Gå til innhold

Hvordan starte bygge muskler etter anoreksi?

sstinemor

Anbefalte innlegg

Jeg har en bmi på 17.7 per dags dato. Gått ned fra 24.1 siste året. Er 168 cm og 51kg og frisk fra anoreksi nå(i hodet ihvertfall)

Jeg har veldig lyst å bli litt større og få mer muskler. Litt pga utseende, mest pga det fysiske. Kjenner jeg har veldig lite muskelkraft i både armer, legger og spesielt lår. Det å gå opp en trapp eller fler enn 3 knebøy sammenhengende er veldig tungt. Pull-ups og push-ups er jeg ikke sterk nok til.

Kostholdet mitt er sunt, stabilt og variert. Spiser 5 måltider om dagen, inkludert et mellommåltid. De fleste dager ser slike ut: Frokost - 2 brødskiver med smør og pålegg + 1/2 frukt og grønnsaker som pynt

Lunsj - 1 brødskive, 1 neve nøttemix og 1 porsjonsyoughurt 

Mellommåltid - Fjorland Byggrynslunsj

Middag - Variert, mye kylling og grønnsaker.

Kveldsmat - 2 brødskiver med smør og pålegg + 1/2 frukt og grønnsaker som pynt

Har ikke vekter eller annet treningsutstyr enn en gymmatte her hjemme, men tenker å skaffe meg medlemskap på studio om et par måneder (når de har fått åpna ordentlig og folk har fått «trent av seg») 

Jeg lurer på hvordan jeg starter bygge muskler med mitt utgangspunkt. Jeg har ingen erfaring med trening fra tidligere(utenom jogging) men har veldig lyst og komme i gang og finne treningsglede + få litt mere muskelmasse inn i kroppen. Jeg er også mentalt forberedt på vektøkninga som følger med det å bygge muskler.

Takk for alle svar/erfaringer

Endret av sstinemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er ikke noe ekspert, men hvis du melder deg inn på et treningssenter får du en time med PT inkludert i medlemskapet som setter opp øvelser til deg, og også kostholdsplan for å øke muskelmasse. 

Anonymkode: 352bb...c2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med å trene kroppsvektøvelser, eks. knebøy, armhevinger (mot et bord eller elevert på en annen måte om vanlige blir for tungt), utfall, glutebridge, splitt knebøy med det bakerste beinet åpen stol/benk.

Begynn rolig, så blir du klar for å trene på senter med vekter etterhvert.

Anonymkode: 5e1e2...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å bygge muskler må du ligge i kalorioverskudd. Uten det har du ikke sjans. 

Anonymkode: 70f44...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samt mer proteiner.

Trene med strikk er en fin måte hjemme mens du venter på at treningssenter åpner igjen. Finnes mange gode filmer på YouTube.

Er egentlig bare å sette i gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg gjør nå. 

Men protein kan jeg sikkert bli flinkere på å få i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
On 6/12/2020 at 4:47 PM, sstinemor said:

Noe jeg gjør nå. 

Kan ikke skjønne hvordan du skal ligge i kalorioverskudd med den kostlista der? Hvor mange kalorier er det? Går du opp i vekt fortsatt eller står vekta stille der du er nå? Når du trener må du også spise MER, ellers har det motsatt effekt. 

Vil også minne deg på at du fortsatt er undervektig per def, og retningslinjer for behandling av spisefortyrrelses (som er basert på forskning) anbefaler en bmi på 20 etter restriktive spisefortyrrelser. 

Kjempebra du vil begynne å trene, og bygge muskler, det er sunt for kropp og sinn. Men spesielt siden du nylig har hatt (og jeg vil tro du fortsatt har - sf er mer enn bare hva du veier) så vær forsiktig. 

Anonymkode: 7af85...b7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis cottage cheese med syltetøy uten sukker! Du trenger protein for å bygge muskler 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Fy søren så glad jeg ble av å lese om noen som er blitt friske fra anoreksi!

Helt fantastisk - heia deg!

Tror ikke jeg skal komme med så mange råd selv, annet enn at en prat med en ernæringsekspert og en fysioterapeut kan vel være nyttig?

Anonymkode: 8cc1b...59d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2020 den 19.44, sstinemor skrev:

Jeg har en bmi på 17.7 per dags dato. Gått ned fra 24.1 siste året. Er 168 cm og 51kg og frisk fra anoreksi nå(i hodet ihvertfall)

Jeg har veldig lyst å bli litt større og få mer muskler. Litt pga utseende, mest pga det fysiske. Kjenner jeg har veldig lite muskelkraft i både armer, legger og spesielt lår. Det å gå opp en trapp eller fler enn 3 knebøy sammenhengende er veldig tungt. Pull-ups og push-ups er jeg ikke sterk nok til.

Kostholdet mitt er sunt, stabilt og variert. Spiser 5 måltider om dagen, inkludert et mellommåltid. De fleste dager ser slike ut: Frokost - 2 brødskiver med smør og pålegg + 1/2 frukt og grønnsaker som pynt

Lunsj - 1 brødskive, 1 neve nøttemix og 1 porsjonsyoughurt 

Mellommåltid - Fjorland Byggrynslunsj

Middag - Variert, mye kylling og grønnsaker.

Kveldsmat - 2 brødskiver med smør og pålegg + 1/2 frukt og grønnsaker som pynt

Har ikke vekter eller annet treningsutstyr enn en gymmatte her hjemme, men tenker å skaffe meg medlemskap på studio om et par måneder (når de har fått åpna ordentlig og folk har fått «trent av seg») 

Jeg lurer på hvordan jeg starter bygge muskler med mitt utgangspunkt. Jeg har ingen erfaring med trening fra tidligere(utenom jogging) men har veldig lyst og komme i gang og finne treningsglede + få litt mere muskelmasse inn i kroppen. Jeg er også mentalt forberedt på vektøkninga som følger med det å bygge muskler.

Takk for alle svar/erfaringer

Jeg tror du må øke litt i kosten for å gå opp i muskelstyrke/ muskelvekt, noen egg er fint, de har mye protein. Nok karbohydrater er også viktig , fordi det er brennstoffet til treninga.   Tålmodighet er bra, det tar tid før musklene begynner å vokse. Først skal nervene vokse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 2.26, Tadam skrev:

Spis cottage cheese med syltetøy uten sukker! Du trenger protein for å bygge muskler 

En mix jeg liker godt er cottagecheese, gresk yoghurt og hjemmerørt syltetøy som består av 400 gram skogsbærblanding rørt i en yoghurtboks med 100 gram sukker. 20% sukkertilsetning er mye mindre enn i butikkjøpt syltetøy, og det kan du forsåvidt regulere som du vil. Litt sukker er fint for å få nok karbohydrater.

Sukkerfritt syltetøy tør jeg ikke spise, fordi det som regel er tilsatt aspartam eller andre kunstige søtningsmidler, men det går an å la være å røre inn sukker i bærblandinga.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2020 den 16.47, sstinemor skrev:

Noe jeg gjør nå. 

Men hva med når du begynner å trene? Trening koster masse kalorier og krever at du spiser mer.   Det får meg til å tenke på når verdens beste skiløper, Gunde Svan, ble spurt om hvorfor han ikke trente mer. "Skulla jag trena mer, så måste jag eta mer, og skulle jag eta mer, då kreks jag",

Du er altså nødt til å spise mer for å kunne trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig at når man er nesten frisk fra anoreksi, endrer den form og man blir veldig opptatt av å bygge muskler. Just sayin... Så pass deg litt nå. Hadde fokusert på å komme høyere opp i vekt i form av fett før du tenker på dette prosjektet. Det er dette som er skummelt etter min erfaring: Å våge seg opp i vekt videre fra der du er nå. Du må tørre det først, uten at det MÅ være muskler. Du kan ikke høre på kostråd som bare tenker på å bygge muskler, det blir fort en ny fiksering på proteiner osv. De som har svart deg i denne tråden snakker som om du er frisk. Men du er syk fortsatt. Jeg lover deg, har vært der selv. Du trenger å følge den kostplanen du har fått, med masse karbohydrater, før du tenker ny diett. Snakk hvertfall med behandleren din før du begynner med dette. Gå turer og gjør gjerne litt styrketrening med egen kroppsvekt. Men kjære deg, ikke gå i denne fella. Det er så mye deiligere å være helt frisk<3

Anonymkode: 2d6f6...b4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig at når man er nesten frisk fra anoreksi, endrer den form og man blir veldig opptatt av å bygge muskler. Just sayin... Så pass deg litt nå. Hadde fokusert på å komme høyere opp i vekt i form av fett før du tenker på dette prosjektet. Det er dette som er skummelt etter min erfaring: Å våge seg opp i vekt videre fra der du er nå. Du må tørre det først, uten at det MÅ være muskler. Du kan ikke høre på kostråd som bare tenker på å bygge muskler, det blir fort en ny fiksering på proteiner osv. De som har svart deg i denne tråden snakker som om du er frisk. Men du er syk fortsatt. Jeg lover deg, har vært der selv. Du trenger å følge den kostplanen du har fått, med masse karbohydrater, før du tenker ny diett. Snakk hvertfall med behandleren din før du begynner med dette. Gå turer og gjør gjerne litt styrketrening med egen kroppsvekt. Men kjære deg, ikke gå i denne fella. Det er så mye deiligere å være helt frisk<3

Anonymkode: 2d6f6...b4a

Dette. Jeg trodde selv jeg var frisk fra anoreksi etter å ha gått ned fra 64 til 52 kg (er 172 cm). Jeg var tross alt endelig undervektig, og sa til meg selv at jeg kun trente for å bygge muskler. Men innerst inne visste jeg at jeg bygget muskler for å forbrenne enda mer fett. Det ble en avhengighet. Var på treningssenteret ofte både morgen og kveld "for å bygge muskler". 

Etter noen år begynte kiloene å legge seg på igjen, fordi jeg ikke klarte å opprettholde det strikse programmet jeg hadde fulgt. For hver kilo jeg la på meg, ble den anorektiske tankegangen sterkere. Selv har et vokste, selvbildet ble dårligere. Det er slik spiseforstyrrelse virker. Man er ikke nødvendigvis frisk når man har gått ned i vekt. Det å være undervektig er jo liksom en seier for anorektikere, så da er man fornøyd. Men hva skjer om du kommer opp på normal bmi igjen?

Anonymkode: 2db34...cbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...