Jump to content
AnonymBruker

Innvandrerjente fikk 6-er i alle fag på videregående!

Recommended Posts

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har flere avgangsfag i første klasse, så jeg synes ikke det er mindre imponerende egentlig. 

Anonymkode: 9e581...692

Du synes det er like imponerende å få 6 i snitt i avgangsfagene i 1. klasse som å få 6 i alle fag på vitnemålet for hele vgs? Hjelpe meg.

Anonymkode: d10f3...0d9

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har kommet inn på bachelorstudiet i realfag på UiO og skal ikke bli hverken advokat, lege eller ingeniør, just sayin’, så vi kan slutte med de kommentarene nå.

Anonymkode: e438c...e9b

Hun har kommet inn på et av de mest prestisjefylte studiene i Norge, hvor de utdanner morgendagens forskere og ledere. Det er ikke et standard bachelorstudium i realfag, hvis du trodde det. 

Anonymkode: 6d421...ca9

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi de nekter jenter å gå ut av frykt for å miste ære. Æresdrap er vanlig i hinduismen også.

Anonymkode: c4ef0...e0a

Det står ingen steder at jenta er hindu. Da er det unødvendig å nevne slike kommentarer. Dessuten er unødvendig å nevne slike hendelser i India, tror det ikke forekommer i Norge.

Anonymkode: 0f5dd...1ed

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Dette viser at nordmenn er late når det kommer til utdanning. Innvandrerne er mer odentlig og gjør det mye bedre!

Anonymkode: 61f23...0b3

Er innvandrere en homogen gruppe? Sammenligner du en med indiske røtter med en med røtter fra Somalia? 

Anonymkode: 8ef17...9ac

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er like imponerende å få 6 i snitt i avgangsfagene i 1. klasse som å få 6 i alle fag på vitnemålet for hele vgs? Hjelpe meg.

Ja, det kan jo tenkes at barnet får 6 i snitt senere i studieløpet også. Begges førsteår er like imponerende. Hjelpe meg, tenk å være så underimpomert over gode prestasjoner. 

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig streng disiplin er ikke svaret, men disiplin er svaret. Hos flere etniske norske elever er disiplin fraværende sammenlignet med elever med indiske foreldrene. De fleste indere kommer til Norges som faglærte arbeidstakere har jeg skjønt nå, noe som betyr at de er veldig ressurssterke og flink på mange måter. De har rett i at det skaper et veldig skjevt bilde av indere generelt.

Dette er tydeligvis ikke inntruffet blant norske-indere (at mange sliter med angst og redsel, da hadde ikke de blitt leger). Det er som sagt ikke lett å komme inn på medisinstudiet, de færreste klarer det. Her har disiplin som ble nevnt tidligere vært en godt virkemiddel, noe jeg tror er løsningen på spørsmålet også.

Nå kjenner jeg norske, i hvert fall voksne, med indiske foreldre som sier de i perioder har slitt veldig med dette presset, men de har allikevel klart seg bra og har tatt lang utdannelse. Men de jeg kjenner har også alltid hatt familien i ryggen og fått oppmuntring og støtte.

Og når det er snakk om disiplin tror jeg mange misforstår og tror det er viktig at foreldrene "utøver" disiplin. Det er heller det at foreldre lærer barna å være disiplinerte med seg selv. Og det er ofte en veldig god egenskap. 

Anonymkode: 6a719...0e6

Annonse

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ingen steder at jenta er hindu. Da er det unødvendig å nevne slike kommentarer. Dessuten er unødvendig å nevne slike hendelser i India, tror det ikke forekommer i Norge.

Ja, for alle innvandrere legger igjen hele den gamle kulturen sin i hjemlandet når de flytter til Norge. Srishti er et hinduistisk navn. Det kan selvsagt være at akkurat denne kvinnen ikke har vært undertrykket. Likevel er dere litt som Facebook-idiotene som synes videosnutter av dyr som gjør merkelige ting er søte, når det egentlig skyldes sykdom eller dyreplageri.

https://www.aftenposten.no/tag/Skamløse_minoritetsjenter

Anonymkode: c4ef0...e0a

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan jo tenkes at barnet får 6 i snitt senere i studieløpet også. Begges førsteår er like imponerende. Hjelpe meg, tenk å være så underimpomert over gode prestasjoner. 

Alt jeg har gjort er å hevde at det er mer imponerende å få kun 6 på vitnemålet over hele vgs, kontra når vi kun snakker om 1. klasse.

Din påstand blir som å påstå: «Jeg fikk A på min første eksamen på universitetet! Det er like imponerende som å få A i alle fag etter endt utdannelse!»

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende, men hvorfor gå ut i avisa med det ? Det hadde ikke skjedd om det var en norsk person.

Anonymkode: b8e99...f92

Selvfølgelig hadde det det. Dette er jo standard medieoppslag når sommerferien begynner og ungdommen har fått karakterene sine, Har ingenting å si om de er etnisk norske eller ikke.

Anonymkode: f5741...c6d

youcancallmejune
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, 1. klasse, ja.

Mener du det blir så mye verre etter hvert da? Det var ikke min opplevelse på videregående :) 

AnonymBruker
8 timer siden, youcancallmejune skrev:

Mener du det blir så mye verre etter hvert da? Det var ikke min opplevelse på videregående :) 

Det er ikke bare at det blir vanskeligere, men det blir jo opplagt det. Matematikk, for eksempel. Men det er selvsagt mer imponerende å få 6 i alt i tre år enn bare i ett år, det sier seg selv. Det er ikke akkurat gitt at de som klarer det første året også klarer det de to neste.

AnonymBruker
9 timer siden, youcancallmejune skrev:

Klart det blir vanskeligere. Matten i førsteklasse lærte jeg meg selv, jeg hadde en helt fryktelig lærer det ikke var noen vits i å høre på i det hele tatt. Fikk lett 6. I de to neste årene hadde jeg en flink mattelærer, men hadde likevel ikke sjanse til å få mer enn 5. 

Annonse

youcancallmejune
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det blir vanskeligere. Matten i førsteklasse lærte jeg meg selv, jeg hadde en helt fryktelig lærer det ikke var noen vits i å høre på i det hele tatt. Fikk lett 6. I de to neste årene hadde jeg en flink mattelærer, men hadde likevel ikke sjanse til å få mer enn 5. 

Da kan du umulig ha mattehode. Jeg syntes ikke det ble påfallende mye vanskeligere andre og tredjeåret. Det eneste som forandret seg var at jeg fikk et noe mer sosialt liv og opplevde et visst press om å delta på diverse ting, men det handlet jo om prioriteringer og ikke evner.

Djækklåsst
26 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Da kan du umulig ha mattehode. Jeg syntes ikke det ble påfallende mye vanskeligere andre og tredjeåret. Det eneste som forandret seg var at jeg fikk et noe mer sosialt liv og opplevde et visst press om å delta på diverse ting, men det handlet jo om prioriteringer og ikke evner.

Man kan sikkert ha mattehode selv om man «bare» får 5 i 3. klasse. Spørs hva man mener med det. Jeg fikk 6 alle årene, men det var jo betydelig enklere i 1. klasse, det var jo bare repetisjon fra ungdomsskolen. Husker en som fikk 6 i 1. klasse som endte med 2 i 3. klasse.

AnonymBruker
37 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Man kan sikkert ha mattehode selv om man «bare» får 5 i 3. klasse. Spørs hva man mener med det. Jeg fikk 6 alle årene, men det var jo betydelig enklere i 1. klasse, det var jo bare repetisjon fra ungdomsskolen. Husker en som fikk 6 i 1. klasse som endte med 2 i 3. klasse.

Hva har du studert?

Anonymkode: aaab2...73f

AnonymBruker

Nei, et gjennomsnitt får man bare gjennom å legge sammen en mengde tall, og deretter dividere dette med antall tall i mengden. 

Selvfølgelig er det umulig at et gjennomsnitt kan overgå det høyeste tallet i mengden. Dermed er naturligvis 6,0 det høyeste oppnåelige karaktersnittet.                                                  

Anonymkode: f1726...021

Djækklåsst
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du studert?

Anonymkode: aaab2...73f

Jeg? Master i matematikk. Hvilken rolle spiller det?

AnonymBruker
På 19.6.2020 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Hva gjør indiske foreldre riktig som vi etnisk norske foreldre kan lære av?

Anonymkode: 8e3c9...23e

Jeg er en indisk forelder med en datter som  begynte på medisinstudiet som 18 åring, i Norge. Hennes studiepoeng var på imponerende 63,3. Tror hun mistet noen poeng pga gym. Ja, jeg er stolt av henne, men skriver dette innlegget fordi du spør om hva vi gjør riktig. 

Fra begge mine døtre var to år, har jeg vært deres lærer. De fikk alfabet -kortstokk i den alderen. Vi lekte med den flere ganger i uken, ja vi LEKTE, fordi det var det jentene ville leke. Jeg viste dem bokstaver, og sa det var A, C, F osv. Etter noen måneder så satt det. Når da jeg spurte, kan jeg få D, J, P osv, så leitet hun og ga riktig kort til meg. Under 3 år. De kunne ikke bare bokstavene, men også bokstavlydene. De fikk fikk også (fordi DE krevde det), diktat, hvor de resonerte seg frem til riktig staving av ord i 90% av tilfellene, slet med stumme/stille bokstaver og dobbel konsonanter. 

Tallene startet da hun var over 3 år. 3,5 år gammel kunne hun lese skrevne tall riktig 53 ble lest som femti tre og ikke fem tre. 5 år gammel kun hun regne pluss både pluss og minus. Tallene hun kunne var fra 0-100. De nektet å legge seg, før dagens "lekser" var unnagjort. For dem så var dette en lek og de koste seg. Tror de så på dette som "quiz". Med minstemann så investerte jeg i tillegg i PC-spill av type Josefine og Labbe Langøre. Lærte farger, former osv gjennom de spillene. Hun hadde det kjempe gøy. Det var ikke slik at vi ikke lot barn være barn, de gikk i barnehagen, lekte med venner på ettermiddagen, hadde overnattinger osv, og de lekte med oss. 

Jeg forteller alt dette ikke for å vise hvor flink JEG har vært, men muligens fortelle om i hvilken grad indiske foreldrene engasjerer seg fra de er små. Vi la vekt på betydning av høyere, men jobbsikker utdanning, men aldri HVA de skulle bli. Tro det eller ei, dette i likhet med den unge indiske jenta i denne artikkelen https://www.nrk.no/osloogviken/norske-kvinner-med-foreldre-fra-india-blir-ofte-leger-1.14851858

Tror det vår datter fikk av oss, var en sikker rutine, en solid grunnmur, så gjorde de resten av jobben selv, da de vokste opp. Lære interessen var der fra bunnen av. 63,3 i SP var hennes fortjeneste, ikke vår. Minstemann er fortsatt grunnskole elev. 

Vet ikke om andre indiske foreldrene har gjort det samme, men fellesnevner er vel at vi engasjerer oss, motiverer, veileder fra de er små. Noen presser og tvinger kanskje, men vi har ikke gjort det. 

På 19.6.2020 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Det er generelt mye press på barna i indiske familier på å prestere og få en god utdannelse. Medisin er spesielt populært. Foreldrene påvirker ofte studievalget også. 

Anonymkode: 066ee...b77

Ikke alle som gjør det, motivere og veilede er ikke det samme som presse. Det er IKKE slik at vi krever, uten selv å engasjere oss, eller presse dem inn i utdanninger de ikke har forutsetninger til å klare. 

På 19.6.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Vil det si at barna ikke kan velge noe annet enn medisin?

Vi veiledet til høyere utdanning, som ga jobb, ikke HVA det skulle være. 

På 19.6.2020 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Imponerende, men hvorfor gå ut i avisa med det ? Det hadde ikke skjedd om det var en norsk person.

Anonymkode: b8e99...f92

Min indiske datter fikk 63,3 men var ikke i avisa. Vi selv tenkte aldri tanken, og hun syntes det ville vært flaut, som hun sa i ettertid. 

På 20.6.2020 den 0.27, AnonymBruker skrev:

Unødvendig å kalle henne innvandrerjente bare fordi hun har minoritetsbakgrunn. Hun kan være født i Norge.

Anonymkode: 8babd...c12

Dattera vår er født i Norge, og er norsk på alle måter. Hun identifiserer seg som norsk, noe vi aldri har rettet henne på. Dette er landet hennes, her er hjemmet.  Hun er norsk, men etnisk indisk. 

Anonymkode: 642d1...81d

AnonymBruker

Flott at du deler dette.

Er det sant at indiske døtre ikke har andre valg enn medisin?