Gå til innhold

Religiøse mennesker er mindre intelligente.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det klare svaret er dette: du kan bli direkte klar over hva Gud er, at Gud er og hvorfor Gud er.

Vær forsiktig med å falle i "jeg vet ikke" fellen. Folk sier "jeg vet ikke" og tenker at det er alt det er. Men det er faktisk noe du ikke har oppdaget ennå, som du kan oppdage. Du kan oppdage nøyaktig at Gud eksisterer og hva Gud er. 

Gud er ikke en idé.

Gud er en Absolutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er gjort forskning på dette som sier at i snitt er religøse mindre intelligente. MEN har ikke sett forskning som har forsøkt å dele dette inn mer. Jeg tror for eksempel at fundamentalister drar ned snittet, da en del av de har mindre åpne sinn og tenker mindre selvstendig. Tviler på at 'vanlig' religøse som stadig tenker selvstendig gjennom egen tro er noe dummere enn andre, men skulle likt å sett forskning på dette. 

Anonymkode: 8d852...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2020 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Det er jo flere forskningsrapporter som støtter dette.

https://forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

https://www.klikk.no/side3/religiose-er-dummere-enn-ikke-troende-4129157

https://illvit.no/kultur/religion/derfor-er-ateister-mer-intelligente-enn-religiose-mennesker

 For meg er det helt sykt å tenke på at mange mennesker faktisk tror at det er en Gud som skapte verden, og alle de andre tullehistoriene som finnes. Synes det er ganske sykt at vi i 2020 ikke har kommet lenger enn dette. 

Anonymkode: 67a11...ed6

Selvsagt er ikke religiøse mindre smarte enn ateister. Det er bare en hersketeknikk ateister bruker for å sette seg selv over de troende. 

Jeg synes det er mer utrolig at folk ikke tror på en Gud. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare overføres fra en kilde til en annen. Hvor kom så da denne energien som ble til jorda fra om det ikke var en skaper bak? Det er jo allerede stadfestet at energi ikke kan oppstå av seg selv og at noe må ha satt det i gang. 
 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Selvsagt er ikke religiøse mindre smarte enn ateister. Det er bare en hersketeknikk ateister bruker for å sette seg selv over de troende. 

Jeg synes det er mer utrolig at folk ikke tror på en Gud. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare overføres fra en kilde til en annen. Hvor kom så da denne energien som ble til jorda fra om det ikke var en skaper bak? Det er jo allerede stadfestet at energi ikke kan oppstå av seg selv og at noe må ha satt det i gang. 
 

For meg synes jeg ikke det er vanskelig å se for seg. Viss du ser på alt som overganger og greier å se for deg at det aldri har vært en start og vil heller aldri være en slutt. Jeg er ikke ateist eller troende, men tenker at det ikke er umulig at det kan eksistere noe som vi vil beskrive som en gud. Men tror ikke at det er noe som har skapt alt, tror enkelt og greit at alt alltid har eksistert, bare at det endrer form med tiden. 

Anonymkode: 41928...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk kaller seg kristne Eller ei er helt ubetydelig. Det som betyr noe er hvordan folk oppfører seg. Ærlighet, lojal, et godt medmenneske, ansvarsfull, gode holdninger, aksept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg synes jeg ikke det er vanskelig å se for seg. Viss du ser på alt som overganger og greier å se for deg at det aldri har vært en start og vil heller aldri være en slutt. Jeg er ikke ateist eller troende, men tenker at det ikke er umulig at det kan eksistere noe som vi vil beskrive som en gud. Men tror ikke at det er noe som har skapt alt, tror enkelt og greit at alt alltid har eksistert, bare at det endrer form med tiden. 

Anonymkode: 41928...405

Kristne tror også på en slik oppfatning av tid. Og du sier du tror det kan finnes noe som ligner en Gud. Da er din tro i prinsippet ganske lik den av mange kristne, bare at du føler deg mer usikker på det og ikke skriver at du tror på Jesus/bibelen. Men selve fundamentet bak kristen tro, at det finnes noe som alltid har eksistert, er neimen ikke idiotisk tenkt. Tror man først på dette er det jo litt mer logisk å tro på Jesus og bibelen, enn om man til å begynne med tenker at tiden selv har en begynnelse og en slutt. 

Anonymkode: 8d852...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg synes det er mer utrolig at folk ikke tror på en Gud. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare overføres fra en kilde til en annen. Hvor kom så da denne energien som ble til jorda fra om det ikke var en skaper bak? Det er jo allerede stadfestet at energi ikke kan oppstå av seg selv og at noe må ha satt det i gang. 

Hva har du gjort for å finne ut hva man vet om temaet ?

Jo, ingenting !!

Dessuten, om du IKKE vet hvordan det henger sammen så vet du heller IKKE at det er en skaper bak.

Du slenger ut en udokumentert påstand som ikke bare fullstendig feiler med å løse dilemmaet, men snarere lager et enda større dilemma med at hvordan oppsto skaperen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...