AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #1 Skrevet 19. juni 2020 Jeg driver butikk. Leier lokale. Går ikke i pluss. Hadde dessverre ikke råd til forsikring. Enkeltmannsforetak. Skylder mye peng/gjeld. Ikke tatt ut lønn til meg selv på lenge. Har flere regninger jeg ikke får betalt. Ingen kan dessverre hjelpe med lån. Får ikke lån av banken heller. Dette går snart virkelig galt. Trenger noen som kan hjelpe med lån slik at jeg kan betale gjeld og avslutte butikken. Andre banker som kan hjelpe? Evnt tips om hvem? Får ikke mer lån sa banken pga lån på hus og gjeld nå. Kan noen i kommunen hjelpe? Evnt hvem kan jeg kontakte? Jeg er desperat!!! Klarer snart ikke leve mer, hver dag er jævlig. Vær så snill noen, hvem kan jeg kontakte? Anonymkode: beea1...b08 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 Det er mulig at du må slå deg selv personlig konkurs og si hadet til bedriften, da får du hjelp av Nav etterhvert. Vet ikke om andre muligheter sånn på kort sikt om du trenger akutt hjelp. På lang sikt kunne du jo fått inn en medeier og gjort om konseptet slik at butikken hadde kommet seg på fotene igjen. Og ellers så kunne du jo sagt opp husleien og startet nettbutikk med varelageret ditt? Anonymkode: c0579...398 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 1 minutt siden, mordi said: Det holder med en tråd Har ikke sett den andre, men TS høres rimelig frustrert ut, og da er det lett å bli desperat etter svar. Anonymkode: c0579...398 14
mordi Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke sett den andre, men TS høres rimelig frustrert ut, og da er det lett å bli desperat etter svar. Anonymkode: c0579...398 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 Det finnes jo støtteordninger for koronarammete bedrifter, har du søkt støtte der? Anonymkode: 0ce28...23a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 Kjære deg. Får så utrolig vondt av deg. Når økonomien er så dårlig at du vil ta livet ditt, er det en forferdelig tilstand å være i. Men nå skal du høre: For noen år siden hadde jeg det som deg. Jeg så ingen utvei med økonomien, og døden ville vært en befrielse. Men i ettertid ser jeg at det ble så ille fordi jeg ikke søkte hjelp. Å sitte alene med den byrden, er for mye for en person. Nå må du gå ut av motløs-modusen, og inn i en praktisk fase. Jeg foreslår at du gjør følgende: -Sett deg ned og skriv mail til hver enkelt kreditor. Forklar situasjonen. Be om utsettelse og rentefritak. Noen vil si nei, så de prøver du å betale noe til. Hvis du kommer så langt at du må ha en gjeldsordning, må du dokumentere at du har prøvd å ordne opp. Så gjør dette idag, ikke vent. Mailadresser finner du på brev eller på nettsiden. Du må åpne alle brev om du ikke har gjort det, du trenger en oversikt. Lag en perm med all gjeld/alle fakturaer, slik at du med letthet kan ta det med deg til noen. - kontakt namsmannen og spør om gjeldsrådgivning. -har du verdier du kan selge? Å gå fra å eie til å leie er forferdelig, men etter en stund blir du vant til det. Har du bil? Kvitt deg med den. - du sier at du ikke tar ut lønn. Du trenger penger for å betjene gjeld. Hvis du ikke legger ned butikken, kan du søke nav om midlertidig livsopphold, men også et lån grunnet vansker i koronatid. Skriv søknad i helga og send så fort du kan. Nav har også gjeldsrådgivning, men jeg tror du trenger hjelp av noen som forstår bedrifter. Namsmannen er en slik en. - når du har gjort dette, vil du føle deg litt bedre. Det verste man kan gjøre, er å ikke gjøre noe. Da tillater du at motløsheten setter seg fast i deg. Økonomiske problemer er verre enn depresjon. Det spiser deg opp innvendig og tar fra deg all livskvalitet. Det kan du ikke tillate deg. - vurder også om du skal legge ned butikken. Diskuter dette med namsmannen, og ikke gi deg før du får de svarene du vil ha. Be gjerne om å få komme til en hastetime. - ring gjeldstelefonen på tlf 22 20 19 99. Det er en gratis hjelpetelefon hvor du kan få støtte og hjelp. Nav har også en liknende telefon, 55 55 33 39 (spør etter økonomi- og gjeldsrådgivning. Her får du også vite dine rettigheter til lån, livsopphold etc) -har du venner eller andre betrodde? Ta kontakt med dem og snakk ut. Hva du enn gjør, ikke hold det for deg selv. Da setter du deg selv i livsfare ved å si til deg selv at du ikke orker mer. Du trenger noen som kan argumentere mot, og gi deg fornuft og handlingskraft tilbake. Nå er tiden inne for å være åpen. hva du enn gjør; ikke gi opp. Mange av oss har vært her før deg, og vi har overlevd. Nå må du bruke hver dag på å organisere gjelden, skaffe hjelp og støtte og finne løsninger. Dette klarer du! Jobb hardt en periode, så blir det bedre. Lover. hilsen medmenneske❤️ Anonymkode: dd3b5...eaf 19
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 Glemte å skrive: vær så snill, oppdater oss om hvordan det går med deg. Du er ikke alene ❤️ Anonymkode: dd3b5...eaf 6
Fantorang1 Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 (endret) Takk for at det fortsatt finnes noen som prøver å støtte og hjelpe som i postene over. Med enkeltmannsforetak hefter man vel i realiteten ubegrenset personlig for gjelden i firmaet. Det eneste utfallet uten et mirakel er å gå konkurs. Å låne seg ytterligere opp er ingen varig løsning, antar alle muligheter allerede er brukt opp. Ingen grunn å få nye uvenner med å låne av slekt og venner på et lån som blir umulig å tilbakebetale. Har regninger begynt å forfalle og gå over i mislighold over 90 dager med oppsigelser osv. øker kostnadene totalt ut av kontroll. Frykter det som gjenstår da er konkurs. Med konkurs står du igjen med blanke ark etter en stund, blir det gjeldsordning går dessverre alle aktiva tapt, også hus, bil(er) og annet for å dekke gjeld og nok er faktoren som gjør at de fleste gjør sitt ytterste for å unngå dette. Men man slipper å leve på gaten med duene; man får leie dekket på en nøktern bolig, og livsopphold på ca 8000,- hver måned. Knabert, men fullt mulig å leve litt spartansk på i noen år til alle anmerkninger og gjeld er slettet. Etter dette kan man i det minste starte gjeldfri (og formuesfri) resten av sitt liv uten å bekymre seg for gjeldsposter som er umulig å betjene. Det er Namsmann (politiet) som bør kontaktes snarest, da de på et tidspunkt uansett blir involvert med inndrivelse av utestående gjeld. Min erfaring var at de var gode medmennesker, så lenge man var ærlig og oppriktig var de veldig støttende og hjelpsomme med både å gi rett informasjon og korrekte fremgangsmåter ved innlevering av bilpant og annet. Valgte fra dag 1 å være dønn ærlig med de, det var en god strategi (for meg) viste det seg. Har hørt om folk som ikke hadde samme inntrykk av Namsmannsapparatet; men de hadde gjerne prøvd seg på litt tilpasset sannhet og lure løsninger. Endret 19. juni 2020 av Fantorang1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 Tusen ❤️ takk for svar. Skal snakke med en venn og fortelle alt. Og ta kontakt med de dere anbefaler. Ønsker at noen bare skal ta kontrollen for meg, og gjøre det som er best for meg økonomisk nå. Er det mulig? Flere råd? Noen plass utenom bank jeg kan søke lån? Ingen i hjemkommunen som kan hjelpe meg ut av dette? Anonymkode: beea1...b08 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 Livredd de tar huset mitt😢 Anonymkode: beea1...b08
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Livredd de tar huset mitt😢 Anonymkode: beea1...b08 Huset må selges, ja. Anonymkode: ed235...4cb
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 Luksusfellen, meld deg på der du! Anonymkode: 2f182...05b
Zienna Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Luksusfellen, meld deg på der du! Anonymkode: 2f182...05b Der liker de best de som har levd over evne og flottet seg. Ts forteller om en forretningside som ikke lyktes - det er jo noe helt annet! 2
Zienna Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 På 19.6.2020 den 11.27, Fantorang1 skrev: Takk for at det fortsatt finnes noen som prøver å støtte og hjelpe som i postene over. Med enkeltmannsforetak hefter man vel i realiteten ubegrenset personlig for gjelden i firmaet. Det eneste utfallet uten et mirakel er å gå konkurs. Å låne seg ytterligere opp er ingen varig løsning, antar alle muligheter allerede er brukt opp. Ingen grunn å få nye uvenner med å låne av slekt og venner på et lån som blir umulig å tilbakebetale. Har regninger begynt å forfalle og gå over i mislighold over 90 dager med oppsigelser osv. øker kostnadene totalt ut av kontroll. Frykter det som gjenstår da er konkurs. Med konkurs står du igjen med blanke ark etter en stund, blir det gjeldsordning går dessverre alle aktiva tapt, også hus, bil(er) og annet for å dekke gjeld og nok er faktoren som gjør at de fleste gjør sitt ytterste for å unngå dette. Men man slipper å leve på gaten med duene; man får leie dekket på en nøktern bolig, og livsopphold på ca 8000,- hver måned. Knabert, men fullt mulig å leve litt spartansk på i noen år til alle anmerkninger og gjeld er slettet. Etter dette kan man i det minste starte gjeldfri (og formuesfri) resten av sitt liv uten å bekymre seg for gjeldsposter som er umulig å betjene. Det er Namsmann (politiet) som bør kontaktes snarest, da de på et tidspunkt uansett blir involvert med inndrivelse av utestående gjeld. Min erfaring var at de var gode medmennesker, så lenge man var ærlig og oppriktig var de veldig støttende og hjelpsomme med både å gi rett informasjon og korrekte fremgangsmåter ved innlevering av bilpant og annet. Valgte fra dag 1 å være dønn ærlig med de, det var en god strategi (for meg) viste det seg. Har hørt om folk som ikke hadde samme inntrykk av Namsmannsapparatet; men de hadde gjerne prøvd seg på litt tilpasset sannhet og lure løsninger. Dette svaret bør du lytte på, Ts!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Huset må selges, ja. Anonymkode: ed235...4cb 😢😢😢 Står ikke alene med huslånet. Bor sammen og deler lån. Anonymkode: beea1...b08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå