Gå til innhold

Er det realistisk å trene seg friskere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk fødselsdepresjon kort tid etter fødsel i fjor, nå har babyen nettopp blitt 1 år og hverdagen har roet seg. Det betyr at jeg kan tenke mer på meg selv og min helse, siden jeg ikke har maktet å prioritere meg selv før nå.

Fysisk blir jeg andpusten av hver minste anstrengelse, jeg føler meg konstant trøtt og har flere kroppslige plager som skyldes den dårlige formen jeg er i nå. Alt av vitaminer og kroppslig er sjekket hos lege, han mente jeg bare var veldig utrent og har mistet masse muskler.
Mentalt er jeg svakere enn noensinne, selvtillit og selvbilde har blitt lavt og jeg har lagt på meg noen kilo. Etter mange måneder med oppstykket søvn og dårlig kosthold så må jeg ta tak i tilværelsen, men vet ikke hvor jeg skal begynne... 

Er det realistisk å bruke egentrening til å styrke meg selv fysisk og psykisk? Hvilke øvelser kan jeg begynne med hjemme? Sånn som det er nå, klarer jeg ikke forholde meg til et treningssenter, spesielt fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal trene opp denne kroppen jeg ikke klarer å akseptere lengre. 

Tårene bare triller når jeg skriver til dere, fordi jeg føler meg så maktesløs og uvitende. Håper noen kan hjelpe en nesten nybakt mor😊

Anonymkode: ecdef...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er absolutt realistisk

hva med å begynne med å gå turer ? Da vil du få opp kondisen ganske fort vært fall 

Anonymkode: 5d7ea...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig realistisk. 

Trening virker faktisk bedre mot lett depresjon enn antidepressiver. 

Jeg anbefaler å begynne med løping. Om du er helt utrent, kan du prøve programmet c25k. Det finnes app for det. 

Ellers er det å gå i naturen veldig bra både for fysisk og psykisk helse, natur har god virkning mot depresjoner det også. 

Styrke er også bra. Om du ikke vil trene et sted med utstyr, og ikke vil kjøpe noe, kan du finne mange treningsvideoer på youtube o.l. 

Anonymkode: 181d9...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og aktivitet er om lag det beste du kan gjere for deg sjølv, anten du har det bra eller dårleg med deg sjølv. Eg synest det er kjekt å høyre at du har lyst til å prøve trening for å kjenne deg betre. 

Eg trur du først og fremst treng å kjenne litt meistring, at treninga du prøver deg på er noko du kan klare, og at du kanskje til og meg føler at du kunne ha klart meir. Ikkje legg lista så høgt for deg sjølv no. Fordelen med å vere i dårleg form er at ein blir ganske mykje betre ganske fort! 

Eg er samd med den første som svara her: begynn å gå tur, gjerne i skauen eller i naturskjønne omgivnader. Du kan gå tur kor som helst, det er ikkje det, men om det er litt pent i tillegg gir det deg ein ekstra liten mental piff. Men det aller viktigaste er å komme deg i aktivitet. Kan du gå til butikken når du skal handle? Kan du gå eller sykle til jobb eller til tog eller buss? Kan du levere ungen i barnehagen til fots eller på sykkel? Men kom deg ut, begynn med ti minutt gange, så kan du auke etter kvart. 

Når det gjeld øvingar å gjere heime finst det sikkert millionar av videoar og appar du kan bruke. Eg har likevel ei lita åtvaring: det skal vere TUNGT å trene styrke, og dei fleste av desse heimeprogramma er ganske tunge, og det skal dei vere. Men om du allereie er litt på defensiven og kjenner deg svak, så er det lett å tenkje at "eg får ikkje til dette heller, eg er heilt håplaus", og det er utruleg kontraproduktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styrketrening er veldig bra for depresjon. 

Anonymkode: 93b48...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening er veldig bra for depresjon. 

Anonymkode: 93b48...226

Jepp, glem alt som heter piller/ssri mot angst og depresjon. Da er det aktivering, kosthold og skikkelig styrketrening som gjelder.

De fleste ender opp med pillebrettet og synd på deg holdningen hos en psykolog, sitter fast.

Anonymkode: fee95...3f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg anbefaler turer, jogging eller youtubevideoer som du kan følge. For eksempel yoga, pilates ellers kan du prøve ut Vicky Justiz sine workout videoer, hun har mange som er på 15-30 minutter hver. Du kan alltids pause så mange ganger du behøver i begynnelsen! Det ga meg enorm mestringsfølelse av å se at jeg allerede uke 2 klarte meg gjennom en video uten pauser. Første uka føltes det helt umulig. 

Anonymkode: bdb78...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg følger Madfit på YouTube, hun har videoer på alt mulig av trening, som krever minimalt med plass og utstyr. 

Anonymkode: 0994c...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt gladere i kroppen min og det den får til av å gjennomføre 30 days of yoga med youtube-kanalen Yoga With Adrienne. Jeg gjorde ikke yogaen hver dag, men flere ganger i uka. Yoga får det til å bli stille i hodet.

Anonymkode: deb1a...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...