Gå til innhold

Innvandrerjente fikk 6-er i alle fag på videregående!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå, sant? 

Hva er greia med tittelen på denne tråden? 

Anonymkode: 00859...553

Hvorfor skal jeg tulle? Jeg snakket med andre norskfødte indere, og de sier at medisin er det eneste valget for døtre - enten i Norge eller i utlandet. Norske jenter f.eks. har mye tid til å være med på fritidsinteresser slik som håndball. Dette blir ikke indiske døtre oppfordret til, nettopp fordi det er utdanning som er fokuset.

Det er derfor jeg spør. Du skriver jobbersikker utdanning. Vil det si at hvis dattera ønsker å bli forfatter, så vil du ikke støtte henne?

Anonymkode: 0f5dd...1ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.6.2020 den 5.14, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe uvanlig at det kommer i avisen om de som går ut fra vgs med uvanlig høyt snitt, enten de er norsk eller utenlandsk bakgrunn :) 

Anonymkode: da351...5a8

Det skrives om ungdommer med norsk opprinnelse også hvert år. Eksempel: https://nab.no/jenta-med-6-4-i-snitt/19.21300

Anonymkode: 4fc5e...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det blir vanskeligere. Matten i førsteklasse lærte jeg meg selv, jeg hadde en helt fryktelig lærer det ikke var noen vits i å høre på i det hele tatt. Fikk lett 6. I de to neste årene hadde jeg en flink mattelærer, men hadde likevel ikke sjanse til å få mer enn 5. 

Anonymkode: 6d421...ca9

Matten blir absolutt ikke vanskeligere. Jeg tok opp matte første og andre året samtidig, samme lærer, samme tidsaspekt, samme studiemetode. Jeg sliter såpass med matte at jeg fikk fritak på vgs, og tok det opp ifm at jeg skulle søke meg inn på et studie ved hjelp av 23/5-regelen. Jeg fikk 3 første året og 4 andre året. Læreren min fortalte at de fleste opplever andre året til å være enklere. 

Anonymkode: 9e581...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matten blir absolutt ikke vanskeligere. Jeg tok opp matte første og andre året samtidig, samme lærer, samme tidsaspekt, samme studiemetode. Jeg sliter såpass med matte at jeg fikk fritak på vgs, og tok det opp ifm at jeg skulle søke meg inn på et studie ved hjelp av 23/5-regelen. Jeg fikk 3 første året og 4 andre året. Læreren min fortalte at de fleste opplever andre året til å være enklere. 

Anonymkode: 9e581...692

Akkurat det er vel i høyeste grad subjektivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matten blir absolutt ikke vanskeligere. Jeg tok opp matte første og andre året samtidig, samme lærer, samme tidsaspekt, samme studiemetode. Jeg sliter såpass med matte at jeg fikk fritak på vgs, og tok det opp ifm at jeg skulle søke meg inn på et studie ved hjelp av 23/5-regelen. Jeg fikk 3 første året og 4 andre året. Læreren min fortalte at de fleste opplever andre året til å være enklere. 

Anonymkode: 9e581...692

Det er, som over sier, subjektivt. Selv så gikk jeg i en klasse der 8 stykker (av 28) strøk i matte det andre året. :) :) 

Anonymkode: a2ab0...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg tulle? Jeg snakket med andre norskfødte indere, og de sier at medisin er det eneste valget for døtre - enten i Norge eller i utlandet. Norske jenter f.eks. har mye tid til å være med på fritidsinteresser slik som håndball. Dette blir ikke indiske døtre oppfordret til, nettopp fordi det er utdanning som er fokuset.

Det er derfor jeg spør. Du skriver jobbersikker utdanning. Vil det si at hvis dattera ønsker å bli forfatter, så vil du ikke støtte henne?

Anonymkode: 0f5dd...1ed

Jeg støtter henne uansett. Men jeg la stor vekt på jobbsikker utdanning. Ikke på ala grafisk designer, statsviter osv. Hun elsker å fotografere og tenkte på ungdomsskolen å bli fotograf. Vi oppfordret til å la fotografering være hobby, ikke yrke. Vi t.o.m kjøpte speilrefleks kamera til henne. Ikke at det er noe galt i å være fotograf, men det gir ikke sikker jobb. Ikke alle lykkes som fotograf. Hun fortsatte å fotografere, på fritid, helt til hun startet på medisinstudiet. Studien tar mye plass i tillegg til deltidsjobb, kafebesøk med venner og sammenkomster hos venner. Hun er veldig sosial, og klarer å bruke tiden fornuftig når hun MÅ lese. Hun engasjerer seg innenfor studentforening. 

Hun har begynt på flere forskjellige etter skoletid, gjennom grunnskolen og videregående. Begynt og sluttet på håndball og turning. Piano og fiolin. Hun er av typen som ikke har interessert seg til en aktivitet. Begynte og sluttet på mye, helt til hun ikke ville mer. 

Vår personlig økonomi er ikke av det beste, så hun går gjennom skolen på stipend og jobb. Hjemme i feriene, bor selvsagt gratis da, og jobber og sparer lønna, som hun bruker resten av året. 

 

Anonymkode: 642d1...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er, som over sier, subjektivt. Selv så gikk jeg i en klasse der 8 stykker (av 28) strøk i matte det andre året. :) :) 

Anonymkode: a2ab0...c6a

Det handler vel strengt talt mer om læreren enn om vanskelighetsgraden til dager. Jeg har dyskalkuli, hatt fritak fra matte siden barneskolen, og klarte å lese meg til en firer.
 

Anonymkode: 9e581...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Imponerende, men hvorfor gå ut i avisa med det ? Det hadde ikke skjedd om det var en norsk person.

Anonymkode: b8e99...f92

Det er fordi en etnisk norsk aldri hadde klart å oppnå et slikt resultat!

Anonymkode: 5938a...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel strengt talt mer om læreren enn om vanskelighetsgraden til dager. Jeg har dyskalkuli, hatt fritak fra matte siden barneskolen, og klarte å lese meg til en firer.
 

Anonymkode: 9e581...692

Eller så må du kanskje innse at noen ikke er så flinke i matte?! :) Folk er forskjellige. Selv om du klarer noe, så betyr det ikke at alle andre klarer det. Skal jeg begynne å surmule over ja, men hvorfor fikk du bare 4? Jeg fikk 6 i R-matte så da syns jeg du strengt tatt burde klare bedre. :) 

Anonymkode: a2ab0...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi en etnisk norsk aldri hadde klart å oppnå et slikt resultat!

Anonymkode: 5938a...c0b

Hvis du googler fikk 6 i alle fag så finner du artikler fra etnisk norske også. Det er en god blanding. :)

Anonymkode: a2ab0...c6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god blanding, ja. Men tror innvandrer-jenter blir Xtra lagt merke til og husket. Min hadde som tidligere nevnt, 63,3 i SP, men var ikke i avisa. 59,3 karakterpoeng og 4 realfagspoeng, men hun er født i Norge. 

Det har også vært en syrisk jente som fikk 6-er i ALLE fag, etter bare TRE år i Norge.

https://www.utrop.no/nyheter/ansikt-i-fokus/31475/

Sånne ting blir lagt merke til. 

Anonymkode: 642d1...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter henne uansett. Men jeg la stor vekt på jobbsikker utdanning. Ikke på ala grafisk designer, statsviter osv. Hun elsker å fotografere og tenkte på ungdomsskolen å bli fotograf. Vi oppfordret til å la fotografering være hobby, ikke yrke. Vi t.o.m kjøpte speilrefleks kamera til henne. Ikke at det er noe galt i å være fotograf, men det gir ikke sikker jobb. Ikke alle lykkes som fotograf. Hun fortsatte å fotografere, på fritid, helt til hun startet på medisinstudiet. Studien tar mye plass i tillegg til deltidsjobb, kafebesøk med venner og sammenkomster hos venner. Hun er veldig sosial, og klarer å bruke tiden fornuftig når hun MÅ lese. Hun engasjerer seg innenfor studentforening. 

Hun har begynt på flere forskjellige etter skoletid, gjennom grunnskolen og videregående. Begynt og sluttet på håndball og turning. Piano og fiolin. Hun er av typen som ikke har interessert seg til en aktivitet. Begynte og sluttet på mye, helt til hun ikke ville mer. 

Vår personlig økonomi er ikke av det beste, så hun går gjennom skolen på stipend og jobb. Hjemme i feriene, bor selvsagt gratis da, og jobber og sparer lønna, som hun bruker resten av året. 

 

Anonymkode: 642d1...81d

Men altså, om man f.eks. vil bli fotograf så må man jo ta sjansen og satse på det som utdanning og jobb, ellers er det ikke noe vits. Det er ikke et jobbsikkert yrke, men mange klarer seg fint, og alle suksessfulle fotografer har tatt den sjansen på et tidspunkt, gjerne blitt backet av foreldre. Om man allerede på ungdomsskolen får beskjed om at det man holder på med ikke er noe å satse på, så vil også motivasjonen og talentet svinne hen. Det blir en selvoppfyllende profeti. 

Jeg har respekt for din mentalitet og skjønner hvor denne tanken om jobbsikker utdanning kommer fra, spesielt om man har vokst opp i et samfunn uten velferdsstat og hvor hver og en må klare seg helt selv i livet. Hvor økonomisk og sosial status har ekstremt mye å si. I det perspektivet framstår det å velge en kreativ eller usikker utdanning sikkert ekstremt privilegert og bortskjemt.

Men som mor selv, i det norske samfunnet, så hadde jeg ikke turt å legge for mye vekt på barnas utdanningsvalg. Det er ikke noe stas å jobbe en lang yrkeskarriere innenfor noe man ikke er så interessert i. Livet skal ikke bare være trygt og fornuftig, det skal også inneholde lidenskap. 

Anonymkode: 81b3b...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, om man f.eks. vil bli fotograf så må man jo ta sjansen og satse på det som utdanning og jobb, ellers er det ikke noe vits. Det er ikke et jobbsikkert yrke, men mange klarer seg fint, og alle suksessfulle fotografer har tatt den sjansen på et tidspunkt, gjerne blitt backet av foreldre. Om man allerede på ungdomsskolen får beskjed om at det man holder på med ikke er noe å satse på, så vil også motivasjonen og talentet svinne hen. Det blir en selvoppfyllende profeti. 

Jeg har respekt for din mentalitet og skjønner hvor denne tanken om jobbsikker utdanning kommer fra, spesielt om man har vokst opp i et samfunn uten velferdsstat og hvor hver og en må klare seg helt selv i livet. Hvor økonomisk og sosial status har ekstremt mye å si. I det perspektivet framstår det å velge en kreativ eller usikker utdanning sikkert ekstremt privilegert og bortskjemt.

Men som mor selv, i det norske samfunnet, så hadde jeg ikke turt å legge for mye vekt på barnas utdanningsvalg. Det er ikke noe stas å jobbe en lang yrkeskarriere innenfor noe man ikke er så interessert i. Livet skal ikke bare være trygt og fornuftig, det skal også inneholde lidenskap. 

Anonymkode: 81b3b...907

Usikker på hvor interessert hun var egentlig. Det var mer i i 7. - 8. Klasse. Men som tidligere nevnt så har vår jobb vært i retning høyere jobbsikker utdanning og ikke hva. Hun valgte selv medisin, fordi i 10. Kl så kom et søskenbarn tilbake med ferdig medisinutdanning, og ventet kun på turnusplass. Så hun ble selv påvirket av dette. Bestemte seg for det, jobbet hardt for å komme inn i Norge. 

Hun er født og oppvokst i Norge. Selv om jeg er født i India, så er jeg oppvokst her. Men jeg kan dog være enig i at kanskje er det en mer kulturell ting. I gamle dager så var ikke jentenes utdanning noe som ble ansett som nødvendig, hos de fleste. Noen fokuserte selvsagt på det, den gang og.

Mulig at vi indiske foreldre ubevisst engasjerer oss i stor grad i våre barns utdanning pga av dette. Spesielt når det kommer til våre jenter. Jeg vet ikke. Men det kan være grunnen. 

Ift fotografering, så dabbet interessen av etterhvert. Men som jeg sa, ikke alle lykkes som fotograf. Vi presset ikke til å ikke velge fotografering, vi kjøpte jo speilrefleks kamera til henne, etter at hun allerede tenkte på å "kanskje bli fotograf". Vi kun veiledet henne vekk fra tanken om å velge det som yrke. Samtidig la vi også vekt på at det måtte være noe som hun kunne tenke seg å jobbe med. 

Rett skal være rett. Vi klager selvsagt ikke over valget hennes. 

 

Anonymkode: 642d1...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt om man på død og liv skal inn på et av få studier med høyere krav enn 6 i snitt, ellers har det jo liten betydning. Først og fremst har disse som gjør det så bra ekstrem hukommelse, men det er spesielt å ikke ha en dupp i hverken matte (eller realfag generelt), språkfag eller kroppsøving. De krever så forskjellige egenskaper at det er godt gjort å få full score i alle, mens andre fag først og fremst krever hukommelse. Logisk sans og pugging hjelper lite i norsk, da kun deler av karakteren går på selve språkforståelsen. Å kunne skrive noe interessant er i all hovedsak en medfødt egenskap, og man får høyst en firer kun på grunnlag av godt språk. Gym krever igjen helt andre egenskaper som ikke deles med noen andre fag, og uten talent får man heller ikke her mer enn er firer med full innsats.

Å både ha hukommelsen, disiplinen og flere talenter tyder rett og slett på gode gener kombinert med ekstrem flaks. Jeg kjenner folk med svært høy IQ eller store talenter, men de har alle emner der de ikke gjorde det like bra.

Anonymkode: 9d8e7...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Kjekt om man på død og liv skal inn på et av få studier med høyere krav enn 6 i snitt

 

 

Anonymkode: 9d8e7...097

Det er selvsagt ingen studier som krever er høyere snitt enn hva det er mulig å oppnå.

Anonymkode: d10f3...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt ingen studier som krever er høyere snitt enn hva det er mulig å oppnå.

Anonymkode: d10f3...0d9

Det er mulig å oppnå 6,4 i snitt, slik det er nevnt i artikkelen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.6.2020 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett fordi indiske foreldre er flinkere til å lære barna disiplin, noe som er totalt mangelvare hos våre etniske norske elever, mener jeg!

Anonymkode: 0f5dd...1ed

Endel innvandrerjenter veit at den dagen de begynner å jobbe, og klarer forsørger kravet, kommer kravet fra familien om å hente fetteren.

Ikke rart de gjør det godt på skolen og tar lange utdannelser.

 

Anonymkode: 10adb...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endel innvandrerjenter veit at den dagen de begynner å jobbe, og klarer forsørger kravet, kommer kravet fra familien om å hente fetteren.

Ikke rart de gjør det godt på skolen og tar lange utdannelser.

 

Anonymkode: 10adb...0a7

De fleste innvandrerjenter er ikke fra Pakistan, og har derfor ingen fettere som venter på å bli hentet. Min indiske datter tar medisin, fordi vi som foreldre har veiledet i å ta gode jobbsikre utdanninger. Selvsagt utfra deres egne forutsetninger. Min eldste tar medisin, men min yngste sliter med skolevansker, gr epilepsi. Jeg veileder begge to utfra deres ståsted. 

Eks. En av fem indiske norskfødte jenter tar medisin utdanning i Norge, til sammenligning så er det en av tjue etnisk norske jenter. Ingen fettere som venter på å få komme til Norge. 

Anonymkode: 642d1...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sosialt skrev:

Det er mulig å oppnå 6,4 i snitt, slik det er nevnt i artikkelen!

Nei, det er ikke mulig. 6 er den høyeste karakteren, og man kan ikke få et snitt som er høyere enn den høyeste karakteren, det sier da seg selv. 6,0 er det høyeste oppnåelige snittet. At enkelte journalister tror noe annet forandrer ikke på det.

Anonymkode: d10f3...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fleste innvandrerjenter er ikke fra Pakistan, og har derfor ingen fettere som venter på å bli hentet. Min indiske datter tar medisin, fordi vi som foreldre har veiledet i å ta gode jobbsikre utdanninger. Selvsagt utfra deres egne forutsetninger. Min eldste tar medisin, men min yngste sliter med skolevansker, gr epilepsi. Jeg veileder begge to utfra deres ståsted. 

Eks. En av fem indiske norskfødte jenter tar medisin utdanning i Norge, til sammenligning så er det en av tjue etnisk norske jenter. Ingen fettere som venter på å få komme til Norge. 

Anonymkode: 642d1...81d

Innvandrerjenter fra India må gjennom de samme prosessene som pakistanske jenter skal gjennom for tvangsekteskap. Dette er fordi arrangert ekteskap er vanlig blant indere.  

Det du sier stemmer ikke. De fleste norskfødte indere henter ektefelle fra India og ikke fra Norge.

Anonymkode: 0f5dd...1ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...