Gå til innhold

Unngå iskrystaller i hjemmelaget pinneis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå i varmen har vi prøvd å lage pinneis til toåringen med biola og frukt, etter oppskrift på tine.no. Men den ble så full av iskrystaller at den ikke var noe god. 

Har noen en oppskrift på hjemmelaget, nogenlunde sunn, pinneis, som ikke blir sånn? 

Anonymkode: 22bfc...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke laget akkurat den slags is, men erfaring med å lage "vanlig" is og sorbets, kan jeg forhåpentlig gi deg et par tips for å redusere krystalldannelse:

Før du setter ispinnene i fryseren, la de først stå i kjøleskapet til de er skikkelig gjennomkalde. Gjerne nederst i kjøleskapet hvor det kjøligst. Når ispinnene er blitt gjennomkalde, setter du de i fryseren. Jo kaldere massen er, desto mindre risiko for krystalldannelse

Det du også kan gjøre, men som tar lengre tid, er å ha massen du skal bruke i ei stor ovnsform*. Samme prinsipp som over - sett først i kjøleskapet til nedkjøling før du setter forma i fryseren. Nå skal du røre godt rundt hver 10. - 15. minutt for å bryte opp iskrystaller som har dannet seg (omtrent som i en iskremmaskin). Etter omlag en time, eller i alle fall før iskremen er fullstendig stivnet - og nå må du arbeide så raskt som mulig - har du ismassen i pinneformene, og så setter du de tilbake i fryseren.

  Det blir kanskje ikke ispinner med perfekt utseende, men for en to-åring er neppe estetikken det aller viktigste.

* Grunnen til at man velger ei stor ovnsform er for å få så mye overflate som mulig slik at massen fryser så raskt som mulig. Hurtig nedfrysing fører også til mindre krystalldannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Ja, jeg er vant til at når man lager vanlig hjemmelaget is, så rører man for å unngå iskrystaller, men tenkte at hvordan i huleste får man det da opp i pinneformene 😛 

Skal prøve det vanlige kjøleskapstrikset først, og se hvordan det går :) 

Anonymkode: 22bfc...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips. Ja, jeg er vant til at når man lager vanlig hjemmelaget is, så rører man for å unngå iskrystaller, men tenkte at hvordan i huleste får man det da opp i pinneformene 😛 

Skal prøve det vanlige kjøleskapstrikset først, og se hvordan det går :) 

Anonymkode: 22bfc...602

Nå tenker jeg bare høyt her, men det er jo kanskje mulig å bruke "skaftet" du stikker ned i isformene til å røre med før det fryser helt. Du får muligens ikke rørt så veldig kraftig, men det er jo bedre enn ingenting. :vetikke:

Ønsker deg i alle fall lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...