Gå til innhold

Få hovedroller for flerkulturelle i filmbransjen: – Det er en kulturell, rasistisk forbrytelse som skjer


nord og ned

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965

Iselin Shumba er kjent fra biroller i blant annet TV-seriene Hjem til jul og Snøfall. Men når det gjelder å få hovedroller i film, mener hun at det er et stort handikap å være mørkhudet.

– Det er en kulturell rasistisk forbrytelse som skjer. At mangfoldige nordmenn ikke får representert og fortalt historier på lik linje med andre nordmenn, sier Shumba til NRK.

Camilla Glaister har sitt eget castingbyrå, Camilla Casting. Hun bekrefter at det fortsatt henger igjen gamle stereotyper når det gjelder casting til filmer.

– Jeg kan jo ikke si annet enn at det står dårlig til i norsk filmbransje med tanke på flerkulturell representasjon. Og ja, det er fortsatt slik at norske hovedroller er hvite.

Er egentlig det så rart i et land hvor 95% av innbyggerne er hvite?

 

Endret av nord og ned
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lei av mørkhudete som skal klage over absolutt alt. Vet jo snart ikke hvordan man skal forholde seg til dem, for det blir jo feil uansett hva man gjør.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg er lei av mørkhudete som skal klage over absolutt alt. Vet jo snart ikke hvordan man skal forholde seg til dem, for det blir jo feil uansett hva man gjør.

Enig. En kultur hvor man må trå på eggeskall og hvor man lynsjes for hvert minste feiltrinn skaper bare polarisering på sikt.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det få "mangfoldige" nordmenn i disse rollene relativt i forhold til hvor mange "mangfoldige" nordmenn som jobber i, og virkelig ønsker å jobbe i, skuespillerbransjen? Er det veldig rart om det er flere "hvite" roller i et land med mange hundre års historie med kun en hvit befolkning?

Jeg registrerer at det i noen tilfeller virker å være et ønske om at diverse medier også i historiske fremstillinger skal gjenspeile dagens mangfold. Ønsker vi å gjengi historien som om det var et større antall norskpakistanere som deltok under kampene om Narvik, eller ønsker vi å gjengi historien som den var da? Svaret trenger ikke å være selvsagt, men jeg tror en bør være bevisst på at det er hit meningsforskjellene fort ender. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, nord og ned said:

https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965

Iselin Shumba er kjent fra biroller i blant annet TV-seriene Hjem til jul og Snøfall. Men når det gjelder å få hovedroller i film, mener hun at det er et stort handikap å være mørkhudet.

– Det er en kulturell rasistisk forbrytelse som skjer. At mangfoldige nordmenn ikke får representert og fortalt historier på lik linje med andre nordmenn, sier Shumba til NRK.

Camilla Glaister har sitt eget castingbyrå, Camilla Casting. Hun bekrefter at det fortsatt henger igjen gamle stereotyper når det gjelder casting til filmer.

– Jeg kan jo ikke si annet enn at det står dårlig til i norsk filmbransje med tanke på flerkulturell representasjon. Og ja, det er fortsatt slik at norske hovedroller er hvite.

Er egnetlig det så rart i et land hvor 95% av innbyggerne er hvite?

 

Ingen er "hvite" forresten. Og det er ingen grunn at et kvalifikasjoner til en hovedrolle er et man har lysrosa hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, The Kitten said:

Jeg er lei av mørkhudete som skal klage over absolutt alt. Vet jo snart ikke hvordan man skal forholde seg til dem, for det blir jo feil uansett hva man gjør.

Meningsløs prat som ikke har noe med saken - diskriminering - å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sam3 skrev:

Ingen er "hvite" forresten.

Like saklig som vanlig.

2 minutter siden, Sam3 skrev:

Og det er ingen grunn at et kvalifikasjoner til en hovedrolle er et man har lysrosa hud.

Det kommer helt an på manus.

Hva blir det neste, at dverger klager på at det er for få roller til dem?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sakene handler ikke hovedsaklig om tankegods om at vektskåla var være helt perfekt lik i en eller annen retning, når det gjelder antall roller og antall innbyggere eller skuespillere med visse særtrekk ut fra en befolkning. 

Like mye, så handler kritikken om at  visse grupper - som her - folk som ikke er hvite, oftest blir vurdert for visse typer roller. Å sette søkelys på noe man opplever som systematikk i hvordan virkeligheten gjenspeiles på en viss måte, er positivt for alle mennesker.

For det er ikke likegyldig, hvem man caster, hvem man viser frem i hvilke sammenhenger. Det er ikke slik at film og kultur ensidig skal gjenspeile virkeligheten, det går også andre veien. Hvordan vi fremstiller folk, har en innvirkning på hvordan vi ser på virkeligheten og. 

Og så begynner jeg å bli lei av at hver eneste gang noen forteller om sin opplevde virkelighet, så har de en rekke negative særtrekk. Vær nå gjerne uenig med disse skuespillerne om at det de sier ikke stemmer, eller argumenter for hvorfor det er likegyldig hvis det skjer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig det, om man tenker proporsjonalt med befolkningen som helhet? 

Norske filmer er ofte basert på historiske hendelser, og utseende til skuespillerne minner ofte om personene de spiller. Det ville vært rart om Max Manus eller Thor Heyerdahl plutselig ble av en svart mann. 

Skal man lage en film om Nelson Mandela og gi Orlando Bloom hovedrollen? 

Forskjell på det å feks gi Idris Elba rollen som James Bond. Det hadde jeg digget. 

Endret av Example
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sam3 skrev:

Meningsløs prat som ikke har noe med saken - diskriminering - å gjøre. 

Syns din kommentar var meningsløs jeg...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sam3 skrev:

Ingen er "hvite" forresten. Og det er ingen grunn at et kvalifikasjoner til en hovedrolle er et man har lysrosa hud.

Det kommer så klart helt an på filmen eller serien som skal spilles inn. Hudfarge er selvfølgelig ikke det eneste kriteriet, men i veldig mange tilfeller, hvis ikke de fleste, er det et veldig viktig et. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt hvis det er snakk om historiske filmer, serier eller dokumentarer.

Skulle tatt seg ut hvis noen hadde laget en serie om f.eks Olav den hellig der han blir spilt av en mørkhudet person, da kunne de like så godt tatt seg enda flere friheter og fremstilt han som en transperson i samme slengen så hadde den gruppen blitt tilfredsstilt også.

Man må ikke være så innmari politisk korrekt at det forvrenger historien vår, dessverre så virker det som om dette har blitt en trend blant flere produsenter av filmer og serier.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg er lei av mørkhudete som skal klage over absolutt alt. Vet jo snart ikke hvordan man skal forholde seg til dem, for det blir jo feil uansett hva man gjør.

Samme her.

Lettkrenka og ser rasisme overalt.

La oss lage et par norske filmer om vikingtiden hvor alle hovedroller gis til mørkhudede for å være PK og inkluderende. Kanskje blir det fred da? At noen ikke har fått en rolle skal alltid forklares med rasisme. Tross alt bor vi i Norge hvor nordmenn og personer med lys hud er i sterkt flertall (ennå). 

Jeg vurderer å bytte arbeidssted og må bruke rasismekortet hvis jeg ikke får jobben, eller hva? Gå ut i avisa ''Jeg fikk ikke jobben, fordi jeg er utenlandsk og har utenlandsk navn, så de er rasister hele gjengen''. Blir det lettere å få jobb, mon tro?

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes for min del det er altfor mange koreanere i koreanske filmer. Arabere og svarte må representeres i koreansk TV og film, noe annet ville vært RASISTISK, de trenger ikke representere hvite selvfølgelig, alle hvite er jo RASISTER. På tide å gjøre noe med dette, 1/2 skuespillere i Korea må være svart/brun. På tide å gjøre noe med dette NÅ!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/26/2020 at 2:31 AM, Iceman said:

Synes for min del det er altfor mange koreanere i koreanske filmer. Arabere og svarte må representeres i koreansk TV og film, noe annet ville vært RASISTISK, de trenger ikke representere hvite selvfølgelig, alle hvite er jo RASISTER. På tide å gjøre noe med dette, 1/2 skuespillere i Korea må være svart/brun. På tide å gjøre noe med dette NÅ!

Korea, Japan, Kina, Thailand. De har alle dette "problemet".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tension skrev:

Korea, Japan, Kina, Thailand. De har alle dette "problemet".

Jeg ville blitt svært overasket om det fantes ett eneste land som ikke hadde dette "problemet".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kaninen skrev:

Jeg ville blitt svært overasket om det fantes ett eneste land som ikke hadde dette "problemet".

I vesten er det jo motsatt. Alt som er utenlandsk er overrepresentert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Iceman skrev:

I vesten er det jo motsatt. Alt som er utenlandsk er overrepresentert.

Med unntak av folk av øst-asiatisk opphav. Særlig menn av øst-asiatisk opphav. De er temmelig underrepresentert i amerikanske filmer og serier. Sjelden å se en mann av øst-asiatisk opphav i en hovedrolle i en amerikansk film/serie. Jeg kan ikke komme på en eneste amerikansk dramafilm eller komedie med en amerikansk mann av øst-asiatisk opphav i hovedrollen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...