Gå til innhold

hvorfor lukter ikke jeg sukker men andre kan det?


Pinnedyr

Anbefalte innlegg

jeg luktet oppi sukkeret i sukkerskåla og kjente ingenting, uansett hvor hardt jeg luktet. men hun personaklet på meg sa at hun kjente sukkerlukta når hun luktet. jeg kjente sur matlukt på kjøkkenet i dag men hun kjente ingenting sånt. da jeg tømte bosset forsvant lukta. hun hadde ikke kjent den før jeg kasta den, selvom hun stod der inne på kjøkkenet å lagde frokost. men sukker kan jeg ikke lukte, slik hun kan...

 

hva kan være grunnen til at jeg ikke kan lukte sukker men andre kan det? kan jeg være i ferd med å miste luktesansen, selvom jeg lukter bra ande lukter? 

Endret av Pinnedyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd mange ganger at jeg og andre mennesker har ulike styrker på ulike lukter. 

Jeg blir kjempedårlig av litt parfymelukt eller røyklukt, andre tåler jo det helt fint. Også smak er jo veldig ulik hos mennesker. 

Så jeg er rimelig sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Jeg lukter forresten ikke sukker heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at hvitt sukker hadde en lukt. Ikke salt heller. 

Brunt sukker kan jeg lukte da. 

Anonymkode: c4647...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke lukte sukker 😊Nå lurer jeg voldsomt på hvordan folk som kjenner det synes det lukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lukter sukker fordi jeg ikke spiser det selv, og jeg hater det. Kanskje du er mer vandt med sukker og hun er mer vandt med kjøtt- at dere har litt ulikt kosthold? 

Anonymkode: d79ef...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gullhjerte skrev:

Jeg har opplevd mange ganger at jeg og andre mennesker har ulike styrker på ulike lukter. 

Jeg blir kjempedårlig av litt parfymelukt eller røyklukt, andre tåler jo det helt fint. Også smak er jo veldig ulik hos mennesker. 

Så jeg er rimelig sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Jeg lukter forresten ikke sukker heller. 

ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan lett lukte forskjell på sukker og salt, sukker lukter absolutt noe. Jeg har veldig god luktesans, litt plagsom god til tider. 

Det er også noe forskjell i genene her, hvem som lukter hva. Men jeg husker ikke hva den lukten heter, hvor noen kan lukte den og noen ikke.

Anonymkode: d691d...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lett lukte forskjell på sukker og salt, sukker lukter absolutt noe. Jeg har veldig god luktesans, litt plagsom god til tider. 

Det er også noe forskjell i genene her, hvem som lukter hva. Men jeg husker ikke hva den lukten heter, hvor noen kan lukte den og noen ikke.

Anonymkode: d691d...c63

ok. jeg var så stolt og glad, for folk forteller meg at jeg har supernese (god luktesans) fordi jeg ofte lukter ting andre ikke lukter, og kan lukte kaffe på flere meters avstand, men så kan jeg ikke lukte sukker... :(

Endret av Pinnedyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinnedyr said:

ok. jeg var så stolt og glad, for folk forteller meg at jeg har supernese (god luktesans) fordi jeg ofte lukter ting andre ikke lukter, men så kan jeg ikke lukte sukker... :(

Tenker at du sikkert finner noe annet å være stolt over i fremtiden :) 

Anonymkode: f816b...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at du sikkert finner noe annet å være stolt over i fremtiden :)

Anonymkode: f816b...25b

ok :) det er bare det at jeg elsker å kunne lukte på gode lukter. jeg får bare håoe at jeg ikke mister smak og luktesans, siden jeg har de siste få dagene mistet smaken på eplejus og delvis på sjokoladesmak, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinnedyr skrev:

ok :) det er bare det at jeg elsker å kunne lukte på gode lukter. jeg får bare håoe at jeg ikke mister smak og luktesans, siden jeg har de siste få dagene mistet smaken på eplejus og delvis på sjokoladesmak, da :)

Du har covid 19. Fornøyd?

Anonymkode: eb733...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pinnedyr said:

ok :) det er bare det at jeg elsker å kunne lukte på gode lukter. jeg får bare håoe at jeg ikke mister smak og luktesans, siden jeg har de siste få dagene mistet smaken på eplejus og delvis på sjokoladesmak, da :)

ok :) 

Anonymkode: f816b...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har covid 19. Fornøyd?

Anonymkode: eb733...8de

herreguud for en unødvendig kommentar. jeg er ikke ute etter å ha noe sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...