Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutter siden, Sago skrev:

Jeg tror kanskje det er snakk om to forskjellige ting. 12 - 15 barn blir født med uklare kjønntrekk, mens 2% har kjønnskromoson-avvik? De fleste med slike avvik har vanlig utseende kjønnsorganer ved fødsel, men kan ha andre utviklingsforstyrrelser f.eks Turners syndrom (en X) eller Klinefelters syndrom (XXY).

En med Klinefelter deltok i "Hva feiler det meg?" på NRK i vinter: https://tv.nrk.no/serie/hva-feiler-det-dege/2020/MDFP13000320/avspiller

Jaa, det kan hende.. Men på forskning.no står det "Hvert år fødes 10-12 norske barn med trekk som gjør det vanskelig å fastsette om de er gutter eller jenter. Kjønnsorganene er misdannede, og noen av barna har kjønnskromosomfeil.". snl.no skriver at 1 av 1000 har en eller annen form for kjønnskromosonfeil (https://sml.snl.no/kromosomer), det inkluderer da absolutt alle former for feil, som turnes syndrom etc. Altså er det mange av de 1/1000 tilfellene som ikke påvirker om man kan se om det er gutt eller jente ved fødsel. 

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, LillEve skrev:

Jaa, det kan hende.. Men på forskning.no står det "Hvert år fødes 10-12 norske barn med trekk som gjør det vanskelig å fastsette om de er gutter eller jenter. Kjønnsorganene er misdannede, og noen av barna har kjønnskromosomfeil.". snl.no skriver at 1 av 1000 har en eller annen form for kjønnskromosonfeil (https://sml.snl.no/kromosomer), det inkluderer da absolutt alle former for feil, som turnes syndrom etc. Altså er det mange av de 1/1000 tilfellene som ikke påvirker om man kan se om det er gutt eller jente ved fødsel. 

Snodig. Men wikipedia er jo ikke alltid til å stole på, naturligvis. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 9.6.2020 den 13.16, likestilling skrev:

Det har blitt drama etter at J.K. Rowling har uttalt at kvinner menstruerer.

https://www.dagbladet.no/kjendis/jeg-er-dypt-lei-meg/72547491

Harry Potter langer ut og er dypt lei seg. Hvem har rett? Er kvinner kun biologiske kvinner?

Som feminist delte hun denne som ville ha en mer lik verden for kvinner (?) men som tydeligvis utelukket transer ved å si "menstruerende mennesker". Nå blir hun kalt transfobisk.

Har Rowling et poeng når hun sier at kjønn er ekte, eller er hun transfobisk som den andre siden hevder?

At kjønn = biologi og noe man fødes inn i og aldri kan endre, ... ja, det er vel litt som at 2+2 = 4. Det vil alltid være  4, uavhengig av hvor mye du føler det er 5.

Det blir jo samme som de som er født hvite, men føler at de afro-amerikanere og svarte.

Eller en 60 åring som føler seg som han er 8 år og krever og bli behandlet som en 8 åring. Det er jo helt ulogisk at samfunnet da "Nei, alder, det er fast, du behandles i samsvar med alderen på fødselsattesten din uansett, men kjønn? Nei, kjønn er ikke noe big deal, bare si om du vil være dame/mann så endrer vi det.

Hele diskusjonen er helt uinteressant - men jeg synes synd på folk som sliter. Det er dog skremmende at større og større deler av de to siste generasjonene går evolusjonsmessig bakover når det gjelder kunnskapsnivå, og på flere og flere områder kommer med  "nei, 2+2 = 5" logikk.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 17
Skrevet
På 9.6.2020 den 16.24, stenalina skrev:

Jeg er mener biologisk kjønn er urelevant og totalt uinteressant. Jeg diskuterer ikke biologisk kjønn, for det er ikke noe som har noe som helst med virkeligheten i hverdagen å gjøre. 

At du mener kjønn ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre, viser bare hvor jævli privilegert du er som bor i Norge/vesten der vi har det så bra at vi har tid til å bruke energi på sånt flisespikkeri. I mange land har kjønn alt og si for hvilke rettigheter, fremtidsplaner og bestemmelsesrett man har. Si til en 12 år gammel jente i Malawi som blir giftet bort mot sin vilje at kjønn er irrelevant. Du pisser på disse jentene (og feminister forøvrig) når du kommer med slike utsagn! 

Vil ikke transpersoner noe vondt, men dersom slike utsagn representerer flertallet av de, holder jeg meg unna da vi nok har svært lite til felles. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Veldig lang tittel

Du vet. Fint ska det verra sjøl om halve ræven henger ute... 

Merkelig at de har endret navn til noe mindre forståelig.

• Liker 5
Skrevet
På 11.6.2020 den 14.36, Vinterjenta skrev:

Her var det mye transfobi. 

Tenk om du hele livet har følt deg feil, at kroppen din er feil, speilbildet er feil fordi du er en mann fanget i en kvinnes kropp. Du prøver hele livet ditt å endre på dette, bli den du er på innsiden. 

For så å få ‘du er fortsatt kvinne fordi bare kvinner menstruerer’ smelt i fjeset. 

Tåler man ikke fakta har man et stort problem.

• Liker 12
Skrevet

En av mine nærmeste venner er trans, og jeg har alltid vært støttende. Likevel så fikk jeg noen rare rykninger i høyre øye da han sa han var "100% mann".

Jeg kan være enig at han føler seg 100% mann, men biologisk mann vil han aldri bli, dessverre. Han vil alltid være biologisk kvinne, med alt som hører med (noe som er svært viktig å være ærlig om, fra et medisinsk ståsted.)

Det bør ikke være noe kontroversielt over disse meningene. 

• Liker 21
Skrevet
On 6/11/2020 at 3:11 PM, LillEve said:

I hvilken verden har hun ikke anerkjent transpersoner? Hun har jo full respekt for hva de identifiserer seg som, men hun mener at biologisk sett er det bare kvinner som har mensen. Biologisk. Hvis det alltid er hva som kan såre noen som skal styre en debatt kommer vi jo ingen vei.

Å bevisst feilkjønne* noen, hevde at transkvinner ikke er kvinner, bruke døde navn, nekte transkvinner adgang til dametoalett, etc er manglende anerkjennelse. Og komplett mangel på respekt. Videre har hun delt usanne myter og fordommer som forlengst er avkreftet av både medisin og vitenskap, uten en eneste kildehenvisning, og hevdet at hun snakker ut for å verne lesbiske kvinner som ifølge henne står i fare for å miste sin seksuelle identitet dersom transkvinner anerkjennes som kvinner. Det blir litt merkelig for mange LGBTQ+ at en cis-het kvinne med en så enorm følgerskare skal snakke på deres vegne, uten å ha blitt bedt om å være talsperson. I tillegg er det mange homofile, lesbiske og bifile som føler seg brukt som skyts, særlig de som vokste opp med Harry Potter og aldri så seg selv representert.

Det handler i bunn og grunn om at en svært priviligert og mektig person har valgt å sette marginaliserte grupper opp mot hverandre for å fremme sine egne fordommer, uten at hun tilhører noen av disse gruppene selv eller har gjort noen reell research i oppdatert vitenskap. I tillegg har hun en flåsete måte å ordlegge seg på, som ikke er særlig tillitsvekkende, eller inviterer til noen reell debatt om emnet. Hun har kommet med transfobiske uttalelser før (og mye annet ufint i forbindelse med Harry Potter retcon/Pottermore) og det har nådd bristepunktet for mange nå. Vanligvis er det en uskreven regel blant kunstnere om at vi alltid skal sparke oppover, mens hun sparker ned på de mer sårbare.

Hun står ikke uimotsagt, selv om denne teksten nok dessverre kun når en brøkdel av de som burde lest den:

https://mermaidsuk.org.uk/news/dear-jk-rowling/

*vill gjetting på norsk oversettelse, jeg referer til begrepet 'misgendering'

On 6/12/2020 at 11:38 PM, Jr.Garcon said:

At kjønn = biologi og noe man fødes inn i og aldri kan endre, ... ja, det er vel litt som at 2+2 = 4. Det vil alltid være  4, uavhengig av hvor mye du føler det er 5.

Det blir jo samme som de som er født hvite, men føler at de afro-amerikanere og svarte.

Eller en 60 åring som føler seg som han er 8 år og krever og bli behandlet som en 8 åring. Det er jo helt ulogisk at samfunnet da "Nei, alder, det er fast, du behandles i samsvar med alderen på fødselsattesten din uansett, men kjønn? Nei, kjønn er ikke noe big deal, bare si om du vil være dame/mann så endrer vi det.

Hele diskusjonen er helt uinteressant - men jeg synes synd på folk som sliter. Det er dog skremmende at større og større deler av de to siste generasjonene går evolusjonsmessig bakover når det gjelder kunnskapsnivå, og på flere og flere områder kommer med  "nei, 2+2 = 5" logikk.

Nå vet jeg ikke hvilken generasjon alle tilhører her, men har en mistanke om at denne biologen kanskje har mer kunnskap om akkurat dette enn de fleste av oss:

https://threadreaderapp.com/thread/1207834357639139328.html

Biologisk kjønn er ikke 2+2=4.

• Liker 3
Skrevet

Nei, hun er ikke en transfob, hun er en TERF. Har du ikke fulgt med i timen eller?

🤯

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske skremmende at så mange feminister ikke anerkjenner transpersoner. Blir oppgitt. Ingen grunn til unnskylde Rowling her. 

• Liker 4
Skrevet

Altså, hvis man ikke har lov å si at det biologisk sett finnes kun to kjønn, så er det noe oppriktig galt med verden. 

• Liker 24
Skrevet
På 9.6.2020 den 15.05, stenalina skrev:

Jo, menn kan også menstruere da kjønn sitter i hodet. Debatten rundt Rowling handlet ikke om biologisk kjønn, men om kjønn generelt. Det er ikke feil å si at menn også kan menstruere.

Det er greit du/dere spiser relativisme til frokost, bare ikke press dette forskrudde ontologiske perspektivet på de av oss som fortsatt hevder 2+2 er 4. Og nei, jeg mener ikke å hakke på deg spesifikt, dette er mer en generell bemerkning. 

• Liker 16
Skrevet

Artikkelen Rowling kommenterte på dreide seg jo om mangelen på sanitetsprodukter blandt de fattige i verden, særlig under og etter pandemien.

Kanskje de super fattige, uten tilfang til verken sykehus eller tampax, i disse dager gjør lurt i å velge seg et nytt kjønn. Det er tross alt menn og kvinner som dominerer corona-statistikkene, de 58 øvrige er ikke registrert mef et eneste tilfelle 

🤪🤪🤪 

Internett flyter over i morsomme memes, noe som er å foretrekke til seriøse diskusjoner om menns mens 😂😂

And what do you call people who use seven words to say something they could have said in one? Annoying? 😎

Nei, det er nok på tide å si godnatt 😴

• Liker 7
Skrevet

Så vit jeg har forstått så sier hun at det bare er biologiske kvinner som menstruerer ?

Nøyaktig hva er det som er feil med den uttalelsen ?

• Liker 19
Skrevet

Jeg identifiserer meg som et tastatur og blir personlig fornærmet av at dere driver og tafser på mine medtastatur uten å spørre om samtykke, dette må det bli slutt på!

• Liker 10
Skrevet
16 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Så vit jeg har forstått så sier hun at det bare er biologiske kvinner som menstruerer ?

Nøyaktig hva er det som er feil med den uttalelsen ?

Det er greit nok, men hvorfor si det? Det er som om jeg skulle sagt at jorda er rund som om ingen visste det fra før av. Alle vet jo at det kun er biologiske kvinner sol menstruerer? Ingenting nytt eller revolusjonerende med det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...