Gå til innhold

luft-til-luft-varmepumpe, skjønner ikke hvordan den fungerer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg dette på en enkel måte? 

Det er en fordamper som tar opp luft, men den er kaldere på innsiden enn luften på utsiden? Så hvordan bli luften varm? Jeg prøver å lese på det men skjønner ikke greia :ler: Fordamper den kalde luften slik at det bare er igjen varm luft? 

Kompressor, altså, blir luften komprimert, og blir den da varmere? 

Vil ikke kjøpe noe jeg ikke forstår hvordan fungerer 😛 

Anonymkode: 9ef22...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På samme måte som et kjøleskap. Jeg regner med du vet hvordan dette fungerer, siden du allerede har et.

Anonymkode: 7e0e5...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

På samme måte som et kjøleskap. Jeg regner med du vet hvordan dette fungerer, siden du allerede har et.

Anonymkode: 7e0e5...a6b

Aboslutt ikke, jeg har bare slått meg til ro med at det fungerer :) Jeg er ute etter en forklaring, ikke morsomme one-liners. Hvis du ikke vet så trenger du ikke å svare ;) 

Anonymkode: 9ef22...113

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare meg dette på en enkel måte? 

Det er en fordamper som tar opp luft, men den er kaldere på innsiden enn luften på utsiden? Så hvordan bli luften varm? Jeg prøver å lese på det men skjønner ikke greia :ler: Fordamper den kalde luften slik at det bare er igjen varm luft? 

Kompressor, altså, blir luften komprimert, og blir den da varmere? 

Vil ikke kjøpe noe jeg ikke forstår hvordan fungerer 😛 

Anonymkode: 9ef22...113

skjønner det ikke helt jeg heller. er det en væske som kondenserer og denne kondensen blir til varme og varmer opp luften som går inn i huset ? men hva er det som varmer vesken ? er det strøm?

Anonymkode: b17ed...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forklare hvordan det funker men har sagt flere ganger til kona at den vidunder maskin er beste investering vi har gjørt i huset her. Og da med tanke på oppvarming på vinteren. Har brukt den bare 1 gang for avkjøling og da syden følelse ble ganske fort borte fra huset så slå vi den av. Elsker varmen da.

Anonymkode: 613c2...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

skjønner det ikke helt jeg heller. er det en væske som kondenserer og denne kondensen blir til varme og varmer opp luften som går inn i huset ? men hva er det som varmer vesken ? er det strøm?

Anonymkode: b17ed...762

Den bruker strøm i kompressoren, som komprimerer gassen, slik at temperaturen stiger. Men hvorfor stiger temperaturen? Føler meg så dum :ler: 

2 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Takk :) Jeg klarer å google jeg også, men jeg sliter med å finne en forklaring jeg forstår. Denne har jeg lest.

Anonymkode: 9ef22...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest det nå. utedelen har en væske med kun 1 grad celsius. utegraden er dermed høyere enn væsken i utedelen. utegraden er ca 2-4 grader celcius. i utedelen av varmepumpen blir senker maskinen trykket slik at væsken tar til seg energi, fordamper og blir til gass. denne gassen går videre opp i en tank hvor tanken øker trykket igjen som gjør at gassen fordamper og øker temperaturen til 20 grader. denne gassen på 20 grader går gjennom rørene og inn i innedelen og avgir varme. så går den tilbake til utedelen og prosessen går om og om igjen. sorry for dårlig forklaring lol. her er en video som viser.

trykk på 03:05

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke helt forklare hvordan det funker men har sagt flere ganger til kona at den vidunder maskin er beste investering vi har gjørt i huset her. Og da med tanke på oppvarming på vinteren. Har brukt den bare 1 gang for avkjøling og da syden følelse ble ganske fort borte fra huset så slå vi den av. Elsker varmen da.

Anonymkode: 613c2...6bf

Kanskje jeg bare skal slå meg til ro med at det funker. Det bare irriterer meg at jeg ikke skjønner greia...

Anonymkode: 9ef22...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den bruker strøm i kompressoren, som komprimerer gassen, slik at temperaturen stiger. Men hvorfor stiger temperaturen? Føler meg så dum :ler: 

Takk :) Jeg klarer å google jeg også, men jeg sliter med å finne en forklaring jeg forstår. Denne har jeg lest.

Anonymkode: 9ef22...113

nei. det er en væske som blir til gass ved at maskinene senker trykket. væsken fordamper og blir til gass. denne gassen går videre til en del av utedelen hvor trykket øker igjen. gassen fordamper dermed og temperaturen øker til 20 grader. denne gassen med varme går så gjennom rørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Killa8580 said:

har lest det nå. utedelen har en væske med kun 1 grad celsius. utegraden er dermed høyere enn væsken i utedelen. utegraden er ca 2-4 grader celcius. i utedelen av varmepumpen blir senker maskinen trykket slik at væsken tar til seg energi, fordamper og blir til gass. denne gassen går videre opp i en tank hvor tanken øker trykket igjen som gjør at gassen fordamper og øker temperaturen til 20 grader. denne gassen på 20 grader går gjennom rørene og inn i innedelen og avgir varme. så går den tilbake til utedelen og prosessen går om og om igjen. sorry for dårlig forklaring lol. her er en video som viser.

trykk på 03:05

 

Men hva om det er 10 minusgrader ute?

Anonymkode: 9ef22...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om det er 10 minusgrader ute?

Anonymkode: 9ef22...113

det står at de forsatt fungerer om vinteren. skjønner ikke helt prossesen da. det er jo kaldere ute da enn det væsken er. som er 1 grad celcius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så korka at ikke du forstår generell informasjon, så foreslår jeg at du tar kontakt med en leverandør som kan "tegne og forklare" til deg. Hjelpe meg for en kverulant, du kan sannelig ikke være enkel å ha med å gjøre.

Anonymkode: 6d76f...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Killa8580 said:

det står at de forsatt fungerer om vinteren. skjønner ikke helt prossesen da. det er jo kaldere ute da enn det væsken er. som er 1 grad celcius

Hm. Men bra video, skal prøve å se hele. 

Anonymkode: 9ef22...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er du så korka at ikke du forstår generell informasjon, så foreslår jeg at du tar kontakt med en leverandør som kan "tegne og forklare" til deg. Hjelpe meg for en kverulant, du kan sannelig ikke være enkel å ha med å gjøre.

Anonymkode: 6d76f...bf4

Kverulant? Fordi jeg stiller spørsmål? Jeg prøver bare å forstå hvordan det funker, hvorfor i alle dager er det så provoserende for deg? Håper ikke du jobber som lærer. 

Anonymkode: 9ef22...113

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ingen her som har klart å forklare meg dette med egne ord, så jeg er åpenbart ikke den eneste som ikke skjønner dette. Fatter ikke hvorfor det er noe å reagere på :ler: 

Anonymkode: 9ef22...113

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Killa8580 skrev:

det står at de forsatt fungerer om vinteren. skjønner ikke helt prossesen da. det er jo kaldere ute da enn det væsken er. som er 1 grad celcius

Det er feil at væsken er 1 grad. Den må være kaldere enn utetemperaturen. Fotskjellige stoffer har forskjellig omvandlingspunkt (fra væske til gass). Derfor kan man hente ut varme fra luften selv om det er kaldt. Men den blir mindre effektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aboslutt ikke, jeg har bare slått meg til ro med at det fungerer :) Jeg er ute etter en forklaring, ikke morsomme one-liners. Hvis du ikke vet så trenger du ikke å svare ;) 

Anonymkode: 9ef22...113

Åja. Jeg bare gikk ut fra at du visste det, siden du etter eget sigende ikke vil ha ting du ikke vet hvordan fungerer.

Anonymkode: 7e0e5...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er feil at væsken er 1 grad. Den må være kaldere enn utetemperaturen. Fotskjellige stoffer har forskjellig omvandlingspunkt (fra væske til gass). Derfor kan man hente ut varme fra luften selv om det er kaldt. Men den blir mindre effektiv. 

ja, jeg får heller høre på deg da enn en varmepumpe ekspert som legger ut video om dette på youtube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...