Gå til innhold

Hvorfor skal noen av de populære bloggerne være så dumme?


Chriistiinee

Anbefalte innlegg

Isabelle Eriksen svarte på kritikk for sminkebruk med at andre var stygge, Kristin Finstad Svendsen promoterte beautysalong, Martine Lunde Aarsrud publiserer innlegg om hvorfor hun gikk ned i vekt i Mexico og Kristine Ullebø viste nærbilde av sine tydelige ribbein og svarte på kritikk med at hun var normal. Hvorfor må dagens rosabloggere være så ignorante, og hvorfor er det de som blir populære?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av samme grunn som en ikke klarer å se vekk fra togkrasj

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Av samme grunn som en ikke klarer å se vekk fra togkrasj

.......man vet at man burde, men det går ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig bare dekke behovet for å rakke ned på andre slik at man kan hevde seg selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nudeldama skrev:

Så egentlig bare dekke behovet for å rakke ned på andre slik at man kan hevde seg selv?

Nei mer det at en setter mer pris på det en har

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd det sender et dårlig signal til en del av leserne, som forøvrig ofte er i en sårbar fase hvor man kanskje ikke helt vet hva som er rett og galt. Jeg er redd for at hets, drittslenging, konstruert drama og utestenging trivialiseres hvis bloggerne ikke får flere advarsler for adferd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.6.2020 den 14.30, Chriistiinee skrev:

Jeg er redd for at hets, drittslenging, konstruert drama og utestenging trivialiseres hvis bloggerne ikke får flere advarsler for adferd.

Jeg har det innntrykk at disse tingene trivialiseres vel så mye her på Rampelyset som hos bloggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nudeldama skrev:

Jeg har det innntrykk at disse tingene trivialiseres vel så mye her på Rampelyset som hos bloggerne.

Du har et poeng! Det hjelper ikke å hetse eller gjøre narr bloggerne, og jeg er ikke stolt av å kalle dem dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
9 timer siden, Nudeldama skrev:

Jeg har det innntrykk at disse tingene trivialiseres vel så mye her på Rampelyset som hos bloggerne.

Ja,  og brukere på KG  tjener fra 1-7 millioner kroner på å trivialisere dette de også 🙄 For å svare på HI, det er fordi alle kan bli influencere og mange av de er ikke de skarpeste skjeen i skuffen. Ganske lettvint jobb å reklamere for spraytan, løshår, bleking av tenner og piller som kan utrette mirakler.

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det handler dels om alder og dels om utdanningsnivå. I tillegg virker det som det å leve av SoMe påvirker dem negativt både i forhold til hva som normaliseres og hvordan de håndterer kritikk.

Det er mange faktorer som spiller inn, men jeg vil understreke at jeg ikke synes «dum» er et dekkende begrep. 

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor de blir populære, så handler det også mye om alder på følgerne. For svært mange unge leves livet mye på sosiale medier. Det å lykkes der (aka ha mange følgere / likes) er det store målet. Derfor blir influencere sett opp til. Problemet er jo at de verdiene som influencerne fronter er helt hinsides tomme, for ikke å si skadelige. Det er et sinnsykt fokus på ytre verdier som utseende, kropp, sminke, klær og et tilsynelatende vilt forbruk av penger. Gitt redigering, filter, posering, og ulike behandlinger / operasjoner så skapes det et totalt uoppnåelig ideal for de fleste av følgerne. Pengene strekker ikke til heller. 

Jeg tror ikke på glansbildet som influencere presenterer, og vi får stadig innblikk i hvordan livet bak kameraet er. Flere svenske bloggere har gitt seg og forteller om hvordan de etterhvert ble fanget av influencerverden. 

For meg som er godt voksen er det lett å se at det å være influencer ikke er en jobb som tilfører livet deres spesielt mye bra. Over tid brytes du ned, rett og slett fordi ytre verdier ikke er det som bærer deg som menneske. Jeg tror det ligger mye psykisk uhelse bak å hige etter så mye bekreftelse. Et stort antall bloggere forteller jo også at de sliter med angst, og jeg tror det å leve dette tomme livet nettopp er en av årsakene til det. 

Når livet ditt kretser om hva andre mener om deg blir du svært sårbar for kritikk, derfor takler de det også særdeles dårlig. Noen håndterer det ved å samle alt i sekkebetegnelsen hets, eller devaluerer kritikken som misunnelse og kritikere som slemme mennesker. 

Jeg er verken misunnelig eller slem, og kan godt se sårbarheten deres. Problemet er at jeg også ser sårbarheten til det store antallet unge mennesker som følger dem og som påvirkes negativt og da blir det vanskelig å holde kjeft rett og slett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CecilieX skrev:

Det handler dels om alder og dels om utdanningsnivå. I tillegg virker det som det å leve av SoMe påvirker dem negativt både i forhold til hva som normaliseres og hvordan de håndterer kritikk.

Det er mange faktorer som spiller inn, men jeg vil understreke at jeg ikke synes «dum» er et dekkende begrep. 

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor de blir populære, så handler det også mye om alder på følgerne. For svært mange unge leves livet mye på sosiale medier. Det å lykkes der (aka ha mange følgere / likes) er det store målet. Derfor blir influencere sett opp til. Problemet er jo at de verdiene som influencerne fronter er helt hinsides tomme, for ikke å si skadelige. Det er et sinnsykt fokus på ytre verdier som utseende, kropp, sminke, klær og et tilsynelatende vilt forbruk av penger. Gitt redigering, filter, posering, og ulike behandlinger / operasjoner så skapes det et totalt uoppnåelig ideal for de fleste av følgerne. Pengene strekker ikke til heller. 

Jeg tror ikke på glansbildet som influencere presenterer, og vi får stadig innblikk i hvordan livet bak kameraet er. Flere svenske bloggere har gitt seg og forteller om hvordan de etterhvert ble fanget av influencerverden. 

For meg som er godt voksen er det lett å se at det å være influencer ikke er en jobb som tilfører livet deres spesielt mye bra. Over tid brytes du ned, rett og slett fordi ytre verdier ikke er det som bærer deg som menneske. Jeg tror det ligger mye psykisk uhelse bak å hige etter så mye bekreftelse. Et stort antall bloggere forteller jo også at de sliter med angst, og jeg tror det å leve dette tomme livet nettopp er en av årsakene til det. 

Når livet ditt kretser om hva andre mener om deg blir du svært sårbar for kritikk, derfor takler de det også særdeles dårlig. Noen håndterer det ved å samle alt i sekkebetegnelsen hets, eller devaluerer kritikken som misunnelse og kritikere som slemme mennesker. 

Jeg er verken misunnelig eller slem, og kan godt se sårbarheten deres. Problemet er at jeg også ser sårbarheten til det store antallet unge mennesker som følger dem og som påvirkes negativt og da blir det vanskelig å holde kjeft rett og slett. 

 

Jeg har selv tenkt på det du skriver, men din refleksjon var litt mer fattet. Jeg kan til dels forstå det. De er også ofre, og det er lett å glemme at de sikkert har blitt subjektert for en del av det de selv påfører andre. Både med og uten utdannelse ser de kanskje et behov for bekreftelse og lettjente penger, og ser seg nødt til å følge andre i blogsfæren for å kunne nå i hvert fall et stykke. Det er derimot problematisk at denne sirkelen ikke brytes, fordi deres og andres selvbilde avhenger litt av det. Hva det gjelder kritikken som kategoriseres som hets er jeg litt i tvil. Jeg forstår godt at kritikk av noe du har nært hjertet kan oppfattes som sårende, og det letteste er da å ty til hets. Når det er sagt ville jeg forventet en mer fattet reaksjon på kritikken fra noen som livnærer seg av å skrive, og da også motsvar til den. Det er selvfølgelig ikke lett når alt du er blir kritisert, men jeg synes det er en litt dårlig unnskyldning likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...