Gå til innhold

Tenker automatisk at folk som skriver nynorsk er smartere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser innlegg som er skrevet på nynorsk, får jeg automatisk følelsen av at de som har skrevet er så smarte. Er det flere som tenker sånn? 

Anonymkode: d63cf...ad9

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ser for meg at de er forhenværende litteraturstudenter og kanskje en smule pretensiøse. Har møtt mange korka folk som sverger til nynorsk.

Anonymkode: 16f45...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er helt vanlig, noen miljøer i kultur og akademia velger nynorsk selv om de opprinnelig har bokmål som hovedmål av denne grunnen. 

Anonymkode: 72cbb...da4

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei,tenker bare at de kommer fra en nynorsk kommune. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg vokste opp i en nynorsk kommune med foreldre som kom fra Bergen. Jeg har alltid foretrukket bokmål, selv når jeg ble tvunget til å ha nynorsk som hovedmål på barneskolen, men jeg vet om mange her i fra som foretrekker nynorsk fordi det ligner dialekten deres mer. Jeg snakket aldri lokal dialekt. :P 

Anonymkode: f0a57...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd at eg som vanlegvis skriv nynorsk som regel skriv bokmål her inne då, viss det stemmer 😅  ser heller for meg at nynorsk er meir irriterande for dei som ikkje brukar det til vanlig 

Anonymkode: 08648...4ef

AnonymBruker
Skrevet

Nei tenker motsatt. At de er mindre begavet og trasse. "Alle" vet at nynorsk snart blir valgfritt og er en uting - er som hvilket som helst dialekt, og det er en uting å skrive på dialekt/med slang ord osv. Tenker på de som om når folk skirver på kebab-norsk.

Anonymkode: 5c86d...546

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd at eg som vanlegvis skriv nynorsk som regel skriv bokmål her inne då, viss det stemmer 😅  ser heller for meg at nynorsk er meir irriterande for dei som ikkje brukar det til vanlig 

Anonymkode: 08648...4ef

Ja... eller for meg er det. :fnise: Men det er jo min feil fordi jeg ikke er vant til det. :P Alle skal selvfølgelig få skrive nynorsk om det er det de foretrekker. 

Anonymkode: f0a57...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker bokmål, men kan også skrive feilfritt på nynorsk, siden jeg er norsklærer. En del av innleggene jeg ser her inne på nynorsk, inneholder en del klassiske feil. Det gjør jo ikke akkurat at personen fremstår noe smartere i mine øyne. Ellers tenker jeg ikke at man fremstår smartere av å skrive (korrekt) nynorsk, jeg tenker det har med hvor i landet man er fra og hvilken målform man har vokst opp med. 

Anonymkode: 1e03d...2e6

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei tenker motsatt. At de er mindre begavet og trasse. "Alle" vet at nynorsk snart blir valgfritt og er en uting - er som hvilket som helst dialekt, og det er en uting å skrive på dialekt/med slang ord osv. Tenker på de som om når folk skirver på kebab-norsk.

Anonymkode: 5c86d...546

Ehm... Det er allerede valgfritt om man vil skrive nynorsk eller ikke. Det er bare på skolen i sidemål folk skriver nynorsk mot sin vilje, ellers så skriver folk på nynorsk fordi de har lyst. Ellers hadde de jo bare brukt bokmål i stedet. 

Anonymkode: 72cbb...da4

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker bokmål, men kan også skrive feilfritt på nynorsk, siden jeg er norsklærer. En del av innleggene jeg ser her inne på nynorsk, inneholder en del klassiske feil. Det gjør jo ikke akkurat at personen fremstår noe smartere i mine øyne. Ellers tenker jeg ikke at man fremstår smartere av å skrive (korrekt) nynorsk, jeg tenker det har med hvor i landet man er fra og hvilken målform man har vokst opp med. 

Anonymkode: 1e03d...2e6

Ja, det er ikke det at jeg ikke skjønner at det har med hvor man kommer fra å gjøre, altså. 
Nå er ikke jeg noen stjerne i nynorsk da (tror jeg gikk ut med karakter 4) så disse feilene er det ikke sikkert jeg ser 😅 Men om jeg f.eks leser råd fra både folk som skriver nynorsk og bokmål, får jeg mer tiltro til de nynorske svarene. Det er så rart!

Anonymkode: d63cf...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...