Gå til innhold

Hva slags type grupper/mennesker har du dømmende holdninger til?


tussi84

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Å mangle et halvt bein gjør det da ikke vanskelig å jobbe? Ja, litt tilrettelegging og tilpassing, men det er da ikke noe som tilsier at du ikke kan jobbe 100% "bare" på grunn av det. Og du burde sette pris på at du ikke vet hvor jævlig psykisk sykdom kan være, å ha PTSD etter traumer er grusomt, jeg ville heller ha hogd meg i beinet med en øks enn å ha det sånn som det er når det er ille. Det handler ikke om å "ta seg sammen", det endrer hjernen. Sett pris på at du er så heldig å ha en kropp som fungerer, selv uten en del av et bein. 

"Ikke vær en belastning for samfunnet så sant det er opp til deg". Og da drar du inn syke mennesker? Sykdom er faktisk ikke et valg, bare for å nevne noe åpenbart. Og det er fortsatt ikke snakk om å "ta seg sammen", er man syk så er man syk. 

Anonymkode: 55971...474

Nei, det er ikke vanskelig nå, men jeg var 19 år og hadde helt andre planer. Men er likevel fornøyd med livet slit det har blitt. Helt enig med deg, ingen grunn til å ikke kunne jobbe 100%, så lenge det tilpasses ja og det er der essensen ligger: tilpassing. Jeg får sår stump om jeg bruker benet for mye så har ordnet meg løsninger som lar meg være effektiv på jobb. Selvfølgelig er ikke en benstump det verste å dra på da, så det har ikke vært så vanskelig for meg. Men det er mye jeg ikke får gjort, jo som folk kanskje ikke tenker over. Det hjelper hvertfall ikke å grave seg ned eller stenge seg inne. Norske arbeidsplasser i samarbeid med NAV burde satse mye mer på å få folk ut i arbeidslivet! 

"Ikke vær en belastning for samfunnet så sant det er opp til deg" da mener jeg spesielle tilfeller som Downs, kreft, ALS og andre tilfeller som bør og må være en økonimisk belastning for samfunnet. For noen er dessverre sykdom et valg og de velger å melke denne sykdommen sin for alt det er verdt. Har sett det på nært hold flere (3 pers) ganger. PTSD har jeg god erfaring med fra bilulykken (det var ikke jeg som kjørte og ikke jeg som ble hardest rammet heller), men har stått på og jobbet meg gjennom det ved siden av opptrening og studier.

Selvfølgelig kunne jeg gravd meg ned, holdt meg hjemme og blitt der. Slet også mye med migrene det første året, men tvang meg gjennom. Nei, jeg vil ikke ha en medalje for de som kommer til å foreslå det. Jeg vet det er mange mange mennesker i andre land som har det en million ganger verre enn meg. Prøver bare å komme med litt inside fra oss som dømmer psykisk syke. Eneste faktoren er jo hva man klarer og ikke klarer, det er ingen annen diagnose. Hvorfor kommer noen seg ut av PTSD/depresjon mens andre får gå hjemme og være ufør?

Igjen: ikke noe jeg er stolt av og selvfølgelig aldri noe jeg sier høyt. Jeg jatter med resten av familien/gjengen og sier "åhh, det er så synd på deg" til de "psyke" der, men jeg tenker jo mitt. Så ja, jeg er en hykler på toppen av det hele ;)  

Anonymkode: bb7f7...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.6.2020 den 20.14, Aragorn ll Elessar skrev:

Folk med skrivefeil/grammatikk feil

Hyklere

Ironi

Grammatikk feil eller grammatikkfeil....? 😑

Anonymkode: 5b58c...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasister, homofober, folk med dømmende holdninger ovenfor mennesker som sliter med rusavhengighet og ekstremister som hyller Breivik eller Muhammed. Mest av alt, dyremishandlere. 

Rett og slett dårlige mennesker. 

 

 

Anonymkode: 65047...5e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærringer som på død og liv skal ha 60/40 ordning med barna etter samlivsbrudd (eller høyere prosent) kun til sin egen økonomiske fordel. Snyltere. Ikke mitt problem at du har valgt å skille lag med partneren din. Skaff deg en jobb og forsørg deg selv som alle andre! Er kvinne selv forresten. 

Anonymkode: 24ed3...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske dømmende, MEN før jeg skriver resten så vit at:

a) Jeg er IKKE perfekt   b) Jeg vet det finnes gråsoner og at det ikke er svart/hvitt   c) Jeg sier aldri noe av dette høyt

 

- Psykisk uføre: Tenkt å ha en 100% fungerende kropp! Så digg! Fikk selv amputert ben under kneet da jeg var i tenåra (bilulykke), men det har aldri hindret meg i å jobbe 100%. Må bare tilpasse meg litt. Man må gjøre en innsats selv. Ikke grin over dårlig oppvekst/traumer, men ta deg sammen og tenk at du bor i Norge og alle de mulighetene du har her! Ikke la det være opp til alle oss andre å betale for at du skal ha penger til hjem, få barn, dra på ferie osv.. Vær nyttig for samfunnet!

- Rusmisbrukere, ME/fibromyalgi, overvektige, innvandrere etc..: Samme som over. Ikke vær en belastning for samfunnet så sant det er opp til deg og du kan gjøre noe som helst i din makt for å være til nytte. Hvertfall ikke få barn om du ikke kan støtte deg selv engang. Kan godt slenge inn de som tar sykemld i tide og utide her. 

- ..nå blir jeg sikkert skutt men..alle som ikke er veganere: Egoistiske mennesker som utnytter dyr og ressurser kun fordi det smaker godt og de er for late til å gjøre noe med det selv.

 

Jeg har overhodet ikke noe problem med homofile/crossdressere/tatoverte/annen hudfarge/religiøse og videre alle andre som har en mening eller livsstil som ikke direkte påvirker meg eller min levemåte. Nå har jeg jo fordommer mot alle som ikke er veganere da, men de påvirker mye i forhold til forurensing og en enorm ressursbruk som tar fra fattige mennesker andre steder i verden samt de framtidige generasjonene, så slik vil jeg jo si det påvirker meg. 

Kort og godt syntes jeg man skal ta ansvar for seg selv og sitt liv. Være en berikelse for samfunnet, miljøet og de rundt seg. Ingen er feilfri, men det er uansett målet man burde strebe mot. 

 

Anonymkode: bb7f7...f6b

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanskelig nå, men jeg var 19 år og hadde helt andre planer. Men er likevel fornøyd med livet slit det har blitt. Helt enig med deg, ingen grunn til å ikke kunne jobbe 100%, så lenge det tilpasses ja og det er der essensen ligger: tilpassing. Jeg får sår stump om jeg bruker benet for mye så har ordnet meg løsninger som lar meg være effektiv på jobb. Selvfølgelig er ikke en benstump det verste å dra på da, så det har ikke vært så vanskelig for meg. Men det er mye jeg ikke får gjort, jo som folk kanskje ikke tenker over. Det hjelper hvertfall ikke å grave seg ned eller stenge seg inne. Norske arbeidsplasser i samarbeid med NAV burde satse mye mer på å få folk ut i arbeidslivet! 

"Ikke vær en belastning for samfunnet så sant det er opp til deg" da mener jeg spesielle tilfeller som Downs, kreft, ALS og andre tilfeller som bør og må være en økonimisk belastning for samfunnet. For noen er dessverre sykdom et valg og de velger å melke denne sykdommen sin for alt det er verdt. Har sett det på nært hold flere (3 pers) ganger. PTSD har jeg god erfaring med fra bilulykken (det var ikke jeg som kjørte og ikke jeg som ble hardest rammet heller), men har stått på og jobbet meg gjennom det ved siden av opptrening og studier.

Selvfølgelig kunne jeg gravd meg ned, holdt meg hjemme og blitt der. Slet også mye med migrene det første året, men tvang meg gjennom. Nei, jeg vil ikke ha en medalje for de som kommer til å foreslå det. Jeg vet det er mange mange mennesker i andre land som har det en million ganger verre enn meg. Prøver bare å komme med litt inside fra oss som dømmer psykisk syke. Eneste faktoren er jo hva man klarer og ikke klarer, det er ingen annen diagnose. Hvorfor kommer noen seg ut av PTSD/depresjon mens andre får gå hjemme og være ufør?

Igjen: ikke noe jeg er stolt av og selvfølgelig aldri noe jeg sier høyt. Jeg jatter med resten av familien/gjengen og sier "åhh, det er så synd på deg" til de "psyke" der, men jeg tenker jo mitt. Så ja, jeg er en hykler på toppen av det hele ;)  

Anonymkode: bb7f7...f6b

🤮Jeg dømmer mennesker som deg... Altså hva faen??

Anonymkode: bdf1b...c8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 20.20, Hadley skrev:

Folk som går sakte sammen i grupper og sperrer for fortauet for oss med normal gange. 😑

 

Xzoledm.gif

Haha, samme her. Blir gæren, jeg, av alle de sneglene som er ute i gatene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.6.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Folk som nekter å vaksinere barna sine (og seg selv). De kaller seg ofte helseoptimister og mener at immunforsvaret styrkes av en runde med meslinger, hjernehinnebetennelse og polio osv...

Anonymkode: 8afc2...d0d

Jesus.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 13.47, AnonymBruker skrev:

- Psykisk uføre: Tenkt å ha en 100% fungerende kropp! Så digg! Fikk selv amputert ben under kneet da jeg var i tenåra (bilulykke), men det har aldri hindret meg i å jobbe 100%. Må bare tilpasse meg litt. Man må gjøre en innsats selv. Ikke grin over dårlig oppvekst/traumer, men ta deg sammen og tenk at du bor i Norge og alle de mulighetene du har her! Ikke la det være opp til alle oss andre å betale for at du skal ha penger til hjem, få barn, dra på ferie osv.. Vær nyttig for samfunnet!

- Rusmisbrukere, ME/fibromyalgi, overvektige, innvandrere etc..: Samme som over. Ikke vær en belastning for samfunnet så sant det er opp til deg og du kan gjøre noe som helst i din makt for å være til nytte. Hvertfall ikke få barn om du ikke kan støtte deg selv engang. Kan godt slenge inn de som tar sykemld i tide og utide her. 

 

Anonymkode: bb7f7...f6b

Ingen velger å bli traumatiserte og psykisk syke. Det er sykdom, ikke valg. 

«Ikke grin over dårlig oppvekst/traumer, men ta deg sammen» (!!!)

Er du klar over hva du sier her? Vet du hva traumer er? Vet du at traumer i tidlig oppvekst endrer hjernestrukturen og kan føre til skjevutvikling og utviklingsforstyrrelser? 

Blir skremt, jeg, når jeg ser at noen har så lite kunnskaper om psykisk sykdom. Les deg opp! 
 

 

 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig said:

Ingen velger å bli traumatiserte og psykisk syke. Det er sykdom, ikke valg. 

«Ikke grin over dårlig oppvekst/traumer, men ta deg sammen» (!!!)

Er du klar over hva du sier her? Vet du hva traumer er? Vet du at traumer i tidlig oppvekst endrer hjernestrukturen og kan føre til skjevutvikling og utviklingsforstyrrelser? 

Blir skremt, jeg, når jeg ser at noen har så lite kunnskaper om psykisk sykdom. Les deg opp! 
 

 

 

🤷‍♂️🤷‍♂️ likevel er det mange som klarer det istedenfor å pleie traumene sine. Forstå det de som kan ;) 

Anonymkode: bb7f7...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg har fordommer mot folk som tror på alternativbehandling. Kontakter healere og klarsynte i stedet for å gå til legen. Det er folk som er lette å hjernevaske. Det er vel nettopp derfor disse går for slike ting. De tror de er så himla spesielle. Vil ofte selv lære seg å heale og se fremtiden til andre. Tror at det er energier rundt oss og at de får beskjeder gjennom tanker. De er skikkelig sånn "jeg klarte meg uten legemdisin". Trenger ikke løpe til legen for alt, men jeg har skikkelig fordommer mot folk som skal klare "det naturlige liv" . De tror de skal bli de første og bli de eneste, og så skal alle se opp til dem....

- religiøse som presser troen over på andre. Spesielt de som plutselig fant ut at de skulle bli religiøse. Plutselig er det strengt forbudt å spise, si eller gjøre ting de gjorde før. Folk totalt uten identitet. 

- folk som alltid skal krangle. Slike som alltid skal ha noe de skulle sagt på ting, tror de er noen slags ledere og beskriver det hele som "sterk personlighet". Nei, det høres fint ut med "sterk personlighet" men du har dessverre det som kalles plagsom personlighet.

- har fordommer mot kvinner som legger ut bilder av seg på sosiale media der de spiller på sex. Tunga ut, masse sminke, liplineren langt utover sin naturlige størrelse, magen som de elegant drar inn. Furter over sextrakassering, komplimenter er det eneste de skal ha.

- Typiske vestkantgutter/jenter som tror de har mestret så mye, mens de egentlig bare fikk alt servert. (Sier ikke at alle på vestkanten er slik).

- fordømmer ikke, men ler litt av kvinner som har gått ned mye i vekt og først DA spammes feeden med selfies og bikinibilder av dem 😛 

- folk som behandler dyr som mennesker. "Må få ligge i sofaen han og, kan ikke slenges på gulvet i hundesofa, tenk så nedverdigende" og at dyr forstår like mye som oss. De er bedre på mye, de har bedre nattsyn, luktesans og hørsel. Kan også føle på folk om de er farlige, MEN, dyr er ikke noe snillere med hverandre enn oss, tvert imot. 

- Folk som tror det er bare å "ta seg sammen" fra en depresjon. 

- Folk som kaster nye eller fult brukbare ting fordi det ikke var som forventet eller trenger det lenger. Spør nå for faen om noen vil ha det eller selg det.... 

Anonymkode: 079e1...01a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Uatskillelig said:

Ingen velger å bli traumatiserte og psykisk syke. Det er sykdom, ikke valg. 

«Ikke grin over dårlig oppvekst/traumer, men ta deg sammen» (!!!)

Er du klar over hva du sier her? Vet du hva traumer er? Vet du at traumer i tidlig oppvekst endrer hjernestrukturen og kan føre til skjevutvikling og utviklingsforstyrrelser? 

Blir skremt, jeg, når jeg ser at noen har så lite kunnskaper om psykisk sykdom. Les deg opp! 
 

 

 

Nettopp. Blir som å si at jeg å må ta meg sammen og på magisk vis få mer mental energi, og en mer fleksibel tankegang.

Jeg har en nevrologisk utvikingsforstyrrelse for pokker, Drit i å be meg om å skjerpe meg og bagatilisere mine utfordringer fordi det er "alltid" noen som har det verre!

Blir så lei av enkelte folks åndssvake råd og foruinntatte holdninger..grrr

Anonymkode: 46c82...622

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Jeg ser ikke ned på noen av disse på listen, men mange har etter min målestokk meninger og egenskaper jeg ikke setter pris på. Det er lov til å ha sine egne meninger, og leve etter de reglene en selv finner fornuftig. Problemene oppstår når du tvinges, eller manipuleres i det skjulte til å skulle sette pris egenskaper du faktisk ikke setter pris på. Å akseptere er en ting, å respektere er noe annet, å like er det tredje og vanskeligste, og heldigvis ikke nødvendig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Blir som å si at jeg å må ta meg sammen og på magisk vis få mer mental energi, og en mer fleksibel tankegang.

Jeg har en nevrologisk utvikingsforstyrrelse for pokker, Drit i å be meg om å skjerpe meg og bagatilisere mine utfordringer fordi det er "alltid" noen som har det verre!

Blir så lei av enkelte folks åndssvake råd og foruinntatte holdninger..grrr

Anonymkode: 46c82...622

Enig. Nevrologisk utviklingsforstyrrelse? Asperger? Jeg har det, og irriterer meg også vettet av at vi må ta så hensyn til "vanlige" menneskers følelsesliv. Har aldri følt meg som et problem egentlig, men jeg er blitt tvunget hele livet til å innse at det er feil med meg. På skolen ble jeg tvunget å lese bøker om noe jeg ikke interesserte meg for fordi jeg skulle lære å få andre interesser. Jeg fikk ikke lov å snakke om interessen min en gang, fordi det var sø viktig å ha mange interesser. 

Man skulle ha mange venner, jeg måtte prøve å bli populær. 

Man må ikke si det man mener, særlig ikke om man har en diagnose. Du er automatisk under disse kjedelige vanlige på rangstigen og en del av det sosiale spillet er å akseptere det. 

Anonymkode: 079e1...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Nevrologisk utviklingsforstyrrelse? Asperger? Jeg har det, og irriterer meg også vettet av at vi må ta så hensyn til "vanlige" menneskers følelsesliv. Har aldri følt meg som et problem egentlig, men jeg er blitt tvunget hele livet til å innse at det er feil med meg. På skolen ble jeg tvunget å lese bøker om noe jeg ikke interesserte meg for fordi jeg skulle lære å få andre interesser. Jeg fikk ikke lov å snakke om interessen min en gang, fordi det var sø viktig å ha mange interesser. 

Man skulle ha mange venner, jeg måtte prøve å bli populær. 

Man må ikke si det man mener, særlig ikke om man har en diagnose. Du er automatisk under disse kjedelige vanlige på rangstigen og en del av det sosiale spillet er å akseptere det. 

Jepp.

Ja, føler med deg, den evigvarende utenforskaps-følelsen. Man blir uglesett og satt i bås, tilagt meninger og personlighetstrekk man ikke har, sett på som rar og "skada"

Det har jeg også akseptert, at det er deler av det sosiale spillet jeg bare må akseptere og tilpasse meg rundt. selv om flere av de uskrevne normene til nevrotypikerne er latterlige.

Anonymkode: 46c82...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Ja, føler med deg, den evigvarende utenforskaps-følelsen. Man blir uglesett og satt i bås, tilagt meninger og personlighetstrekk man ikke har, sett på som rar og "skada"

Det har jeg også akseptert, at det er deler av det sosiale spillet jeg bare må akseptere og tilpasse meg rundt. selv om flere av de uskrevne normene til nevrotypikerne er latterlige.

Anonymkode: 46c82...622

Jeg føler meg ikke uglesett. Isåfall ikke pga asperger. Jeg sier bare ikke at jeg har det, for det er da du blir uglesett. Folk vet ikke hva det er. Jeg har masse gode kvaliteter, saken er bare at om jeg er enten bedre eller dårligere i dem enn noe så er det diagnosen som har skylden. Nesten så de bortforklarer det at jeg er bedre enn dem i noe med å heller sykeliggjøre det. 

Det er snakk om ting som ikke trenger å være så store, men de må liksom bare reagere på det. 

Føler meg heller ikke så veldig utenfor. Bare er så lei dette at folk blir "skuffet" over at jeg er slik og slik, fordi førsteinntrykket av meg er så bra vistnok.

Anonymkode: 079e1...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler meg ikke uglesett. Isåfall ikke pga asperger. Jeg sier bare ikke at jeg har det, for det er da du blir uglesett. Folk vet ikke hva det er. Jeg har masse gode kvaliteter, saken er bare at om jeg er enten bedre eller dårligere i dem enn noe så er det diagnosen som har skylden. Nesten så de bortforklarer det at jeg er bedre enn dem i noe med å heller sykeliggjøre det. 

Det er snakk om ting som ikke trenger å være så store, men de må liksom bare reagere på det. 

Føler meg heller ikke så veldig utenfor. Bare er så lei dette at folk blir "skuffet" over at jeg er slik og slik, fordi førsteinntrykket av meg er så bra vistnok.

Anonymkode: 079e1...01a

Ah, du blir undervurdert og misforstått..

Det er da de som oppfører seg sånn mot deg må få det inn i skallen sin at man har en ujevn kognitiv emneprofil også med høytfungerende autisme.

Enkelte områder er du dårlig på uten at du kan noe for det, andre er du steingod på.

Håper du etterhvert finner andre personer som er mer tolerante og opplyst enn de du beskriver her!

Anonymkode: 46c82...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som tror de er bedre enn andre pga penger, fint hus, utseende & spennende jobb. 🖕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier «sjøtt, sjino, sjøkken» osv.

Folk som MÅ snu enhver samtale til å handle om seg selv, spesielt når det er skikkelig upassende. Som dette. Person 1: «Jeg var på Ahus i dag, og de sa jeg hadde kreft i begge lungene». Person 2: «Uff, det minner meg om den gangen jeg dro på legevakta På Ahus fordi jeg trodde jeg hadde akutt blindtarmbetennelse, men så var det bare luft i magen. Hadde spist bønner til middag vet du». Sånne folk skye jeg som pesten. 
 

De som er uføretrygdede og stemmer Høyre/FRP, for så å klage når de gjennomfører den politikken de aldri har lagt skjul på at de ønsker å gjennomføre. 
 

De som har arvet penger/status og ser ned på de som ikke har gjort det. 

Anonymkode: e8be4...d1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke leser bøker. Er mye hjernestimuli ved lesing, trist at flere ikke gjør det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som ser på filmer og tv serier de ikke liker bare for å ha noe å klage på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...