Jump to content
nord og ned

Få hovedroller for flerkulturelle i filmbransjen: – Det er en kulturell, rasistisk forbrytelse som skjer

Recommended Posts

Iceman
1 time siden, Klossmajor skrev:

Med unntak av folk av øst-asiatisk opphav. Særlig menn av øst-asiatisk opphav. De er temmelig underrepresentert i amerikanske filmer og serier. Sjelden å se en mann av øst-asiatisk opphav i en hovedrolle i en amerikansk film/serie. Jeg kan ikke komme på en eneste amerikansk dramafilm eller komedie med en amerikansk mann av øst-asiatisk opphav i hovedrollen.

Det er riktig, men de har i det minste mange filmer og serier fra andre land med helt ok produksjonskvalitet der kun øst asiatere er representert på skjermen.

Fortsetter under...

Madame Butterfly
On 6/30/2020 at 10:19 AM, Klossmajor said:

Med unntak av folk av øst-asiatisk opphav. Særlig menn av øst-asiatisk opphav. De er temmelig underrepresentert i amerikanske filmer og serier. Sjelden å se en mann av øst-asiatisk opphav i en hovedrolle i en amerikansk film/serie. Jeg kan ikke komme på en eneste amerikansk dramafilm eller komedie med en amerikansk mann av øst-asiatisk opphav i hovedrollen.

Bruce Lee

Klossmajor
29 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Bruce Lee

Selv om han ble født i San Francisco, var han oppvokst i Hong Kong og snakket litt gebrokken engelsk. Jeg regner ham ikke som en amerikaner av øst-asiatisk opphav, men heller en som en kineser som startet stereotypen av øst-asiatiske kampsport-akrobater i filmverdenen. I hans fotspor fulgte bl.a Jackie Chan og Jet Li. Jeg utelot bevisst actionfilmer da jeg skrev at jeg ikke kan komme på en eneste amerikansk dramafilm eller komedie med en amerikansk mann av øst-asiatisk opphav i hovedrollen. Bruce Lee banet vei for actionfilm-roller for øst-asiatiske menn, men ikke andre typer roller. Og som sagt...jeg anser ikke Bruce Lee som amerikaner, men som kineser akkurat som nevnte Jackie Chan og Jet Li. De tre nevnte var alle filmstjerner i Hong Kong og Kina før de begynte spille i amerikanske filmer.

Den nærmeste man kommer en amerikansk skuespiller av øst-asiatisk opphav som får andre roller enn den Bruce Lee-skapte stereotypien er, som jeg kommer på, Russell Wong. Men han er ikke veldig kjent, og er da også av blandet europeisk/kinesisk opphav.

TaliBanan
På 30.6.2020 den 10.19, Klossmajor skrev:

Kanskje de er mindre interessert i å være skuespillere? 

Hvor mange aktuelle skuespillere vet du om? 

Jeg synes det er for få dverger i toppserie basketball, og hvite.. Veldig diskriminerende.