Gå til innhold

Innvandrerjente fikk 6-er i alle fag på videregående!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unødvendig å kalle henne innvandrerjente bare fordi hun har minoritetsbakgrunn. Hun kan være født i Norge.

Anonymkode: 8babd...c12

Enig.

Og siden hun er såpass ung, kan der godt hende at hun har to norskfødte foreldre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange får ikke velge selv, nei. Evt velge mellom noen få prestisjestudier (ofte medisin eller juss) Lege er helt øverst på lista og det gir status å ha barn med legeutdannelse. Jeg kjenner ingen indere som har barn som IKKE har en høyere utdannelse enten innen medisin, juss eller økonomi el.l.

Anonymkode: 066ee...b77

Det er bra, og viser at de satser høyt når det gjelder høyere utdanning. Det hjelper ikke bare å presse barna for å få bedre karakterer - det er lettere sagt enn gjort (du blir ikke lege av at foreldrene dine presser, da kunne alle foreldre presset og fått en datter eller sønn som lege). Det må være andre virkemidler her som har blitt tatt i bruk. Hvilke er disse?

Det finnes også blant oss etniske norske som motiverer barna for å ta høyere utdanning. Vi lykkes ikke i like stor grad som indiske foreldre. Hva har de gjort som vi gjør feil?

Anonymkode: 8e3c9...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Grønt blad skrev:

Enig.

Og siden hun er såpass ung, kan der godt hende at hun har to norskfødte foreldre.

Jeg har vært forsiktig med begrepet "innvandrer", men glemte meg i trådtittelen. Beklager for det.

Uansett er poenget at de har indisk opprinnelse både eleven og foreldrene.

Anonymkode: 8e3c9...23e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Og feilen starter i barneoppdragelsen. Ingen får høre, nei eller fy lenger.

Anonymkode: 9b31e...6be

Nei, dette blir snevert.

Grunnen til at mange norske barn av indiske foreldre gjør det så bra på skolen er et stort press fra en nær, involvert og støttende familie, om å gjøre en god innsats på skolen, og å oppføre seg på en ansvarsfull måte. Dette er forventninger de er vokst opp med, og som foreldrene hadde når de vokste opp. Dette henge også sammen med hva som blir forventet fra storfamilien og omgangskrets. Mange får et stort ansvar om å lykkes med utdanning/jobb, og ekteskap og barn. Dette er nok ikke bare sunt, det er mange fra disse kretsene som lever med et for stort press, og som sliter med angst og redsel for å ikke lykkes godt nok..

Det er også innlysende at indere som har kommet hit til Norge i gjennomsnitt har høyere intelligens og er mere skoleflinke enn den "jevne" inder. Man skal være veldig ressurssterk og flink på mange måter for å starte et liv i Vesten. 

Så nei, fy og veldig streng disiplin er ikke svaret her..

Anonymkode: 6a719...0e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også innlysende at indere som har kommet hit til Norge i gjennomsnitt har høyere intelligens og er mere skoleflinke enn den "jevne" inder. Man skal være veldig ressurssterk og flink på mange måter for å starte et liv i Vesten. 

Så nei, fy og veldig streng disiplin er ikke svaret her..

Anonymkode: 6a719...0e6

Veldig streng disiplin er ikke svaret, men disiplin er svaret. Hos flere etniske norske elever er disiplin fraværende sammenlignet med elever med indiske foreldrene. De fleste indere kommer til Norges som faglærte arbeidstakere har jeg skjønt nå, noe som betyr at de er veldig ressurssterke og flink på mange måter. De har rett i at det skaper et veldig skjevt bilde av indere generelt.

 

Sitat

Grunnen til at mange norske barn av indiske foreldre gjør det så bra på skolen er et stort press fra en nær, involvert og støttende familie, om å gjøre en god innsats på skolen, og å oppføre seg på en ansvarsfull måte. Dette er forventninger de er vokst opp med, og som foreldrene hadde når de vokste opp. Dette henge også sammen med hva som blir forventet fra storfamilien og omgangskrets. Mange får et stort ansvar om å lykkes med utdanning/jobb, og ekteskap og barn. Dette er nok ikke bare sunt, det er mange fra disse kretsene som lever med et for stort press, og som sliter med angst og redsel for å ikke lykkes godt nok..

Dette er tydeligvis ikke inntruffet blant norske-indere (at mange sliter med angst og redsel, da hadde ikke de blitt leger). Det er som sagt ikke lett å komme inn på medisinstudiet, de færreste klarer det. Her har disiplin som ble nevnt tidligere vært en godt virkemiddel, noe jeg tror er løsningen på spørsmålet også.

Anonymkode: 0f5dd...1ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser at nordmenn er late når det kommer til utdanning. Innvandrerne er mer odentlig og gjør det mye bedre!

Anonymkode: 61f23...0b3

Ja, ikke sant. Sønnen vår har like gode karakterer som denne jenta. Mannen min er norsk, og siden nordmenn er slike latsabber må forklaringen helt klart ligge i at jeg er født og oppvokst i Sverige. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, youcancallmejune skrev:

Ja, ikke sant. Sønnen vår har like gode karakterer som denne jenta. Mannen min er norsk, og siden nordmenn er slike latsabber må forklaringen helt klart ligge i at jeg er født og oppvokst i Sverige. 

Det tror jeg ikke på. I samordnaopptak er det bare 0,003 som har karakter 6 i gjennomsnitt.

Anonymkode: 8e3c9...23e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende, men hvorfor gå ut i avisa med det ? Det hadde ikke skjedd om det var en norsk person.

Anonymkode: b8e99...f92

Det er ikke noe uvanlig at det kommer i avisen om de som går ut fra vgs med uvanlig høyt snitt, enten de er norsk eller utenlandsk bakgrunn :) 

Anonymkode: da351...5a8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ashera skrev:

Oioi! En med 62 i snitt! Over ti ganger så høyt som det jeg trodde var mulig.

 

Anonymkode: d10f3...0d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra, og viser at de satser høyt når det gjelder høyere utdanning. Det hjelper ikke bare å presse barna for å få bedre karakterer - det er lettere sagt enn gjort (du blir ikke lege av at foreldrene dine presser, da kunne alle foreldre presset og fått en datter eller sønn som lege). Det må være andre virkemidler her som har blitt tatt i bruk. Hvilke er disse?

Det finnes også blant oss etniske norske som motiverer barna for å ta høyere utdanning. Vi lykkes ikke i like stor grad som indiske foreldre. Hva har de gjort som vi gjør feil?

Anonymkode: 8e3c9...23e

Det er ikke bra at alle i en gruppe tar høyere utdannelse. Vi trenger også fagarbeidere. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er asiatisk, og der fikk de velge mellom lege, advokat eller ingeniør av foreldrene 😂 De er nok ganske mye strengere enn vi nordmenn ja. Godtar ikke en kokk feks 😛 

Anonymkode: 5edb6...34c

Derfor de ofte kalles ALI-barn blant rådgivere og karriereveiledere. 

Advokat

Lege 

Ingeniør

 

Anonymkode: a6aec...1b2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kommet inn på bachelorstudiet i realfag på UiO og skal ikke bli hverken advokat, lege eller ingeniør, just sayin’, så vi kan slutte med de kommentarene nå.

Anonymkode: e438c...e9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har kommet inn på bachelorstudiet i realfag på UiO og skal ikke bli hverken advokat, lege eller ingeniør, just sayin’, så vi kan slutte med de kommentarene nå.

Anonymkode: e438c...e9b

Hva er poenget med å skrive «just sayin’»?

Hva slags språklig funksjon tenker du det har?

Anonymkode: a6aec...1b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør indiske foreldre riktig som vi etnisk norske foreldre kan lære av?

Anonymkode: 8e3c9...23e

Det er fordi de nekter jenter å gå ut av frykt for å miste ære. Æresdrap er vanlig i hinduismen også.

Anonymkode: c4ef0...e0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor noen snakker generelt om innvandrere, når det kommer til skoleflinkhet. Dette gjelder hovedsaklig folk fra India og Øst-Asia. 

Anonymkode: 43f64...541

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jente! Gratulerer! 

Anonymkode: be475...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke på. I samordnaopptak er det bare 0,003 som har karakter 6 i gjennomsnitt.

Anonymkode: 8e3c9...23e

Sønnen min går visstnok bare første året på videregående, men jo, han fikk faktisk sekser selv  i det ene faget han alltid har pleid å få en femmer i, det vil si bare seksere på karakterkortet. Jeg håper han fortsetter sånn ut videregående. Tro det eller la vær, det spiller ingen rolle for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unødvendig å kalle henne innvandrerjente bare fordi hun har minoritetsbakgrunn. Hun kan være født i Norge.

Anonymkode: 8babd...c12

Enig. 

Anonymkode: 9232b...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Sønnen min går visstnok bare første året på videregående, men jo, han fikk faktisk sekser selv  i det ene faget han alltid har pleid å få en femmer i, det vil si bare seksere på karakterkortet. Jeg håper han fortsetter sånn ut videregående. Tro det eller la vær, det spiller ingen rolle for meg.

Haha, 1. klasse, ja.

Anonymkode: d10f3...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, 1. klasse, ja.

Anonymkode: d10f3...0d9

Man har flere avgangsfag i første klasse, så jeg synes ikke det er mindre imponerende egentlig. 

Anonymkode: 9e581...692

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...