Jump to content
AnonymBruker

Ekteskapsproblemer, islam.

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei. Jeg er ikke muslim, men praktiserende kristen, og har derfor forståelse for ønsket om å opprettholde ekteskapet og ære Gud gjennom livet ditt. Jeg kan for lite om Koranen til å kunne gi råd direkte basert på Islam, men jeg har et par tanker ut ifra et bibelsk perspektiv. 

Jeg er enig i at ekteskapet er en hellig pakt, og at man bør gå langt for å holde sammen. Men det virker ikke som at du har det så bra akkurat nå, og det er bekymringsverdig. Jeg ser at du er pliktoppfyllende og ønsker å gjøre han og Allah fornøyd, men husk at mannen din også har plikter ovenfor deg. Hva sier Islam om mannens rolle i ekteskapet? Skal ikke respekten, kjærligheten og innsatsen gå begge veier? Det er veldig nedbrytende å hele tiden få mye kritikk, det ødelegger alle forhold. Jeg syns du burde snakke ordentlig med mannen din, og hjelpe han å innse hvor mye han faktisk kritiserer, og hvor hardt dette går inn på deg. Han er ikke perfekt, og bør fokusere på å være en god mann, fremfor å hakke på deg. Han skal bygge deg opp, ikke bryte deg ned. Det er ikke kjærlighet å drive og true med skilsmisse eller flerkoneri. Han må heller jobbe for forholdet, for dere er to om dette. Du skal ikke gjøre hele jobben alene. Dere har en datter sammen. Her i Norge er du sikret minst halv foreldreretten, så han kan ikke bryte norsk lov ved å ta henne fra deg. Jeg håper du når inn til mannen din, og at ting bedrer seg for dere. 💕

Anonymkode: 767d6...fba

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 6/23/2020 at 3:10 PM, AnonymBruker said:

Hei 

Jeg har et problem. Min mann og jeg er muslimer, og islam sier at det er en plikt å gjøre begge klar før samleie. Og at man skal ha en grunn for å avvise partneren sin. Samleie skal være noe fint og flott mellom to ektefeller. 

Jeg sliter psykisk nå med angst og depresjon. Mannen min har en alt for stor apetitt og det har han hatt lenge. Han er på 11 av 10 og jeg er på 1 liksom.. Likevel har vi ofte samleie, i noen perioder hver dag, ellers annenhver til hver tredje dag. Jeg klarer ikke fylle opp hans behov, samtidig som jeg føler ofte at jeg ikke har lyst selv. Jeg føler så mye skam og så skitten når det kommer til å bli opphisset. Jeg føler meg ukomfortabel med ham. Det var ikke slik før. 

Han er til vanlig hårsår og emosjonell, og vi ler aldri sammen lenger. Vi har aldri tid sammen og vi kan ikke snakke sammen engsng uten at han blir sur. Jeg får ikke så veldig lyst til å "slippe meg løs" under dyna lenger. Jeg føler det er ekkelt å vise frem min personlige side med han. 

Han har snakket flere ganger om at han ikke er fornøyd. I går sa han at vi kanskje måtte gå hver vår vei siden flerkoneri er uaktuelt for meg. Jeg er helt fra meg, vi har barn sammen og alt går i dass. 

Allah har tillat skilsmisse, og vi passer tydeligvis ikke sammen seksuelt lenger. Og det er fordi jeg ikke er bra nok. Jeg er ikke god nok på noe, og jeg har prøvd lenge og det holder ikke. Han oppfører seg så kaldt mot meg, at det frister lite å gjøre noe ekstra. Han oppfyller mer eller mindre alle pliktene sine som ektemann, men forholdet mellom oss har bare blitt dårligere. Han nekter å gå i terapi, for det er visst bare bs i hans øyne. 

Jeg har alternativet mellom å bli i dette her, eller gå hver vår vei så han får fylt behovene sine. Det er så vanskelig, for han er pappaen til jenta vår, og når han finner seg en ny kone, vil jeg ikke takle det at hun skal ha ansvar for barnet mitt. Og hvis jeg noen gang finner en ny må jeg gi over ansvaret for barnet mitt til pappaen sin.. 

Jeg skulle ønske jeg kunne ta med meg barnet mitt og flytte til andre siden av verden, men det er vel ikke helt greit for hun har jo rett til å se pappaen sin..

Hva er det jeg kan gjøre? 

Er det noen her som er gode på dette og som er praktiserende muslimer? 

Anonymkode: 95393...512

Salam alaikum søster. Utrolig trist og lese hi ditt. Her på KG er det heller ikke alltid lett og skrive om sine problemer om en er muslim. da det er mye fordommer mot oss muslimer  på KG.  Jeg vil uansett oppfordre deg og lese evt høre på råd fra andre muslimer på youtube eller nett eller lignende om  ekteskap I islam. Mannen din gjør helt feil mtp måten han oppfører seg mot deg. Allmektig allah sier også at slik oppfører ikke er greit. eller en del av sunnah du er konen hans og i islam bør han verdsette deg som sin kone og mor til sitt barn. Det står flere vers om det I den hellige quranen at dere begge må behandle hverandre med verdighet. Har du snakket med andre en han fks noen I familien om dette? Evt vitnene deres eller imam? Det finnes hjelp og få og den beste hjelpen er ved og be til allmektig allah 🙂 insh allah alt kommer til og ordne seg allmektig allah vet best! Lykke til

Anonymkode: 46b69...8f5

AnonymBruker
On 6/23/2020 at 10:07 PM, AnonymBruker said:

Men kjære mennesker, jeg vil gjerne ha råd basert på islams teologi, jeg vet innmari godt hva norske lover sier. Pls ikke la dette bli en diskusjon hvor man sammenligner norske lover, norsk kultur og hva islam sier, det er nok av de diskusjonene . Jeg vet at det er mange muslimer her som sikkert har litt peiling. 

Hvis jeg ikke skiller meg så har jeg ikke rett til å klage? Hva med at man får hjelp? Er det ingenting man kan prøve før man splitter opp familien? Eller gjelder det kun folk som ikke er religiøse 🤔

Jo du har selfølgelig lov til og si hva du er fornøyd med og ikke fornøyd med det er ikke slik at siden du er en muslimsk kvinne at du ikke får lov til og "klage" du har rett til og få hjelp men som muslim selv synes jeg den beste hjelpen er fra allah når jeg ber Hilsen muslimsk gift kvinne og mor.

AnonymBruker
On 6/23/2020 at 10:30 PM, AnonymBruker said:

Ja, når det er barn involvert burde man akseptere litt voldtekt og psykisk misbruk. Man vil jo være gode forbilder for barna sine. 

Anonymkode: bbc43...afb

Ts sier jo at hun ikke blir utsatt for voldtatt eller prostitusjon hva er problemet ditt?

AnonymBruker
On 6/23/2020 at 9:20 PM, AnonymBruker said:

Nettop.. Det er bare pliktsex og det er slitsomt i lengden. Jeg vil egentlig ikke brette ut mer her, og jeg vil egentlig ikke snakke så mye rundt det. Men fra et muslimsk perspektiv hva ville folk gjort egentlig..? 

😂

What... Det er vel å dra litt langt? Utifra hva jeg har skjønt er det ganske vanlig at den ene partneren har mer lyst enn den andre og det oppstår konflikter pga det, og at den ene kanskje tar en for laget. 

Det som er, er at jeg ikke vil være til stede i et polygamt ekteskap. Og polygami et det eneste her som faktisk bryter norsk lov. Foreldreansvar og samlivsproblemer er tilstede i mange forhold og ikke noe særlig loven blander seg i, annet enn at barnet har rett på begge foreldre og at den ene parten ikke kan nekte den andre uten rettsak. 

Islam stiller veldig høyt for meg, og jeg legger ikke troen min til side. Vi snakker ikke om norsk lov her. Jeg vil gjerne ha råd fra et muslimsk perspektiv hva jeg kan gjøre basert på teologien. Hva som blir riktig iht Koranen. Fordi det at ansvaret går over til pappaen er ikke tvang, det er forbehold. 

Dessuten er det faktisk ikke obligatorisk for en muslimsk mann og gifte seg med 4 koner og om kone nr 1 ikke aksepterer det så er det haram for mannen og gifte seg med flere det må være greit for kone nr 1 først.

AnonymBruker
On 6/23/2020 at 9:27 PM, AnonymBruker said:

Jeg vil jo ikke gå ifra ham jeg vil at vi skal ha det bra sammen. Vi har barn og skilsmisse er veldig alvorlig. Hvordan kan han forstå at oppførselen ikke er riktig iht islam? 

LES quranen for han så viser du han flere tåler fra store imamer på youtube/Internett hvor de sier eller står at det han driver med er feil.

Annonse