Gå til innhold

Hei dere som ikke gidder å stoppe når dere ser folk står og skal over gangfeltet!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Skjellig grunn til mistanke om brudd på veitrafikkloven P3 som omhandler aktsomhetsplikten til sjåføren er det som kommer til bruk når det er personskade.

https://www.motor.no/artikler/2018/april/sa-lenge-mister-du-forerkortet-for-andre-brudd/

Ja, men er det da standard? De må jo ha en mistanke, det blir ikke automatisk mistanke bare pga. personskade, kan ikke se det står det i artikkelen?

Anonymkode: ec63c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men er det da standard? De må jo ha en mistanke, det blir ikke automatisk mistanke bare pga. personskade, kan ikke se det står det i artikkelen?

Anonymkode: ec63c...98c

https://www.motor.no/artikler/2019/november/dokumentar-store-sprik-i-reaksjonene-pa-lovbrudd-i-trafikken/

Ser at det er litt varierende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må tenk litt på helheten her. De gangene jeg ikke stopper, så er det på grunn av trafikksikkerhet. At jeg har en sykkelist på min høyre side som du som fotgjenger risikerer å kræsje i, fordi bilen min blokkerer sikten til sykkelisten. Eller at han bak meg ligger så langt oppi rumpa på bilen at om jeg stopper så blir det bråbrems på han bak. 

Jeg stopper når jeg kan og når folk gir signal på at de skal over. 
De gangene jeg ikke stopper er på grunn av det over, eller fordi fotgjengeren rett og slett gir signaler om det motsatte! også ser jeg i speil at de går over allikevel. 

Anonymkode: b8db7...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri helt forstått denne motstanden mot sykling over fotgjengerfelt. Om jeg stopper foran gangfeltet, ser meg for og så sykler over, så må det da være mye tryggere enn de som sykler mot gangfeltet, slenger seg av sykkelen i fart og så går (eller småløper) over uten å stoppe eller se seg for?

Anonymkode: 0dd06...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri helt forstått denne motstanden mot sykling over fotgjengerfelt. Om jeg stopper foran gangfeltet, ser meg for og så sykler over, så må det da være mye tryggere enn de som sykler mot gangfeltet, slenger seg av sykkelen i fart og så går (eller småløper) over uten å stoppe eller se seg for?

Anonymkode: 0dd06...c85

Ikke jeg heller, og det er mye i trafikken som irriterer meg, både som fotgjenger, syklist og bilist.

Som syklist erfarer jeg at hvis jeg får øyekontakt med bilisten i god tid før jeg kommer til et fotgjengerfelt stopper de aller fleste og vinker meg over, selv om jeg ikke går av sykkelen. Jeg takker pent og sykler videre - dette går raskere for både bilisten og meg. Men jeg viser at jeg er klar til å stoppe, hvis de bestemmer seg for å stå på sin rett - og dette er det ikke alle syklister som gidder å bry seg om, men peiser på (og dette tror jeg er kimen til mange konflikter).

Jeg tenker at god kommunikasjon i trafikken er det viktigste. Gi tydelige tegn, gjør deg synlig, ta hensyn til at du kanskje ikke er sett, og tenk sikkerhet.

Anonymkode: 60eb2...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo i et nokså travelt område uten trafikklys og opplever at kun halvparten av gangene så stopper sjåføren. Det er ikke sånn at de ikke ser meg eller er usikre på om jeg skal over for de gasser på noe veldig og råkjører over fotgjengerfeltet. Opplever også veldig ofte at sjåføren i den andre kjøreretningen ikke stopper selv når jeg er halvveis over fotgjengerfeltet

Anonymkode: d7cc9...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...