Gå til innhold

Fra et kristent syn: Hva er mannens oppgave i et ekteskap, i forhold til kvinnen og ekteskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at kvinner er bedre egnet til å gjøre alt det kjedelige i hjemmet. Dette har skjedd mer pga hvordan samfunnet har vært bygget opp.

I praksis har det i lang til vært enklest at mannen har vært hovedforsørger, men kvinnen har vært hjemmeværende. Dette sitter igjen i alle nasjoner, selv om verden er i stadig endring. 

Når vi ser på alle krangler om hvem som gjør for lite hjemme, handler det mer om at mange menn ikke vil, enn at de ikke kan.

Selvfølgelig kan en kvinne jobbe, men noen fysiske forskjeller er det. Menn er som oftest(ikke alltid), best egnet til mer fysisk tunge jobber, enn det kvinner er. Også dette er i endring, nå som maskiner har tatt over mye av de fysisk tunge jobbene. Dem var det mange fler av før.

yrkesvalg er også veldig interessebasert. Det er en grunn til at vi har typiske mannsyrker og typiske kvinneyrker. Generelt har både kvinner og menn veldig ulike interesser, fordi vi er ulike. Det betyr ikke at det ene kjønnet er mer verdt enn det andre. Det betyr at de utfyller hverandre som en helhet.

 

Anonymkode: 081b2...b0f

Kvinneyrker vs manneyrker har da ingenting å si for hvem som burde gå hjemme eller ei, da begge yrker er like viktige, noe som gjør at begge må ut i jobb. Om menn som ikke gidder husarbeid har lært av sine foreldre igjen. Jeg håper og tenker at neste generasjon menn har en annen holdning til kjedelige jobber i hjemmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kvinneyrker vs manneyrker har da ingenting å si for hvem som burde gå hjemme eller ei, da begge yrker er like viktige, noe som gjør at begge må ut i jobb. Om menn som ikke gidder husarbeid har lært av sine foreldre igjen. Jeg håper og tenker at neste generasjon menn har en annen holdning til kjedelige jobber i hjemmet

Ja, yrkene er like viktige. Det jeg mente, var at det er forskjell på menn og kvinner. Det kommer vi ikke fra. Men det betyr ikke at man ikke er likeverdige.

Tradisjonelt har det vært sånn at menn har vært hovedforsørger, og det sitter fremdeles igjen i oss enda. Det er poenget mitt.

Er helt enig i at mannen kan ta sin del i hjemmet. Alle burde oppdras med at hjemme, hjelper alle til. Det er dårlig oppdragelse som gjør at mange menn tror, at det bare er kvinnen som skal gjøre 100% både hjemme og ute.

Anonymkode: 081b2...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 0.20, MarieLo skrev:

Det er ikke new age. Fordommer eller?

Det jeg snakker om er law of one. Det som Jesus lærte bort til andre.

Law of one er new age, ikke et snev av kristenhet. Eller, et snev av kanskje, men ikke mer. 
 

 

Jeg er kristen og både jeg og min mann lovet å elske og ære hverandre til døden skiller oss. Vi synder hver dag, men prøver så godt vi ksn å leve opp til dette. Ut over dette finnes det stor variasjoner i kristne ekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lone Star Wolf skrev:

Selv om mannen er overhodet og forsørge bør han ikke være noen eneveldig diktator, men en av to likeverdige partnere..

Hvordan får du dette til?

Hvis du har to likeverdige partnere, så finnes det ikke et overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, -venter- skrev:

Law of one er new age, ikke et snev av kristenhet. Eller, et snev av kanskje, men ikke mer. 
 

 

Jeg er kristen og både jeg og min mann lovet å elske og ære hverandre til døden skiller oss. Vi synder hver dag, men prøver så godt vi ksn å leve opp til dette. Ut over dette finnes det stor variasjoner i kristne ekteskap. 

Nei. Law of One kom lenge før noe New Age. At du ikke vil forstå det på noen andre måter er en annen sak.

Og ja, det er mye av problemet med kristendom. Lovet å elske og ære til døden skiller, er mer manipulerende enn folk flest tror.

Og vi synder aldri. Det finnes ingenting galt. Men hvis man sårer andre, skaper man lekser for seg selv.

Gud dømmer ingen for Gud er alle og dømmer ikke seg selv.

Endret av MarieLo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MarieLo skrev:

Nei. Law of One kom lenge før noe New Age. At du ikke vil forstå det på noen andre måter er en annen sak.

Og ja, det er mye av problemet med kristendom. Lovet å elske og ære til døden skiller, er mer manipulerende enn folk flest tror.

Og vi synder aldri. Det finnes ingenting galt. Men hvis man sårer andre, skaper man lekser for seg selv.

Gud dømmer ingen  for Gud er alle og dømmer ikke seg selv.

Men du kan jo ikke kalle deg kristen. Du deler jo ikke noen ting med den kristne troen! Helt grunnleggende finner man Gud, delt i Fadere, Sønnen og den Hellig Ånd. Du tror jo ikke på noe av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, -venter- skrev:

Men du kan jo ikke kalle deg kristen. Du deler jo ikke noen ting med den kristne troen! Helt grunnleggende finner man Gud, delt i Fadere, Sønnen og den Hellig Ånd. Du tror jo ikke på noe av det. 

Jeg tror på Gud, Jesus og den hellige ånd. Den hellige ånd er en metafor for vårt høyere selv. Vi har alle et høyere selv, egoet er vårt lavere selv.

Og jeg har betingelseløs kjærlighet, tilgivelse og forståelse for alle slik Gud har. Jeg dømmer ingen.

Så jo, jeg er så kristen som man får dem.

Kristne som følger bibelen, som dømmer andre, sårer andre, dominerer andre, er ikke særlig kristne derimot, men de vet ikke bedre. Det er det de har blitt lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Er interessert i å høre hva de kristne mener:

*Hva er en ektemanns oppgave i ekteskapet, både i forhold til kvinnen og selve ekteskapet. 

Kom med konkrete eksempler. ⚘

 

 

Anonymkode: a52c3...887

Gjøre sine plikter i ektesengen, forsørge og tukte sin hustru, oppdra sine barn i guds bilde.

Anonymkode: dc029...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...