Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Butternut skrev:

Det er ikke noe som heter sparebluss, skjønner ikke hvorfor folk tror på denne gamle myten.

Sparebluss eksisterer i høyeste grad, bare ikke helt på samme måte som folk flest tror.

Når kroppen går på sparebluss reduseres enkelte funksjoner ned til et minimum, f.eks temperaturstyring, hormonkontroll osv, og vi får lavere energibehov.

Anonymkode: 8086b...2c3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt matt som en som har opplevd sult, at folk gjør dette med vilje mot kroppen sin.. Ja heldigvis kan du spise igjen når du vil da men, shit.

Anonymkode: 44f02...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Butternut skrev:

Det er ikke noe som heter sparebluss, skjønner ikke hvorfor folk tror på denne gamle myten.

Skjønner ikke hvorfor folk fortsetter å tro på myten om at sparebluss bare er en myte. Det er bevist for lenge siden at sparebluss finnes. Bare google "reduced NEAT during calorie restriction" for eksempel og du vil finne mange studier som viser at kcal ut senkes ved kalori-restriksjon fordi kroppen skrur ned forbrenningen, for eksempel denne studien. NEAT er Non-exercise Activity Thermogenesis. Kroppstemperaturen senkes, kroppen forbrenner muskler i stedet for fett siden muskler er dyre i drift og man blir slappere. Mindre rastløs, altså at man ikke trommer med fingerene, skifter sittestilling ofte, tapper med føttene. Man vil ligge mer på sofaen, mindre overskudd til å finne på ting, får ikke lyst til å trene.

Anonymkode: 9ca5e...ef1

• Liker 2
Skrevet

Av all den hysteriske modereringen som er her inne, så får denne tråden av alle stå? 

Hvis du kun drikker vann i 30 dager (hvis du overlever så lenge) går kroppen tom for elektrolytter og du vil sannsynligvis dø av hjerterytmeforstyrrelser eller at hjernen svulmer opp. Hvis legen din har anbefalt deg dette bør vedkommende miste autorisasjonen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

30 dager?? 😳 Jeg har selv lurt på å våge megh til en 3 dagers vannfaste men 30 dager er helt sinnsykt, det er å gamle med livet!

Anonymkode: 21da3...871

Skrevet

Du er bare 18 år og ja du er overvektig. Jeg ønsker at du ikke prøver noe ekstremt, som vannfaste. Dette er oppskriften til jojo slanking, noe som er veldig uheldig for helsen. Jeg er faktisk sjokkert om legen synes det er en god ide. Det du trenger er et godt forhold til mat og kropp. Det er noe du kan lære og vil ha glede av livet ut. Jeg forstår godt du er utålmodig og vil bare gå ned, for slik er jeg selv, men om du ikke har gode vaner i bunnen vil det bare være en kortsiktig løsning. Du kan snakke med legen om å få råd til f.eks ernæringsfysiolog. Du kan melde deg på et slankekurs. Jeg synes til og med du er for ung til å begynne å veie mat for å slanke deg fordi det er så lett å utvikle et usunt forhold til mat. 

Det er mye som kan gjøres om du ser på hva du ikke gjør helt rett. Slik er det i allefall med meg. 

Noen generelle råd: spis ren mat (kjøtt, fisk,frukt og grønnsaker) det metter og gir kroppen næring. Ikke drikk kalorier. Unngå junkfood, snop etc om du vil gå fortere ned, men om du vil gjøre det sakte er mulig å legge til rette for lørdagsgodt. Spis mindre porsjoner om de bruker å være store, men ta en salat til istedenfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alt av tips og råd. Har gått opp i vekt en del etter jeg ble «frisk». Slet m bulimi og anoreksi før. Så da jeg kom ut av det føk vekten i været. Min «Normale» vekt er 75-77kg. Er en del d også, tror kanskje ikkje jeg skal prøve meg på 30 dager vann faste... visste ikkje det var Såpas farlig. Har problemer m høyre grenblokk til hjertet så m tanke på elektrolytter? Tror d var d som stod, så er d nok ikkje så lurt. Takk for svar alle sammen. 

Anonymkode: 1d07d...a2f

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alt av tips og råd. Har gått opp i vekt en del etter jeg ble «frisk». Slet m bulimi og anoreksi før. Så da jeg kom ut av det føk vekten i været. Min «Normale» vekt er 75-77kg. Er en del d også, tror kanskje ikkje jeg skal prøve meg på 30 dager vann faste... visste ikkje det var Såpas farlig. Har problemer m høyre grenblokk til hjertet så m tanke på elektrolytter? Tror d var d som stod, så er d nok ikkje så lurt. Takk for svar alle sammen. 

Altså nå må du tenke litt her. Med din erfaring vet du jo at dette er en skikkelig dårlig ide. Det er kjempevanlig å hoppe mellom spiseforstyrrelser på denne måten. Behandling for alle spiseforstyrrelser, inkl overspisingslidelse, er faste måltider til faste tider og unngå restriksjon/overspising/oppkast. Husker du ingenting fra behandlingen? Men først av alt, skift fastlege, så kan du sammen med ny lege lage en trygg plan for vektnedgang.

Anonymkode: ebda7...902

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sterkt frarådet å faste når man har hatt spiseforstyrrelse. Dette burde legen din visst. Jeg er tilhenger av faste men dette er farlig for deg!! 

Anonymkode: 9aef7...8cd

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev med utgangspunkt som du var en ungdom som var "frisk". Det at du har tidligere vært plaget med spiseforstyrrelser er veldig vesentlig informasjon. Om du har godt av å gå ned i vekt bør det skje sammen med profesjonelle så ikke det utløser en ny spiseforstyrrelse/dårlig periode. Det er ikke sikkert du bør prøve å gå ned i vekt engang, men heller lære å trives i kroppen din slik den er. Det er umulig for oss og vite, men noe du bør ta opp med lege eller behandler. Uansett, håper du får det bra med seg selv. ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Rart tråden ikke er stengt. Nei, 30 dager kun på vann er ikke lurt! Regner med du har jobb eller skole? Dette vil aldri gå bra. 

Anonymkode: b2d90...11d

Skrevet

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges og ryddes, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

* Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Edie, adm.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...