yamask Skrevet 7. oktober 2023 #1201 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (7 minutter siden): Menn og kvinner deler arenaer hele tiden. Men ikke nakne og sårbare i dusjen. Dette er en av tingene jeg syns er vanskelig og forstå, og som føles veldig urettferdig. Hvorfor blir vi nå tvunget til å ta hensyn til en svært marginal gruppe på vegne av følelsene til kvinner? Det føles som misogyni, særlig når man tenker på at transkvinnene er født og oppvokst hankjønn, med de privilegiene det automatisk har gitt. 15
yamask Skrevet 7. oktober 2023 #1202 Skrevet 7. oktober 2023 Drizzt skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke det handler om høyre og venstre her. Det handler om en dame som kom med ikke-kontroversielle faktabaserte egne meninger og som ble anklaget å være og mene noe som ikke kan tolkes fra hennes utsagn. Det handler om en oppkonstruert konflikt som egentlig ikke har noe grunnlag å eksistere, annet enn å tjene agendaen til transaktivistene og deres problematiske ideologi. Enig. Så lenge man er kildekritisk, baserer seg på fakta og har en god dose sunn fornuft så har ikke politisk ståsted noe og si i denne saken. Vi er også uenige i en del politiske spørsmål, Drizzt, men det gjør jo ingenting. Tror mange dessverre velger "side" utifra hvem som mener hva. Man må tørre å ha sine egne meninger. Jeg har både "woke" meninger og "antiwoke" meninger. 9
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1203 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (32 minutter siden): Det å si at de fleste offere for overgrep bør skermes fra alle peniser da det er peniser som har forgrepet seg på dem, er i beste fall uopplyst. Menn og kvinner deler arenaer hele tiden. Jeg kjenner meg ikke igjen i det kjønnssegregerte landet du beskriver. jeg har ikke sagt og mener ikke at ingen transpersoner er kriminelle eller at enkelte grupper mennesker ikke har potensiale til å begå lovbrudd og overgrep. Jeg forholder meg bare til tallene Man kan ikke ha statistikk på noe som ikke skjer. bingo! Jeg har ikke sett en eneste transperson som kjemper for å sitte i fengsel og dra på krisesenter. Kvinner soner sammen med menn i Norge. Målet er at de det ikke skal skje, men det skjer. For eksempel Veronica Orderud sonet i en periode sammen med menn. Dette er kjempelett å google. Kvinner deler vel ikke dusjen og rommet med menn i fengsler? 5
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1204 Skrevet 7. oktober 2023 Full Ugle skrev (28 minutter siden): Det er mange lag i det du sier her: 1.) Hvis transkvinner ikke defineres som kvinner så behandles de som menn (din påstand) 2.) Kjønnsvaliditet (dvs kjønnsidentitet) er likestilt med biologi (din påstand) 3.) Transkvinner som er «mindre heldig med utseendet» må behandles likt med transkvinner som er «heldige med utseendet» (din påstand) - Jeg kan starte med siste punkt først: Det handler ikke om hvem som er heldig/uheldig med utseendet, men at hvem som kan definere seg som transkvinne har ingen regler, dvs at absolutt alle menn kan om ønskelig hevde at de egentlig er en transkvinne. Så uansett i hvilken grad de for samfunnet forøvrig fremstår som transkvinne, så kan ingen hevde at deres opplevelse er feil, da det er en indre opplevelse hva man identifiserer seg som. Dette skaper store problemer med punkt 2.: Å hevde at kjønnsopplevelse er «likeverdig» med biologi. Og det er her kaoset oppstår og selve fundamentet som gjør at kvinner reagerer på denne retorikken: Om alle menn i hele verden kan til uansett gitt tid hevde de er en transkvinne uten noen regler eller rammer for hva en transkvinne er (da dette er en indre opplevelse) - og biologi nå er likestilt med kjønnsidentitet hvor «transkvinner er kvinner»: så har ikke kvinner noen egne arena lenger. Da er fenomenet «kvinne» hvisket ut, og har ikke lenger noen rammer eller regler det heller. Fordi «kvinne» kan til enhver gitt tid være en hvilken som helst mann, som bare «føler seg» som en kvinne. Og da blir kvinne plutselig noe man kan «ta på» og «ta av» når det passer (trans)mannen. Også til punkt 1: Din påstand om at hvis transkvinner ikke defineres som kvinner så risikerer de å behandles som menn. Jeg mener dette er feil og at transkvinner skal behandles som det de er: transkvinner. Det betyr at de opererer innenfor andre regler enn menn og kvinner. I noen sammenheng vil de kanskje være tilsvarende en kvinne, i andre sammenheng kan de ikke kreve samme behandling/inkludering som kvinner. Jeg mener også at transbevegelsen er ufattelig nådeløs i hva de forventer at kvinner skal akseptere: og at de bruker selv en hat-retorikk mot kvinner fremfor å lytte («TERF» begrepet) Jeg forstår ikke engang at det er en problemstilling. En transkvinne kan selvfølgelig ikke behandles som kvinne medisinsk. Hun må behandles som man mht symptomer, sykdommer, genetikk og så videre. Ellers vil hun få feilbehandling. En transkvinne kan ikke få fertilitetsbehandling beregnet på kvinner, få hjelp med å bli gravid osv. Altså må hun behandles som mann i flere sammenhenger. Mens i andre sammenhenger må hun behandles som kvinne. I atter andre sammenhenger må hun behandles som et menneske - ved ansettelser, vurdering for verneplikt og så videre. 4 2
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1205 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (37 minutter siden): Det å si at de fleste offere for overgrep bør skermes fra alle peniser da det er peniser som har forgrepet seg på dem, er i beste fall uopplyst. Menn og kvinner deler arenaer hele tiden. Jeg kjenner meg ikke igjen i det kjønnssegregerte landet du beskriver. jeg har ikke sagt og mener ikke at ingen transpersoner er kriminelle eller at enkelte grupper mennesker ikke har potensiale til å begå lovbrudd og overgrep. Jeg forholder meg bare til tallene Man kan ikke ha statistikk på noe som ikke skjer. bingo! Jeg har ikke sett en eneste transperson som kjemper for å sitte i fengsel og dra på krisesenter. Kvinner soner sammen med menn i Norge. Målet er at de det ikke skal skje, men det skjer. For eksempel Veronica Orderud sonet i en periode sammen med menn. Dette er kjempelett å google. Det er ikke kjønnssegregering å skjerme kvinner fra menn i sammenhenger der kvinner er ekstra sårbare, og det skjer hver eneste dag. Kvinner på krisesentre deler ikke rom med menn, slipper å kle seg nakne foran menn eller dele dusjen med menn. Kvinner i svømmebassenger slipper å dele dusjer og garderober med menn. Kvinner i fengsler slipper å dele rom, dusj og garderobe med menn. Og vet du hva? Det er helt greit og nødvendig! 10 1
Katten.2.0 Skrevet 7. oktober 2023 #1206 Skrevet 7. oktober 2023 7 hours ago, Mari Y said: Nå har jeg skrevet det i klartekst hva jeg mente med det. Og så får du bare tåle og å høre dette. Vi har skrevet mye om din uklare kommunikasjon, så nei. Du skriver ikke i klartekst. 7 hours ago, Mari Y said: Hvordan gjør det det, Katten, når hun: - Støtter ROGD som overhodet ikke har noe faglig hold? - Gir støtte til personer som har kommet med ganske tvilsomme uttalelser om transpersoner? - Gitt støtte til en person som ønsker og å redusere transpersoner? Forklar meg gjerne hvordan dette ikke er transfobi. Skal J K Rowling taes for og å ikke være transfob, mener jeg hun bør gjøre bedre enn dette. Dette har vi vært gjennom. Kildene dine beviser ikke annet enn selvutnevnt begrenset støtte til spesifikke saker. 7 hours ago, Mari Y said: Vel, nå har jeg faktisk kommet med flere kilder. Om dere vil tro på det er én sak, men man bør være i stand til og å etterprøve egne overbevisninger. Sorry Du kommer med tolkninger av handlinger. Du kan ikke bevise direkte støtte. Dine tolkninger er dessverre ikke mer validert enn andres i denne situasjonen, mtp at du ikke kan bevise dine påstander. 8
Helene1982 Skrevet 7. oktober 2023 #1207 Skrevet 7. oktober 2023 yamask skrev (57 minutter siden): Men ikke nakne og sårbare i dusjen. Dette er en av tingene jeg syns er vanskelig og forstå, og som føles veldig urettferdig. Hvorfor blir vi nå tvunget til å ta hensyn til en svært marginal gruppe på vegne av følelsene til kvinner? Det føles som misogyni, særlig når man tenker på at transkvinnene er født og oppvokst hankjønn, med de privilegiene det automatisk har gitt. Det som jeg reagerer på er at ingen gidder å google tall for overgrep i Norge. Det er ikke snakk om transpersoner og garderober i det hele tatt. De fleste overgrep skjer på fest, med noen man kjenner eller i hjemmet. Om man er bekymret for at kvinner skal bli utsatt for overgrep – se på menn. Se på rettsystemet og se på straffer, tiltak og holdninger. Og se på rus og alkohol og retorikken som brukes hjemme, på skole og på nett. Og ikke minst se på fakta. 1
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1208 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Det som jeg reagerer på er at ingen gidder å google tall for overgrep i Norge. Det er ikke snakk om transpersoner og garderober i det hele tatt. De fleste overgrep skjer på fest, med noen man kjenner eller i hjemmet. Om man er bekymret for at kvinner skal bli utsatt for overgrep – se på menn. Se på rettsystemet og se på straffer, tiltak og holdninger. Og se på rus og alkohol og retorikken som brukes hjemme, på skole og på nett. Og ikke minst se på fakta. Hele poenget er at man ikke vet om det er en mann med uærlige hensikter eller en transkvinne, så lenge det ikke er noen kontroll eller krav. Grunnen til at vi ikke har noen tall på overgrep i kvinnegarderober er jo nettopp fordi personer med penis til nå ikke har hatt adgang til kvinnegarderober. En annen ting er ikke overgrep, men overgrepsofferets reaksjon på en naken penis i dusjen der hun står naken og sårbar. 6 3
Helene1982 Skrevet 7. oktober 2023 #1209 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Hele poenget er at man ikke vet om det er en mann med uærlige hensikter eller en transkvinne, så lenge det ikke er noen kontroll eller krav. Grunnen til at vi ikke har noen tall på overgrep i kvinnegarderober er jo nettopp fordi personer med penis til nå ikke har hatt adgang til kvinnegarderober. En annen ting er ikke overgrep, men overgrepsofferets reaksjon på en naken penis i dusjen der hun står naken og sårbar. Det statistikken viser er at overgripereren stort sett er alene med offeret. Man kan ikke nekte menn å være alene med kvinner selv om enkelte menn er overgripere. Da vil ikke samfunnet fungere. Det som er viktig, er å ta de som er det. Og statistikken viser at menn som voldtar ofte også begår andre lovbrudd, og de voldtar flere før de blir tatt. Overgrepssaker blir heller ikke prioritert. Vi kan ikke ha et lovverk som anklager alle menn for å være overgripere bare på grunn av kjønn og ikke tillate dem å omgås kvinner. Kvinner er ikke mer sårbare naken sammen en mann enn om de har på seg klær. Det er ikke klær som stopper voldtekter. Endret 7. oktober 2023 av Helene1982 1
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1210 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (11 minutter siden): Det statistikken viser er at overgripereren stort sett er alene med offeret. Man kan ikke nekte menn å være alene med kvinner selv om enkelte menn er overgripere. Da vil ikke samfunnet fungere. Det som er viktig, er å ta de som er det. Og statistikken viser at menn som voldtar ofte også begår andre lovbrudd, og de voldtar flere før de blir tatt. Overgrepssaker blir heller ikke prioritert. Vi kan ikke ha et lovverk som anklager alle menn for å være overgripere bare på grunn av kjønn og ikke tillate dem å omgås kvinner. Kvinner er ikke mer sårbare naken sammen en mann enn om de har på seg klær. Det er ikke klær som stopper voldtekter. Jo, man kan nekte nakne fremmede menn å være alene med nakne fremmede kvinner. Kvinner er ikke sårbare naken sammen med fremmede menn? Da foreslår jeg at neste gang du og din datter er i svømmehall, så går dere inn i herredusjen og dusjer nakne sammen med menn. Så forteller du om opplevelsen deres etterpå. Det er heller ingen som snakker om å stoppe voldtekter eller ikke, men at kvinner og jenter må kunne slippe å stå nakne sammen med det som ser ut som naken mann. Hvis du elsker å være naken sammen med fremmede menn, er det ingen som hindrer deg i det. Men ikke forvent det samme av alle andre. 8 1
Helene1982 Skrevet 7. oktober 2023 #1211 Skrevet 7. oktober 2023 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Jo, man kan nekte nakne fremmede menn å være alene med nakne fremmede kvinner. Kvinner er ikke sårbare naken sammen med fremmede menn? Da foreslår jeg at neste gang du og din datter er i svømmehall, så går dere inn i herredusjen og dusjer nakne sammen med menn. Så forteller du om opplevelsen deres etterpå. Det er heller ingen som snakker om å stoppe voldtekter eller ikke, men at kvinner og jenter må kunne slippe å stå nakne sammen med det som ser ut som naken mann. Hvis du elsker å være naken sammen med fremmede menn, er det ingen som hindrer deg i det. Men ikke forvent det samme av alle andre. Man kan nekte alle one night stands? Hvordan skal det praktiseres. Hvorfor drar du min fiktive datter inn idette? Og jeg må dusje i herregarderoben? Jeg er bare opptatt av tallene. sjansen for å se en transkvinnes penis i en garderobe er omtrent ikkeeksisterende. Sjansen for å bli utsatt for overgrep av en transkvinne er omtrent ikkeeksisterende. Steder jeg burde være obs, er alene sammen med bekjente menn, på fest, hjemme og når jeg sover og det er en mann i huset eller jeg har drukket. Det er forhåndsreglene jeg burde ta. Man kan si at man synes at det hadde vært ubehagelig å se en penis, men det har ikke noe med overgrep å gjøre. 1
Gjest Refreng Skrevet 7. oktober 2023 #1212 Skrevet 7. oktober 2023 Tenker garderobeproblematikken er ganske enkel. Empatiske transkvinner som tar hensyn til andre mennesker, lar være møte i en kvinnegarderobe. De forstår at deres personlige valg er noe som gjør andre veldig ukomfortable i en intim setting der man må være nakne, og lar derfor være. Transkvinner som ikke bryr seg og som gjerne liker kikke på kvinner- går i damegarderoben. Empatiske transkvinner gir opp den delen av livet som krever at de må i garderober, for når alt kommer til alt er det ikke en vesentlig del av livet til de aller, aller fleste. Du må ikke svømme, du må ikke trene på treningssenter (du kan trene mye ved hjelp av egen kroppsvekt, evt noen få manualer hjemme).
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1213 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Man kan nekte alle one night stands? Hvordan skal det praktiseres. Hvorfor drar du min fiktive datter inn idette? Og jeg må dusje i herregarderoben? Jeg er bare opptatt av tallene. sjansen for å se en transkvinnes penis i en garderobe er omtrent ikkeeksisterende. Sjansen for å bli utsatt for overgrep av en transkvinne er omtrent ikkeeksisterende. Steder jeg burde være obs, er alene sammen med bekjente menn, på fest, hjemme og når jeg sover og det er en mann i huset eller jeg har drukket. Det er forhåndsreglene jeg burde ta. Man kan si at man synes at det hadde vært ubehagelig å se en penis, men det har ikke noe med overgrep å gjøre. Det er ubehagelig for deg som ikke har opplevd overgrep. For en 15 år gammel jente som har blitt systematisk voldtatt av sin far siden hun var 6 år, vil det å måtte være naken sammen med en person med penis, være retraumatiserende. Hver femte jente/kvinne har vært utsatt for en form for seksuelle overgrep. Dette er mye større gruppe enn de få transkvinner med penis som ønsker seg inn på kvinnearenaer. 7 1
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1214 Skrevet 7. oktober 2023 Refreng skrev (3 minutter siden): Tenker garderobeproblematikken er ganske enkel. Empatiske transkvinner som tar hensyn til andre mennesker, lar være møte i en kvinnegarderobe. De forstår at deres personlige valg er noe som gjør andre veldig ukomfortable i en intim setting der man må være nakne, og lar derfor være. Transkvinner som ikke bryr seg og som gjerne liker kikke på kvinner- går i damegarderoben. Empatiske transkvinner gir opp den delen av livet som krever at de må i garderober, for når alt kommer til alt er det ikke en vesentlig del av livet til de aller, aller fleste. Du må ikke svømme, du må ikke trene på treningssenter (du kan trene mye ved hjelp av egen kroppsvekt, evt noen få manualer hjemme). De kan også bruke HC-garderober uten å føle seg krenket av det. Eventuelt gå i herregarderober. For hvis biologiske kvinner må akseptere penis i damegarderober, kan man jo på samme måte si at transkvinner med penis må akseptere å dusje sammen med andre personer som har penis. 5 2
Drizzt Skrevet 7. oktober 2023 #1215 Skrevet 7. oktober 2023 paprikaskrue skrev (4 timer siden): Problemet med at transkvinner ikke defineres som kvinner (om de ønsker det) er at det åpner opp for at de skal behandles som menn med alt det innebærer av problemer. Jeg benekter ikke biologi, men jeg tenker at kjønnsidentitet ikke er mindre rett eller valid. Skal de transkvinnene som er litt mindre heldig med utseendet behandles annerledes? Nå er ikke jeg en transperson, men jeg har forstått såpass at det ikke handler om selvhat, men behovet for å bli identifisert som den man er spinner ut av kjønnsinkongrensen. Det vil være selvhat for en transkvinne å insistere på at hun er mann for å tilfredsstille andre. I en annen tråd her på forumet la jeg fram tall som viser vold- og drapstall mot transpersoner og det ble forsøkt rasjonalisert og bortforklart. Det er hat. Dette her er realiteten https://www.cosmopolitan.com/sex-love/news/a40197/trans-teen-allegedly-committed-suicide-after-she-was-bullied-for-being-too-feminine/ Men hvor går grensen? Hvordan kan du bevise uten enhver tvil at en mann er en kvinne? Er det sminken? Silikonpupper? Dameklær? Bytte navn? Og hvilke rettigheter skal dette utløse? Delta i livmorhalsprogrammet? Få utredning for endometriose på grunn av imaginære menssmerter? Få svangerskapsoppfølging? Sitte i kvinnefengsel? Delta i kvinneidrett? Kjønnsidentitet er en subjektiv opplevelse som ikke lar seg måle vitenskapelig. Ingen andre enn personen selv vet sannheten. Dette kan ikke brukes som målestokk for å utløse rettigheter kvinner har. Kjønnsidentitet som ikke samsvarer med kroppen man er født i, er noe som fører med seg store begrensninger. Disse begrensningene må transpersoner bare godta. En transkvinne som ikke anerkjenner den mannlige kroppen sin må ha psykiatrisk hjelp. Selvhatet må behandles av spesialister innen psykiatri slik at transpersoner aksepterer at de er født i kroppen de er født i og at dette ikke kan endres med hormoner, bytte navn, operasjoner og sminke. Ja, man kan fjerne kjønnsorganene kirurgisk, men man får ikke kvinnekropp da. Når det gjelder overgrep konkret, så mener jeg at det er tilstrekkelig med at transkvinnen har operert bort kjønnsorganene sine for å gjøre det trygt for kvinner (kvinnefengsel, kvinnegarderobe, kvinnedo, osv områder forbeholdt kvinner). Kvinneidretten kan aldri være på like vilkår hvis menn konkurrerer der. 4 3
Helene1982 Skrevet 7. oktober 2023 #1216 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) Rosalilje84 skrev (26 minutter siden): Det er ubehagelig for deg som ikke har opplevd overgrep. For en 15 år gammel jente som har blitt systematisk voldtatt av sin far siden hun var 6 år, vil det å måtte være naken sammen med en person med penis, være retraumatiserende. Hver femte jente/kvinne har vært utsatt for en form for seksuelle overgrep. Dette er mye større gruppe enn de få transkvinner med penis som ønsker seg inn på kvinnearenaer. Den fiktive jentungen som har blitt utsatt for incest finnes ikke. Jeg er i statistikken. Jeg er en av 3% av anmeldte voldtekter som har ført til dom. Det at penis ikke er traumatiserende for meg, handler om at for meg, handlet det om vold, at han forsynte seg av kroppen min og jeg trodde jeg skulle dø. Jeg har traumer for enkelte lukter, at noen tar på halsen min, enkelte steder og enkelte lyder. Jeg sier ikke at ingen kan bli traumatisert av en penis. Og jeg tror heller ikke at transkvinners fanesak er å lalle rundt i garderober. Det som gjør meg forbanna, er når enkelte fremstiller transkvinner som sannsynlige overgripere, når det er i all hovedsak heterofile menn som begår så godt som alle overgrep her i landet. Endret 7. oktober 2023 av Helene1982 2
Pippi Lotta Skrevet 7. oktober 2023 #1217 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (3 timer siden): Ok her er dilemmaet. Om man skal forholde seg til og biologi, er ikke en person som er født mann en genetisk kvinne. Hva personen føler er ikke relevant, da garderober og kjønnsidentitet skal deles inn etter vagina/penis. Kan det ikke finnes en mellomting? Er eneste mulighet å definere dette på biologisk kjøn eller alle gjør akkurat det de vil når de vill? Helene1982 skrev (3 timer siden): Om man ser på overgrep i garderober, er det 0 tilfeller så vidt jeg vet i Norge der transkvinner har forgrepet seg på menstruerende kvinner. Nå er det ikke særlig utbredt i Norge enda, så det finnes neppe mye relevant norsk statistikk. Søker du litt bredere er jeg ganske sikker på at du finner tilfeller av at transkvinner (eller mennesker som hevder de er transkvinner) begår overgrep. Helene1982 skrev (3 timer siden): Det det finnes tall på er menn som forgriper seg på unge menn og menn som forgriper seg på kvinner på treningssentere eller i svømmehaller (bygninger tilknyttet garderober) Det at menn begår overgrep mot kvinner i garderober er jo relevant statistikk når vi snaker om å fjerne alle praktiske hindringer for å slippe menn inn i kvinne garderoben. Helene1982 skrev (3 timer siden): Om vi skal følge fakta i punkt én og definere kvinner ut ifra mensen og kjønnsorgan, burde vi ikke da også heller ha en garderobe for eldre menn og en for unge gutter eller adskilte tider slik at kun de i samme demografiske gruppe var der samtidig? Her tror jeg ikke jeg forstår helt… er poenget ditt at det er flere unge gutter en kvinner som blir forgrepet seg på? Er du sikker på at det alltid er «eldre men» som i en konkret aldersgruppe? Slik jeg har forstått det så kan det like gjerne være eldre som i eldre gutter i forhold til offeret. Det blir jo vanskelig og bygge garderober til alle aldersgrupper av menn, så jeg tror den sikkerheten er mye vanskeligere å skape en renne kvinne garderober. Når det er sagt er det jo noe man må være obs på som gutte foreldre! Små barn bør ikke bli forlatt alene i garderober og man bør vel snake med eldre gutter om det før de får gå alene. (Egentlig bør man jo snake med alle barn om grenser og kropp uansett om de skal i svømmehallen eller ikke.) Med tiden håper jeg det blir vanligere med garderober med egne avlukker til dusjing og skifting. Det vill jo langt på vei fjerne helle denne problemstillingen, men jeg tror ikke det kommer til å skje over natten. Helene1982 skrev (3 timer siden): Vi kan ikke hele tiden forholde oss til andres traumer, når frykten ikke er basert på reell fare. Forsøk å si det til den delen av befolkningen som er red for hunder. Det er ikke mange som er enige at hunder skal få lov og springe bort til fremmede selv om statestikken sier at det ikke er særlig farlig. I Norge setter vi innbyggernes sikkerhet og følelsen av sikkerhet høyt. Det er et demokratisk problem om en gruppe i samfunnet blir utestengt fra å delta fordi det ikke føles trygt. Du kan ha så mye fakta og statestikk du vil, skal du få gehør for det i samfunnet må man overbevise flertallet om at det stemmer. Nå er ikke jeg overbevist om at statistikken din her bety det du ser ut til å mene den betyr, men selv om det var entydig at det ikke er noen trusel må du fremdeles formidle dette til befolkningen. Du kan ikke bare si jeg vet at det ikke er farlig derfor skal staten ignorere alle andre sine opplevelser. 6 2
Drizzt Skrevet 7. oktober 2023 #1218 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) Helene1982 skrev (5 minutter siden): Den fiktive jentungen sim har blitt utsatt for incest finnes ikke. Jeg er i statistikken. Jeg er en av 3% av anmeldte voldtekter som har ført til dom. Det at penis ikke er traumatiserende for meg, handler om at for meg, handlet det om vold, at han forsynte seg av kroppen min og jeg trodde jeg skulle dø. Jeg har traumer for enkelte lukter, at noen tar på halsen min, enkelte steder og enkelte lyder. Jeg sier ikke at ingen kan bli traumatisert av en penis. Og jeg tror heller ikke at transkvinners fanesak er å lalle rundt i garderober. Det som gjør meg forbanna, er når enkelte fremstiller transkvinner som sannsynlige overgripere, når det er i all hovedsak heterofile menn som begår så godt som alle overgrep her i landet. Så har du alle transkvinner som begår voldtekter i fengsel da. Ikke i Norge, men i Storbritannia og USA er det blitt et såpass stort problem at det tas juridiske grep nå for å beskytte kvinner fra transkvinner i fengsel. Det at du takler så godt å omgås menn etter voldtekt betyr ikke at alle kvinner skal takle det på samme måte. Det er ikke få voldtatte kvinner som ikke går ut, tar sitt eget liv, osv. La oss ikke bagatellisere farene ved å ha menn med penis i kvinnefengsel. For min del kan transkvinner uten mannlige kjønnsorganer fint sitte i kvinnefengsel, men penis har ærlig talt ingenting å gjøre der. @Helene1982 Menstruerende kvinner? Du mener kvinner? Endret 7. oktober 2023 av Drizzt 9 2
Rosalilje84 Skrevet 7. oktober 2023 #1219 Skrevet 7. oktober 2023 Helene1982 skrev (7 minutter siden): Den fiktive jentungen som har blitt utsatt for incest finnes ikke. Jeg er i statistikken. Jeg er en av 3% av anmeldte voldtekter som har ført til dom. Det at penis ikke er traumatiserende for meg, handler om at for meg, handlet det om vold, at han forsynte seg av kroppen min og jeg trodde jeg skulle dø. Jeg har traumer for enkelte lukter, at noen tar på halsen min, enkelte steder og enkelte lyder. Jeg sier ikke at ingen kan bli traumatisert av en penis. Og jeg tror heller ikke at transkvinners fanesak er å lalle rundt i garderober. Det som gjør meg forbanna, er når enkelte fremstiller transkvinner som sannsynlige overgripere, når det er i all hovedsak heterofile menn som begår så godt som alle overgrep her i landet. Jeg har aldri fremstilt alle transkvinner som sannsynlige overgripere. Jeg har sagt at så lenge enhver mann kan si at han er en kvinne, vil faren for overgrep øke. Jeg har også sagt at synet av penis kan være traumatiserende. Til å være overgrepsoffer selv, utviser du svært liten empati med andre ofre når du skriver at vi ikke kan ta hensyn til dem. Derfor tror jeg at du er et troll. 11
tunaen Skrevet 7. oktober 2023 #1220 Skrevet 7. oktober 2023 Mari Y skrev (13 timer siden): Det er litt mer sammensatt enn som så. Som jeg har prøvd og å få frem tidligere. Det er ikke spesielt populært og å trekke frem de mindre positive sidene ved J K Rowlings kontroverser, som går på mer enn hva hun faktisk har sagt. 'Ja, men Cancel_culture'. Cancel culture har mange problemer ved seg, men flere ting kan være sant samtidig. Jeg tror, strengt talt uansett det skal godt la seg gjøre og å kansellere kjendiser osv. Men det er et problem med transfobi i samfunnet og i verden generelt. Og å relativisere uttalelser som 'Blackface actors' er navlebeskuende, så absolutt. Uavhengig hvor absurd 'cancel culture' måtte være. Altså, greit nok at hun er en berømt forfatter, men hun er et menneske som oss andre. Uansett hva man brenner for, vil andre bli støtt av det. Feks ved å støtte Palestina, innvandring, etc etc. Har som sagt ikke fått med meg alt, men syns det er bra at det settes søkelys på hva slags konsekvenser det kan ha ved feks så mye fokus på kjønnsskifte og at det kan ende opp med at flere angrer. Og så in er det å støtte transpersoner at en (kvinnelig) forfatter blir utsatt for massiv cancel culture på såpass svakt grunnlag mens en mannlig artist fortsatt blir støttet av millioner etter å for forgrepet seg på smågutter. XaoS skrev (12 timer siden): Men til TS sitt spørsmål - nei, jeg tror ikke at JK Rowling er transfob. Men hun har blitt pushet inn i en bås av folk som ikke evner å se nyanser. Og, ja hun har også blitt mer militant i saken. Men er det så rart når hun har blitt høyre-populismens darlig, og får støtte og kjærleik fra den ene tanketomme ytterligheten og hat og trusler fra den andre? Da trekkes man mot de som gir støtten. Det er problemet i dagens debattklima. Det tror jeg også. Merker selv at jeg får stygg smak i munnen av alt hatet transmiljøet sprer, selv om jeg i utgangspunktet syns alle bør få være den de er 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå