Gå til innhold

Dårlig selvtillit av å ha kjæreste/samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd sammen med kjæresten min i nå to år. Og jeg kjenner at å være i dette forholdet tærer på selvtilliten. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg føler meg liksom ikke som en attraktiv kvinne lenger. Han er sånn halvveis god på å gi meg bekreftelser, men sier stort sett bare det samme tilbake som jeg sa til han først.. hehe! Merker iallefall at jeg blir mer usikker og føler meg så avhengig av at han er forelska i meg osv. Noen som føler samme? Evt tips til hvordan man kan jobbe litt med seg selv for å føle seg bedre uten å trenge tonnevis av bekreftelse? 
Jeg har alltid vært en jente som har fått mye bekreftelse fra gutter når jeg er singel og alltid følt meg som en queen om det er lov å si. Nå føler jeg meg som en gammel kjedelig husmor.. plis send help 

Anonymkode: 2e84c...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsk deg selv, så har du ikke behov for å bli elsket av andre lenger.

Anonymkode: ef7f1...c48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har to forskjellige problemer i livet ditt. Det ene er lav selvfølelse, eller manglende øvelse i å elske deg selv (som personer over nevner). Det andre problemet er at kjæresten din og du har litt ulik kommunikasjonsstil. Forsøk å holde disse to problemene adskilt. Det første problemet er en oppgave du må jobbe med på egenhånd (evt. med en psykolog hvis du ønsker råd og veiledning), mens det andre problemet er en oppgave dere to som par må jobbe med (evt. sammen med samlivsterapeut hvis dere ønsker det). 

Det "enkleste" problemet her er lav selvfølelse. Fordi det er noe du må løse på egenhånd, og du er ikke avhengig av en annen person. Så din suksess på denne fronten avhenger av den innsatsen du legger ned. Du kan jo selvfølgelig få hjelp av familie, venner, kolleger og andre til å finne hva som er positivt og unikt ved deg, men en stor del av det å ha god selvfølelse handler om innstilling. Og den er det opp til oss selv å velge. 

Når det gjelder kommunikasjonen i forholdet ditt, bør du tenke nøye gjennom hvilke behov du har. Altså, hva det er som er aller viktigst for deg i hverdagen. Tenk gjennom hva du ønsker at din kjærste skal gjøre for deg/gi deg i hverdagen. Husk at man ikke kan få alt av én person, og at man selv har ansvar for seg selv. Tenk gjennom hvilke behov din kjæreste har, og hvordan du best kan møte ham på disse behovene. Tenk gjennom dine egne kjærlighetsspråk, og hans -språk. Snakk med ham om disse tingene. Spør ham hva han ønsker fra deg, kanskje oppdager du at du gjettet feil da du tenkte ut hva du tror at hans behov er? Vær tydelig med ham om hva du ønsker og forventer. Jobb med deg selv med å ikke ha for høye forventninger, og husk at ditt humør er ditt eget ansvar. 

Anonymkode: 8eebf...055

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...