Gå til innhold

Hva slags type grupper/mennesker har du dømmende holdninger til?


tussi84

Anbefalte innlegg

Kunne ønske at slike ting ikke eksisterte, men ser jo at veldig ofte at en del dømmer mennesker basert på en rekke faktorer. Ser det også her inne. Dømmer du/ser ned på andre mennesker som feks er:

- uføre

- arbeidsledige

- homofile/lesbiske, inkl alt fra legning, til giftemål til adopsjon/får barn.

- de som har sykdommer som ikke synes, feks ME, Fiberomylagi, Asperger, psykiske sykdommer, personlighetforstyrrelser etc..

- De som velger bevisst å ikke få barn fordi dem ikke vil ha barn 

- enslige foreldre 

- unge mødre, spesielt om de ikke vil ta abort 

- de som velger abort

- overvektige, spes de med fedme 

-  de som føler de er født i feil kjønn, og har skiftet kjønn/planlegger å gjøre det.

- muslimer/islam

- kristne eller andre religioner

- ser ned på at folk er fra et bestemt type land. Feks Pakistan, Irak, Somalia

- mener at mørkhudene og gule ikke hører hjemme i Norge, uansett om det er første, andre eller tredje generasjons innvandrer, eller adoptert?

- folk som ikke eier bolig når de har blitt 30 +

- alkoholikere/rusmisbrukere

-  folk som røyker/snuser

- personer med mye inkasso gjeld/bet anmerkning 

- annet?

.....

Noen som tørr å være ærlig her? Og fortelle hvorfor man ser ned på en gruppe mennesker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra den lista du kommer med her, er det vel ett punkt som passer for meg: Folk som røyker.

Anonymkode: 813e6...7cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å ta med: Rosabloggere.

Anonymkode: 813e6...7cf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ned på indere pga søppel i gaten, overbefolkning og folk som starter opp fake-bedrifter ringer til eldre "im calling from microsoft --> somthing wrong with computa --> let me get accsess to computer and bankaccount, me fixs" Så stjeler det de greier fra gamle folk uten noen som helst anger.

Amerikanere trenger ikke si mer...

Skal ikke dra alle over en kam, men ubevisst så har jeg et negativt syn på folk fra disse nasjonene.

Anonymkode: 5964d...d25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer folk som er i overkant forfengelige, feks bimboer og type sossegutter med polo og sleik. Tenker at de er kjedelige og usikre og har dårlige verdier. 

Ellers dømmer jeg i utgangspunktet ikke overvektige, men ser jeg feks en hel overvektig familie tenker jeg mitt. 

Ellers bryr jeg meg ganske lite om andre folk og deres situasjoner, men etter at to nære venninner og et familiemedlem har slitt mye med psykisk sykdom kan jeg jo si at ja, jeg ser at det defintivt er reelt og at de sliter, men man blir også utrolig selvopptatt og selvbegrensende når man er psykisk syk og mange hadde faktisk kunne "tatt seg sammen" utfordret seg selv litt og fungert mye bedre, så jeg dømmer kanskje dette også litt. 

Ingenting av dette sier jeg jo høyt til folk. 

Anonymkode: b350b...a77

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør være ærlig: Menn i finansnæringa.

Hvorfor? Jeg har jobbet i mannsdominerte miljø mange ganger og det har stort sett vært helt tipptopp. Utenom den ene gangen jeg var så uheldig å havne borti et lite konsulentselskap i finansnæringa. Jeg har aldri møtt en gruppe mennesker jeg har mislikt sterkere. De yngre mennene var egentlig ganske greie når sjefene ikke var der. Men sjefene/ seniorene la lista. På den tida jeg var der kan jeg ikke huske at de noensinne snakket om en dame på annen måte enn å vurdere om hun var pulbar. Bunnpunktet var når sjefen la ut om at klassevenninnene til datteren hadde utviklet seg så fint i det siste. De gikk siste året på barneskolen. Han nevnte spesielt brystene deres.

Før jeg begynte på den plassen der trodde jeg diskriminering i arbeidslivet var en myte. Det ble gjort helt klart at turer ut på byen var gutteturer. Da jeg jobbet oppsigelsestiden ble det bestemt at rydding på kjøkkenet skulle inngå i stillingsinstruksen til damene på kontoret. Jeg skjønner det godt hvis dere tror jeg finner på ting nå, jeg hadde neppe trodd dette selv om jeg ikke hadde opplevd det.

Så TS, jeg dømmer absolutt en gruppe. Anonymknappen bruker jeg fordi jeg ikke liker å skrive om arbeidsbakgrunnen min her, jeg står absolutt for dømmingen.

Anonymkode: 877f8...124

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som kaster seg på enhver ny trend

Anonymkode: 557e3...53b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- uføre Nei, hvorfor skal det ha noe å si?

- arbeidsledige Se over

- homofile/lesbiske, inkl alt fra legning, til giftemål til adopsjon/får barn. Jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen vil ha barn på kunstig vis og gjennom adopsjon, men bortsett fra det bryr jeg meg ikke. Og ja, noen av de med de verste fordommene er bifile menn som blir avvist av hetero kvinner.

- de som har sykdommer som ikke synes, feks ME, Fiberomylagi, Asperger, psykiske sykdommer, personlighetforstyrrelser etc.. Samme som ufør.

- De som velger bevisst å ikke få barn fordi dem ikke vil ha barn All respekt til dem.

- enslige foreldre Enhver kan bli enslig forelder, slik er livet.

- unge mødre, spesielt om de ikke vil ta abort Vel, har de tenkt godt igjennom alt og fortsatt velger å få barn er det jo de som må leve med valget sitt. Ikke jeg. Det er litt uforståelig at noen velger å få et barn med en mann som kan gi betydelige problemer både for mor og barn senere (oppførsel avslører ofte hva en mann er i stand til). Men noen ganger er det slikt ting blir og hvorfor skal vi da dømme?

- de som velger abort All respekt til dem

- overvektige, spes de med fedme Slike ting er sammensatt. Og ikke svart hvitt slik mange skal ha det til. Så nei, dømmer ikke pga det.

-  de som føler de er født i feil kjønn, og har skiftet kjønn/planlegger å gjøre det. Hvorfor skal vi dømme andre for dette?

- muslimer/islam Jeg dømmer de som tror at deres religion er det viktigste av alt. Viktigere enn mennesker, viktigere enn empati og respekt. Uansett hvilken religion de følger. Og de som bruker religion for å kue andre mennesker på alle områder i livet.

- kristne eller andre religioner Se over

- ser ned på at folk er fra et bestemt type land. Feks Pakistan, Irak, Somalia Nei, det jeg ser ned på er holdningene de selv benytter som unnskyldning til å ture frem og gjøre hva de vil. Utnytte, lure mennesker, og det som verre er. Dessverre er slike holdninger overalt, også blant nordmenn.

- mener at mørkhudene og gule ikke hører hjemme i Norge, uansett om det er første, andre eller tredje generasjons innvandrer, eller adoptert? Vi er alle innvandrere i Norge. Våre forfedre han en gang innvandret, og gjort all verdens dritt i andre land de hærtok. Og de tok med seg slaver hjem til skandinavia. Det er derfor vi "etniske" nordmenn ser så forskjellige ut. Vi er ikke alle lysblonde vikinger med gullhår.

- folk som ikke eier bolig når de har blitt 30 + Dette er ikke viktig. Kun dersom man ønsker å eie noe selv, ellers, nada!

- alkoholikere/rusmisbrukere  Pga erfaring er dette mennesker jeg unngår som pesten. De lyver og bedrar over lav sko. Finnes ikke ærlige. 

-  folk som røyker/snuser Det er 2020. Det ser idiotisk ut å patte må en sneip, det lukter vondt, det er å påføre andre sykdommer passivt. Holder de på samme terskel som alkoholikere og rusmisbrukere. 

- personer med mye inkasso gjeld/bet anmerkning  Kommer helt an på hvorfor de har fått dette. Er det ren egoisme er det likt som de to over her.

 

Jeg går ikke rundt og dømmer mennesker, men det er mennesker jeg holder meg unna fordi jeg ikke ønsker å bli utsatt for ting som en tydelig konsekvens av å omgås disse. Og et slikt syn må man ha lov til å ha uten at andre skal kalle en for rasist eller andre ting.

Anonymkode: e2d20...90f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antivaxere

Rosabloggere

Folk som etterstreber utseendet til rosabloggere

Trumptilhengere

Røykere 

Anonymkode: 8afc2...d0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg akkurat ser ned på mennesker som tilhører følgende grupper, men jeg må innrømme at jeg forhåndsdømmer dem raskere enn jeg burde:

- Folk som skriver at de har studert ved Livets Harde Skole (at folk ikke har utdanning spiller ingen rolle i min verden, men at de bruker den betegnelsen gjør at jeg automatisk tenker litt negativt om dem)

- Folk som er veldig opptatt av status, klasse, penger, gjenstander, lønn, jobb, utdannelse. F.eks gutten fra Frogner som snakker om den nye leiligheten pappa kjøpte til han i Barcode, som er uhøflig mot butikkansatte fordi de ifølge han står lavere på rangstigen, som velger bort jenter som ikke har studert et "prestisjestudie", som heller ville dødd enn å bli sett i annet enn merkeklær, osv.

- Mange romfolk, dessverre. Det virket som om en stor del av kulturen er bygget på utnyttelse, enten det er nordmenn, egne barn, slekt, venner, el. At det er en stolthet i det å ikke jobbe, men å få andre til å betale for seg. Og at det virker som om mange går over lik hvis det gagner dem selv. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men fordommene mine er der likevel. 

- Kultursnobber 

- Folk som misliker dyr

- Folk som ser på det å gifte seg som en større forpliktelse enn det å få barn.

- Svart bastante mennesker (Trump, f.eks)

- Kvinner og menn som bruker enhver anledning til å snakke negativt om eksen.

- Folk som prater om at de nok er "altfor snille", og blir rørt av seg selv når de fremhever at den største gleden er å gi bort gaver, men at de ikke er så opptatt av å få selv. Nesten så de feller en tåre av hvor gode de er.

-De som sier "alt jeg gjør, gjør jeg for barna mine!" når det er veldig tydelig at det ikke stemmer. Typ drar med seg 6-åringen på heisatur til Syden der det er fylla hver dag og nye menn hver kveld.

Fordomsfull, jeg?😅

Anonymkode: 19281...81d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rike mennesker. Overbeskytta mennesker. Svært pene folk. Folk høye på seg selv. 

Anonymkode: 1caa9...49f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villja
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- uføre Nei, hvorfor skal det ha noe å si?

- arbeidsledige Se over

- homofile/lesbiske, inkl alt fra legning, til giftemål til adopsjon/får barn. Jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen vil ha barn på kunstig vis og gjennom adopsjon, men bortsett fra det bryr jeg meg ikke. Og ja, noen av de med de verste fordommene er bifile menn som blir avvist av hetero kvinner.

- de som har sykdommer som ikke synes, feks ME, Fiberomylagi, Asperger, psykiske sykdommer, personlighetforstyrrelser etc.. Samme som ufør.

- De som velger bevisst å ikke få barn fordi dem ikke vil ha barn All respekt til dem.

- enslige foreldre Enhver kan bli enslig forelder, slik er livet.

- unge mødre, spesielt om de ikke vil ta abort Vel, har de tenkt godt igjennom alt og fortsatt velger å få barn er det jo de som må leve med valget sitt. Ikke jeg. Det er litt uforståelig at noen velger å få et barn med en mann som kan gi betydelige problemer både for mor og barn senere (oppførsel avslører ofte hva en mann er i stand til). Men noen ganger er det slikt ting blir og hvorfor skal vi da dømme?

- de som velger abort All respekt til dem

- overvektige, spes de med fedme Slike ting er sammensatt. Og ikke svart hvitt slik mange skal ha det til. Så nei, dømmer ikke pga det.

-  de som føler de er født i feil kjønn, og har skiftet kjønn/planlegger å gjøre det. Hvorfor skal vi dømme andre for dette?

- muslimer/islam Jeg dømmer de som tror at deres religion er det viktigste av alt. Viktigere enn mennesker, viktigere enn empati og respekt. Uansett hvilken religion de følger. Og de som bruker religion for å kue andre mennesker på alle områder i livet.

- kristne eller andre religioner Se over

- ser ned på at folk er fra et bestemt type land. Feks Pakistan, Irak, Somalia Nei, det jeg ser ned på er holdningene de selv benytter som unnskyldning til å ture frem og gjøre hva de vil. Utnytte, lure mennesker, og det som verre er. Dessverre er slike holdninger overalt, også blant nordmenn.

- mener at mørkhudene og gule ikke hører hjemme i Norge, uansett om det er første, andre eller tredje generasjons innvandrer, eller adoptert? Vi er alle innvandrere i Norge. Våre forfedre han en gang innvandret, og gjort all verdens dritt i andre land de hærtok. Og de tok med seg slaver hjem til skandinavia. Det er derfor vi "etniske" nordmenn ser så forskjellige ut. Vi er ikke alle lysblonde vikinger med gullhår.

- folk som ikke eier bolig når de har blitt 30 + Dette er ikke viktig. Kun dersom man ønsker å eie noe selv, ellers, nada!

- alkoholikere/rusmisbrukere  Pga erfaring er dette mennesker jeg unngår som pesten. De lyver og bedrar over lav sko. Finnes ikke ærlige. 

-  folk som røyker/snuser Det er 2020. Det ser idiotisk ut å patte må en sneip, det lukter vondt, det er å påføre andre sykdommer passivt. Holder de på samme terskel som alkoholikere og rusmisbrukere. 

- personer med mye inkasso gjeld/bet anmerkning  Kommer helt an på hvorfor de har fått dette. Er det ren egoisme er det likt som de to over her.

 

Jeg går ikke rundt og dømmer mennesker, men det er mennesker jeg holder meg unna fordi jeg ikke ønsker å bli utsatt for ting som en tydelig konsekvens av å omgås disse. Og et slikt syn må man ha lov til å ha uten at andre skal kalle en for rasist eller andre ting.

Anonymkode: e2d20...90f

Så du mener også røykere lyver og bedrar? Dummeste jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som går sakte sammen i grupper og sperrer for fortauet for oss med normal gange. 😑

 

Xzoledm.gif

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villja

Jeg er veldig fordomsfull til snevre mennesker som absolutt må generalisere og ha en mening om alt og alle. Det ser man her på KG, hvor trangsynte folk egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Religiøse mennesker. Tenker at de er tåpelige og mindre intelligente og at de støtter opp om noe av det mest menneskefiendtlige som finnes.

Intolerante mennesker - som regel er disse også religiøse.

Anonymkode: 9cff0...727

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fordommer mot de som HAR ME... men de som har løyet på seg diagnosen men bruker hver dag på shoppingsenteret, treningssentere, cafeer, husoppussing og på å drive div homeparty. Samt festing 4 dager i uka. Jeg kjenner mange som HAR diagnosen og ser hvor vanskelig de har det med å bare fungere i hverdagen og da koker det når jeg ser resten. Har dessverre da blitt uhyre skeptisk når noen kommer for å fortelle at de har fått diagnosen. Samt de uføre som har så vondt at de ikke kan komme på fastsatte møter med oss veiledere men på vei hjem ser jeg dem fyker forbi på motorsykler, spiller volleyball med venninner, male huset eller jobber svart hos naboen. 

Anonymkode: 51320...60b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobias Juul Grythe

Eneste jeg dømmer er folk som mobber andre og de som dømmer andre på grunn av

- Fysisk eller psykisk sykdom

- Legning

- Alkoholikere/rusmisbrukere

- Annen hudfarge

- De er rik eller fattig

- Aldersforskjell i et forhold

- Hvordan de velger å leve livene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Folk med skrivefeil/grammatikk feil

...men orddelingsfeil er greit?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...