AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 Har noen av dere erfaring med å finne et sted i utmark for å telte mens dere er på kjøretur rundt i Norge? Ikke heeelt i veikanten, men langs slik at man ikke må ta lange avstikkere til fots. Finner man slike steder? Anonymkode: 2b58f...a2c
reiseglad Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Absolutt! «Overalt», du må bare passe på om du er på innmark eller utmark, og fine tettsteder helt nær veien må du kikke godt på - ofte noen som har vært det før deg og lagt igjen visittkort i form av dopapir, bæsj og vaskeservietter.... Litt bort fra veien er bedre.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Ta alltid med deg søpla! Anonymkode: 35410...0a3 10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 Jepp, gjorde dette i fjor sommer. Så bare litt på maps hvor det så greit ut å stoppe når det nærmet seg middagstid. I nærheten av vann synes jeg er fint, da kan du koke kaffe neste morgen. Anonymkode: abc29...cd6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #5 Skrevet 14. juni 2020 På 12.6.2020 den 6.02, reiseglad skrev: Absolutt! «Overalt», du må bare passe på om du er på innmark eller utmark, og fine tettsteder helt nær veien må du kikke godt på - ofte noen som har vært det før deg og lagt igjen visittkort i form av dopapir, bæsj og vaskeservietter.... Litt bort fra veien er bedre. Enig! Og veldig enig i at man skal rydde etter seg. Og når man går på do finner man seg et sted som ikke er egnet for telting eller rasting, noen tette busker eller en steinur før man setter seg på huk. Anonymkode: f64f6...553
punkyB Skrevet 14. juni 2020 #6 Skrevet 14. juni 2020 Sett deg inn i hvilke regler som gjelder - hvor det er lov til å telte eller ikke. Ikke minst sett deg inn i regler for hvordan man går på do - man setter seg ikke bare bak en stein. https://fantastiskemarka.no/2018/09/17/dette-ma-du-vite-om-a-ga-pa-do-i-skogen/ Søppel tar du med deg som det nevnes over - man skal ikke kunne se at du har vært der, 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 Jeg har ikke tall på alle de fri cmperne vi har jagd! Hold dere unna dyrket jord, ginder og andre hinder, er ofte et tegn på at du beveger deg inn på områder hvor det ikke skal campes. Vi har sett mye rart, hvor folk kjører ned gresset med bilene sine, tenner bål og har fest - på jordene våre Anonymkode: e6956...448 4
Ullvott Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 Jeg synes ikke det er så enkelt som det tilsynelatende kan høres ut. Vi har forsøkt flere ganger, men det har aldri vært særlig vellykket. Problemene vi har møtt er følgende: 1. Langs de store hovedferdselsårene er det få egnede steder, og de som finnes er som regel tatt når det nærmer seg "campingtid". 2. På rasteplassene er det for det første egentlig ikke lov å campe og for det andre alltid fullt av bobiler når man begynner å bli klar for å slå leir for kvelden. 3. Man må altså utover langs sideveiene, og det krever både forberedelser og lokalkunnskap før man finner et godt sted, først for å parkere bilen og deretter for å slå opp teltet. 4. Som regel begynner man (i alle fall vi) for sent å se etter et passende sted. Vi er allerede slitne, sultne og klare for å slå leir når letingen begynner, og da blir det sjelden særlig god stemning etterhvert Alle er selvsagt ikke som oss, og hvis man lærer av de feilene vi har gjort, kan det sikkert bli hyggelig. Personlig støtter jeg heller lokalt næringsliv langs min ferd, og slår opp teltet på en campingplass. Det koster ikke mange kronene, og der er det tilrettelagt med sanitæranlegg og renovasjon. Som regel ligger det i nærheten av et badevann eller noe også. 6
nomore82 Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 9 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg synes ikke det er så enkelt som det tilsynelatende kan høres ut. Vi har forsøkt flere ganger, men det har aldri vært særlig vellykket. Problemene vi har møtt er følgende: 1. Langs de store hovedferdselsårene er det få egnede steder, og de som finnes er som regel tatt når det nærmer seg "campingtid". 2. På rasteplassene er det for det første egentlig ikke lov å campe og for det andre alltid fullt av bobiler når man begynner å bli klar for å slå leir for kvelden. 3. Man må altså utover langs sideveiene, og det krever både forberedelser og lokalkunnskap før man finner et godt sted, først for å parkere bilen og deretter for å slå opp teltet. 4. Som regel begynner man (i alle fall vi) for sent å se etter et passende sted. Vi er allerede slitne, sultne og klare for å slå leir når letingen begynner, og da blir det sjelden særlig god stemning etterhvert Alle er selvsagt ikke som oss, og hvis man lærer av de feilene vi har gjort, kan det sikkert bli hyggelig. Personlig støtter jeg heller lokalt næringsliv langs min ferd, og slår opp teltet på en campingplass. Det koster ikke mange kronene, og der er det tilrettelagt med sanitæranlegg og renovasjon. Som regel ligger det i nærheten av et badevann eller noe også. Det er mange gode poeng her som en må ha i bakhodet når en er på tur. Spesielt i år tror jeg det vil bli trangt om plassen. Har tidligere år kjørt forbi mange "gode nok" steder i jakten på et enda mer perfekt sted, kun for å ikke finne noe bedre å så angre når de du kjørte forbi er tatt. Her handler det veldig mye om å finne et godt nok sted i god nok tid. Før en blir sulten og før det er for sent. Er det plass til en bil, et telt og to fluktstoler så er det i veldig stor grad godt nok. Senest i fjor hadde jeg og ei venninne en slik opplevelse. Kjørte forbi utrolig mange steder vi tenkte at vi kunne gjøre det bedre med, og så endte det opp med at vi kjørte i noen timer til kun fordi det enten ikke var noen steder eller fordi stedene allerede var tatt. Men plutselig kom vi til et sted som var mer eller mindre perfekt. Mer en god nok plass til et telt, hengekøye og frokost dagen etterpå. Skygge nok om morgenen, solnedgang om kvelden. Og ei lita elv med en badekulp i rett ved teltplassen. Og ikke minst lite trafikk langs veien. Vi kjørte langt for den ene plassen, og vi bannet mye før vi fant den - men når vi da først fant den så var den perfekt og ligger fortsatt i minnene våres.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 Jeg tror mye handler om at man er for sent ute med å se etter hyggelige leirplasser. Ikke vent til etter 1800! Anonymkode: f64f6...553
Grønt blad Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Ja, det er mulig, og mange fine plasser. Men det lønner seg å ikke begynne å lete for seint. Det er i alle fall mange fine plasser som allerede er tatt, men absolutt mulig. Har dere hengekøye, er det enklere å finne en fin plass. Husk bare å ta med absolutt alt av avfall, inkludert toalettpapir (putt det i en hundepose og kast i søpla). 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 Ja, viktig å ta med alt søppel. Ikke minst bind og toalettpapir. Og så bør man jo også sørge for å gå til et avsides sted før man går på do. Vår erfaring var at det alltid var mulige å stikke seg bort blant noen tette busker og få det nødvendige gjort. De fleste synes det er litt pinlig å se andre som går på do. Men tydeligvis er ikke alle like nøye på det, for jeg så flere som satt på huk med buksene på knærne. Anonymkode: f64f6...553
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #13 Skrevet 29. juni 2020 Å ta med søpla er en selvfølge! (Selv om det ser ut som mange ikke vet det). Vi telte ofte i utmark i området her vi bor, så har god erfaring med det og vet heldigvis hvordan man skal oppføre seg og ikke legge igjen spor. Jeg er ikke så fan av campingplasser tett i tett med telt. Får litt Klaus. Derfor vil jeg helst finne steder å fricampe. Men det er jo ikke bare-bare overalt. Anonymkode: 2b58f...a2c
Gjest Blinkie Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 Ta med dere søpla. Grav ned bæsjen i et hull, og sett fyr på papiret etterpå. Kos dere på telttur i sommer
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 Nettopp kommet hjem etter en uke med bil og telt i fjellheimen sammen med en venninne. Perfekt vær med gode temperaturer. Flyttet oss etter værmeldingen! Det var helt uproblematisk å finne gode teltplasser. Lå en eller to dager på hver plass. Gikk tur om dagen og koste oss til solnedgangen om kvelden. Stort sett var vi ganske alene, kanskje noen bobiler i det fjerne. Kokte mat på stormkjøkken (Trangia-fungerte fint med spritbrenner). Hadde til og med tatt med litt vin. Vasket oss under åpen himmel (litt for kaldt for meg til skikkelig bad). Alt avfall pakket ned og lagt i søppelkassene på rasteplassene, men utrolig hvilke mengder med plast det blir. Litt uvant for to middelaldrende kvinner å sette seg på huk bak en sten for å gå på do, men det ble man jo vant med. Litt flau følelse akkurat når man sitter der med rumpa bar. Papiret behørig brent. Samlet sett en opplevelse som gjerne kan gjentas. Anonymkode: f64f6...553 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 På 1.7.2020 den 12.59, Blinkie skrev: Ta med dere søpla. Grav ned bæsjen i et hull, og sett fyr på papiret etterpå. Kos dere på telttur i sommer En sliter med å brenne opp dassvått papir. Anonymkode: ae641...0b2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #17 Skrevet 5. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En sliter med å brenne opp dassvått papir. Anonymkode: ae641...0b2 Da pakker du det våte papiret inn i en plastikkpose, og tar det med hjem. Man forsøpler ikke i naturen Anonymkode: 0a0fc...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #18 Skrevet 5. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: En sliter med å brenne opp dassvått papir. Anonymkode: ae641...0b2 Helt uproblematisk. En liten tisse- eller bæsjeflekk på papiret betyr ingen ting! Det vet jeg av siste ukens erfaringer. Ingen unnskylding for ikke å forlate stedet uten søppel. Anonymkode: f64f6...553 1
Ullvott Skrevet 5. juli 2020 #19 Skrevet 5. juli 2020 Jeg troooooor kanskje TS har forstått poenget når det gjelder avfall og dopapir nå Sant å si spurte h*n ikke om det, heller.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #20 Skrevet 7. juli 2020 Ta med primus! I så fall er det lett å brenne opp alt pluss god mat og kaffe Anonymkode: 32f2d...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå