Gå til innhold

Samboer lyver om økonomiske problemer


Andrea3476

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Løp, ikke få familie med ett slikt surrehue

Anonymkode: c3cb5...7a1

 

51 minutter siden, O.G. skrev:

Du har oppdaget at han har seriøse økonomiske problemer og likevel drømmer du om hus og barn med ham?????

Alt her inne er så svart/hvitt, og man skal ALLTID løpe og dumpe før man har gitt noen en sjanse. Dersom Ts og kjæresten sammen tar tak i dette og han fortsatt detter utpå med inkassokrav, forbrukslån osv, DA er jeg enig i at hun bør gå, men han bør først og fremst få en sjanse. Man ser jo på Luksusfellen hvor mange som er utrolig umodne og har null forståelse når det gjelder økonomi, så får de hjelp og begynner faktisk å ta innover seg ting. Med Ts' støtte skal vi ikke se bort fra at dette kan gå helt fint. Når mannen ellers er god, omsorgsfull og trygg, syns jeg det alltid er verdt å gi han en sjanse.

Det du må gjøre Ts: For det første er det viktig at du tar en ordentlig, god prat med samboeren din om hva du ønsker for fremtiden. Fortell at du ønsker å støtte og hjelpe han, men at dere aldri vil oppnå drømmene deres med en skakkjørt økonomi. Fortell også at du ønsker å tilbringe resten av livet med han, men at du ikke kan se hvordan det skal la seg gjøre dersom økonomien hans er helt ute av kontroll. Vær også tydelig på at dette blir mellom dere, og ikke noe du forteller videre til noen. Deretter bør du, hvis du føler deg kompetent, få en oversikt over alle lån og ubetalte regninger han har, samt inkassokrav og når de ulike regningene har forfall. Dette blir nok en stor, men viktig jobb. Dere bør sammen (men med sterke føringer fra deg) sette opp en plan og et budsjett for forbruk og innbetalinger. Han eller du må ringe kreditorer og forklare situasjonen og prøve å få til realistiske avtaler, som f.eks delbetaling eller forlengede frister det er mulig å overholde. 

Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: e43fc...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Alt her inne er så svart/hvitt, og man skal ALLTID løpe og dumpe før man har gitt noen en sjanse. Dersom Ts og kjæresten sammen tar tak i dette og han fortsatt detter utpå med inkassokrav, forbrukslån osv, DA er jeg enig i at hun bør gå, men han bør først og fremst få en sjanse. Man ser jo på Luksusfellen hvor mange som er utrolig umodne og har null forståelse når det gjelder økonomi, så får de hjelp og begynner faktisk å ta innover seg ting. Med Ts' støtte skal vi ikke se bort fra at dette kan gå helt fint. Når mannen ellers er god, omsorgsfull og trygg, syns jeg det alltid er verdt å gi han en sjanse.

 

Anonymkode: e43fc...353

Du anbefaler Ts og fortsette samliv med en mann som løy fra dag en?

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Det du må gjøre Ts: For det første er det viktig at du tar en ordentlig, god prat med samboeren din om hva du ønsker for fremtiden. Fortell at du ønsker å støtte og hjelpe han, men at dere aldri vil oppnå drømmene deres med en skakkjørt økonomi. Fortell også at du ønsker å tilbringe resten av livet med han, men at du ikke kan se hvordan det skal la seg gjøre dersom økonomien hans er helt ute av kontroll. Vær også tydelig på at dette blir mellom dere, og ikke noe du forteller videre til noen. Deretter bør du, hvis du føler deg kompetent, få en oversikt over alle lån og ubetalte regninger han har, samt inkassokrav og når de ulike regningene har forfall. Dette blir nok en stor, men viktig jobb. Dere bør sammen (men med sterke føringer fra deg) sette opp en plan og et budsjett for forbruk og innbetalinger. Han eller du må ringe kreditorer og forklare situasjonen og prøve å få til realistiske avtaler, som f.eks delbetaling eller forlengede frister det er mulig å overholde. 

Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: e43fc...353

En kvinne bør aldri hjelpe og støtte en mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Alt her inne er så svart/hvitt, og man skal ALLTID løpe og dumpe før man har gitt noen en sjanse. Dersom Ts og kjæresten sammen tar tak i dette og han fortsatt detter utpå med inkassokrav, forbrukslån osv, DA er jeg enig i at hun bør gå, men han bør først og fremst få en sjanse. Man ser jo på Luksusfellen hvor mange som er utrolig umodne og har null forståelse når det gjelder økonomi, så får de hjelp og begynner faktisk å ta innover seg ting. Med Ts' støtte skal vi ikke se bort fra at dette kan gå helt fint. Når mannen ellers er god, omsorgsfull og trygg, syns jeg det alltid er verdt å gi han en sjanse.

Det du må gjøre Ts: For det første er det viktig at du tar en ordentlig, god prat med samboeren din om hva du ønsker for fremtiden. Fortell at du ønsker å støtte og hjelpe han, men at dere aldri vil oppnå drømmene deres med en skakkjørt økonomi. Fortell også at du ønsker å tilbringe resten av livet med han, men at du ikke kan se hvordan det skal la seg gjøre dersom økonomien hans er helt ute av kontroll. Vær også tydelig på at dette blir mellom dere, og ikke noe du forteller videre til noen. Deretter bør du, hvis du føler deg kompetent, få en oversikt over alle lån og ubetalte regninger han har, samt inkassokrav og når de ulike regningene har forfall. Dette blir nok en stor, men viktig jobb. Dere bør sammen (men med sterke føringer fra deg) sette opp en plan og et budsjett for forbruk og innbetalinger. Han eller du må ringe kreditorer og forklare situasjonen og prøve å få til realistiske avtaler, som f.eks delbetaling eller forlengede frister det er mulig å overholde. 

Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: e43fc...353

TS her. Takk for gode råd. Hovedproblemet er vell at han ikke vil innrømme at han har et problem selv om jeg uttrykker min bekymring. Neste gang prøver jeg å legge bunken med regninger på bordet og få han til å åpne de hvis han vil at jeg skal tro på at han ikke har et problem (noe han åpenbart har, og et stort et). Om dette bare tilfører sinne og null handling fra han er det på tide for meg å pakke sakene mine å dra. Skulle ønske jeg kunne fått oversikt over hvor mye han skylder så jeg vet hvor stort dette problemet er. For alt jeg vet så ser jeg bare toppen av et jævlig stort isfjell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, O.G. skrev:

Du anbefaler Ts og fortsette samliv med en mann som løy fra dag en?

En kvinne bør aldri hjelpe og støtte en mann. 

Vel, min mann løy om at han var veldig glad i turer i skog og mark, skulle jeg ikke ha fortsatt forholdet når det viste seg at han var litt mer bedagelig anlagt? Det kommer veldig an på hva det lyves om og hvorfor. Lyves det om utroskap er det selvfølgelig helt uaktuelt å fortsette, men om han lyver om økonomiske problemer fordi han skammer seg og vil skåne Ts, så syns jeg han i hvert fall fortjener én sjanse til å få orden på ting. Per nå er jo ikke dette noe som går utover Ts. 

Og til det siste sier jeg bare: 🤦‍♀️

Anonymkode: e43fc...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min hadde en rotete økonomi. Jeg prøvde å rydde opp i det, men det endte med at jeg fikk gjeld selv. 
 

Han betalte meg aldri tilbake de pengene. Det ble slutt og jeg betaler på det enda. Nå 1,5 år etter bruddet har jeg klart å få kontroll på det.

Dette bør være en stort rødt flagg. Jeg angrer på at jeg ikke sprang i andre retningen når jeg fant ut av dette. 
 

Etter bruddet så har han bare laget mer gjeld på seg selv og har nå fått lønnstrekk fra namsmannen. Det er fordi jeg ikke betaler regningene hans mer. De tok bilen hans også.

Enkelte klarer ikke å styre sin egen økonomi og slike mennesker må ha noen til å holde styr på det for de. Er du villig til å være en slik person? Det kan koste deg dyrt. 
 

Tenk deg godt om. Jeg fikk barn med denne mannen og han klarer ikke å forsørge de engang. Det er jeg som sørger for at de har det de trenger 

Slike mennesker kan ikke eie noe eller være en økonomisk støtte. Hvordan skal man kunne starte en familie med noen som ikke klarer å holde orden på sin egen økonomi ?

Anonymkode: b8370...000

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, min mann løy om at han var veldig glad i turer i skog og mark, skulle jeg ikke ha fortsatt forholdet når det viste seg at han var litt mer bedagelig anlagt? Det kommer veldig an på hva det lyves om og hvorfor. Lyves det om utroskap er det selvfølgelig helt uaktuelt å fortsette, men om han lyver om økonomiske problemer fordi han skammer seg og vil skåne Ts, så syns jeg han i hvert fall fortjener én sjanse til å få orden på ting. Per nå er jo ikke dette noe som går utover Ts. 

Og til det siste sier jeg bare: 🤦‍♀️

Anonymkode: e43fc...353

Forskjell på å lyve om sin rævva økonomiske situasjon enn om skogsturer som ikke skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.6.2020 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Løp? Er det svaret på alt? - Hadde jeg møtt ei dame jeg hadde blitt forelska i, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å få henne på føttene igjen. Er så jævla mange egoister her inne på forumet. 

Synd å miste drømmemannen pga økonomi. Kanskje han er verdens beste person, men som har tatt noen dårlige valg. 

Dette er jo kvinneguiden i et jævla nøtteskall. 

Anonymkode: 564f2...be6

Mye gjeld selv eller? Hans økonomiske rot han få konsekvenser for henne senere 

Anonymkode: 54f24...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye gjeld selv eller? Hans økonomiske rot han få konsekvenser for henne senere 

Anonymkode: 54f24...a05

Det er ikke for uten grunn at han ventet til nå med å være ærlig om økonomien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og se deg aldri tilbake! Min far er sånn som du beskriver samboeren din, han har skakkjørt tre forhold, to av de var ekteskap blant annet med min mor, hun klarte å stå på beina for hun er økonomisk fornuftig, dessuten var ikke problemene alt dor store den gangen. Kone nr to ante ikke om disse problemene og giftet seg med han, halvannet år senere satt hun på bar bakke da leiligheten hennes ble tvangssolgt pga hans problemer... Damen han ble sammen med etter dette skjønte heller ingenting, lånte han masse penger og endte opp med gjeldsslave selv... Nåværende samboer er heldigvis lur nok til å ha særeie og eier leiligheten de bor i, enn så lenge har han ikke fridd, men blir det snakk om giftermål skal samboeren få vite alt jeg vet slik at hun vet hvilken ekstrem risiko hun tar ved å gifte seg med ham! (for neida, han har ikke lært et dugg!)

Anonymkode: d402c...293

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løp og se deg aldri tilbake! Min far er sånn som du beskriver samboeren din, han har skakkjørt tre forhold, to av de var ekteskap blant annet med min mor, hun klarte å stå på beina for hun er økonomisk fornuftig, dessuten var ikke problemene alt dor store den gangen. Kone nr to ante ikke om disse problemene og giftet seg med han, halvannet år senere satt hun på bar bakke da leiligheten hennes ble tvangssolgt pga hans problemer... Damen han ble sammen med etter dette skjønte heller ingenting, lånte han masse penger og endte opp med gjeldsslave selv... Nåværende samboer er heldigvis lur nok til å ha særeie og eier leiligheten de bor i, enn så lenge har han ikke fridd, men blir det snakk om giftermål skal samboeren få vite alt jeg vet slik at hun vet hvilken ekstrem risiko hun tar ved å gifte seg med ham! (for neida, han har ikke lært et dugg!)

Anonymkode: d402c...293

Menn som ham trenger ikke å lære pga det er hele tiden et trengende kvinnemenneske der til å ha ham inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Løp? Er det svaret på alt? - Hadde jeg møtt ei dame jeg hadde blitt forelska i, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å få henne på føttene igjen. Er så jævla mange egoister her inne på forumet. 

Synd å miste drømmemannen pga økonomi. Kanskje han er verdens beste person, men som har tatt noen dårlige valg. 

Dette er jo kvinneguiden i et jævla nøtteskall. 

Anonymkode: 564f2...be6

Det er her du tar feil. Han vil jo tydeligvis ikke ta tak i problrmet. Hilsen mann

Endret av mordi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 12.46, O.G. skrev:

En kvinne bør aldri hjelpe og støtte en mann. 

I alle dager. Hva er dette for salgs uttalelse?

Anonymkode: 04124...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri vært sammen med en som er økonomisk tilbakestående. 

Anonymkode: ddba1...22f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.6.2020 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si løp og ikke se deg tilbake. Historien høres ut som min en gang. Flytta sammen med en fyr. Fant ut kort tid etterpå at han ikke betalte regninger og hadde MYE inkasso. Dette fikser jeg, det ble aldri bedre i løpet av nesten 10 år. Hver gang jeg ordna opp rota han det til igjen. Jeg orka ikke mer og måtte bare la forholdet ta slutt. Betalte t.o.m av mine sparepenger for at det skulle gå kjappere. Han var aldri takknemlig for noen ting. På slutten av forholdet fant jeg en skuff full av regninger og inkasso, igjen. Da ga jeg opp. Hele forholdet var preget av det økonomiske rotet. Alle kan havne i en kjip situasjon men her var det rett og slett en som tok lån etter lån for ville kjøpe ting. Han skjønte aldri problemet. Pga han problemer fikk jeg ikke lån til bil.

Man kan være verdens kjekkeste hvis en tror det men man må faktisk ta tak i ting sjøl. Du kommer til og slite deg ut med ordne opp i dette rotet. Har han oversikt hvor mye som skyldes? Du svever nok enda på den rosa skyen og mener dette skal du fikse opp i. For all del ikke bruk dine penger på hans gjeld. At han ikke vil snakke med deg om dette er en stor nok grunn til og gjøre det slutt. 

Anonymkode: 7bf05...b33

Jeg har akkurat samme erfaring som over her. Løøøøp.....!! Jeg har hjulpet han på beina flere ganger og sitter i dag med en sak som skal inn for retten for å få det jeg har krav på etter ett langt ekteskap . Han gir seg aldri. Han har helt glemt at jeg har hjulpet han med nesten 300 000 i kreditt gjeld. Om du ikke klarer/ønsker å løpe så må du aldri blande din økonomi med hans. Det er ikke lett når man ønsker å leve sammen med noen. 

Anonymkode: c44d4...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Menn som ham trenger ikke å lære pga det er hele tiden et trengende kvinnemenneske der til å ha ham inn.

I mitt fars tilfelle er det ikke snakk om «trengende kvinnemennesker»! Ja, han har lurt dem godt, men de er ikke det du påstår! (Og ja, jeg må nesten bare forsvare de han har vært/er sammen med, for de har virkelig ikke fått et snev av den virkelige sannheten om ham, da hadde de løpt sekundet etter de hadde hilst på ham!)

Anonymkode: d402c...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Om han ikke vil innrømme at han har problemer eller ta tak i de for å løse det, så er det veldig lite du får gjort. Dersom du fortsatt ønsker en fremtid med han så må du være klar over hvilke begrensninger dette gir dere i fellesskap, og du må være ekstra påpasselig så dette ikke rammer deg på noen måte. Men det vil som sagt kreve en del fra dere begge, og du må faktisk selv avgjøre om du er villig til det.

Og dersom du velger å fortsette forholdet så ville jeg ha gjort alt for at økonomiene var adskilt og at du har eget sted å bo. Ja det koster mer men da er du helt avskåret og har mindre risiko for å bli påvirket. Og om den dagen kommer at du gir opp så har du eget sted og ingen økonomiske forpliktelser til denne personen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løp og se deg aldri tilbake! Min far er sånn som du beskriver samboeren din, han har skakkjørt tre forhold, to av de var ekteskap blant annet med min mor, hun klarte å stå på beina for hun er økonomisk fornuftig, dessuten var ikke problemene alt dor store den gangen. Kone nr to ante ikke om disse problemene og giftet seg med han, halvannet år senere satt hun på bar bakke da leiligheten hennes ble tvangssolgt pga hans problemer... Damen han ble sammen med etter dette skjønte heller ingenting, lånte han masse penger og endte opp med gjeldsslave selv... Nåværende samboer er heldigvis lur nok til å ha særeie og eier leiligheten de bor i, enn så lenge har han ikke fridd, men blir det snakk om giftermål skal samboeren få vite alt jeg vet slik at hun vet hvilken ekstrem risiko hun tar ved å gifte seg med ham! (for neida, han har ikke lært et dugg!)

Anonymkode: d402c...293

Selv om man gifter seg så tar vel ikke den andre over gjelda? Hvis hun eide en leilighet før dem gifta seg så kan dem vel ikke ta hennes leilighet for at han sliter økonomisk? 
Jeg veit ikke altså, jeg bare lurer...

Anonymkode: a320d...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på date med en fyr engang, sjekket ham opp på "se eiendom.no" viste seg han hadde 2,5 mill bare i kreditt gjeld

Ble ikke noen date 2

Anonymkode: 7f2fd...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man gifter seg så tar vel ikke den andre over gjelda? Hvis hun eide en leilighet før dem gifta seg så kan dem vel ikke ta hennes leilighet for at han sliter økonomisk? 
Jeg veit ikke altså, jeg bare lurer...

Anonymkode: a320d...d90

Hvis du skiller deg fra en med gjeld kan du risikere å "få" halve gjelda hvis dere har opparbeidet verdier sammen. Gjør et søk på særgjeld og skilsmisse..

Anonymkode: f8e69...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...