Gå til innhold

Hvordan blir man flink og glad i å lage mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maten jeg lager er traust og kjedelig. Synes det er veldig kjedelig å lage mat. Samtidig er jeg glad i mat og gode måltider. 

Anonymkode: 4e629...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første må en være interessert, og så er det bare øve, øve og øve. Finn noen enkle, men fristende oppskrifter og utvid horisonten etterhvert.

Anonymkode: 9c212...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er kjedelig å lage mat og har gitt opp. Det blir ikke så verst smak, men jeg synes det er fryktelig kjedelig, så jeg overlater det stort sett til andre. Men når jeg lager mat, lager jeg mat som lager seg selv og krever minimalt med forberedelser, f.eks. laks og grønnsaker (bruker frosne så jeg slipper å kutte) som bare skal inn i stekeovnen og ut igjen.

 

Anonymkode: 92656...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er kjedelig å lage mat og har gitt opp. Det blir ikke så verst smak, men jeg synes det er fryktelig kjedelig, så jeg overlater det stort sett til andre. Men når jeg lager mat, lager jeg mat som lager seg selv og krever minimalt med forberedelser, f.eks. laks og grønnsaker (bruker frosne så jeg slipper å kutte) som bare skal inn i stekeovnen og ut igjen.

 

Anonymkode: 92656...124

*gitt opp at jeg kan lære meg å like å lage mat.

Anonymkode: 92656...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sette pris på prosessen. Ikke bare resultatet. Jeg var ikke sånn før, men har blitt det nå. Synes det er gøy å finne gode råvarer, har minst hundre retter jeg har lyst til å teste. Skjenker meg et glass vin, setter på god musikk, lager noe godt. Det kjedeligste for meg er kutting og skrelling, så det bruker samboer å ta seg av, mens jeg steker, koker og setter sammen ingrediensene. 

Vet ikke helt hvordan det ble en interesse, tror det er en kombinasjon av å ha reist en del, sett mange matprogrammer, og bare å ha brukt nok tid på det. Når man først kommer igang så er det en deilig flow, føles veldig meningsfullt å lage noe godt til sin kjære, familie, venner... Samt at man gjør lurt i å velge retter som står i stil med hvem man er personlighetsmessig. Er man en utålmodig person som misliker detaljarbeid, så er kanskje ikke kompliserte franske sauser eller sufflé det du bør starte med. 

Jeg synes middelhavsmat er gøy å lage, fordi rettene ofte er rustikke (italiensk, gresk, marokkansk...). Mange av rettene har veldig lite komplisert teknikk, det handler bare om å kombinere digge råvarer og la det stå i ovnen og godgjøre seg. Gjerne med masse rødvin, hvitløk, urter og andre herlige ingredienser som brer en deilig duft hjemme. 

Anonymkode: 8cf9b...33a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maten jeg lager er traust og kjedelig. Synes det er veldig kjedelig å lage mat. Samtidig er jeg glad i mat og gode måltider. 

Anonymkode: 4e629...0cd

Fokuser på å lære deg forskjellig teknikker kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger inspirasjon!  Da kommer motivasjonen av seg selv!  Så trenger man tid :)  

Det er mange dager hvor jeg lager enkle og raske middager, men jeg forsøker alltid å legge til noe ekstra.  Det kan være i tilbehøret, i en dressing, salat eller annet.  Serverer du f.eks. syltet rødløk til de ferdigkjøpte karbonadene, kan jeg love deg at retten heves vesentlig!  


  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skikkelig" matlaging er en hobby, på lik linje med alle andre hobbyer. Samme om det er strikking, fotografi, snowboardkjøring, pistolskying, scrapbooking eller hva det nå er. Matlagingen blir ikke bra før du virkelig legger inn litt skikkelig innsats, får masse inspirasjon og gjør noe skikkelig ut av det. Gjør du ikke det blir det bare et ork og noe du gjør fordi du er sulten og må tross alt spise mat. Det er ikke noe gøy.

Tror det er viktig å ikke sette ambisjonsnivået alt for høyt om du ikke har så mye erfaring. Det er nok veldig mye godt trente hobbykokker tar for gitt, som mange andre overhodet ikke er gode på. Finn et område du er interessert i, som f.eks. et tema, en region, en type hovedingrediens osv, og ta et lite dypdykk i det. Sjekk ut guider og inspirasjon på youtube og på nett ellers. Anbefaler å ta en god titt på seriouseats.com og ikke minst her på youtube: https://www.youtube.com/user/BonAppetitDotCom/videos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med råvarene. De gjør meg inspirert og lærer meg nye ting.

Velg deg gode steder å handle inn ekstra gode råvarer i sesong når du vil lage noe ekstra: Bondens marked, Reko-ring, spesialbutikker om det finnes der du bor, grønnsaker på torget om det finnes... Jeg har i mange år abonnert på økologiske grønnsaker, og har slik fått i hus mange grønnsaker jeg ellers ikke ville finne på å kjøpe fordi jeg ikke ante hvordan det kunne brukes. Slik har jeg lært meg å bruke friske artisjokker, grønnkål (før det ble mainstream som nå), rå rødbeter på mange ulike vis osv.

Nye stykningsdeler av kjøtt er også en fin måte å lære nye ting på, og fiskeslag man ikke pleier å bruke eller aldri har brukt før. Jeg kjøper, googler oppskrifter og tester. Bruk også feks den norske blomkålen som snart kommer nå på nye måter, som utgangspunkt for en ny rett og en ny tilberedningsmåte. Det beste resultatet får man alltid av råvarer i sesong av god kvalitet - da vil det man lager smake veldig godt selv med liten innsats.

Anbefaler også å droppe alt som heter posesaus, buljong og fond og lære seg å lage egen kraft. Kyllingkraft og rekeskallkraft feks, som er enkle og raske å lage, og så lage ting som suppe, saus og feks risotto på egenkokt kraft. Da lærer man mye om hvordan man får fram smak, og hvordan man balanserer smaker.

Anonymkode: 70665...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk halvfabrikata, da blir det kjedelig og lite inspirerende. Hadde satt meg inn i hvilke råvarer som er i sesong, og laget retter rundt disse, men med færrest mulig ingredienser. Prøv feks å lage asparges på mange ulike måter om våren. Da lærer du å kjenne igjen smakene og ikke minst finne ut hva du liker. 

Anonymkode: 57ad9...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er er enig i at råvarene er basis. Eg blir inspirert når eg får tak i lokale flotte råvarer. Så når eg f.eks får tak i god spinat så googler eg og ser kva eg kan lage av det . Slik syns eg det blir stas og lage mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo mye an på hva du misliker og syns er kjedelig nå, da. Vil du lære å lage nye ting? Syns du generelt det er kjedelig å bruke tid på kjøkkenet, eller er du lei rutinene? Vil du bli mer kreativ på kjøkkenet? 

Enig i de som sier finn ut hva du er interessert i, og fokuser på å lære teknikker. Så blir det etterhvert enklere å variere/ eksperimentere også. Etterhvert blir det enklere å tenke ut i fra råvarene du har og hva du har lyst på. (Har jeg løk, sopp og paprika i kjøleskapet kan det bli til stekte grønnsaker med nudler og peanøttsaus, eller del av en fyldig tomatsaus til pasta, eller kanskje fyll i en pai sammen med litt god ost og salat ved siden av. ) Ofte kjøper vi råvarer som er i sesong og/ eller på tilbud og planlegger middag ut i fra det. 

Anonymkode: 5387c...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte oppskrifter i lang tid, eksperimenterte med nye retter og etterhvert lærte jeg å lage gode retter alene. Man lærer etterhvert mye om krydder, urter og hvordan få god smak. 

Anonymkode: 1505d...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Pinterest som inspirasjon til nye oppskrifter. Utfordrer meg selv til å lage noe jeg liker veldig godt å spise, men aldri har laget selv. Noen ganger går det bra, noen ganger går det ikke bra. Men det er helt okei! For de gangene man klarer å lage noe man liker veldig godt er en skikkelig god mestringsfølelse.

Jeg har en oppskriftsbok hvor jeg kun skriver inn oppskrifter som ble virkelig innertier. De aller fleste oppskrifter kommer ikke i den boka, men jeg har laget veldig mye rart og godt og vondt og kost meg med hele prosessen. Men det er jo ikke morsomt før man får til noe, og det tar jo en stund før man skikkelig får det til.

Jeg har brukt timer på å lese om steketider på forskjellige typer kjøtt, hvilke krydder som lager den beste krydderrisen, hevetid på boller osv osv...... Nå leser jeg gjennom oppskrifter og lager ikke noe før jeg finner noe jeg blir litt gira av.

Men når man begynner å få ting til, når biffen alltid blir kjempegod, når man vet hva som gir et ekstra kick til en vanlig salat.... det er kjempegøy!!

Jeg bruker mye Toro og halvfabrikat i hverdagen, og føler NULL skam for det! Men pimper det alltid med noe ekstra oppi. Brun saus med litt ekstra fløte, fiskesuppe med ekstra gulrot, purre, laks og scampi, to.atsuppe med melk og kokte egg. Er ikke så mye som skal til.

Anonymkode: d042a...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i matlaging fordi det er noe fysisk og et avbrekk fra skjerm. Hører kanskje på podcast mens jeg lager mat, men det regne jeg mer som en lydbok. 

Også er jeg veldig glad i mat, og det er gøy å se at jeg har blitt flink. Får alltid masse skryt når jeg har gjester, og føler jeg har god kontroll på de rettene jeg har laget noen ganger. Lager også en del på slump, og syns det er moro å se hva jeg kan lage kun utifra å se i kjøleskapet.

Så kanskje du kan prøve å på det som noe annet en "noe som må gjøres".

Anonymkode: 9a72d...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kommer litt an på om du egentlig kan lage mat bare at du synes det er kjedelig, eller om du både synes det er kjedelig og er dårlig på å lage mat. Jeg er i kategori 2, og jeg synes egentlig at det rådet du fikk av anonym 124 er det aller beste, og det er den metoden jeg jobber etter selv. Om du egentlig klarer å få gode resultater, du bare er ikke interessert nok til å bruke tid og krefter på det så har du fått mange andre gode råd her.

For egen del er veien frem dit at jeg kan bruke de rådene alt for lang. Før jeg kommer til noen som helst mestring må jeg gjennom alt for mange nedturer, elendig mat og nestenbranner, så jeg orker ikke engang å begynne. 

Anonymkode: 4a7fc...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i 50-årene og har aldri vært flink til, eller interessert i å lage mat, men har likevel opparbeidet meg et greit utvalg av gode og sunne retter gjennom årene 😊  For å komme dit har jeg prøvet og feilet litt på egenhånd når det gjelder retter med kort tilberedningstid og få ingredienser, og jeg har også laget mat sammen med venninner/ kollegaer og lært en del på den måten og.  Når jeg lager mat må jeg holde meg til retter hvor jeg har alle ingrediensene, jeg klarer ikke å tenke meg til/ smake meg til hva jeg eventuelt kan bruke i stedet hvis jeg mangler noe. Jeg lager også helst gryter, gratenger, supper og andre ting som ikke skal tilberedes i fire forskjellige kjeler. Jeg blir så stressa hvis jeg skal prøve å time det slik at mange forskjellige ting skal bli ferdige samtidig 😁  Jeg har innfunnet meg med at sånn er det bare, og så går jeg på restaurant eller "inviterer meg selv bort" til venner og familie som kan diske opp med de tidkrevende eller kompliserte rettene.

Anonymkode: c49cd...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lage retter som er enkle og som ikke krever 20+ ingredienser og som du vet at du liker. Jeg er semi - glad i å lage mat og lager mest "utenlandsk" mat da jeg ofte synes det er mer smak. Ta ris for eksempel. Man koker vann, har oppi risen og ferdig, da er det mer spennende å varme noen krydder i litt olje, ha oppi ris og vann og når det er ferdig, blande inn urter for det løfter måltidet så mye mer.

Det er ikke alltid man lykkes med maten for man lager noe man ikke likte, brukte for mye/lite av noe, det brant seg osv og det er jo kjipt for man bruker tid og penger på noe som ikke var verdt det. Tror alle som lager mat fra bunnen av har sin kvote med retter de angrer på...

Det som gjør matlaging enkelt for min del er at jeg alltid har basisvarer hjemme og trenger derfor bare å tilsette "ferske" råvarer som kjøtt, fisk etc og grønnsaker. Jeg har mange forskjellige type krydder og sauser/dressinger, tørrmat som diverse pasta, ris,couscous osv og hermetisk mat og trenger derfor bare å kjøpe inn det som er ferskt. Man behøver ikke kjøpe inn alt på en gang heller, men kjøp 1-2 ting av basisvarer hver gang og plutselig har du et stort utvalg hjemme, finner en oppskrift du liker og oppdager at du kanskje bare trenger å handle inn 1-2 ingredienser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...