AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #1 Del Skrevet 22. juni 2020 Hei, jeg tenker å ta førekort i løpet av året og har nå begynt på teorien. Jeg ønsker å ha den unnagjort før jeg begynner med øvelseskjøring sånn at jeg vet litt hva jeg driver med når jeg øvelseskjører... Men om jeg har forstått det riktig så må jeg først søke om førekort, og siden jeg har nedsatt syn så trenger jeg attest fra optiker. Kan jeg søke om førerkort, ta teorien (og forhåpentligvis bestå), og så levere inn helseattest på et senere tidspunkt, men før oppkjøring? Innen hvor lang tid er jeg nødt til å levere attest og bestå oppkjøring? Anonymkode: 82604...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #2 Del Skrevet 22. juni 2020 Du får vel ikke lov å søke før du har gjennomgått noe gjennom kjøreskolen. Var iallfall sånn da jeg tok lappen Anonymkode: 50fab...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Del Skrevet 22. juni 2020 Teorien er gyldig i 3 år. Den var hvertfall det da jeg tok lappen. Anonymkode: 0ae8d...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Del Skrevet 22. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du får vel ikke lov å søke før du har gjennomgått noe gjennom kjøreskolen. Var iallfall sånn da jeg tok lappen Anonymkode: 50fab...1e6 Oops, glemte å nevnte at jeg fra før har mopedlappen (ti år siden). Så jeg trenger ikke trafikalt grunnkurs og slikt, såvidt jeg vet 4 minutter siden, AnonymBruker said: Teorien er gyldig i 3 år. Den var hvertfall det da jeg tok lappen. Anonymkode: 0ae8d...763 Tusen takk! Vet du om det er annerledes når man trenger attest fra optiker i forhold til hvor lenge den er gyldig? Anonymkode: 82604...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #5 Del Skrevet 22. juni 2020 Google er din venn: Du kan sjekke hvor langt du har kommet i opplæringen under dine søknader på Din side. Du må klare oppkjøring innen 3 år etter bestått teoriprøve. For de klassene hvor teoriprøve er avsluttende prøve (Snøscooter S, Moped AM146 og AM147) er teoriprøven gyldig i 5 år. Anonymkode: 26c9b...e1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #6 Del Skrevet 22. juni 2020 Alle trenger attest fra optiker nå, enten du ser bra eller dårlig. Det var kanskje den siste tingen jeg gjorde line før oppkjøring. Tok teorien nesten et år før oppkjøring. På vegvesenet sine sider må alt være krysset av og i orden før man kan ta oppkjøring, men det virker som om det ikke spiller noen rolle i hvilken rekkefølge det blir gjort. Jeg tok mørkekjøring og førstehjelpskurs et par år før jeg faktisk begynte med full opplæring. Tok teorien først, det er bildet du tar før teoriprøven som vil bli bildet på førerkortet. Så tok jeg langkjøring, glattkjøring osv etterhvert som kjørelæreren syntes jeg ble flinkere. Kjørelærere kjenner jo opplegget godt, og kravene godt så snakk med dem hvis du lurer på rekkefølgen. Politiattest og helseattesten ordna jeg bare et par uker før oppkjøring. Men jeg hadde fått politiattest for flere år siden, og den var gått ut på dato (sikkert 4-5 år gammelt) så jeg måtte søke om ny politiattest og det tok et par dager før den ble registrert på vegvesenet. Så det var mange som venta med teorien nesten helt til slutt, veldig nærme oppkjøring. Vet ikke helt hvorfor de gjorde det, men jeg tenkte det samme som deg at det var greit å lære litt før man dro ut og kjørte. Anonymkode: eafa4...50e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Del Skrevet 23. juni 2020 Jeg var veldig glad for at jeg hadde kjørt en del før jeg tok teorien (var på trinn 3). Det var mye lettere å både forstå spørsmålene og svare riktig når jeg kunne se for meg at jeg satt i bilen i situasjonene spørsmålene handlet om. Anonymkode: 0d9f6...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Del Skrevet 23. juni 2020 On 6/22/2020 at 7:27 PM, AnonymBruker said: Oops, glemte å nevnte at jeg fra før har mopedlappen (ti år siden). Så jeg trenger ikke trafikalt grunnkurs og slikt, såvidt jeg vet Anonymkode: 82604...751 Det er ikke trafikalt grunnkurs jeg tenker på. Husker at jeg ville ta teori før jeg tok kjøretimer, men måtte bestå noe hos kjøreskolen først. Husker ikke hva da, mulig det var nivå 1 eller noe . Anonymkode: 50fab...1e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Del Skrevet 23. juni 2020 Du trenger ikke time til optiker for å ta den teorien. Jeg vet, fordi jeg trodde også dette. Jeg troppet opp hos optiker og de fortalte meg at det var overhodet ikke noe poeng med mindre jeg skulle ha selve oppkjøringen like etterpå. (6 måneder tror jeg?) Teorien er gyldig i tre år. Dvs du må bestå oppkjøring innen tre år etter teorien er bestått. Hvis du tar teorien og de vil ta ID bildet til førerkort, husk at dette også bare gjelder for 6 måneder ellernoe. Jeg visste ikke dette, og de sa ikke noe til meg - så jeg måtte ta bildet til førerkort etter bestått teori - selv om jeg ikke hadde startet kjøretimene engang. Tok teorien i fjor sommer og holder på med kjøretimer nå. Jeg må betale for nytt ID bildet selvsagt da mitt vil være for gammelt. Anonymkode: 214bc...bd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #10 Del Skrevet 25. juni 2020 On 6/23/2020 at 8:19 PM, AnonymBruker said: Det er ikke trafikalt grunnkurs jeg tenker på. Husker at jeg ville ta teori før jeg tok kjøretimer, men måtte bestå noe hos kjøreskolen først. Husker ikke hva da, mulig det var nivå 1 eller noe . Anonymkode: 50fab...1e6 Må man vel ikke? Jeg tok teorien LENGE før jeg tok kjøretimer. Det var dessuten vanskelig å få kjøretimer uten å ha tatt teorien først. Husker det var venteliste, og de som hadde tatt teorien fikk kjøretimer først. Anonymkode: 4f600...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #11 Del Skrevet 25. juni 2020 På 23.6.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke time til optiker for å ta den teorien. Jeg vet, fordi jeg trodde også dette. Jeg troppet opp hos optiker og de fortalte meg at det var overhodet ikke noe poeng med mindre jeg skulle ha selve oppkjøringen like etterpå. (6 måneder tror jeg?) Teorien er gyldig i tre år. Dvs du må bestå oppkjøring innen tre år etter teorien er bestått. Hvis du tar teorien og de vil ta ID bildet til førerkort, husk at dette også bare gjelder for 6 måneder ellernoe. Jeg visste ikke dette, og de sa ikke noe til meg - så jeg måtte ta bildet til førerkort etter bestått teori - selv om jeg ikke hadde startet kjøretimene engang. Tok teorien i fjor sommer og holder på med kjøretimer nå. Jeg må betale for nytt ID bildet selvsagt da mitt vil være for gammelt. Anonymkode: 214bc...bd7 Optikerattesten er kun gyldig i tre måneder nå for tiden! Anonymkode: 7e032...131 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 25. juni 2020 #12 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) På 22.6.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev: Alle trenger attest fra optiker nå, enten du ser bra eller dårlig. Det var kanskje den siste tingen jeg gjorde line før oppkjøring. Tok teorien nesten et år før oppkjøring. På vegvesenet sine sider må alt være krysset av og i orden før man kan ta oppkjøring, men det virker som om det ikke spiller noen rolle i hvilken rekkefølge det blir gjort. Jeg tok mørkekjøring og førstehjelpskurs et par år før jeg faktisk begynte med full opplæring. Tok teorien først, det er bildet du tar før teoriprøven som vil bli bildet på førerkortet. Så tok jeg langkjøring, glattkjøring osv etterhvert som kjørelæreren syntes jeg ble flinkere. Kjørelærere kjenner jo opplegget godt, og kravene godt så snakk med dem hvis du lurer på rekkefølgen. Politiattest og helseattesten ordna jeg bare et par uker før oppkjøring. Men jeg hadde fått politiattest for flere år siden, og den var gått ut på dato (sikkert 4-5 år gammelt) så jeg måtte søke om ny politiattest og det tok et par dager før den ble registrert på vegvesenet. Så det var mange som venta med teorien nesten helt til slutt, veldig nærme oppkjøring. Vet ikke helt hvorfor de gjorde det, men jeg tenkte det samme som deg at det var greit å lære litt før man dro ut og kjørte. Anonymkode: eafa4...50e @ajarRun Orker du ta deg bryet med å korrigere påstandene som ikke stemmer her? Endret 25. juni 2020 av Husholdning1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. juni 2020 #13 Del Skrevet 25. juni 2020 25 minutter siden, Husholdning1 skrev: @ajarRun Orker du ta deg bryet med å korrigere påstandene som ikke stemmer her? Gud, du må ikke gjøre meg oppmerksom på et slikt togkrasj av en tråd før jeg har kommet meg på andre pilsen... Men nei, bare de som enten krysser av at de er halvblinde på søknad om førekort (leveres enten på vegvesen.no eller på trafikkstasjonen, bør ikke leveres alt for tidilig for da går vandelsattesten ut før man får bestilt oppkjøring) og de som ikke klarer synstesten før teoretisk prøve (stikkprøver, de som sier de er halvblinde slipper) må levere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 25. juni 2020 #14 Del Skrevet 25. juni 2020 3 minutter siden, ajarRun skrev: Gud, du må ikke gjøre meg oppmerksom på et slikt togkrasj av en tråd før jeg har kommet meg på andre pilsen... Men nei, bare de som enten krysser av at de er halvblinde på søknad om førekort (leveres enten på vegvesen.no eller på trafikkstasjonen, bør ikke leveres alt for tidilig for da går vandelsattesten ut før man får bestilt oppkjøring) og de som ikke klarer synstesten før teoretisk prøve (stikkprøver, de som sier de er halvblinde slipper) må levere. Hehe👍 Og vandelsattest søker vel SVV opp automatisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. juni 2020 #15 Del Skrevet 25. juni 2020 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Hehe👍 Og vandelsattest søker vel SVV opp automatisk? Nja. Hvis du mener i den forstand at søker ikke trenger å foreta seg noe, så ja. Men hvis du mener som i at det ikke er manuell saksbehandling, så nei. Det sitter faktisk folk i en gudsforlatt bygd å behandler disse søknadene manuelt. Distinksjonen kan virke pedantisk, men saksbehandlingen kan ta tid. Når det var stor etterspørsel etter vektere fordi det var mange asylsøkere gikk ventetiden betydelig opp. Normalt sett tar det en uke eller to da. Men når man søker om førekort, går vandelsattesten automatisk fra politiet til statens vegvesen uten at søker må gjøre noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 25. juni 2020 #16 Del Skrevet 25. juni 2020 3 minutter siden, ajarRun skrev: Nja. Hvis du mener i den forstand at søker ikke trenger å foreta seg noe, så ja. Men hvis du mener som i at det ikke er manuell saksbehandling, så nei. Det sitter faktisk folk i en gudsforlatt bygd å behandler disse søknadene manuelt. Distinksjonen kan virke pedantisk, men saksbehandlingen kan ta tid. Når det var stor etterspørsel etter vektere fordi det var mange asylsøkere gikk ventetiden betydelig opp. Normalt sett tar det en uke eller to da. Men når man søker om førekort, går vandelsattesten automatisk fra politiet til statens vegvesen uten at søker må gjøre noe. Nettopp det jeg mener👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #17 Del Skrevet 29. juni 2020 Tusen takk for svar @ajarRun Jeg søkte om førerkort forrige uke og ser at de har registrert trafikalt grunnkurs, mørkekjøring osv.. Jeg har bestilt time til teoriprøve på onsdag. Hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg vente med å levere optikerattest (krysset av på at jeg er halvblind) til en stund før oppkjøring? Anonymkode: 82604...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. juni 2020 #18 Del Skrevet 29. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar @ajarRun Jeg søkte om førerkort forrige uke og ser at de har registrert trafikalt grunnkurs, mørkekjøring osv.. Jeg har bestilt time til teoriprøve på onsdag. Hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg vente med å levere optikerattest (krysset av på at jeg er halvblind) til en stund før oppkjøring? Anonymkode: 82604...751 Selvsagt kan du det, men trafikkskolen får ikke bestilt oppkjøring før den er levert inn. Noen steder er det betydelig ventetid for å få oppkjøring. Det er neppe noen grunn til å vente med det, bare lever den samtidig som du tar teorien, så slipper du to turer og unødig venting på oppkjøring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå