nallemaja Skrevet 2. juli 2005 #21 Del Skrevet 2. juli 2005 mine er for små til å miste tenner enda, men når jeg og søsteren var små hadde vi tanna i vannglasset i flere dager. Første dagen kom det feks 10kronestykker, neste dag var det kanskje5-6 og dagen deretter 2-3 50-øringer. Syns det var så koselig! Slik kommer vi nok til å gjøre det her. Mannen min er helt vill når det gjelder å gi bort penger, mens jeg syns man kan styre seg litt, men jeg regner med at mannen min kommer til å legge på rundt 50kroner uansett hva jeg sier, så det får bare være greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malie Skrevet 3. juli 2005 #22 Del Skrevet 3. juli 2005 20 kr pleier vi å gi. Syns det er nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2005 #23 Del Skrevet 3. juli 2005 En hundrelapp for en tann? :o Jeg har pleid å gi en 20-kroning, det holder. De har jo ikke all verdens behov for penger i seks-syvårsalderen heller, og 20 kroner kan være mye det. I hvert fall om man sparer dem. Første gangen var jeg "dum" og byttet ut tannen med en 20-kroning. Min datter gråt sine modige tårer og ville heller ha tannen, hun var jo så stolt... :-( Etter det lot jeg tannen ligge sammen med pengene. Ellers har hun holdt lange diskusjoner med seg selv om det er en tannfe eller en tannmus som kom. Konklusjonen ble en tannmus, for vi bodde i blokk, og tannmusen hadde et tau den kunne fire seg opp med. Hverken tannfeer eller tannmus kan ta heis eller trapper, må vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålungen Skrevet 3. juli 2005 #24 Del Skrevet 3. juli 2005 Vi har gitt 50-100 kroner når sønnen vår har mistet en tann. Det er ikke dermed sagt han er bortskjemt, eller at han forventer en seddel hver gang en tann løsner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 4. juli 2005 #25 Del Skrevet 4. juli 2005 Vi har gitt 50-100 kroner når sønnen vår har mistet en tann. Det er ikke dermed sagt han er bortskjemt, eller at han forventer en seddel hver gang en tann løsner. Så du vet at han vil ikke bli skuffet hvis han får tretten kroner for sin neste tann? Et lite apropos: Jeg hadde ikke hatt råd til å gi 100 kroner pr. tann! Stemmer det at de har 24 melketenner? Med våre fire blir det da 100 x 24 x 4= 9600. Riktignok spredd utover mange år, men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2005 #26 Del Skrevet 4. juli 2005 Her går det i mellom 10 og 20 kroner. Har aldri vært klager på det og det er ikke snakk om å øke fra mors og fars side heller. Eneste problemet her er at tannfeen kan glemme å komme, så barna må vente noen dager på at tannfeen husker det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 4. juli 2005 #27 Del Skrevet 4. juli 2005 Tannfeen har jo veldig mye å gjøre, da... Og nå minte du meg på at det faktisk står et tannglass nede med en jeksel i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålungen Skrevet 5. juli 2005 #28 Del Skrevet 5. juli 2005 Så du vet at han vil ikke bli skuffet hvis han får tretten kroner for sin neste tann? Et lite apropos: Jeg hadde ikke hatt råd til å gi 100 kroner pr. tann! Stemmer det at de har 24 melketenner? Med våre fire blir det da 100 x 24 x 4= 9600. Riktignok spredd utover mange år, men... Ja, jeg vet at han ikke vil bli skuffet av å få mindre! Han blir kjempeglad av å få en femmer han, men grunnen til at vi gir såpass mye, er for at da kan han kjøpe seg noe han ønsker seg. Vi går nemlig ikke å kjøper alt han vil ha, han må spare selv til unødvendige ting som duell masters kort, filmer osv. Vi syns det er koselig å gi han litt ekstra når han mister en tann vi da Og ja, vi har da råd til å gi han en 100 lapp i ny og ne, han mister ikke akkuratt tenner hver dag.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 5. juli 2005 #29 Del Skrevet 5. juli 2005 For meg spørs det helt hvor traumatisk barnet syns det å trekke ut tannen er. Min sønn fikk en nintendo spill for den første tanna for det krevde så mye modighet av han å tørre å bevege på den for å få den ut, men når jeg fristet med et nytt spill kom tannen ut til slutt. Men for de andre tennene har han fått mindre alt fra 20 til 50 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lindas Skrevet 5. juli 2005 #30 Del Skrevet 5. juli 2005 Ellers har hun holdt lange diskusjoner med seg selv om det er en tannfe eller en tannmus som kom. Konklusjonen ble en tannmus, for vi bodde i blokk, og tannmusen hadde et tau den kunne fire seg opp med. Hverken tannfeer eller tannmus kan ta heis eller trapper, må vite. det var kjekt å vite hva disse unga kommer på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oj Skrevet 6. juli 2005 #31 Del Skrevet 6. juli 2005 Barna mine har begynt å miste sine første tenner. Hos oss har tannfèen lagt 20 kroner i glasset for hver tann. Men nå diskuteres det blant ungene i barnehagen at tannfèen er litt urettferdig. En av ungene hadde fått 100 kroner for en tann! :o Hva er vanlig hos dere? Kommer tannfeen hjem til dere altså? Hos oss er det enten jeg eller mannen som legger penger i glasset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 6. juli 2005 #32 Del Skrevet 6. juli 2005 For meg spørs det helt hvor traumatisk barnet syns det å trekke ut tannen er. Min sønn fikk en nintendo spill for den første tanna for det krevde så mye modighet av han å tørre å bevege på den for å få den ut, men når jeg fristet med et nytt spill kom tannen ut til slutt. Men for de andre tennene har han fått mindre alt fra 20 til 50 kr. Slik hadde jeg det også da jeg var liten. Hadde nok ikke gitt mer enn 20-30,- for en tann nå om dagen. Hadde ungen spurt om hvorfor h*n ikke fikk mer ville jeg svart at dagens takst på en tann ligger på omtrent 20-30,-. Når det gjelder menns visdomstenner ligger taksten på ca 56,-, altså en øl på puben, mens for kvinner burde nok nevnte tenner byttes med en søt gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 6. juli 2005 #33 Del Skrevet 6. juli 2005 Tydelig at det har vært høy inflasjon i tannbetaling de siste 4-6 årene.... Da ungen begynte å miste tenner for 4/5 år siden kom tannfeen med 5 kr - 10 hvis besteforeldre tilfeldigvis var på besøk den kvelden. Hørte aldri noe om at ungen mente det var for lite, eller at tannfeen var rausere hos kameratene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bimbobombim Skrevet 6. juli 2005 #34 Del Skrevet 6. juli 2005 Tydelig at det har vært høy inflasjon i tannbetaling de siste 4-6 årene.... Da ungen begynte å miste tenner for 4/5 år siden kom tannfeen med 5 kr - 10 hvis besteforeldre tilfeldigvis var på besøk den kvelden. Hørte aldri noe om at ungen mente det var for lite, eller at tannfeen var rausere hos kameratene. Må nok ha "tatt av litt", ja.. Jeg fikk for ca 15 år siden.. Da var "taksten" ca 1-3 kr.. Store skatt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubajuba Skrevet 6. juli 2005 #35 Del Skrevet 6. juli 2005 Her har det variert etter antall mynter i lommeboken hva tannfeen bringer med seg...men en plass mellom 20 og 30 kroner som oftest. Tannfelling kan jo bli en innbringende gesjeft om man får så mye som hundre kroner pr tann.. :-? Min lille nevø skulle på ferie og var i beita for feriepenger, og i løpet av kort tid var tannfellinga vesentlig fremskyndet... Da ferien opprant var det en meget tannløs, men holden, ung mann som reiste på tur. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heline Skrevet 12. juli 2005 #36 Del Skrevet 12. juli 2005 Her i huset er det foreløpig ikke totalbeløpet som er viktig, men antall mynter. Men lille venn vil ikke ha glasset med tanna på rommet sitt om natta. Hun har sett tannfeen på tv og han vil ikke ha besøk av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 12. juli 2005 #37 Del Skrevet 12. juli 2005 Her i gården har vi gitt 20-30 kr når eldste jenta har mista tenner. Synes 100 kr var mye jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 13. juli 2005 #38 Del Skrevet 13. juli 2005 Det er lenge siden mine unger mistet tenner, men "taksten" begynte på en 10'er, og sluttet vel på en 20-mynt med sistemann. Han var forøvrig så fornøyd med beløpet, at han mente å ha løsningen på alle økonomiske problemer i fremtiden: Når han ble stor, skulle han miste alle tennene sine :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tin tin Skrevet 13. juli 2005 #39 Del Skrevet 13. juli 2005 Eldstesønnen vår hadde felt tanna si og viste stolt fram gevinsten til lillebror på fire, Han satt ved frokostbordet å la smørrekniven mellom to tenner i munnen før han brøt til Jeg var snar å stoppe ham(heldigvis) Så spurte jeg ham hva i alle dager det var han holdte på med?? Svaret var at han måtte bare få laus den tanna så han også kunne få peng av tannfeen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinnamon Skrevet 15. juli 2005 #40 Del Skrevet 15. juli 2005 Vi gir 20 kroner men husker at eldstemann fikk en 10'er da han mistet de første tennene. Det er jo år siden da. 100 kroner syns jeg er for mye. De får jo ukepenger utenom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå