Gå til innhold

Strøk på oppkjøringen - noen som vil hjelpe meg litt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Strøk på oppkjøringen i dag. Hadde en del feil. Fikk tilbakemelding på feilene mine da, så er litt mer bevisst på hva jeg må øve på nå. 
 

Så er det noe jeg er usikker på, som kanskje noen her inne vil hjelpe meg med? Jeg har ikke mange å øvelseskjøre med, og de jeg har, tror jeg er litt mer aggressive i trafikken enn de bør være. Så kjenner jeg stoler ikke helt på hva de evt ville svart 😅.

Men la oss si jeg kjører på en vei, og ser et kryss 200 m lenger fremme. Her har de jeg har øvelseskjørt med vært mer på hugget, og blir utålmodige om jeg tar meg god tid. Derfor har jeg nok fått som vane å bremse ned rett før krysset, og får da dårligere tid til å tenke på alt annet jeg må gjøre i forkant. De mener jeg sinker trafikken om jeg begynner å senke ned farten 200 m før. 
 

Kommer jeg inn i litt uoversiktlige situasjoner, som veiarbeid, smal, humpete vei, mye trafikk, mange kryss med høyreregel osv, så vil jeg kjøre litt saktere så jeg får ordentlig oversikt. Her har de jeg øvelseskjører med også blitt utålmodige, og ber meg kjøre fortere. 
 

En av tilbakemeldingene fra sensor handlet om noe av dette. At jeg er for sen til å oppfatte/ ta avgjørelser. Men jeg er så vant med å bare kjøre på, bremse hardt, og da rekker jeg ikke tenke. 
 

Så nå er jeg litt forvirret 😅. Men har skjønt, som jeg nevnte først, at dette kanskje er noen uvaner jeg har arvet fra de jeg øvelseskjører med? 
 

La oss si jeg kjører i 70, ser et kryss lenger fremme. JEG vil helst begynne å senke farten med en gang jeg ser krysset, sånn så jeg er klar. Rulle rolig inn mot krysset i lav fart før jeg svinger ut. Men som sagt, de jeg øver med går helt i taket om jeg tar meg såpass god tid. Men er det riktig sånn jeg tenker?
 

Og om det er to rundkjøringer med la oss si 2-300m avstand. Fartsgrensa er 50. Jeg kjører i 2.gir inn i første rundkjøring og ut igjen. Jeg velger å holde meg i 2. gir videre, for jeg skal jo inn i neste rundkjøring. Er det greit? Iflg mine venner må jeg helst opp i 50 så fort som mulig etter å ha kommet ut av første rundkjøring. Selv om jeg må gire ned igjen for neste. Men da blir det så mye giring. 
 

Noen syns sikkert dette er dumme spørsmål, men jeg vil bare være på den sikre siden. Vil ikke kjøre for sakte og være en sinke i trafikken heller, da. Jeg kjører jo i fartsgrensa på rette strekninger og oversiktlige strekninger. 

Anonymkode: 4b401...33b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra innlegget ditt så syntes jeg det virker som om du bør prøve å finne den gyldne middelveien mellom de to scenarioene du skisserer. Det ER til hinder for annen trafikk når folk tar seg ekstremt god tid, men det er heller ikke bra å bråbremse før krysset for så å kaste seg ut i situasjonen uten et fullstendig overblikk. 

Nå kan det hende at jeg tar fullstendig feil her, men det virker som om du er veldig usikker på å lese trafikksituasjoner. Hva med å trene hver eneste gang du sitter på i en bil på å lese situasjonene som kommer? Selv om du bare er passasjer. På denne måten får du trening som du kan ta med deg når du kjører selv. 

Når du sier at du senker farten ved veiarbeid/veier med høyreregel osv, hvor mye snakker vi om? Er fartsgrensen 50 så er det fullstendig unødvendig å bremse ned til 20 lissom. Er fartsgrensen 50 og du velger å kjøre i 45 så bør dette være innafor.

Ang rundkjøringer så syntes jeg ikke det er innafor å loke rundt i 2. gir mellom dem - spesielt ikke om du har biler bak. Er du alene så spiller det ingen trille. Du sier det blir mye giring, men gjør dette noe da? Etterhvert som du får mer erfaring og rutine så tenker du knapt over at du girer :)

Ikke minst: Hva sier kjørelæreren din?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må helt klart finne deg noen andre å øvelseskjøre med. En av de første tingene vi fikk prentet inn på kjøreskolen var at dersom vi får behov for å bremse hardt har vi i de fleste tilfeller ikke vurdert trafikksituasjonen godt nok. Er de du øvelseskjører med av en eldre generasjon? Jeg øvelseskjørte med min mor, hun hadde aldri hørt om økonomisk og miljøvennlig kjøring, og hun likte heller ikke at jeg kjørte sakte inn mot kryss, fordi de aldri lærte om sånt da hun kjørte opp. Egentlig litt absurd at det er lovlig å ha sånne folk som "lærer", for det de driver med er jo komplett vranglære i henhold til dagens læreplan.

Anonymkode: 5bedd...959

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Sirah said:

Ut i fra innlegget ditt så syntes jeg det virker som om du bør prøve å finne den gyldne middelveien mellom de to scenarioene du skisserer. Det ER til hinder for annen trafikk når folk tar seg ekstremt god tid, men det er heller ikke bra å bråbremse før krysset for så å kaste seg ut i situasjonen uten et fullstendig overblikk. 

Nå kan det hende at jeg tar fullstendig feil her, men det virker som om du er veldig usikker på å lese trafikksituasjoner. Hva med å trene hver eneste gang du sitter på i en bil på å lese situasjonene som kommer? Selv om du bare er passasjer. På denne måten får du trening som du kan ta med deg når du kjører selv. 

Når du sier at du senker farten ved veiarbeid/veier med høyreregel osv, hvor mye snakker vi om? Er fartsgrensen 50 så er det fullstendig unødvendig å bremse ned til 20 lissom. Er fartsgrensen 50 og du velger å kjøre i 45 så bør dette være innafor.

Ang rundkjøringer så syntes jeg ikke det er innafor å loke rundt i 2. gir mellom dem - spesielt ikke om du har biler bak. Er du alene så spiller det ingen trille. Du sier det blir mye giring, men gjør dette noe da? Etterhvert som du får mer erfaring og rutine så tenker du knapt over at du girer :)

Ikke minst: Hva sier kjørelæreren din?

 

TS her.

Takk for svar! Fint å høre andres perspektiv. Du har rett i at jeg bør finne en middelvei. Men ja, det er ikke bra å bare kjøre på og bråbremse.
 

Har ikke kjørt så mye med kjøreskolen i det siste. Vi hadde en oppvarmingstime, men da gikk det fint. Lite trafikk, vi kjørte steder der jeg er kjent. Det var selvfølgelig mye mer trafikk og mer som skjedde under oppkjøringen! Skal få meg en time og snakke om det sensor sa.

Ja, snakker ikke om å senke fra 50 til 20, men nærmere 45 som du sier. 
 

Takk for svar ang rundkjøring. Fikk tilbakemelding av sensor at jeg giret for mye, bare 😅. Og hun var ikke interessert i å utdype så veldig. 

Anonymkode: 4b401...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tok lappen for 1 år siden og er 28. 
jeg øvelseskjørte litt privat og veldig mye med kjørelærere. Jeg vekslet på to forskjellige kjørelærere og hadde en tredje lærer ved oppkjøring. 
så jeg vil si jeg har fått mye lærdom fra forskjellige lærere og to forskjellige kjøreskoler. 

Alle har jo forskjellig kjørestil, men det er et par ting som er viktig å tenke på. 
«Du skal ikke hindre eller forstyrre» andre trafikanter.  Grov feil her er selvsagt vikepliktsbrudd, men man skal heller ikke sinke trafikken.

fort opp i fartsgrensen er viktig. Ta det rolig gjennom rundkjøring, fort opp i fart og rolig nedbremsing mot neste. 
 

samtidig skal man kjøre «aktpågivende, varsomt og vise hensyn». Bråbremser man før kryss kan du for eksempel skremme andre trafikanter du har vikeplikt for, så rolig nedbremsing er bra. Kjør såpass fort at du ikke sinker, men så sakte at du tydelig viser andre at du stopper og samtidig får en  rolig stopp. 
her er det nok en mellomting av de tingene du gjør som kanskje oppfattes som mest riktig vil jeg tro. 
 

noen sensorer er ekstremt pirkete og andre ser mellom fingrene på disse tingene som ikke er ordentlig «feil». Kommer helt an på hvem du møter. 
 

hvor hadde du oppkjøring ? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må helt klart finne deg noen andre å øvelseskjøre med. En av de første tingene vi fikk prentet inn på kjøreskolen var at dersom vi får behov for å bremse hardt har vi i de fleste tilfeller ikke vurdert trafikksituasjonen godt nok. Er de du øvelseskjører med av en eldre generasjon? Jeg øvelseskjørte med min mor, hun hadde aldri hørt om økonomisk og miljøvennlig kjøring, og hun likte heller ikke at jeg kjørte sakte inn mot kryss, fordi de aldri lærte om sånt da hun kjørte opp. Egentlig litt absurd at det er lovlig å ha sånne folk som "lærer", for det de driver med er jo komplett vranglære i henhold til dagens læreplan.

Anonymkode: 5bedd...959

TS her. 
 

Skal be de holde munn når de maser om å kjøre fort og bråbremse. Ingen av de kjører sakte inn mot noen ting 😅

Anonymkode: 4b401...33b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mantraet til min kjørelærer var "senk farta, senk fart, senk farta", inn mot alle kryss og rundkjøringer. Dette gjør at du får oversikt over trafikkbildet, og kjøringa di blir ikke så stakkato.

Mannen min kjører feks inn til kryss, lyskryss og rundkjøringer i ganske høyt tempo, og må dermed stoppe helt opp og gire ned til første for å få oversikt, og starte kjøringa igjen i andregir. Dette gjør jeg bortimot aldri, jeg kjører sakte inn slik at jeg kan holde flyt i kjøringa. Bedre flyr, tryggere kjøring, og mer effektivt for både deg og medtrafikanter. 

Anonymkode: bab46...bab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, HotShot said:

Hei. Jeg tok lappen for 1 år siden og er 28. 
jeg øvelseskjørte litt privat og veldig mye med kjørelærere. Jeg vekslet på to forskjellige kjørelærere og hadde en tredje lærer ved oppkjøring. 
så jeg vil si jeg har fått mye lærdom fra forskjellige lærere og to forskjellige kjøreskoler. 

Alle har jo forskjellig kjørestil, men det er et par ting som er viktig å tenke på. 
«Du skal ikke hindre eller forstyrre» andre trafikanter.  Grov feil her er selvsagt vikepliktsbrudd, men man skal heller ikke sinke trafikken.

fort opp i fartsgrensen er viktig. Ta det rolig gjennom rundkjøring, fort opp i fart og rolig nedbremsing mot neste. 
 

samtidig skal man kjøre «aktpågivende, varsomt og vise hensyn». Bråbremser man før kryss kan du for eksempel skremme andre trafikanter du har vikeplikt for, så rolig nedbremsing er bra. Kjør såpass fort at du ikke sinker, men så sakte at du tydelig viser andre at du stopper og samtidig får en  rolig stopp. 
her er det nok en mellomting av de tingene du gjør som kanskje oppfattes som mest riktig vil jeg tro. 
 

noen sensorer er ekstremt pirkete og andre ser mellom fingrene på disse tingene som ikke er ordentlig «feil». Kommer helt an på hvem du møter. 
 

hvor hadde du oppkjøring ? 
 

 

TS her. Vikeplikt/ høyreregel vil jeg mene at jeg er ganske god på, haha. Har øvd masse i sentrum. Men vi kjørte selvfølgelig ikke der. 
 

Men ja, det er en mellomting som du sier. Får øve på det fremover!! 
 

Vil ikke si hvilken by jeg bor i, men det er en mellomstor by på Østlandet. 

Anonymkode: 4b401...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar! Fint å høre andres perspektiv. Du har rett i at jeg bør finne en middelvei. Men ja, det er ikke bra å bare kjøre på og bråbremse.
 

Har ikke kjørt så mye med kjøreskolen i det siste. Vi hadde en oppvarmingstime, men da gikk det fint. Lite trafikk, vi kjørte steder der jeg er kjent. Det var selvfølgelig mye mer trafikk og mer som skjedde under oppkjøringen! Skal få meg en time og snakke om det sensor sa.

Ja, snakker ikke om å senke fra 50 til 20, men nærmere 45 som du sier. 
 

Takk for svar ang rundkjøring. Fikk tilbakemelding av sensor at jeg giret for mye, bare 😅. Og hun var ikke interessert i å utdype så veldig. 

Anonymkode: 4b401...33b

Husk bare at dette er mine personlige meninger og det kan hende at kjørelæreren/sensoren din er veldig uenig med meg :) 

Personlig syntes jeg det bare er bra at du sakker farten og tar deg god tid, men husk å ikke vær til hinder for andre trafikkanter :) Det er forferdelig frustrerende å ligge bak en som konstant ligger 10km/t under fartsgrensen. Vær heller flink til å slippe andre biler forbi. Om jeg kjører i et område hvor jeg føler at fartsgrensen er for høy til at jeg klarer å holde overblikk (at jeg ikke kjenner området, ikke vet hvor jeg skal, det er dårlig vær/glatt osv) så stopper jeg alltid på buss stopp eller lignende dersom jeg får biler bak meg :) 

Husk også på at speedometeret ditt mest sannsynlig viser en del feil. Den bilen jeg har nå viser 8km/t feil når jeg ligger i 100km/t. Min reele fart er derfor 92km/t. Legger jeg meg da 10 under ligger jeg jo i ca 82km/t. Nå er jo 100soner 2-felt så det spiller jo ikke så stor rolle, men den viser jo også noe feil i 80km/t. En gammel bil jeg hadde viste derimot 18km/t feil i 80! Du kan tro det må ha vært frustrerende for andre bilister om jeg i tillegg skulle lagt meg 10km/t under fartsgrensen da 😂 I tillegg var dette en bil hvor man merket farten svært godt spesielt på dårlige veier så man ble fort lurt av hvilken fart man egentlig holdt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi det er en trafikkstasjon på Østlandet som er litt overrepresenterte på vanskelige sensorer. Opplevde selv dette og det har til og med vært trafikklærere som har skrevet om det gjentatte ganger i avisene. 
 

Bra du er rutinert 😊
Jeg tror du gjør det meste riktig, og ut fra hva du sier så prøv å gjør det du mener er riktig og ikke la deg påvirke For mye av de som øvelseskjører med deg. De har nok glemt hvor pirkete sensorene er😊
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Sirah skrev:

Nå er jo 100soner 2-felt så det spiller jo ikke så stor rolle, men den viser jo også noe feil i 80km/t. 

Det stemmer ikke alltid. Jeg har tilogmed kjørt i 110-soner der det bare var ett felt.

Anonymkode: 5bedd...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke alltid. Jeg har tilogmed kjørt i 110-soner der det bare var ett felt.

Anonymkode: 5bedd...959

Oj, hvor er dette? Jeg har aldri vært med på at det har vært mindre enn 2 felt :) Har det ene feltet av en eller annen grunn blitt stengt så har fartsgrensen blitt senket til 80 eller 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Sirah said:

Husk bare at dette er mine personlige meninger og det kan hende at kjørelæreren/sensoren din er veldig uenig med meg :) 

Personlig syntes jeg det bare er bra at du sakker farten og tar deg god tid, men husk å ikke vær til hinder for andre trafikkanter :) Det er forferdelig frustrerende å ligge bak en som konstant ligger 10km/t under fartsgrensen. Vær heller flink til å slippe andre biler forbi. Om jeg kjører i et område hvor jeg føler at fartsgrensen er for høy til at jeg klarer å holde overblikk (at jeg ikke kjenner området, ikke vet hvor jeg skal, det er dårlig vær/glatt osv) så stopper jeg alltid på buss stopp eller lignende dersom jeg får biler bak meg :) 

Husk også på at speedometeret ditt mest sannsynlig viser en del feil. Den bilen jeg har nå viser 8km/t feil når jeg ligger i 100km/t. Min reele fart er derfor 92km/t. Legger jeg meg da 10 under ligger jeg jo i ca 82km/t. Nå er jo 100soner 2-felt så det spiller jo ikke så stor rolle, men den viser jo også noe feil i 80km/t. En gammel bil jeg hadde viste derimot 18km/t feil i 80! Du kan tro det må ha vært frustrerende for andre bilister om jeg i tillegg skulle lagt meg 10km/t under fartsgrensen da 😂 I tillegg var dette en bil hvor man merket farten svært godt spesielt på dårlige veier så man ble fort lurt av hvilken fart man egentlig holdt :) 

TS her. 
Greit å få litt ulike perspektiver, da. Men jeg har nok vært litt for brå når jeg kjører. Får ikke oversikt. Men jeg får øve på det neste gang jeg kjører. Kjøre litt saktere og bli vant med å senke farten og ikke bråbremse inn mot kryss og sånt.

Anonymkode: 4b401...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Sirah skrev:

Oj, hvor er dette? Jeg har aldri vært med på at det har vært mindre enn 2 felt :) Har det ene feltet av en eller annen grunn blitt stengt så har fartsgrensen blitt senket til 80 eller 90.

Sverige og Finland i alle fall. Mulig det var sånn i Danmark også. I Nord-Sverige er det stort sett 110 på motorveien, men de har riktignok lagt inn kortere to-felt-strekninger med ujevne mellomrom der man kan kjøre forbi. Det er også både midtdeler og høye gjerder på siden av kjørebanen, så du er i praksis fanget og må bare værsågod kjøre i samme hastighet som bilen foran. Hater det.

Hva som er standard på norske veier aner jeg ikke, jeg har aldri sett en vei her i landet der fartsgrensa var høyere enn 90.

Anonymkode: 5bedd...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 
Greit å få litt ulike perspektiver, da. Men jeg har nok vært litt for brå når jeg kjører. Får ikke oversikt. Men jeg får øve på det neste gang jeg kjører. Kjøre litt saktere og bli vant med å senke farten og ikke bråbremse inn mot kryss og sånt.

Anonymkode: 4b401...33b

Det er stort sett bare mengdetrening som skal til :) Du har ikke en venninne eller noe du kan øvelseskjøre med da?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sverige og Finland i alle fall. Mulig det var sånn i Danmark også. I Nord-Sverige er det stort sett 110 på motorveien, men de har riktignok lagt inn kortere to-felt-strekninger med ujevne mellomrom der man kan kjøre forbi. Det er også både midtdeler og høye gjerder på siden av kjørebanen, så du er i praksis fanget og må bare værsågod kjøre i samme hastighet som bilen foran. Hater det.

Hva som er standard på norske veier aner jeg ikke, jeg har aldri sett en vei her i landet der fartsgrensa var høyere enn 90.

Anonymkode: 5bedd...959

Ahhh nå snakket jeg om Norge. Hva de gjør i andre land har jeg ingen oversikt over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, HotShot said:

Grunnen til at jeg spør er fordi det er en trafikkstasjon på Østlandet som er litt overrepresenterte på vanskelige sensorer. Opplevde selv dette og det har til og med vært trafikklærere som har skrevet om det gjentatte ganger i avisene. 
 

Bra du er rutinert 😊
Jeg tror du gjør det meste riktig, og ut fra hva du sier så prøv å gjør det du mener er riktig og ikke la deg påvirke For mye av de som øvelseskjører med deg. De har nok glemt hvor pirkete sensorene er😊
 

 

Kanskje det er denne trafikkstasjonen. Jeg har noen venninner som kjørte opp i nabobyen, og de fikk bestått på første forsøk. 
 

MEN, jeg hadde også noen tullefeil som var helt min feil. Var så nervøs at jeg ikke visste hva jeg het en gang. 😂 Skulle si noe om panseret til kontrollspørsmålet, men jeg glemte ordet, så jeg sa bare «den» og pekte på panseret. (Tror ikke jeg fikk feil på kontrollspørsmålet da, jeg bare forklarte litt tungvindt) Var helt amøbe i hodet. Skulle gjennom et kryss og jeg bare kjørte på uten å se meg til siden eller noen ting. Aldri gjort sånn før under øvelseskjøring. Så nervene ødela en del også. 

Anonymkode: 4b401...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan er kjørelæreren da? Det er han du må følge. 

Anonymkode: 1eb0c...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke kjøre så sakte at du bremser annen trafikk, da er du faktisk ikke kalr for å være selvstendig sjåfør. Å bremse ned mange hundre meter før kyrss/lys/rundkjøringer er jo bare tull, sakke ned ja, bremse nei. Du har også et ansvar for at flyten går i trafikken, du høres ut som du blir hun sinken alle irriterer seg over. 

Anonymkode: b6fbd...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke kjøre så sakte at du bremser annen trafikk, da er du faktisk ikke kalr for å være selvstendig sjåfør. Å bremse ned mange hundre meter før kyrss/lys/rundkjøringer er jo bare tull, sakke ned ja, bremse nei. Du har også et ansvar for at flyten går i trafikken, du høres ut som du blir hun sinken alle irriterer seg over. 

Anonymkode: b6fbd...f15

TS her. Jeg har selv kjørt bak sinker. Så vet hvor irriterende det kan være. Du har rett i å senke farten, ikke bremse. Det er nok noe der jeg surrer med. 

Anonymkode: 4b401...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 
 

Skal be de holde munn når de maser om å kjøre fort og bråbremse. Ingen av de kjører sakte inn mot noen ting 😅

Anonymkode: 4b401...33b

Du burde strengt tatt finne andre å kjøre med. Disse er ikke egnet til oppgaven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...