Gjest Jentemamma Skrevet 3. juli 2005 #1 Del Skrevet 3. juli 2005 Har en jente på 4,5 som sluttet med bleie på dagen for to år siden nå. Men bleiene på natta er fortsatt blytunge når vi tar dem av om morgenen... Vi har tatt det helt med ro og ventet på at hun skulle bli tørr på natta og av seg selv, men nå begynner vi å bli litt utålmodige egentlig. Aller mest fordi hun selv har lyst til å slutte og synes det er litt flaut når hun overnatter hos andre som ikke bruker bleie . Er det noen tiltak som fungerer for å slutte? Er det lurt å vekke henne på natta for å gå på do f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 3. juli 2005 #2 Del Skrevet 3. juli 2005 Jeg vet ikke om jeg ville ha vekket henne om natten enda. Men jeg ville nok sett på hvor mye hun drakk om kvelden og gjerne redusere væskeinntaket noe. I tillegg passe på at hun tisser før hun legger seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jentemamma Skrevet 4. juli 2005 #3 Del Skrevet 4. juli 2005 Vi har lenge prøvd å ikke gi noe særlig drikke en god stund før leggetid og hun går alltid på do rett før hun legger seg. Må hun tisse igjen før hun sovner går hun selv på do - tisser aldri i bleia i våken tilstand. Allikevel er bleien ofte blytung om morgenen... Andre har rådet oss til å ta henne opp om natten, men da må vi ha vekkerklokke på og greier. Føler at det kanskje blir masete for oss alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 4. juli 2005 #4 Del Skrevet 4. juli 2005 Har en på samme alder som av og til har hatt uhell om natten. Vi "tømmer" ham når vi legger oss selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 5. juli 2005 #5 Del Skrevet 5. juli 2005 Vi har lenge prøvd å ikke gi noe særlig drikke en god stund før leggetid og hun går alltid på do rett før hun legger seg. Må hun tisse igjen før hun sovner går hun selv på do - tisser aldri i bleia i våken tilstand. Allikevel er bleien ofte blytung om morgenen... Andre har rådet oss til å ta henne opp om natten, men da må vi ha vekkerklokke på og greier. Føler at det kanskje blir masete for oss alle? Det høres vireklig ut som om datteren deres rett og slett ikke er moden nok fysisk ennå til å slutt med nattbleie nå. Jeg vet at det ikke er svaret dere ønsker å høre, men når et barn selv er så opptatt av å slutte med bleier at barnet aldri tisser i bleien i våken tilstand, ja da er det uten tvil fysiske problemer som er årsaken til tissingen. Datteren deres er fortsatt så liten at hun neppe vil få noen resept av legen på medisiner (Minirin)som kan redusere urinproduksjonen om natten. Du spør om dere kan ta henne opp. Ja, det kan dere, men det er ikke å anbefale. På denne måten venner man barnets blære til at den skal tømmes om natten, noe som er stikk motsatt av hva man ønsker å oppnå, nemlig at blæren klarer å holde på urinen hele natten igjennom. Man oppnår altså kun å holde bleien eller sengen tørr, men fysisk gjør det mer skade enn nytte å ta de opp. Jeg ville ha forsøkt å forklare for jenta om og om igjen at dette er noe hun ikke kan noe for, at mange barn sliter med det samme problemet, og at hun ikke har noen grunn til å være flau over at hun fortsatt må ha bleie på seg om natten. Vet det ikke er lett å godta, men slik er det nå en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 5. juli 2005 #6 Del Skrevet 5. juli 2005 Har en jente på 4,5 som sluttet med bleie på dagen for to år siden nå. Men bleiene på natta er fortsatt blytunge når vi tar dem av om morgenen... Vi har tatt det helt med ro og ventet på at hun skulle bli tørr på natta og av seg selv, men nå begynner vi å bli litt utålmodige egentlig. Aller mest fordi hun selv har lyst til å slutte og synes det er litt flaut når hun overnatter hos andre som ikke bruker bleie . Er det noen tiltak som fungerer for å slutte? Er det lurt å vekke henne på natta for å gå på do f.eks?Utolmodighet er ikke rette medisin når det gjelder tissing om natten. Tålmodighet og bruk av bleier derimot er best, da dette problemet kan kom til å vedvare i mange år enda. Kutter dere ut bleien på henne nå, kommer hun neppe til å ville ha på seg bleie igjen om et halvår og hun fortsatt tisser i sengen hver natt og dere må vaske sengetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svanhild Skrevet 5. juli 2005 #7 Del Skrevet 5. juli 2005 Som du sier: bleiene på natta er fortsatt blytunge. Da syns jeg svaret gir seg selv jeg. Datteren din har behov for å være bleiebarn en stund til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jentemamma Skrevet 6. juli 2005 #8 Del Skrevet 6. juli 2005 Takk for alle svar! I motsetning til hva en noen av dere trodde var jeg egentlig ikke ute etter et "riktig" svar, ville bare høre hva andre mente. Grunnen var at vi ikke har stresset med dette i det hele tatt, men at vi fikk høre av flere i omgangskretsen at de har avvent barna sine med å ta dem opp om natten. Vi fortsetter nok bare med bleier en stund til, har ikke noe behov for å gjøre dette til en stresset situasjon for datteren vår. SÅ ille er det da heller ikke å ha disse bleiene . Å gi medisiner for å stoppe tissing om natten hadde uansett vært fullstendig uaktuelt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. juli 2005 #9 Del Skrevet 6. juli 2005 Vekker dere henne på natte, venner dere henne til å tisse på natten. Noe jeg ikke ville gjort, for så små barn våkner sjelden av seg selv på natten. Det kan være hun er sengevæter, og da vil det nok ta en stund til før hun blir tørr. Uansett så ville jeg bare tatt det med ro, forklart henne at ikke alle slutter samtidig, og at hun sover mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå