Gå til innhold

Fra et kristent syn: Hva er mannens oppgave i et ekteskap, i forhold til kvinnen og ekteskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om Det gamle testamentet?

Anonymkode: 4b080...560

Ja, de hadde scrolls og historier som ble det gamle testamentet, de hadde også the book of enoch. 

Den fungerte litt som bibelen gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.6.2020 den 20.57, MarieLo skrev:

Jeg er kristen, men tror ikke på bibelen.

Og jeg mener at ekteskap bare er tull. Dette var en måte å eie kvinner på, hvor fedre ga dem til andre menn og kvinner hadde ikke noe de skulle ha sagt. Og så er man liksom låst i et ekteskap, fanget for resten av livet. Og alle kjønnsroller beskrevet i bibelen er bare manipulering og ikke godt ment.

Hvis to mennesker ønsker å være sammen, så kan de være det uten å måtte gifte seg, Gud anerkjenner alle forhold uansett. ❤

 

Dette var veldig selvmotsigende.

Anonymkode: 081b2...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var veldig selvmotsigende.

Anonymkode: 081b2...b0f

Bare hvis man er hjernevasket av bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 20.57, MarieLo skrev:

Jeg er kristen, men tror ikke på bibelen.

Og jeg mener at ekteskap bare er tull. Dette var en måte å eie kvinner på, hvor fedre ga dem til andre menn og kvinner hadde ikke noe de skulle ha sagt. Og så er man liksom låst i et ekteskap, fanget for resten av livet. Og alle kjønnsroller beskrevet i bibelen er bare manipulering og ikke godt ment.

Hvis to mennesker ønsker å være sammen, så kan de være det uten å måtte gifte seg, Gud anerkjenner alle forhold uansett. ❤

 

Du er ktisten, men tror ikke på bibelen? Er ikke den boken Guds ord? Hilsen ateist

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mordi skrev:

Du er ktisten, men tror ikke på bibelen? Er ikke den boken Guds ord? Hilsen ateist

Nei, boken er løgnaktig, manipulerende og ment for å kontrollere massene. De påstår det er Guds ord sånn at folk skal følge det, men det er deres ord, ikke Gud sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MarieLo skrev:

Bare hvis man er hjernevasket av bibelen.

I så fall lurer jeg veldig på hva du definerer som kristen.

for meg høres det mer ut som du tror på det som passer deg, og siler ut det du ikke liker. Og nei, Gud godkjenner absolutt ikke alle forhold.

Anonymkode: 081b2...b0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall lurer jeg veldig på hva du definerer som kristen.

for meg høres det mer ut som du tror på det som passer deg, og siler ut det du ikke liker. Og nei, Gud godkjenner absolutt ikke alle forhold.

Anonymkode: 081b2...b0f

En kristen person er en som ikke dømmer andre mennesker, har betingelseløs kjærlighet, tilgivelse og forståelse for alle, og som setter andres frie vilje over sin egen, ikke motsatt.

Og jeg kan ikke stå ansvarlig for hvordan jeg høres ut for deg da, det handler bare om deg og dine inntrykk.

Og Gud vet at Gud er alle, så Gud dømmer ikke noen og anerkjenner alle forhold mellom Gud og Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Hva jeg har blitt forklart:

Mannen skal elske sin kvinne slik Jesus elsker sin menighet og Jesus er hodet men menigheten er hans kropp så vil en mann skade sin egen kropp? Vil en mann gjøre vondt mot seg selv?

Kvinnen ble skapt ut fra ribben på mannens venstre side der hjertet er. Ikke for at han skal være over eller under henne men for at hun skal være ved hans side og trygg i hans favn.

De jeg kjenner som er kristne og har tradisjonelle roller har det jo ikke vondt. Det er ikke slik at de lider mens mannen er ute og drikker opp pengene og slår henne når han kommer hjem. Og som en vennine sa: hvis en mann er så fantastisk og snill mot deg, vil ikke du gjøre han fornøyd? Vil du bli sint om han sier du skal lage middag? Nei seff ikke!

Og det å være "overhode" er et ansvar. Man kan ikke være en leder hvis man er dårlig til det. Han har ansvar for henne og barna og hun skal "lene seg tilbake" og stole på at hand avgjørelser er best for familien. Er det en bra avgjørelse å sitte på ræva mens hun løper rundt og rydder? Er du en god familiemann da? Tar du det ansvaret du er blitt gitt?

Anonymkode: 36ad4...746

Helt enig med deg i at man ikke bør være leder hvis man ikke er en god leder. Men alle par er ulike og partene har ulike kvaliteter og forutsetninger. Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at det kun er mannne som kan være en god leder? Jeg kjenner mange par der kvinnen er den som er best til å styre økonomien samt ta beslutninger som vil påvirke familien. Så hvorfor synes du at kvinner skal lene seg tilbake og stole på at mannens beslutninger best, når hun sannsynligvis ville ha tatt minst like gode, eller kanskje bedre, beslutninger selv? Da kan vel like gjerne mannen lene seg tilbake og stole på at konas beslutninger til det beste for familien? 

Anonymkode: e3d20...e4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MarieLo skrev:

En kristen person er en som ikke dømmer andre mennesker, har betingelseløs kjærlighet, tilgivelse og forståelse for alle, og som setter andres frie vilje over sin egen, ikke motsatt.

Og jeg kan ikke stå ansvarlig for hvordan jeg høres ut for deg da, det handler bare om deg og dine inntrykk.

Og Gud vet at Gud er alle, så Gud dømmer ikke noen og anerkjenner alle forhold mellom Gud og Gud.

Det du prater om her har ikke noe med Gud å gjøre. Dette er new age.

Anonymkode: 081b2...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du prater om her har ikke noe med Gud å gjøre. Dette er new age.

Anonymkode: 081b2...b0f

Det er ikke new age. Fordommer eller?

Det jeg snakker om er law of one. Det som Jesus lærte bort til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg i at man ikke bør være leder hvis man ikke er en god leder. Men alle par er ulike og partene har ulike kvaliteter og forutsetninger. Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at det kun er mannne som kan være en god leder? Jeg kjenner mange par der kvinnen er den som er best til å styre økonomien samt ta beslutninger som vil påvirke familien. Så hvorfor synes du at kvinner skal lene seg tilbake og stole på at mannens beslutninger best, når hun sannsynligvis ville ha tatt minst like gode, eller kanskje bedre, beslutninger selv? Da kan vel like gjerne mannen lene seg tilbake og stole på at konas beslutninger til det beste for familien? 

Anonymkode: e3d20...e4b

Dessuten er det jo oftest kvinnene som har mest kontroll på organiseringen i familien. Er de som husker på det meste 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MarieLo skrev:

Det er ikke new age. Fordommer eller?

Det jeg snakker om er law of one. Det som Jesus lærte bort til andre.

Jo, det er akkurat new age du er oppi.

Jesus snakket mye om tilgivelse og elske sin neste ja, men ikke på den måten du framstiller det i innleggene. 

Når du snakker om at man ikke skal dømme, mente Jesus hyklersk dom. Men å advare mot synd er noe helt annet.

Anonymkode: 081b2...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er akkurat new age du er oppi.

Jesus snakket mye om tilgivelse og elske sin neste ja, men ikke på den måten du framstiller det i innleggene. 

Når du snakker om at man ikke skal dømme, mente Jesus hyklersk dom. Men å advare mot synd er noe helt annet.

Anonymkode: 081b2...b0f

Nei. Men det spiller ingen rolle hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, MarieLo skrev:

Nei. Men det spiller ingen rolle hva jeg skriver.

Det betyr noe når du kommer med ting som ikke stemmer, og kanskje leses av folk som ikke vet så mye om det. At du påstår at bibelen er manipulert av mennesker, stemmer heller ikke. Jeg pleide også å tro det. Arkeologer har grav opp grunntekster som stemmer med bibelen fra i dag. Ikke alle bibler som kalles bibler da, for noen er tuklet med. Det skal jeg gi deg rett i. Jehovas vitner sin blant annet.

Skal også gi deg rett i at bibelen har blitt misbrukt av mange. Det pågår fremdeles i dag, men det er ikke fordi bibelen er korrupt. Det er fordi den leses av manipulerende mennesker, som utnytter en gruppe mennesker som ikke har lest bibelen selv. Tar man løsrevne vers ut av ulike skriftsteder, kan man få forsamlingen til å tro på litt av hvert. Sånne predikanter er det mange av i dag, og pengegriskhet går igjen hos dem.

Denne tråden har sporet av for lenge siden, men jeg kan ikke ignorere påstandene dine, når de er så feil som de er.

Et kristent ekteskap er der en mann og en kvinne lever sammen i en ektepakt. Ingen andre slipper til i den sengen for å si det sånn. Det er også klare instrukser for hvordan familieforholdet skal være. Akkurat denne regelen om å forlate mor og far, og være et med sin hustru, er f.eks en god leveregel. Noe som både kristne og ikke kristne kunne hatt mye nytte av. Man settter sitt hus først. Det betyr ikke at man avskriver foreldre og andre slektninger, men man har alikevel en sunn avstand, og et privatliv.

Når man lover å elske og ære hverandre, så er det faktisk en handling. Man velger å være kjærlig og støtte hverandre i gode og onde dager, selv om man ikke alltid føler for det. Når det gjelder oppgaver i samlivet, er det selvfølgelig kvinnen som føder barn, hvis de har det. Noe som sier seg selv. Gud har har aldri sagt at det ene kjønnet er bedre enn det andre, men han har gitt hver enkelt gaver og talenter til å mestre oppgaver forskjellig. Hvordan ekteparet løser hverdagen, må de faktisk bli enige om sammen.

Anonymkode: 081b2...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr noe når du kommer med ting som ikke stemmer, og kanskje leses av folk som ikke vet så mye om det. At du påstår at bibelen er manipulert av mennesker, stemmer heller ikke. Jeg pleide også å tro det. Arkeologer har grav opp grunntekster som stemmer med bibelen fra i dag. Ikke alle bibler som kalles bibler da, for noen er tuklet med. Det skal jeg gi deg rett i. Jehovas vitner sin blant annet.

Skal også gi deg rett i at bibelen har blitt misbrukt av mange. Det pågår fremdeles i dag, men det er ikke fordi bibelen er korrupt. Det er fordi den leses av manipulerende mennesker, som utnytter en gruppe mennesker som ikke har lest bibelen selv. Tar man løsrevne vers ut av ulike skriftsteder, kan man få forsamlingen til å tro på litt av hvert. Sånne predikanter er det mange av i dag, og pengegriskhet går igjen hos dem.

Denne tråden har sporet av for lenge siden, men jeg kan ikke ignorere påstandene dine, når de er så feil som de er.

Et kristent ekteskap er der en mann og en kvinne lever sammen i en ektepakt. Ingen andre slipper til i den sengen for å si det sånn. Det er også klare instrukser for hvordan familieforholdet skal være. Akkurat denne regelen om å forlate mor og far, og være et med sin hustru, er f.eks en god leveregel. Noe som både kristne og ikke kristne kunne hatt mye nytte av. Man settter sitt hus først. Det betyr ikke at man avskriver foreldre og andre slektninger, men man har alikevel en sunn avstand, og et privatliv.

Når man lover å elske og ære hverandre, så er det faktisk en handling. Man velger å være kjærlig og støtte hverandre i gode og onde dager, selv om man ikke alltid føler for det. Når det gjelder oppgaver i samlivet, er det selvfølgelig kvinnen som føder barn, hvis de har det. Noe som sier seg selv. Gud har har aldri sagt at det ene kjønnet er bedre enn det andre, men han har gitt hver enkelt gaver og talenter til å mestre oppgaver forskjellig. Hvordan ekteparet løser hverdagen, må de faktisk bli enige om sammen.

Anonymkode: 081b2...b0f

Jeg mente, det spiller ingen rolle hva jeg skriver til deg, det går tydeligvis ikke an å ha en samtale med deg.

Da prøver jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2020 at 1:03 AM, MarieLo said:

En kristen som har kjærlighet for alle. Som ikke dømmer andre mennesker f.eks, og som ikke ønsker at noen skal følge noen andres vilje enn sin egen. Slik bibelen oppfordrer folk til.

Og som ønsker å videreformidle Jesus sine lærdommer, om Law of One, betingelseløs kjærlighet, healing, tilgivelse og forståelse.

Men informasjonen om Jesus kommer jo fra Bibelen. Hvis du ikke tror på den, hva baserer du det på?

Anonymkode: f2840...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men informasjonen om Jesus kommer jo fra Bibelen. Hvis du ikke tror på den, hva baserer du det på?

Anonymkode: f2840...8b5

Finnes flere kilder som skriver om Jesus. Som Law of One, the Ra material.

Kan finne den på www.lawofone.info, og søke etter Jesus og se hva de sier om han, hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, MarieLo skrev:

Jeg mente, det spiller ingen rolle hva jeg skriver til deg, det går tydeligvis ikke an å ha en samtale med deg.

Da prøver jeg heller ikke.

Du må tåle å få svar når du er på et diskusjonsforum. Når jeg ser noe som ikke er riktig, gir jeg et svar.

Folk som ikke har mye innsikt får et helt feil bilde av å lese innleggene dine. Selv ateister som har svart i tråden har mer forståelse av hva det vil si å være kristen.

Anonymkode: 081b2...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må tåle å få svar når du er på et diskusjonsforum. Når jeg ser noe som ikke er riktig, gir jeg et svar.

Folk som ikke har mye innsikt får et helt feil bilde av å lese innleggene dine. Selv ateister som har svart i tråden har mer forståelse av hva det vil si å være kristen.

Anonymkode: 081b2...b0f

Du må tåle de svarene du får og.

Og gjør som du vil. Det meste du tror er bare hjernevasking fra bibelen uansett, og selvfølgelig frykter du noe som motsier det.

Men hvis du faktisk trodde at det du tror på er rett, så hadde du ikke vært bekymret over noe av dette.

Og så lenge du tviholder på det, så kan jeg ikke hjelpe deg, men jeg kan hjelpe andre som ønsker det. 🙂

Endret av MarieLo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MarieLo said:

Finnes flere kilder som skriver om Jesus. Som Law of One, the Ra material.

Kan finne den på www.lawofone.info, og søke etter Jesus og se hva de sier om han, hvis du vil.

Så fri fantasi kombinert med bibeltolkning? Det er jo ikke rare kilden.

Anonymkode: f2840...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...