Gå til innhold

Bare hvite personer som kan være rasistiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg lurer på, i og med jeg har sett flere steder at de som er lyse i huden ikke kan oppleve rasisme, i følge de som er mørke i huden. Trodde rasisme kunne gå begge veier?

Vet historien om slaveri og det som skjedde med de svarte, og at det er derfor de svarte mener at hvite ikke kan oppleve rasisme. Hva skal man kalle de som blir diskriminert for sin hudfarge og er hvite hvis det ikke er rasistisk?

Anonymkode: c26ef...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Rasisme går begge veier. Men det blir ikke satt fokus på mørke som er rasister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme er så mangt. Mange som er litt lysere mørk i huden, ser ned på de som er mørkere. 

Anonymkode: f2c4e...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme er så mangt. Mange som er litt lysere mørk i huden, ser ned på de som er mørkere. 

Anonymkode: f2c4e...8a9

Har snakket med tyrkere i Tyrkia som har karakterisktikker av Syrere, Afghanere og tyskere. Rangert de etter siviliasjonsnivå på en måte som hadde fått KKK til å felle en applaudere stående.

At det er bare hvite som er rasister er bare tull. Alle vurderer hverandre, og behandler sine "egne" annerledes. Før man blir kjent personlig. Det ukjente er det ukjente og kjent er kjent. Selv den mest antirasistiske blondine utstyrt med pulsmåler hadde fått utslag avhengig av hvem og hvor mange hun møter alene på en øde strekning.

Anonymkode: f6d7b...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg lurer på, i og med jeg har sett flere steder at de som er lyse i huden ikke kan oppleve rasisme, i følge de som er mørke i huden. Trodde rasisme kunne gå begge veier?

Vet historien om slaveri og det som skjedde med de svarte, og at det er derfor de svarte mener at hvite ikke kan oppleve rasisme. Hva skal man kalle de som blir diskriminert for sin hudfarge og er hvite hvis det ikke er rasistisk?

Anonymkode: c26ef...a0d

Nå må du slutte å tulle. Det å sammenligne at en og annne enkeltperson misliker hvite personer blir som å hevde at menn også hadde det ugreit før kvinner fikk stemmerett fordi «en og annen kone sikkert slo mannen sin». Ok - hun gjorde sikkert det, altså. Men menn som gruppe hadde lov til å denge og til og med ta livet av konene og døtrene sine, fordi de hadde verdi som kveg (dog litt lavere). 

Overfør denne erfaringen og kunnskapen til hudfarge, og du har et snev av realitetsorientering. Rasisme som system er umulig i «feil» retning like lite som samer kan ha undertrykket nordmenn i gamle dager bare fordi samer mislikte nordmenn. Selvsagt gjorde de det - vi oppførte oss som møkkafolk. 

Anonymkode: 16a8a...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte å tulle. Det å sammenligne at en og annne enkeltperson misliker hvite personer blir som å hevde at menn også hadde det ugreit før kvinner fikk stemmerett fordi «en og annen kone sikkert slo mannen sin». Ok - hun gjorde sikkert det, altså. Men menn som gruppe hadde lov til å denge og til og med ta livet av konene og døtrene sine, fordi de hadde verdi som kveg (dog litt lavere). 

Overfør denne erfaringen og kunnskapen til hudfarge, og du har et snev av realitetsorientering. Rasisme som system er umulig i «feil» retning like lite som samer kan ha undertrykket nordmenn i gamle dager bare fordi samer mislikte nordmenn. Selvsagt gjorde de det - vi oppførte oss som møkkafolk. 

Anonymkode: 16a8a...d06

TS her.

Jeg refererte til hva andre har sagt, gjerne flere også hvor de uttrykker det på sosiale medier. Det er ikke at enkeltpersoner misliker hvite. «Enkeltpersoner» du beskriver, er flere mennesker som skriver nedlatende ting og rasistiske greier om hvite og gjerne deler det og får masse støtte for det. 
 

Mørkhudede har sagt at hvite ikke kan oppleve rasisme pga forhistorien. Dette var for å høre andres meninger rundt dette her.  

Anonymkode: c26ef...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.6.2020 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Noe jeg lurer på, i og med jeg har sett flere steder at de som er lyse i huden ikke kan oppleve rasisme, i følge de som er mørke i huden. Trodde rasisme kunne gå begge veier?

Vet historien om slaveri og det som skjedde med de svarte, og at det er derfor de svarte mener at hvite ikke kan oppleve rasisme. Hva skal man kalle de som blir diskriminert for sin hudfarge og er hvite hvis det ikke er rasistisk?

Anonymkode: c26ef...a0d

Selvfølgelig kan alle være rasister. Når du hører hvordan kinesere snakker om andre sørøst-asiatere og afrikanere får man bakoversveis.

Tingen er bare at i den vestlige verden så har «den hvite mann» grovt utnyttet seg av og undertrykket de med mørkere hudfarge de siste 400 årene. Og det er fortsatt de med mørkere hudfarge som er overrepresentert i de fleste negative kategorier, av diverse årsaker.

I tillegg så er det ikke noe institusjonell rasisme mot hvite i den vestlige verden. Det er ikke som en stor majoritet av arbeidsplasser nekter å ta deg inn på intervju fordi du har et vestlig navn. Man må liksom skille på enkelttilfeller og systemet. Jeg har blitt «jævla hvite potetfaen», som er rasisme, men det er jo ikke et problem for meg. Problemene til hvite er helt andre.

Endret av edwardnigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...