Gå til innhold

Regjeringa vil la private utføre politioppgåver


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Vektarar og sivilt tilsette i politiet bør i større grad gjere fangetransportar og halde vakt i rettssaker. Det meiner regjeringa, som meiner tiltaket vil kunne frigjere tid og ressursar.

https://www.nrk.no/norge/regjeringa-vil-la-private-utfore-fangetransportar-1.15062959

Så hva mener dere, er dette et godt eller dårlig forslag fra regjeringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempetrist! 
Vi trenger mer politi i gatene og ellers i samfunnet. Vektere har ikke noe å gjøre i en sånn jobb. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Vektarar og sivilt tilsette i politiet bør i større grad gjere fangetransportar og halde vakt i rettssaker. Det meiner regjeringa, som meiner tiltaket vil kunne frigjere tid og ressursar.

https://www.nrk.no/norge/regjeringa-vil-la-private-utfore-fangetransportar-1.15062959

Så hva mener dere, er dette et godt eller dårlig forslag fra regjeringen?

Føler at fangetransport  bør overføres til kriminalomsorgen, hvis det skal flyttes noe sted. Det er en formell sak, Vakt i rettsaker, bør være domstols-administrasjonen sitt ansvar. Jeg ser ikke noe problem om det fikses med vektere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan både ved fangetransport og i straffesaker for retten, inntreffer situasjoner hvor vektere mangler nødvendig kompetanse. Av sikkerhetsmessige grunner bør dette utføres av politiet, som tross alt har en bedre utdanning og bedre kompetanse for slike oppdrag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, bonsaijenta skrev:

Kjempetrist! 
Vi trenger mer politi i gatene og ellers i samfunnet. Vektere har ikke noe å gjøre i en sånn jobb. 
 

 

Det er vel det som er hele poenget. Hvis vektere kan ta de enkle jobbene kan politiet være mer til stede på gata. Det er der man trenger kompetansen. Ikke for å stå på utstilling i en rettssal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er enig i at fangetransport bør overføres til kriminalomsorgen. Jeg er også enig i at vakthold kan overføres til domstolsadministrasjonen. 

Men jeg er usikker på om dagens vekterutdanning er nok. De bør i alle fall få opplæring spesielt spisset mot den jobben de skal gjøre i fangetransport og som vakt i domstoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår tankegangen bak forslaget, men tenker at det er mye rart i vekterbransjen. Det er grundigere siling av folk som blir politi eller som jobber i kriminalomsorgen, så jeg føler at det er tryggere å bruke disse til såpass kritiske oppgaver som det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg forstår tankegangen bak forslaget, men tenker at det er mye rart i vekterbransjen. Det er grundigere siling av folk som blir politi eller som jobber i kriminalomsorgen, så jeg føler at det er tryggere å bruke disse til såpass kritiske oppgaver som det er snakk om.

Skal man jobbe for politiet som vekter så blir man også grundig sjekket. En jeg kjenner måtte gjennom sikkerhetsklarering hvor de også undersøkte bakgrunnen til hans samboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot at de skal ta fangetransport, det krever en del kunnskap, ikke minst rundt risikofanger. At vektere holder vakt under rettssaker er greit så lenge det er snakk om mindre saker der det ikke er snakk om tiltalte med høy tilbøyelighet til å være voldelige. De tunge tilfellene bør tas av egnede politifolk også i rettssalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, clyde skrev:

Skal man jobbe for politiet som vekter så blir man også grundig sjekket. En jeg kjenner måtte gjennom sikkerhetsklarering hvor de også undersøkte bakgrunnen til hans samboer.

Tja, min erfaring er at vektere ofte er maktsyke og frekke, mens politiet er hyggelige. Da hjelper den bakgrunnssjekken lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Dårlig forslag. Nesten hvem som helst kan bli vektere etter å ha gått et lite kurs. Dette blir et digert sikkerhetshull som terrorister og banditter kan bruke for å få noen på innsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, The Kitten skrev:

Tja, min erfaring er at vektere ofte er maktsyke og frekke, mens politiet er hyggelige. Da hjelper den bakgrunnssjekken lite.

Ja, du har møtt mange vektere som jobber hos politiet eller? Han jeg kjenner jobber ikke ute blant folk så han kan du ikke ha møtt. En bakgrunnssjekk kan fortelle ganske mye om en person jo. Tipper NSM er ganske uenige i den siste setningen din der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, clyde skrev:

Ja, du har møtt mange vektere som jobber hos politiet eller? Han jeg kjenner jobber ikke ute blant folk så han kan du ikke ha møtt. En bakgrunnssjekk kan fortelle ganske mye om en person jo. Tipper NSM er ganske uenige i den siste setningen din der :) 

Nå vrir og vender du på det jeg sier og misforstår med vilje, så da er det vanskelig å ha en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Nå vrir og vender du på det jeg sier og misforstår med vilje, så da er det vanskelig å ha en debatt.

Jeg vender ikke på noe som helst jeg. Jeg snakker nå om vektere som settes til å jobbe for politiet. De sikkerhetsklareres på høyere nivå, og går gjennom flere "avhør" også faktisk hvor alle aspekter av deres liv belyses. Du kan virkelig ikke sammenligne en "vanlig" vekter med en som kommer gjennom nåløyet hos politiet. Jeg vet at det finnes en del grums i vekterbransjen, men jeg vet også en god del om hvordan det er når man skal jobbe for politiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, anonym 4545 skrev:

Det kan både ved fangetransport og i straffesaker for retten, inntreffer situasjoner hvor vektere mangler nødvendig kompetanse. Av sikkerhetsmessige grunner bør dette utføres av politiet, som tross alt har en bedre utdanning og bedre kompetanse for slike oppdrag.

Det vil i teorien alltid kunne oppstå situasjoner der noen har bedre kompetanse. Det gjelder også politiet. Noen kan f.eks få hjertestans. Det er likevel ikke slik at domstolene må bemannes av leger av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vektere i slike situasjoner burde vært offentlig ansatte i det minste. Skjønner at man kan se på det som bortkastet å bruke politi på enkle oppgaver som kunne vært løst av vektere men i offentlig ærend burde man ikke benytte seg av et selskap som først og fremst er lojal mot sine aksjonærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...