youcancallmejune Skrevet 16. juni 2020 #21 Del Skrevet 16. juni 2020 Hvis hun endrer på det og på den måten gjør det til et nytt kunstverk, til sitt eget, er det greit. Det kalles appropriasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #22 Del Skrevet 17. juni 2020 3 hours ago, youcancallmejune said: Hvis hun endrer på det og på den måten gjør det til et nytt kunstverk, til sitt eget, er det greit. Det kalles appropriasjon. Fra åndsverkloven: Quote § 6.Bearbeidelser mv. Den som oversetter eller på annen måte bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det i strid med opphavsretten til originalverket. Opphavsrett er ikke til hinder for at det skapes nye og selvstendige verk gjennom å benytte eksisterende verk. Opphavsretten til det nye verket er i så fall ikke avhengig av opphavsretten til originalverket. Men man skaper ikke et selvstendig verk gjennom å bruke filtre i Photoshop; dersom hun hadde tegnet disse bildene, tror jeg første avsnitt hadde kommet til anvendelse, og det er på dette grunnlaget hun kunne ha solgt tegningene dersom de faktisk var tegninger. Anonymkode: 3f7cb...96c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
youcancallmejune Skrevet 17. juni 2020 #23 Del Skrevet 17. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra åndsverkloven: Men man skaper ikke et selvstendig verk gjennom å bruke filtre i Photoshop; dersom hun hadde tegnet disse bildene, tror jeg første avsnitt hadde kommet til anvendelse, og det er på dette grunnlaget hun kunne ha solgt tegningene dersom de faktisk var tegninger. Anonymkode: 3f7cb...96c Hun bør nok gjøre mer enn å bare legge filtre over, ja. Hun må som sagt tilføre det noe nytt som gjør det til et eget verk, men klarer man det kan man komme unna med mye. Det skjer neppe noe her hvis hun ikke plutselig begynner å tjene gode penger på det. Tipper at det verste som skjer er at hun får en sur e-post fra kunstneren som ar blitt gjort oppmerksom på hva hun gjør. Verden er full av amatører som selger dårlige kopier av kjente kunstverk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #24 Del Skrevet 17. juni 2020 Tips kunstneren som har laget de originale bildene. Anonymkode: 1b952...7a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 17. juni 2020 #25 Del Skrevet 17. juni 2020 Hvem/hvor er dette da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #26 Del Skrevet 17. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tips kunstneren som har laget de originale bildene. Anonymkode: 1b952...7a0 Det er flere kunstnere, tror jeg. I hvertfall har hun brukt endel kopierte bilder. Internasjonale sådan. 1 time siden, MadameDeRosa skrev: Hvem/hvor er dette da? Det står beskrevet i starten av tråden. Anonymkode: 2ec3f...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 17. juni 2020 #27 Del Skrevet 17. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er flere kunstnere, tror jeg. I hvertfall har hun brukt endel kopierte bilder. Internasjonale sådan. Det står beskrevet i starten av tråden. Anonymkode: 2ec3f...f43 Linken er til hvor bildet er kopiert fra. Hvor finner vi på face? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #28 Del Skrevet 17. juni 2020 33 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Linken er til hvor bildet er kopiert fra. Hvor finner vi på face? Som sagt står det beskrevet i tråden. Det står beskrivelse av hva denne siden heter, så er det bare å bruke søkefunksjon. Er ikke lov å dele link på Facebook her slik jeg har skjønt det. Anonymkode: 2ec3f...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 18. juni 2020 #29 Del Skrevet 18. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt står det beskrevet i tråden. Det står beskrivelse av hva denne siden heter, så er det bare å bruke søkefunksjon. Er ikke lov å dele link på Facebook her slik jeg har skjønt det. Anonymkode: 2ec3f...f43 Finner ikke ut av det. Men er det Linn Wold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 18. juni 2020 #30 Del Skrevet 18. juni 2020 På 16.6.2020 den 19.18, AnonymBruker skrev: Det er ikke tegninger. Det er fotografier som er photoshoppa blant annet. Som det bildet over. Lagt noen filter over for å endre lys og farge bare.. ingen kreditering til artist heller. Anonymkode: 2ec3f...f43 Nå har jeg sett på den siden og det er jo ikke lov (åndsverksloven) og ansiktene ser skitne ut, med andre ord dårlig photoshopping. Tviler på at hun får solgt noe av de. De andre tegningene, som er mer som tegninger, de med masse farger, har hun vel tegnet, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #31 Del Skrevet 23. juni 2020 Martes kunst loft Anonymkode: c4f84...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #32 Del Skrevet 23. juni 2020 På dette lave nivået er det så amatørmessig at det er greit i mine øyne. Og bildene hun kopierer er jo så kjente at man ser jo med en gang hva det er. Anonymkode: 564bf...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #33 Del Skrevet 23. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: På dette lave nivået er det så amatørmessig at det er greit i mine øyne. Og bildene hun kopierer er jo så kjente at man ser jo med en gang hva det er. Anonymkode: 564bf...170 Hun bryter likevel loven ved å selge trykk, uansett hvor amatørmessig arbeidet hennes er. Nå går hunvisstnok en eller annen kunstskole, så jeg synes det er merkelig at de tydligvis ikke har vært innom kopiering og åndsverksloven? For det er en ting å lage slike arbeider for eget bruk, men hun trykker opp og selger og da er man inne på kommersiell virksomhet. Anonymkode: ec7e8...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #34 Del Skrevet 23. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: På dette lave nivået er det så amatørmessig at det er greit i mine øyne. Og bildene hun kopierer er jo så kjente at man ser jo med en gang hva det er. Anonymkode: 564bf...170 Er du seriøs? Så det er greit å bryte lover fordi man er amatør? Og ikke minst å være så innmari umoralsk å stjele andres? Er du klar over hvor mye tid enkelte bruker på sin kunst? At noen er helt syke etter oppmerksomhet og anerkjennelse at de må tilegne seg "falske" kreative kvaliteter betyr ikke at det er greit! Anonymkode: 2ec3f...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #35 Del Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du seriøs? Så det er greit å bryte lover fordi man er amatør? Og ikke minst å være så innmari umoralsk å stjele andres? Er du klar over hvor mye tid enkelte bruker på sin kunst? At noen er helt syke etter oppmerksomhet og anerkjennelse at de må tilegne seg "falske" kreative kvaliteter betyr ikke at det er greit! Anonymkode: 2ec3f...f43 Jeg forstår hva du mener altså, jeg bare klarer ikke engasjere meg så veldig når det er på dette nivået. Sannsynligvis får hun jo heller ikke solgt dette her. Jeg syns det minner litt om slikt som folk står og lager på gata med spraybokser osv. Feks en «kopi» av Skrik.. Anonymkode: 564bf...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå