Gå til innhold

Fedme, trøtt sliten, kroppen svikter

MsTrøtt

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, MsTrøtt skrev:

Er under utredning, men de har til nå ikke funnet noe alarmerende.. snakk om autonom dysfunksjon som de ikke kan forklare.. begynte i siste svangerskap for tre år siden. Skal ha på meg 24T EKG om et par uker, men fått beskjed om å leve som vanlig og trene. Nei ikke totalt inaktiv heller - jobber fulltid( aktiv jobb), barn/hus hjem, kan fint gå en mil dog med høye pulstopper 😅 men jogging og HIT treninger er per nå uaktuelt ift formen min..

Den gode nyheten er jo at hvis du tolererer en puls på 190, så er i alle fall ikke kransårene til hjertet tette. 

Det kan jo ellers være en av tre ting som du vet. Enten er du bare i dårlig fysisk form og får makspuls av lett fysisk aktivitet, eller så har du et irritabelt fokus et annet sted i hjertet som skaper en hjerterytmeforstyrrelse. Eller så kan det være at du har en dysfunksjon i det autonome nervesystemet som overstimulerer hjertet (inappropriate sinus tachycardia / upassende sinustakykardi). Uansett hvem det er synes jeg medisiner med stimulerende effekt høres risky ut hvis det ikke er klarert med hjertespesialist.

En sykkeltest med EKG er vel den riktige undersøkelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 21.6.2020 den 19.58, MsTrøtt skrev:

Hei! 

Er det noen andre der ute som må mye ned i vekt.. slik som meg?.. er så lei. 

158 vi høy og 98 kg ( har vært 102kg), så BMI rundt 39!!! Jeg har fått beskjed om at slankeoperasjon er aktuelt.. men dette sitter langt inne for min del.. nå føler jeg kroppen svikter meg.. konstant trøtt.. puls som raser bare jeg reiser meg .. kan få 190 i puls av gåtur! Får "blodsukker fall" der jeg blir skjelven,svimmel, kvalm og føler jeg vil besvime .. Har da og målt lave blodsukker verdier... Har mye insulin.. insulinresistent.. fått mer allergier for matvarer.. Har søkt rundt på nettet, men føler de fleste overvektige er i "fin form" .. jeg er i fullt arbeid og er småbarnsmor så må få skikk på livet. 

Er det noen som har det slik? Som må mye ned i vekt? ... greteroede,  keto, telling, flexikost,  osv.. vært innom det meste..  keto er det som har hatt mest effekt, men er vanskelig å holde! 

Føler meg alene om å ha det slik... var tynn og slank hele barndommen, frem til 3 vgs.. gikk da kraftig opp i vekt på kort tid. 

( har forøvrig vært til lege med mine problemer) 

Mann 185cm og 151 kg. 

Nå har jeg kommet til smertegrensen. Nå gjør vekten det veldig vanskelig, alt er tungt, er sliten og andpusten, har store ryggproblemer og kan nesten ikke gå til tider pga ryggproblemene. Det tærer på humøret og kona er redd for at jeg skal dø tidlig pga overvekt. Har også høyt blodtykk, tidligere angst og depresjon. Har prøvd "alt" i ca 15 år.  10 grete rode kurs, livsstilskurs, frisklivssentral, behandlig i 3 uker på Nærland, egentrening, endeløse fjellturer, kaloritelling, lest masse litteratur om temaet, jogget, svømt, syklet og spurt legen om hjelp haugevis med ganger. Spurt tre ulike psykologer om hjelp som har svart at "bare spis en skive mindre" og "slutt å drikk pepsimax" og "dette vet jeg ingenting om".... Har gått ned i vekt mange ganger men kiloene har alltid kommet på igjen med renter. 

I dag henviste legen meg til slankeoperasjon. Går også til en psykologspesialist for dette hvor vi ser på stress situasjonen jeg befinner meg i. Har akkurat levert inn henvisning til helseforsikring for å få utredning/behandling for korsryggen. Er forøvrig i full jobb og har verv uten om jobben.

Som tenåring var jeg tynn som en flis og aktiv på fritiden.

Hilsen mann i 40 årene. 

Anonymkode: bdc3d...862

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mann 185cm og 151 kg. 

Nå har jeg kommet til smertegrensen. Nå gjør vekten det veldig vanskelig, alt er tungt, er sliten og andpusten, har store ryggproblemer og kan nesten ikke gå til tider pga ryggproblemene. Det tærer på humøret og kona er redd for at jeg skal dø tidlig pga overvekt. Har også høyt blodtykk, tidligere angst og depresjon. Har prøvd "alt" i ca 15 år.  10 grete rode kurs, livsstilskurs, frisklivssentral, behandlig i 3 uker på Nærland, egentrening, endeløse fjellturer, kaloritelling, lest masse litteratur om temaet, jogget, svømt, syklet og spurt legen om hjelp haugevis med ganger. Spurt tre ulike psykologer om hjelp som har svart at "bare spis en skive mindre" og "slutt å drikk pepsimax" og "dette vet jeg ingenting om".... Har gått ned i vekt mange ganger men kiloene har alltid kommet på igjen med renter. 

I dag henviste legen meg til slankeoperasjon. Går også til en psykologspesialist for dette hvor vi ser på stress situasjonen jeg befinner meg i. Har akkurat levert inn henvisning til helseforsikring for å få utredning/behandling for korsryggen. Er forøvrig i full jobb og har verv uten om jobben.

Som tenåring var jeg tynn som en flis og aktiv på fritiden.

Hilsen mann i 40 årene. 

Det er meg som skrev over. Glemte å si at jeg skal ned ca   50 kilo, i følge inbody analyse. Da vil trivselsvekten min være 100 kg. Det er 1/3 av vekten min i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 40 - tenker og at jeg burde hatt meg en tur til psykolog, kjenner jeg stresser og er engstelig ift til hele greia med både vekt og helse... og samvittighet ift at jeg burde "vist" bedre som helsepersonell er vanskelig å svelge. Lykke til med operasjon! Mange som fått gode resultat, men forstår at det ikke er en enkel beslutning! Har selv blitt presentert for ideen og at jeg er kandidat, men skal ærlig innrømme at er kjemperedd for operasjon ( aldri vært operert før) .. 

Isw-  sykkeltest er utført, fikk da beskjed om at det kunne virke som det var noe autonom dysfunksjon, derfor Holter registrering neste. Kunne forøvrig drive med trening og normal aktivitet ifølge hjertespes. Krysser egentlig fingrene for bare superdårlig form 😅 men ja medisiner som stimulerer hjertefrekvens tenker jeg bør unngås for min del, ganske heftig sjekkliste for mysimba i FK, så potent legemiddel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste overvektige er ikke i "fin form". Det er det viktigste. Når du har en BMI godt over grensen for fedme så vil alle ha helsemessige utfordringer, og ingen i denne vektkategorien er spreke. Jo eldre du er jo flere helse utfordringer vil komme med overvekten.

Den gode nyheten er at du selv kan endre dette. Du trenger ikke hoppe på noen annen diett enn å begrense mengdene av det du spiser nå, og gjerne holde godteri og snacks til en dag i uken. I tillegg så bør du bevege deg så mye du klarer. Ha en fast tur hver dag hvor du går i terreng, kanskje noen kilometer i starten, og etterhvert som formen stiger, så plusser du på distanse. Det er nå du bør sette i gang med dette når det er sommer og deilig ute. 

Du trenger faktisk ikke gjøre noen store grep. Når du er såpass overvektig så vil alt hjelpe, og vekt vil gå ned og form vil bedres dersom du er strukturert. 

Anonymkode: ed91b...51b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita
På 21.6.2020 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Jeg veier betraktelig mer enn deg, og skal jeg ned til «normal» vekt må jeg slanke meg typ 90 kg. Det føles rett og slett helt uoverkommelig, og er super umotiverende! Jeg har en sykdom i underkropp og armer (lipødem) som også gjør at mye av fettet ikke kan slankes bort, så jeg vet ikke hvor mye det er sannsynlig at jeg kan gå ned heller. Selv har jeg mest troen på Grete Roede. Spise regelmessig, sunt og man kan unne seg noe godt også - noe som gjør det lettere å kunne leve med i det lange løp! Gikk ned 2 kg i uka da jeg var på mitt flinkeste! Dietter har man fort for å falle av og gå opp igjen alle kiloene - Roede er jo tilnærmet lik et normalt kosthold der du kan spise mye og variert! Tror bare man må bestemme seg for å komme i gang. Starte forsiktig med f.eks kosthold og bygge på med mer bevegelse og etterhvert trening, sette gode delmål og belønninger underveis og hele tiden huske på hvorfor man gjør det. You can do it💪🏻

Anonymkode: 75993...76c

Det er IKKE uoverkommelig. Roede er fantastisk. Mamma gikk ned 50 kg på det og ble årets slanker. 

Mosjon er viktig hver dag men mange orker ikke høre ordet engang. Men ok, hva med moderat bevegelse? Jeg trener til zumba videoer på youtube noen ganger. Da blir man i tillegg i kjempehumør og det er appetittregulerende. Altså man føler seg mer normal og vil ikke fråtse. Glem løping og jogging eller treningsstudio. Sett på musikk som gleder og hopp og sprett forsiktig rundt. Gjør det i 20 minutter til å begynne meg og du skal se du vil mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 21.6.2020 den 22.07, MsTrøtt skrev:

Stoffskifte  er normalt.. vet grunnen til overvekten- inaktivitet og all for mye mat 😅 så er kun min egen feil... autoimmunitet har ikke noe med vekten å gjøre.. evt utløst av overvekt kanskje... problemet mitt er vel at jeg prøver å være flink et par dager.. får resultater, så rett tilbake i samme spor.. ofte som følge av at får disse "blodsukker fallene " ( reelt målte verdier ) og da hiver innpå med rikelig med raske karbs.. og fortsetter.. ond sirkel. Ståa nå er 40 kg ++ for mye.. MÅ ned i vekt for helsen sin del.. hadde håpet på at det var andre der ute som skal ned like mye.. som kan dele erfarinher/ frustrasjoner/ ubehag med overvekten.. 

Som å beskrive meg selv, bare et jeg er 162 høy og 102 kg. Jeg har alle kiloene rund mage, bryst og ansikt/hake, med spinkle ben og armer. Har str M i rumpe og lår...... 

Anonymkode: 12b86...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste overvektige er ikke i "fin form". Det er det viktigste. Når du har en BMI godt over grensen for fedme så vil alle ha helsemessige utfordringer, og ingen i denne vektkategorien er spreke. Jo eldre du er jo flere helse utfordringer vil komme med overvekten.

Den gode nyheten er at du selv kan endre dette. Du trenger ikke hoppe på noen annen diett enn å begrense mengdene av det du spiser nå, og gjerne holde godteri og snacks til en dag i uken. I tillegg så bør du bevege deg så mye du klarer. Ha en fast tur hver dag hvor du går i terreng, kanskje noen kilometer i starten, og etterhvert som formen stiger, så plusser du på distanse. Det er nå du bør sette i gang med dette når det er sommer og deilig ute. 

Du trenger faktisk ikke gjøre noen store grep. Når du er såpass overvektig så vil alt hjelpe, og vekt vil gå ned og form vil bedres dersom du er strukturert. 

De fleste er ikke i fin form, helt enig! Men jeg har trent hele tiden, både løper og trener styrke. Får bare ikke av meg kiloene, og ser ut som en dundre :( Vet hvor feilen er, og det er ikke fordi jeg spiser karbo, og heller ikke at jeg spiser så mye, men fordi jeg spiser "for mye" karbo. Er hektet!  Er dessverre lite glad i fett og proteiner.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.6.2020 den 21.17, MsTrøtt skrev:

Er det andre der ute som skal like mye ned i vekt som meg? Type 40 kg +... eller er operasjon eneste utvei ? Gjerne suksesshistorier om noen har noe.. 

Du finner masse sånt på youtube om du leter etter inspirasjon. Det er mulig!

Anonymkode: d5ada...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ned fra 114 til 75 - 80. Så minst 35 helst 40 kilo her. :)

Anonymkode: 3e00b...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du ikke har tatt i betraktning er spiseforstyrrelser. Alle overvektige har ikke en spiseforstyrrelse men mange har faktisk det. Bestevennene til angst og depresjon er veldig ofte overvekt eller spiseforstyrrelser på en eller annen måte. Det er ikke "bare å ta seg sammen" og følge det som du nevner her. For en del vil det nok virke bra, ihvertfall første gang man går ned i vekt. Men det er ikke sånn at overvektige er late og tiltaksløse. (Sier ikke at du påstår det...) Dette er ingen konkurranse om å påberope seg en spisefortyrrelse som unnskyldning. Ting kan handle om helt andre ting enn at man bare er tjukk fordi man spiser for mye. 

Jeg tenker at vi må se på problematikken fra mange ulike sider. Jeg skrev lengre oppe i tråden. 

Hilsen Mann i 40 årene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du ikke har tatt i betraktning er spiseforstyrrelser. Alle overvektige har ikke en spiseforstyrrelse men mange har faktisk det. Bestevennene til angst og depresjon er veldig ofte overvekt eller spiseforstyrrelser på en eller annen måte. Det er ikke "bare å ta seg sammen" og følge det som du nevner her. For en del vil det nok virke bra, ihvertfall første gang man går ned i vekt. Men det er ikke sånn at overvektige er late og tiltaksløse. (Sier ikke at du påstår det...) Dette er ingen konkurranse om å påberope seg en spisefortyrrelse som unnskyldning. Ting kan handle om helt andre ting enn at man bare er tjukk fordi man spiser for mye. 

Jeg tenker at vi må se på problematikken fra mange ulike sider. Jeg skrev lengre oppe i tråden. 

Hilsen Mann i 40 årene.

Dette. Jeg har vært overvektig hele livet og også slitt med fedme. Jeg overspiser og har mange tvangstanker knyttet til mat. Nå er jeg kun 10 kilo overvektig, så jeg har greid å snu det og endre livsstil. Det går an, men krever selvsagt mye av en selv. Jeg gikk ned 35 kilo med kostholdsendring og trening.

Anonymkode: 5c302...33a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen Mann i 40 årene.

Du har helt rett i dette. Det med maten er ofte det vanskeligste når det kommer til stor overvekt, og det er nok sånn at de fleste som er så store har en overspisingslidelse som kan gjøre vektnedgang vanskelig.

Der er derfor jeg mente å fokusere på aktivitet når det er den dårlige formen til TS som er den største utfordringen her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 23.6.2020 den 1.17, AnonymBruker skrev:

De fleste er ikke i fin form, helt enig! Men jeg har trent hele tiden, både løper og trener styrke. Får bare ikke av meg kiloene, og ser ut som en dundre :( Vet hvor feilen er, og det er ikke fordi jeg spiser karbo, og heller ikke at jeg spiser så mye, men fordi jeg spiser "for mye" karbo. Er hektet!  Er dessverre lite glad i fett og proteiner.. :(

Karbohydrater er ikke farlig. Spiser nesten bare karbo selv og er helt tynn. Så det er nok mengden det går på hos deg..

Anonymkode: 49ac0...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg var 110 kilo, og 160 høy

Jeg gikk ned 20 kilo på 5 mnd med lavkalori, 1500 i døgnet. Gikk opp igjen rett etterpå. Tok gbp og gikk ned 20 kilo. Mangler 20 til så nå er bruker jeg mysimba. Spør legen om hjelp. 

Anonymkode: 9b542...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MsTrøtt skrev (På 22.6.2020 den 0.30):

Takk for svar 😊. Fortvilelse er ensomhet! Takk for gode forslag! Har drevet med myyye telling av kalorier - logging - lifesum/roede/vektklubb.. vet at det fungerer, og at jeg spiser for mye om jeg ikke noterer alt jeg spiser.. livsstilsendring er nok eneste løsning, men merker jeg er redd jeg aldri skal klare å snu trenden.. vi spise normal husmannskost, problemet er at jeg spiser i skjul når ingen andre ser.. er 30 år gammel, to små barn og gift.. familien vil at jeg skal slanke meg, bare spise mindre hører jeg daglig.. og da er det gjerne mat som er både veid og logget 😅 ... vekten plager meg mer nå enn tidligere da jeg føler kroppen sliter veldig pga overvekten.

Var som sagt tynn og trent frem til ca. 18 år.. kommentarer som "hva har skjedd med deg, du var jo nydelig før.." Har jeg fått utallige ganger.. Har mistet mye av meg selv pga overvekten. 

Trist å høre hvordan de snakker til deg. Det hjelper jo ikke på<3

Det du skrev frem til hvor jeg satt et avsnitt, kjenner jeg meg SÅNN igjen i. Jeg kunne skrevet teksten selv. Føler jeg har slitt «hele livet» og det ble ikke bedre med stresset som følger med små barn, hus og hjem, jobb osv. Har spist mye i skjul, ikke gjort noe for å ta vare på kroppen min i form av trening eller fornuftig mat. Men så sa det bare stopp. Nå er nok nok. Det var som det faktisk gikk opp for meg, at slik vil jeg ikke holde på lengre. Jeg vil være i en kropp jeg trives med, en sunn kropp som gjør at jeg kan ha det bra med meg selv og som gjør at jeg kan ha det bra med andre.

Jeg begynte da som du fikk råd over her, om å kutte ut stegvis kalorier i drikke, spise mindre porsjoner, kutte ut mellommåltid. Og dette ga virkelig resultater fort. Jeg orker ikke tanken på å veie og logge mat, forstår det funker for noen, men ikke for meg, ikke enda hvertfall. Da dette ga såpass store resultater, ga det meg litt «blod på tann». Jeg begynte å kutte ut det jeg anser som «usunt»/ ting jeg kan unngå eller bytte ut med annen mat, uten at jeg føler jeg ofrer noe. Slik som pasta, ris, poteter. Senere brød, prossesert mat osv. 

Eksempler på frokost er alt mulig med egg, kjøttpålegg, oster, havregrøt, alt av frukt og bær, grønnsaker, salater med egg og skinke eller ost og lignende. Noe nøtter og mandler, kesam med vanilje uten tilsatt sukker, gresk yoghurt og cottage cheese. Div mat med banan, for eksempel pannekaker (egg, banan, havregryn), eller muffins (egg, banan, linfrø/chiafrø, nøtter, havregryn), rundstykker av cottage cheese og havregryn. Enkle greier. Kan også spise knekkebrød. Men foretrekker en skål med kesam, frukt og nøtter. Dette gjelder også kveldsmat. 

Til middag spiser jeg stort sett det som de andre, men er forsiktig med mengden, og spesielt på sauser og slikt, men nå går det mye i grillmat, rent kjøtt og mye deilige grønnsaker til. Er så mange fine nye oppskrifter ute nå. 

Jeg kommer til å fortsette slik til vekta stopper opp. Da må jeg kanskje vurdere å begynne å logge mat for å se hvor jeg kan kutte ned litt.

Håper du finner den indre motivasjonen din, slik at du kan finne glede ved å gå ned i vekt og kjenne at du gjør det for deg selv og ingen andre ❤️

Anonymkode: 15449...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å gjøre mindre endringer av gangen og ikke alt på en gang?

For eksempel bestemme deg for at du skal drikke 1 glass vann før hvert måltid og alltid spise noe grønnsaker til alle måltider, samt gå en rolig tur i eget tempo 3 ganger i uken. Og så la deg selv være skikkelig stolt over at du får dette til! Når du synes dette er i boks, så kan du tenke beste skritt osv 

Jeg tror at vi ofte mislykkes fordi slankingen skal være så «perfekt» og at vi er for dårlige til å være stolte av det vi får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som fungerer for meg, er å spise etter klokka. Jeg er 154 cm og 88 kg, ned 10 kg så langt. Jeg faster. Spiser kun middag og kveldsmat, det funker for meg. Nå har jeg aldri vært frokostmenneske, så første måltid har naturlig vært rundt lunsjtider. Jeg har da forskjøvet det med en time hver dag, helt jeg kom til middagstidene. Middag i 17-18-tiden, og en kveld i 20-21 tiden. Så har et spisevindu på omtrent 4 timer. Jeg er flinkere å ta gode valg på den måten.

Og en annen ting som er ekstremt viktig: Nok søvn! En ekstra bonus med økt søvn, er jo at da er det umulig å spise noe ;)

Jeg har også hatt hell ved å spise etter klokka på en annen måte, men det krever mer planleggig og kaloritelling. Da har jeg tatt og planlagt neste dags måltider på kvelden og fordelt kaloriene mine da. Da brukte jeg 1,5 år på å gå ned 20 kg. Så fort gikk det ikke, men den vekta holdt jeg i flere år, helt til jeg ble gravid.

Anonymkode: aa760...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Såg litt sent at tråden er ett år gammel :(

Håper det har gått bra med TS :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...