AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Del Skrevet 17. juni 2020 Kjøreskolen sier jeg behøver mer mengdetrening etter at jeg strøk forrige forsøk på oppkjøring. Det er bare min far som har mulighet til dette. Men min far er nå 70 år og det er forferdelig å kjøre med ham. Når vi kjører småveier og jeg kjører i 20-30 km/t, maser og maser han om at jeg må holde fartsgrensa. Jeg holder ALLTID fartsgrensa fordi jeg hater å kjøre fort, og kjører aldri fortere enn fartsgrense. Når vi så bytter plass, så gønner han på og kjører i 50 km/t i 30- sone! Når jeg påpeker det, sier han "åja, hehe"! Han maser hver eneste gang om at jeg skal ligge kliss inntil fortauskanten når jeg svinger til høyre. Mere til høyre, mer til høyre roper han selv om jeg ligger så godt inntil som det går, og holder filen min. INGEN av kjøreskolelærerne jeg har brukt har kommentert dette, og stryket jeg fikk hadde ingenting med å kutte svinger å gjøre. Jeg strøk fordi jeg sakket ned farten i veibanen før fartsreduksjonsfelt, jeg hadde ustø kurs i 80kmsone (fordi jeg er uerfaren/ liker ikke høy fart), knotet med rygging, og plasserte meg dårlig (ga dårlige signaler) i rundkjøring. Jeg havner alltid i rett kjørebane etter høyresving og jeg fatter ikke hvorfor han driver og skriker i hver jævla sving. Når jeg forsøker å si til han at jeg skjønner ikke hva det er han mener jeg gjør feil, skriker han at han har kjørt siden 1978!! Hva faen har det med saken å gjøre! Mot rundkjøringer skriker han pass på pass på og lignende i steden for å si konkret hva jeg skal gjøre; feks legg deg i høyre fil. Når jeg ber han om å se om det kommer noen når vi er på en vei hvor det er uoversiktlig fra høyre, vil han ikke hjelpe meg men skriker at jeg må se i speilene. Det er helt forferdelig. Jeg skriker tilbake til han, fordi jeg føler jeg må "beskytte" meg. Han sier at jeg ikke må "være så emosjonell". Når det er han som starter skrikingen og jeg som skriker tilbake, for jeg vet ikke annen måte å få han til å slutte å skrike til meg. Stemningen blir helt fryktelig og når jeg går ut av bilen gråter jeg. Jeg er helt fortvilet, for jeg trenger øvelseskjøring. Men har allerede brukt 100 000 på kjøreskole (over 5 år), fordi jeg ikke vil kjøre med ham. Jeg har en stor redsel for at han skal skrike til meg, fordi det kommer når jeg minst aner det. Jeg tror jeg tar med meg denne anspentheten når jeg også kjører med kjøreskole. En av grunnene til at jeg strøk, var også at sensor sa jeg var så nervøs. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Anonymkode: ff7c2...f42 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Del Skrevet 17. juni 2020 Ta flere kjøretimer. Anonymkode: ddd00...da1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Del Skrevet 17. juni 2020 Finn noen andre å øvekjøre med. En nabo eller noe. Bare si at du trenger øvekjøring og kan betale for å få øvekjøre når de skal på butikken. Eller andre steder. For du trenger helt klart mengdetrening. Med noen andre enn din far. Anonymkode: 366d6...f79 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Del Skrevet 17. juni 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn noen andre å øvekjøre med. En nabo eller noe. Bare si at du trenger øvekjøring og kan betale for å få øvekjøre når de skal på butikken. Eller andre steder. For du trenger helt klart mengdetrening. Med noen andre enn din far. Anonymkode: 366d6...f79 Folk vil ikke øvelseskjøre med meg...jeg vil ikke presse meg på andre, det er jo en risikofaktor ved å øvelseskjøre og det er ingen i familien min som ønsker å ta den. Jeg kjenner ikke naboene. Det er derfor jeg har betalt så mye hos kjøreskole. Jeg har sagt til kjørelærer at jeg trenger flere timer i uka, men han setter meg opp til for få timer, og ber meg kjøre hjemme. Men jeg må jo bare kontakte en annen skole. Anonymkode: ff7c2...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Del Skrevet 17. juni 2020 Jeg tok lappen basert på kjøretimer hos kjøreskole, betalte alt selv med penger jeg tjente på deltidsjobb. Hadde en illsint far som klikket og kjeftet de få gangene jeg prøvde å kjøre med ham, og min mor ville ikke være kjørelærer. Når man ikke har noe annet valg, så er det kjøreskole som er alternativet. Dyrt, men jeg betalte gladelig for en kjørelærer som ikke skjelte huden min full. På 18-årsdagen sto jeg med lappen i hånda foran to foreldre som ikke visste at jeg hadde gått på kjøreskole. Pappa hadde ikke så mye han skulle sagt da, gitt. Anonymkode: 6fe46...e37 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Del Skrevet 18. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok lappen basert på kjøretimer hos kjøreskole, betalte alt selv med penger jeg tjente på deltidsjobb. Hadde en illsint far som klikket og kjeftet de få gangene jeg prøvde å kjøre med ham, og min mor ville ikke være kjørelærer. Når man ikke har noe annet valg, så er det kjøreskole som er alternativet. Dyrt, men jeg betalte gladelig for en kjørelærer som ikke skjelte huden min full. På 18-årsdagen sto jeg med lappen i hånda foran to foreldre som ikke visste at jeg hadde gått på kjøreskole. Pappa hadde ikke så mye han skulle sagt da, gitt. Anonymkode: 6fe46...e37 Takk, inspirerende Anonymkode: ff7c2...f42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Del Skrevet 18. juni 2020 Hvor bor du? Kjenner til skrikende far konseptet du, du tjener mer på å betale flere kjøretimer enn å oppleve det der, det vil ikke hjelpe så mye at du får angst for å kjøre til slutt Anonymkode: ffea0...ce3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shackle Skrevet 18. juni 2020 #8 Del Skrevet 18. juni 2020 Nå er jeg litt usikker på hva sertifikatet normalt ligger på i 2020 men hvis du nærmer deg 100 000 ,- så høres dette helt sinnsykt ut? Når jeg tok lappen så var det ca 15 000 i obligatoriske kurs/teori og kjøretimer for 700 x 45min. Så om jeg hadde betalt samme pris så deg så hadde jeg altså hatt 121 kjøretimer, mener alle kvalifiserte kjørelærere burde greie hvem som helst hvordan man kjører for godt under 121 timer (45min)???? Bytt skole. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Del Skrevet 18. juni 2020 På 17.6.2020 den 12.30, AnonymBruker skrev: Finn noen andre å øvekjøre med. En nabo eller noe. Bare si at du trenger øvekjøring og kan betale for å få øvekjøre når de skal på butikken. Eller andre steder. For du trenger helt klart mengdetrening. Med noen andre enn din far. Anonymkode: 366d6...f79 Det er ikke lov å ta seg betalt for å øvekjøre med noen... Unntaket er jo lære da. Anonymkode: f5f04...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Del Skrevet 18. juni 2020 På 17.6.2020 den 13.19, AnonymBruker skrev: Jeg tok lappen basert på kjøretimer hos kjøreskole, betalte alt selv med penger jeg tjente på deltidsjobb. Hadde en illsint far som klikket og kjeftet de få gangene jeg prøvde å kjøre med ham, og min mor ville ikke være kjørelærer. Når man ikke har noe annet valg, så er det kjøreskole som er alternativet. Dyrt, men jeg betalte gladelig for en kjørelærer som ikke skjelte huden min full. På 18-årsdagen sto jeg med lappen i hånda foran to foreldre som ikke visste at jeg hadde gått på kjøreskole. Pappa hadde ikke så mye han skulle sagt da, gitt. Anonymkode: 6fe46...e37 Du er rå! 😄 hvor lang tid brukte du? Anonymkode: f5f04...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. juni 2020 #11 Del Skrevet 18. juni 2020 5 minutter siden, Shackle skrev: Nå er jeg litt usikker på hva sertifikatet normalt ligger på i 2020 men hvis du nærmer deg 100 000 ,- så høres dette helt sinnsykt ut? Når jeg tok lappen så var det ca 15 000 i obligatoriske kurs/teori og kjøretimer for 700 x 45min. Så om jeg hadde betalt samme pris så deg så hadde jeg altså hatt 121 kjøretimer, mener alle kvalifiserte kjørelærere burde greie hvem som helst hvordan man kjører for godt under 121 timer (45min)???? Bytt skole. Nei, 100 000 er det lett å bruke på et førekort. Start opplæringen, gå gjennom nyinnlæringen og ta en tre-seks måneders pause der du ikke får kjørt noe. Så bruker du penger på å lære inn alt på nytt. Repeter med pauser til du har brukt nok penger. Denne strategien går igjen blandt elever som har lite penger, eller som ikke prioriterer kjøringen. Noen tar pauser på verst tenkelig tidspunkt og ender opp med masse ekstraarbeid. En annen god måte å ikke lære noe som helst er å kjøre en gang hver 14. dag eller sjeldnere. Hadde de bare satt av 40 000 kroner og 2-3 måneder til å ta førekortet ville det vært så mye enklere... Det er 19 obligatoriske timer, for 700 kroner per time blir det 13 300. Legg til 2-3 tusen for leie av bil og kjøring til å fra bane så er man omtrent på samme nivå i dag. Men de fleste trenger mer for å bestå en føreprøve. Trekker du fra det obligatoriske har du 102 kjøretimer, eller 51 dobbelttimer (i realiteten litt mindre, på grunn av leie av bil til føreprøve og banegebyr). Over 5 år vil det bety at man kjører 10 dobbelttimer i året. 5 uker mellom hver kjøretime potensielt, det er knotete. Men støtter forsåvidt å bytte skole, et nytt perspektiv er ofte nyttig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shackle Skrevet 18. juni 2020 #12 Del Skrevet 18. juni 2020 18 minutter siden, ajarRun skrev: Nei, 100 000 er det lett å bruke på et førekort. Start opplæringen, gå gjennom nyinnlæringen og ta en tre-seks måneders pause der du ikke får kjørt noe. Så bruker du penger på å lære inn alt på nytt. Repeter med pauser til du har brukt nok penger. Denne strategien går igjen blandt elever som har lite penger, eller som ikke prioriterer kjøringen. Noen tar pauser på verst tenkelig tidspunkt og ender opp med masse ekstraarbeid. En annen god måte å ikke lære noe som helst er å kjøre en gang hver 14. dag eller sjeldnere. Hadde de bare satt av 40 000 kroner og 2-3 måneder til å ta førekortet ville det vært så mye enklere... Det er 19 obligatoriske timer, for 700 kroner per time blir det 13 300. Legg til 2-3 tusen for leie av bil og kjøring til å fra bane så er man omtrent på samme nivå i dag. Men de fleste trenger mer for å bestå en føreprøve. Trekker du fra det obligatoriske har du 102 kjøretimer, eller 51 dobbelttimer (i realiteten litt mindre, på grunn av leie av bil til føreprøve og banegebyr). Over 5 år vil det bety at man kjører 10 dobbelttimer i året. 5 uker mellom hver kjøretime potensielt, det er knotete. Men støtter forsåvidt å bytte skole, et nytt perspektiv er ofte nyttig. Tenk å betale over 100 000 for sertifikatet, hinsides. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #13 Del Skrevet 18. juni 2020 3 minutter siden, Shackle skrev: Tenk å betale over 100 000 for sertifikatet, hinsides. Vet du hva som er verre? Etterpå ta opp LÅN for å kjøpe bil som taper seg i verdi hver gang du blunker. Anonymkode: ffea0...ce3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shackle Skrevet 18. juni 2020 #14 Del Skrevet 18. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva som er verre? Etterpå ta opp LÅN for å kjøpe bil som taper seg i verdi hver gang du blunker. Anonymkode: ffea0...ce3 Det vet jeg så alt for mye om, kjøpte ny elbil som tapte seg 100 000 på under 1 år grunnet prisdump fra leverandør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 18. juni 2020 #15 Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) Er ikke en skrikende far en del av å ta lappen? Jeg hadde i hvert fall det, og de fleste andre jeg kjenner også🤣 jeg ville tatt de turene med skrikende far jeg. Overse det dårlige og fokuser på at du i hvert fall får mengdetrening. Endret 18. juni 2020 av cattleya 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 18. juni 2020 #16 Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) On 6/17/2020 at 12:17 PM, AnonymBruker said: Kjøreskolen sier jeg behøver mer mengdetrening etter at jeg strøk forrige forsøk på oppkjøring. Det er bare min far som har mulighet til dette. Men min far er nå 70 år og det er forferdelig å kjøre med ham. Når vi kjører småveier og jeg kjører i 20-30 km/t, maser og maser han om at jeg må holde fartsgrensa. Jeg holder ALLTID fartsgrensa fordi jeg hater å kjøre fort, og kjører aldri fortere enn fartsgrense. Når vi så bytter plass, så gønner han på og kjører i 50 km/t i 30- sone! Når jeg påpeker det, sier han "åja, hehe"! Han maser hver eneste gang om at jeg skal ligge kliss inntil fortauskanten når jeg svinger til høyre. Mere til høyre, mer til høyre roper han selv om jeg ligger så godt inntil som det går, og holder filen min. INGEN av kjøreskolelærerne jeg har brukt har kommentert dette, og stryket jeg fikk hadde ingenting med å kutte svinger å gjøre. Jeg strøk fordi jeg sakket ned farten i veibanen før fartsreduksjonsfelt, jeg hadde ustø kurs i 80kmsone (fordi jeg er uerfaren/ liker ikke høy fart), knotet med rygging, og plasserte meg dårlig (ga dårlige signaler) i rundkjøring. Jeg havner alltid i rett kjørebane etter høyresving og jeg fatter ikke hvorfor han driver og skriker i hver jævla sving. Når jeg forsøker å si til han at jeg skjønner ikke hva det er han mener jeg gjør feil, skriker han at han har kjørt siden 1978!! Hva faen har det med saken å gjøre! Mot rundkjøringer skriker han pass på pass på og lignende i steden for å si konkret hva jeg skal gjøre; feks legg deg i høyre fil. Når jeg ber han om å se om det kommer noen når vi er på en vei hvor det er uoversiktlig fra høyre, vil han ikke hjelpe meg men skriker at jeg må se i speilene. Det er helt forferdelig. Jeg skriker tilbake til han, fordi jeg føler jeg må "beskytte" meg. Han sier at jeg ikke må "være så emosjonell". Når det er han som starter skrikingen og jeg som skriker tilbake, for jeg vet ikke annen måte å få han til å slutte å skrike til meg. Stemningen blir helt fryktelig og når jeg går ut av bilen gråter jeg. Jeg er helt fortvilet, for jeg trenger øvelseskjøring. Men har allerede brukt 100 000 på kjøreskole (over 5 år), fordi jeg ikke vil kjøre med ham. Jeg har en stor redsel for at han skal skrike til meg, fordi det kommer når jeg minst aner det. Jeg tror jeg tar med meg denne anspentheten når jeg også kjører med kjøreskole. En av grunnene til at jeg strøk, var også at sensor sa jeg var så nervøs. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Anonymkode: ff7c2...f42 Uff, så kjipt at foreldrene dine ikke stiller bedre opp her. Dette er grunnen til at jeg sier til mannen at vi skal betale hele lappen til barna våre, vi skal gjøre alt vi kan for at de har lappen når de er 18 år. Mannen er imot dette, men her får han virkelig ikke velge, jeg som kommer fra landet vet hvor viktig det er med lappen. Og hvor dyrt det er for en i 18-20-årene å betale for dette selv. Da skal vi begge også øvelseskjøre masse med barna våre. Jeg vil anbefale deg å sjekke opp i priser på andre kjøreskole. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men på Focus Trafikkskole i Stavanger kan man nå bestille 10 kjøretimer for 4900 kr. Hvis ikke så ville jeg hørt med venner, kompiser, venninner, naboer, henge opp lapp på matbutikken, legge ut annonse på Finn, om noen kan kjøre med deg. Om det er mulig å gjøre dette på lovlig på et vis Hvis ikke så ville jeg bare betalt fullt ut for kjøretimene og ikke kjørt med faren din. Det kan hende han gjør mer skade enn hjelp, ettersom at du kan bli mer usikker på kjøringen etter å ha kjørt med han. PS: faren min var også mye sint og ubehagelig å kjøre med. Mamma turte ikke å kjøre med oss. Så med hjelp av øvelseskjøring med eksen samt timer på kjøreskolen fikk jeg lappen. Var ikke mye jeg kjørte med far nei. Endret 18. juni 2020 av Energi-jenta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 18. juni 2020 #17 Del Skrevet 18. juni 2020 Trodde nesten en skrikende passasjer var normalt da man øvelseskjørte. Og gjerne at folk også holdt seg fast.... hva er det med folk som hele tiden MÅ ha styringen og kontrollen på alt? 🤣 Skal innrømme jeg er den som liker best å kjøre selv og vil ha kontrollen, men noen ganger må man slippe taket og stole på andre sjåfører 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 18. juni 2020 #18 Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) På 17.6.2020 den 12.17, AnonymBruker skrev: Men har allerede brukt 100 000 på kjøreskole (over 5 år), fordi jeg ikke vil kjøre med ham. Begynner å se dårlig ut mtp førerkort for deg om du har hatt godt over 100 kjøretimer med en profesjonell aktør og fortsatt ikke evner å bestå. Endret 18. juni 2020 av maskinisten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #19 Del Skrevet 18. juni 2020 11 minutter siden, Shackle skrev: Det vet jeg så alt for mye om, kjøpte ny elbil som tapte seg 100 000 på under 1 år grunnet prisdump fra leverandør. Shit jeg føler med deg! Anonymkode: ffea0...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 18. juni 2020 #20 Del Skrevet 18. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva som er verre? Etterpå ta opp LÅN for å kjøpe bil som taper seg i verdi hver gang du blunker. Anonymkode: ffea0...ce3 Du kan ikke sette en pris på pur glede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå