Gå til innhold

Spørsmål ang male på glass


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt jeg kanskje skulle prøve meg på å male på glass, men jeg har noen spørsmål rundt det...

Hva slags maling er best å bruke, jeg kommer til å handle på Panduro.

Må man lakke eller noe på glasset etter man har malt hvis folk skal kunne bruke og vaske glassene, eller holder malingen i vask?

Man bruker vel ikke pensler på dette, er det sånne tuber som man bruker da eller? Til konturer og sånt, mener jeg...

Håper noen kan svare på dette, da jeg vurderer å lage hjemmemalte glas i julegaver i år... Enda et tips jeg plukker opp herfra =)

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er sikkert et hav av folk her som vet mer enn meg om akkurat det, men jeg malte en hel del glass, skåler og fat for noen år siden. Da fantes det ikke så veldig mye maling. Nå får du 1000 vis av forskjellige typer: vanlig maling til å male med pensel, tusjer og tuber. Jeg kjøpte et par farger vanlig maling og et par gode pensler. Etter at det har lufttørket en stund skal det brennes i vanlig stekovn og skal da tåle maskinvask.

I fjor kjøpte jeg tusjer til å tegne på krus med. Samme framgangsmåte og veldig lettvindt!

Det anbefales derimot å male kun der det er minst slitasje, feks på utsiden av skålen og på kanten av fatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hmmm... det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg bare kjøpte glass som jeg syntes passet til formålet... Tror det går med de fleste glass. Jeg handlet mye på Tybring Gjedde - pakker med vinglass og skåler fra Luminarc (eller hva det heter). Ellers selger jo Panduro en del ting som går å male på.

Glassmaling skal tørke i minst 24 timer og brennes i vanlig ovn ved 160 grader i ca. 40 minutter. Porselensmalingen (som du kan bruke på porselen, keramikk, leirgods, glass og metall og alt annet som tåler 150 grader - sitat fra Panduro katalogen...) skal brennes i 30 minutter ved 150 grader, etter å ha tørket i minst 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan male på alle typer glass til og med krystal...det viktige er at du ikke tar glassene ut fra ovnene før ovnene er kjølt ned.....hvist du tar de ut før så kan det sprekke pga tempratur forskjell....

Når det gjelder malingen har jeg spurt de som jobbe i hobby butikkene om hvilken de anbefaler og de sier da at alle er i samme kvalitets klasse ,du må rett og slett prøve deg frem til den du liker best.....

Hvor lenge glassene skal stekes står på maøingen og der står også hvor lenge de skal tørke før du steker dem.....

Glassene tåler vanelig oppvask for hond ,men de vil bli slitt en en del vask med oppvask maskin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sa fra om det tipset med å la de bli kjølige i ovnen! :D

Jeg har også kjøpt porselenstusjer som ungene skal få male på krus med, og det har jeg ikke tenkt på.

Nå er jo krus litt sterkere enn glass, men takk likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ungene og jeg har malt massevis av glass til julepresanger. Vi har som regel juleverksted her hjemme, hvor vi samler oss og lager gaver.

Vi har brukt en glassmaling som er vannbasert. Heller litt ut på et tefat og blander med vann. Maler med pensel og brenner i stekeovnen.

Disse glassene tåler oppvaskmaskin. Har vasket dem minst 1000 ganger uten at noe har gått av.

Jeg har kjøpt malingen fra ......, det står helt stille i topplokket, men undersøker det i morgen! :oops:

Til opplysning, porselenkrus trenger en ikke å være forsiktige med. De tåler opptil minst 800 grader. Glass, derimot kan sprikke dersom de avkjøles for raskt.

Lykke til alle sammen med alle de fine gavene som tanter og onkler og bestemor og bestefar ønsker seg mest av alt! :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt kontur på tube. Sånn a la blyglass. Gir et helt annet inntrykk enn bare maling og passer best på litt kraftigere ting synes jeg. Finner si flere farger/nyanser.

Jeg bestiller mitt hos Panduro, men de er dyre! Godt utvalg har de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...