Gå til innhold

Hei dere som ikke gidder å stoppe når dere ser folk står og skal over gangfeltet!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den nyeste regelen sier at man skal stoppe for syklister også.

Anonymkode: e2c5d...47c

Link?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, mange kan se ut som de er på vei over, men så går de videre. Ellers så har vi de som kommer gående mot fotgjengerfeltet, og bare valser uti, selv om man som billist er på vei over før den gående har kommet frem til fotgjengerfeltet. Etter at jeg tok sertifikatet selv har jeg blitt oppmerksom på hvor viktig det er å gi tydelige tegn om hva man skal som gående. Ikke alle uten lappen er bevisst dette på samme måte

Anonymkode: 0387f...97f

Det er flott å gi tegn, men ikke et krav. Det som er et krav, er at vi som billister skal kunne stoppe for dem uansett. Står de ved et overgangsfelt, så må du oppføre deg som om de skal over. Også kan du heller riste litt opgitt på hodet mot dem om de ser deg.

Tute derimot, er ikke lov i den sammenhengen.

Myke trafikkanter trumfer som regel alltid over billister. 

Kjipt, men det må vi ta hensyn til, selv om det er tullete å stå ved fotgjengerovergang. Noe jeg blant annet har grundig lært mine barn.

Anonymkode: ec63c...98c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Link?

Visste ikke dette, men her om dagen var det en som mistet lappen grunnet nøyaktig dette - syklist smatt over i fotgjengerfelt, ble påkjørt, og bilisten mistet lappen på stedet.

Så godt mulig det er noe i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men likevel så er det mitt ansvar å ta hensyn til de, og skulle de finne på å vandre ut i veien, så må jeg som bilfører alltid kunne stoppe.

Vi har en egentlig litt sær regel i vegtrafikkloven, vi skal kunne stoppe omtrent uansett hva som skulle dukke opp rundt svingen. En litt umulig oppgave, men akkurat når det kommer til fotgjengeroverganger er det enkelt. At det står folk og jatter uten å gå over, er idiotisk, men du har stadig ikke lov til å ikke vise hensyn ovenfor dem.

Jeg bremser ALLTID ned ved overganger, og det verste jeg vet er om det står kø i motsatt retning, slik at det plutselig kan komme en sjel rett foran meg som jeg ikke har sett pga. han gikk bak bilen som står i motsatt retning. Da kjører jeg enda litt mer forsiktig.

Heldigvis går det veldig raskt å komme opp i 30/50 eller hva enn som er fartsgrensen, etter å ha passert. Det kan vi som sjåfører leve med.

Ikke uenig i det, ville bare påpeke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke dette, men her om dagen var det en som mistet lappen grunnet nøyaktig dette - syklist smatt over i fotgjengerfelt, ble påkjørt, og bilisten mistet lappen på stedet.

Så godt mulig det er noe i det!

Kan ha noe med at ved ulykke (med personskade) skal lappen rutinemessig inndras under etterforskningen så avventer fremdeles link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du irriterer deg over meg da, som hopper på sykkelen igjen og sykler over? Hvorfor det egentlig?   

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg ikke stopper for i gangfelt er syklister som ikke triller sykkelen over veien. 

Anonymkode: 3362b...7eb

Jeg bremser alltid ned før fotgjengerfelt og stopper mye heller 100000 ganger for mye. 

Det er mange som følger fartsgrensen, også forbi gangfelt med dårlig sikt. Skjønner ikke at de våger. 

Anonymkode: aa55b...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

@The Kitten sa det veldig bra. 👍

Jeg både kjører bil, og beveger meg til fots og med sykkel. Jeg har oversett fotgjengere, det er ikke alltid like greit, men jeg har aldri kjørt på noen, og aldri måttet bråbremse for noen. 

Det viktigste du lærer jenta di er å vente, rett ut armen, se at bilene stanser og så gå over. 

Det er også greit å holde seg unna fortauskanten, og ikke gor tett på. 

Det er mange som står p henger, pratet ved overgangene, ikke alltid lett å vite. 

Det heg gjør er å se meg for, de neg gor, se meg gor. Holde farten nede. Ha blikkontakt med mine medtrafikanter. Dette samme hvilket transportmiddel jeg benytter.

Anonymkode: 308b2...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, The Kitten said:

Ikke uenig i det, ville bare påpeke det.

Skjønner, og er jo selvfølgelig enig i at det er noe vi skal lære myke trafikanter, men det kan være en skummel oppfatning hvis man som billist tror at det er noe de myke MÅ gjøre, hvis ikke kan billistene bare kjøre (derfor presisieringen).

Barn bør lære å vise tegn, men vi alle som kjører bil må huske på at selv om de ikke viser tegn, må vi oppføre oss som om de skal over :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott å gi tegn, men ikke et krav. Det som er et krav, er at vi som billister skal kunne stoppe for dem uansett. Står de ved et overgangsfelt, så må du oppføre deg som om de skal over. Også kan du heller riste litt opgitt på hodet mot dem om de ser deg.

Tute derimot, er ikke lov i den sammenhengen.

Myke trafikkanter trumfer som regel alltid over billister. 

Kjipt, men det må vi ta hensyn til, selv om det er tullete å stå ved fotgjengerovergang. Noe jeg blant annet har grundig lært mine barn.

Det som ofte er greia er vel at noen i et følge egentlig skal over fotgjengerovergangen, mens andre i samme følge skal videre på samme vei de allerede gikk på, og da syntes jo enkelte at det er kjempesmart å stå ved fotgjengerovergangen å bable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ha noe med at ved ulykke (med personskade) skal lappen rutinemessig inndras under etterforskningen så avventer fremdeles link

Enig der, skulle gjerne sett link. Men lappen blir ikke rutinemessig tatt ved enhver ulykke, politiet og jurist gjør en vurdering på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det som ofte er greia er vel at noen i et følge egentlig skal over fotgjengerovergangen, mens andre i samme følge skal videre på samme vei de allerede gikk på, og da syntes jo enkelte at det er kjempesmart å stå ved fotgjengerovergangen å bable

Jada, helt enig i at det er teit altså! Det var ikke mitt poeng, det er idiotisk å stå sånn.

MEN, vi som kjører bil må "svelge den kamelen", vi må uansett vise hensynet. 

Så myke trafikkanter bør absolutt få høre at de ikke skal "henge" ved en overgang - dog, det gir oss ingen rett til å kjøre på de om de skulle hoppe ut i veien, eller suse forbi de i 50.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid sjekke klarsignal uansett. Ja biler skal stoppe, men mange gjør ikke det. Det er derfor det er ekstra viktig å få kontakt med sjåføren i form av øyekontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vi bor ser de knapt på veien. Klarer ikke å ta blikket fra mobilen, iPad, avisen eller speilet for å sminke seg. Foreløpig har det ikke vært noen ulykke, men det er kun flaks.

Anonymkode: d12dd...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg ikke stopper for i gangfelt er syklister som ikke triller sykkelen over veien. 

Jo forsåvidt er regelen slik, men kjenner jeg ikke blir helt enig med meg selv på dette punktet. For når jeg står der ved fotgjengerfeltet og syklisten går av sykkelen, så tar det utrolig mye lenger tid enn om h*n bare hadde syklet over. 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig der, skulle gjerne sett link. Men lappen blir ikke rutinemessig tatt ved enhver ulykke, politiet og jurist gjør en vurdering på stedet.

Skrev heller ikke det, skrev ved personskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Gullik said:

Jo forsåvidt er regelen slik, men kjenner jeg ikke blir helt enig med meg selv på dette punktet. For når jeg står der ved fotgjengerfeltet og syklisten går av sykkelen, så tar det utrolig mye lenger tid enn om h*n bare hadde syklet over. 😀

Jeg tror ikke noen står på den regelen. "Jeg kjører når det er en sykkel som kommer over, treffer jeg den så .. pft, hans skyld".

Folk fungerer ikke slik i praksis, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skrev heller ikke det, skrev ved personskade.

Det virker ikke som om det er rutine heller nei, har du noe henvisning til det? Ser stadig om ulykker i avisen hvor sjåfør ikke mister lappen, men kan hende jeg har lest kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den nyeste regelen sier at man skal stoppe for syklister også.

Anonymkode: e2c5d...47c

Gangfelt er beregnet for gående. Du kan sykle over gangfeltet så lenge du tar hensyn til gående, men det er viktig å huske at du ikke klassifiseres som fotgjenger, med mindre du går av sykkelen og triller den over gangfeltet. Det vil si at andre kjørende ikke har vikeplikt for deg hvis du velger å sykle over gangfeltet. (Tr.r. §19.2)

https://www.tryggtrafikk.no/lover-og-regler-pa-syklister/#

Jeg bor i Oslo og har sett så mye sykkeldrittkjøring at det halve kan være nok. Virker som en del tror at har man sykkel, kan man gjøre det man vil for å komme seg fra A til B. At det finnes regler, driter de en lang F i  >_< 

Jeg bor i en gate hvor det er sykkelfelt rett ved siden av fortauet. Nesten uten unntak blir jeg plinget på av folk som vil sykle på fortauet:🔥

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister

Vikeplikt for gående i gangfelt.

Sykler du på sykkelveg, gang- og sykkelveg eller fortau: 

Vikeplikt når du skal krysse eller svinge inn på en annen veg. Kjørende på vegen har ikke vikeplikt for syklister som kommer fra sykkelveg, gang- og sykkelveg eller fortau.

Endret av Peanut
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som om det er rutine heller nei, har du noe henvisning til det? Ser stadig om ulykker i avisen hvor sjåfør ikke mister lappen, men kan hende jeg har lest kjapt.

Skjellig grunn til mistanke om brudd på veitrafikkloven P3 som omhandler aktsomhetsplikten til sjåføren er det som kommer til bruk når det er personskade.

https://www.motor.no/artikler/2018/april/sa-lenge-mister-du-forerkortet-for-andre-brudd/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...