Gjest Slektning Skrevet 5. juli 2005 #21 Del Skrevet 5. juli 2005 Misty er jo enig i at man skal hjælpe sine forælder, men hvis man har haft en dårlig opvækst, måske fået bank som barn eller ligenden, da forstå jeg godt at man ikke vil hjælpe, hvis mine forældre har været slemme imod mig som barn, haved jeg aldrig i verden hjulpet dem når de fik behov som gamle, som man siger man høster som man sår. Jeg er veldig enig med deg her, Ann! Vi synes man skal hjelpe de eldre når de trenger det. Men for vår del er det snakk om et menneske som bare er ensomt og lat. Vi har lagt alt til rette for å hjelpe denne personen bedre "ut og opp" for å klare seg mer selv. Det er en veldig stor aldersforskjell og vi har ikke noe ønske om å være denne personens eneste sosiale omgangskrets. Vi er voksne mennesker med et eget liv. Det er denne personen også. Livet til h*n blir slik h*n slik selv legger det opp. At personen er alene, feit og i dårlig form er ikke vår skyld. Det ligger haugevis av muligheter utenfor døra - som personen ikke tør prøve. Det for stå for personens egen regning, ikke vår! Det er veldig belastende på oss. Slik som denne personen er, må vi velge å skjerme vårt eget liv litt. Vi skulle gjerne ha hjulpet til mer enn det vi gjør, men da skal personen ha hele hånda bare fordi vi gir litt mer enn lillefingerneglen. Trakasserer oss og snakker nedlatende til oss og kritiserer. Selv om folk blir gamle, har de ikke lov til å gjøre hva som helst! Dette gjelder selvfølgelig så lenge personen er klar i toppen. Den dagen personen ikke "kan ta ansvar for seg selv og sine handlinger", så vil vi revurdere hele "opplegget". Vi har allerede kontakt med lege, hjemmesykepleien (som ikke er der i dag, men som følger med) og hjemmehjelpen (som personen har et par ggr. i mnd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet Skrevet 5. juli 2005 #22 Del Skrevet 5. juli 2005 Bare for å få det sagt, min far er en høyt elsket mann som har et godt forhold til alle sine barn! Ikke er han lat, feit og slem heller! Han tilbyr alle den hjelpen de trenger så samt han klarer (noe som i stor grad utnyttets av enkelte søsken). Min far er IKKE problemet, problemet er at noen av mine søsken er late og egoistiske! De drar gjerne på besøk i timesvis, drikker kaffe og koser seg, for så å gjerne ringe meg for å fortelle at nå var gulvene skitne ja... Hvorfor kan de ikke bruke 10 min på å støvsuge da?? Støvsugeren står lett tilgjengelig!! Men å låne både ting og penger ute å levere tilbake er visstnok ikke såå vanskelig... Temat har vært diskutert mange ganger, uten noe resultat. Og selv om de ser han trenger hjelp, vil de ikke bidra. De vil helst at noen andre gjør det, for de er jo så flinke til å gå på besøk og drikke kaffe.. Og helt til slutt, å legge "skylden" på foreldrene når deres barn ikke stiller opp for dem når de er blitt gamle, syke eller trenger hjelp, er en ganske lettvint forklaring!! At eldre mennesker ikke har barn som stiller opp betyr ikke nødvendigvis at de har vært dårlige foreldre! Eller at de er slemme, feit og late mennesker som ikke fortjener hjelp! Noen mennesker vokser bare opp til å bli late og egoistiske mennesker som ikke gidder å hjelpe sine nærmeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå