ble forundret. Dette er helt i tråd med tidsånden. Samfunnet blir bare mer og mer absurd, dessverre. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk som ikke tåler mer enn dette, ikke bør ta høyere utdanning. Høyere utdanning krever faktisk at man blir utfordret på litt av hvert, blant annet ulike politiske meninger. Det bør være høyt under taket. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor en student med tysk opphav føler seg krenket av en spøk som egentlig kun er en konstatering av et faktum. Vedkommende bærer da ikke noe ansvar for hva som skjedde for 80 år siden? Det kan godt hende at h*n ikke syntes det var en morsom spøk, men jeg forstår ikke at vedkommende syntes det var verdt å levere en formell klage.
 

I så tilfelle burde alle svensker hisse seg opp over svenskevitser og hvordan de fremstilles i dem, det samme med finner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare pinlig hele greia. Ledelsen har taushetsplikt men klarer allikevel å si nok til at leserene skal sitte igjen med følelsen av at professoren har gjort andre ting også.

Jeg lurer virkelig på om studenten har vokst opp innhyllet i bomull, men det største problemet er hvordan de har lagt opp til at en klage må tas tak i og brukes tid på uansett hvor idiotisk den er.

Skjønner professoren veldig godt- at han er forbanna på at skolen har unnskyldt på hans vegne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende er psykologistudent, tenker jeg at h*n burde gå i seg selv mtp på studie-/karrierevalg, det blir trolig vanskelig å utøve yrket som psykolog dersom man potensielt blir snurt og krenket av relativt uskyldige ting. 
 

For øvrig synes jeg det er oppsiktsvekkende at fakultetsledelsen mestrer engelsk så dårlig at det presteres å gjøre basale grammatikalske feil i en formell beklagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Det var en spøk. Tyskere er trivelige, sosiale folk som helt sikkert tåler en slik spøk de og, de aller aller fleste av dem. 

Derimot har jeg en følelse av at den godeste Peter Frølich leter med lys og lykte etter en "ytringsfrihetssak" han kan dra tilbake til regjeringen med, og dessuten skape et avisoppslag eller tre i agurktiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hva som kan oppfattes som krenkende. 

"Tyskerne har vært her før" kan jo bety så mye. Det kan henspeile på andre verdenskrig, men ikke nødvendigvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Det var en spøk. Tyskere er trivelige, sosiale folk som helt sikkert tåler en slik spøk de og, de aller aller fleste av dem. 

Derimot har jeg en følelse av at den godeste Peter Frølich leter med lys og lykte etter en "ytringsfrihetssak" han kan dra tilbake til regjeringen med, og dessuten skape et avisoppslag eller tre i agurktiden.

Jeg tror ikke Frølich eller Heggelund leter etter «ytringsfrihetssaker» i agurktid, hva skulle agendaen deres eventuelt være? 
Synes forsåvidt både AP, FrP, SV (osv.) kunne synset om denne saken også; det er en interessant og viktig problemstilling.

Agurktid er ikke enda, uansett. Den pleier å følge «fellesferien».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stan skrev:

Jeg ser ikke helt hva som kan oppfattes som krenkende. 

"Tyskerne har vært her før" kan jo bety så mye. Det kan henspeile på andre verdenskrig, men ikke nødvendigvis. 

Sannsynligvis henspeilte det på andre verdenskrig, men hva så? Vedkommende student bærer ikke noe ansvar for hva hans/hennes forfedre har gjort/ikke gjort under andre verdenskrig. Jeg har heller ikke inntrykk av at nordmenn generelt, eller denne professoren, bærer nag til tyskere for det som skjedde for 80 år siden. 

Endret av Alivamale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Alivamale skrev:

Sannsynligvis henspeilte det på andre verdenskrig, men hva så? Vedkommende student bærer ikke noe ansvar for hva hans/hennes forfedre har gjort/ikke gjort under andre verdenskrig. Jeg har heller ikke inntrykk av at nordmenn generelt, eller denne professoren, bærer nag til tyskere for det som skjedde for 80 år siden. 

Som halvt tysk så ser jeg ikke noe krenkende i uttalelsen. 

Jeg selv truffet på tyske turister som er i Norge for å se igjen steder de var under krigen. Senest siste sommer. To unge menn som ville se plassen deres bestefar kjempet og døde. Hyggelige å prate med og interessant å få høre historien fra det perspektivet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre venstre har nå opprettet et diktatur der etniske nordmenn bare skal holde kjeft. Skal vi finne oss i det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, stan skrev:

Som halvt tysk så ser jeg ikke noe krenkende i uttalelsen. 

Jeg selv truffet på tyske turister som er i Norge for å se igjen steder de var under krigen. Senest siste sommer. To unge menn som ville se plassen deres bestefar kjempet og døde. Hyggelige å prate med og interessant å få høre historien fra det perspektivet. 

 

Selvsagt. Majoriteten av tyskere som ble utplassert i Norge under krigen, delte neppe helhjertet den nazistiske ideologi. Om så vedkommendes oldefar var Himmler, bør man tåle denne type generelle spøk som voksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at denne studenten har hatt det alt for greit i livet siden hn velger å lage drama om noe så tåpelig som dette. Professoren skal selvfølgelig ikke beklage! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alivamale skrev:

Selvsagt. Majoriteten av tyskere som ble utplassert i Norge under krigen, delte neppe helhjertet den nazistiske ideologi. Om så vedkommendes oldefar var Himmler, bør man tåle denne type generelle spøk som voksen.

Ja, mange tyskere led også under og etter krigen. Jeg har forfedre som kjempet på hver side av krigen. Store lidelser på begge sider. 

Det viktigste er å hindre noe slikt å hende igjen, det tror jeg ikke man gjør ved å kneble meninger man ikke liker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, clyde skrev:

Jeg tenker at denne studenten har hatt det alt for greit i livet siden hn velger å lage drama om noe så tåpelig som dette. Professoren skal selvfølgelig ikke beklage! 

Helt enig. Jeg tror noen søker «motstand». Jeg er født på søttitallet, var tenåring på åttitallet og kunne puste litt ut på nittitallet. Jeg og mine har blitt voksne, ser at urett fortsatt foregår, men trenger ikke å male fanden på veggen på vegne av andre som heldigvis har en stemme selv, nå.
 

Andre verdenskrig er det vel neppe noen som har bedt den aktuelle student ta ansvar for. «Don’t talk about the war» i Falwty Towers er vel ca 40 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...