Gå til innhold

Hva skjer dersom man vil jobbe etter lang tid som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg har vært ufør i mange, mange år pga psykisk sykdom. PTSD og depresjon pga en traumatisk barndom.
Hun føler seg derimot mye bedre nå og ønsker å gi arbeidslivet et forsøk.
Hun har fått seg en liten deltidsstilling, med noe uforutsigbar arbeidstid. Som vikar. Hun trives ganske godt så langt! Men i stedenfor å være stolt av seg selv så er hun bare bekymret. Hun nevner stadig vekk historier fra bekjente som endte opp med å tjene ørlite mer enn inntektsgrensen og hvor store konsekvenser det fikk. Hun tviler på om hun gjør det rette. Hva skjer dersom det viser seg at jeg takler arbeidslivet nå, men ikke om 2 år. Vil jeg miste uføretrygden min for alltid dersom jeg prøver å jobbe nå? Hva skjer dersom jeg tjener mer enn grensen på 40.000? Kanskje tjener jeg mer enn 40.000 i år, men ikke til neste år. Er det egentlig verdt å jobbe 50% eller vil nav alltid justere det slik at jeg får minst mulig? Dette er ting vi ofte sitter og snakker om, og jammen vet jeg.

Jeg ønsker å hjelpe henne men blir litt fortumlet når jeg sitter og leser på NAV sine hjemmesider. Hun har ikke hatt positiv erfaring med nav tidligere, så hun nøler veeeeeldig med å ta kontakt. Men hun forstår jo at det må skje før eller siden.

Inntil den tid, er det noen som har erfaring med det å begynne å jobbe etter lang tid som ufør? Som kan fortelle litt om hvordan det gikk? Kanskje har dere noen råd og tips som jeg kan videreformidle til min venninne? Jeg tror det hadde vært betryggende å høre andres historier, både på godt og vondt. :)
 

Anonymkode: 4e0e7...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Slik reglene er per dags dato vil ikke venninnen din miste uføretrygd eller få uføregraden redusert før etter 10 år i arbeid. Hun vil selvsagt få redusert utbetaling ut over 0,4 G. 

Hun legger selv inn hvor mye hun forventer å tjene på NAV sine sider så raskt som mulig og vil dermed bli trukket i sin uføretrygd slik at hun ikke opplever en baksmell til neste år. 

Det skal ha blitt regnet ut en kompensasjonsgrad for henne slik at hun alltid vil tjene mer på å jobbe enn å være 100 % ufør. 

Utrolig bra at hun har funnet noe hun trives med og finner glede i!

Masse lykke til til venninnen din :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å jobbe ved siden av uføretrygden i dag, og den blir kortet ned hvis man jobber for mye, man mister den ikke, som innlegget over sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner på det og ser hvor man best kommer ut. En skal jobbe en del for å trumfe trygd og 40000 oppå der igjen.

I tillegg er det kommet noen signaler fra regjeringen om at de vil se på uføregrad om en jobber over de tilmålte 0.4g. 

Best å passe seg her.

Anonymkode: e464b...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ambrosa skrev:

Hei!

Slik reglene er per dags dato vil ikke venninnen din miste uføretrygd eller få uføregraden redusert før etter 10 år i arbeid. Hun vil selvsagt få redusert utbetaling ut over 0,4 G. 

Hun legger selv inn hvor mye hun forventer å tjene på NAV sine sider så raskt som mulig og vil dermed bli trukket i sin uføretrygd slik at hun ikke opplever en baksmell til neste år. 

Det skal ha blitt regnet ut en kompensasjonsgrad for henne slik at hun alltid vil tjene mer på å jobbe enn å være 100 % ufør. 

Utrolig bra at hun har funnet noe hun trives med og finner glede i!

Masse lykke til til venninnen din :) 

Hei 😊 Beklager at jeg kupper tråden, men du høres ut som du har peiling, så jeg er så frekk at jeg spør.. 

Mister jeg den om jeg er frisk nok til å studere? Håper på det til neste år. 

Anonymkode: a5f53...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på AAP, og skulle prøve meg i praksis. Jeg tenkte å gi alt og gikk for 100% stilling, og det gikk greit de 2 mnd jeg hadde jobben, men vet ikke om det hadde gått over lang tid. Uansett, enden på visen var at jeg mistet retten til AAP. Dette brydde ikke veilederen min seg om, og ikke sa veilederen noe om dette før jeg startet utprøvingen i praksis. 

Etter dette lærte jeg at det ikke lønner seg å prøve å gjøre sitt beste i dette systemet. Man kan bli straffet for det i etterkant. Mulig jeg ville klart 100% over tid, men langt ifra sikkert, men det brydde ikke systemet seg om.

Anonymkode: c9aa9...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Fragaria skrev:

Det er enkelt å jobbe ved siden av uføretrygden i dag, og den blir kortet ned hvis man jobber for mye, man mister den ikke, som innlegget over sier.

og selv om man mister noe av uføretrygden så vil man jo tjene litt mer på å være delvis i arbeid :)  (det skulle også bare mangle om man ikke skulle bli trukket i uføretrygd, man skal jo ikke ha  både i pose og sekk, ha,ha)

Anonymkode: fb2d0...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 😊 Beklager at jeg kupper tråden, men du høres ut som du har peiling, så jeg er så frekk at jeg spør.. 

Mister jeg den om jeg er frisk nok til å studere? Håper på det til neste år. 

Anonymkode: a5f53...02f

Ikke meg du spør, men du kan studere så mye du vil uten å miste en eneste krone av uføretrygden :)  (Fra myndighetenes side er det ønskelig med all aktivitet som kan bidra til at mennesker kommer i arbeid igjen).  Du kan også arbeide ved siden av uføretrygd, men da blir selvfølgelig trygden redusert dersom du tjener for mye.

Anonymkode: fb2d0...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det kommet noen signaler fra regjeringen om at de vil se på uføregrad om en jobber over de tilmålte 0.4g. 

Best å passe seg her.

Kilde?

Anonymkode: f5d03...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

TS.

Anonymkode: 4e0e7...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les en gang til du. Kanskje tilogmed to. Det der handler om restarbeidsevne som ikke gjenspeiles i personsgivende inntekt, det har ingenting med vanlig arbeid å gjøre.

Anonymkode: f5d03...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les en gang til du. Kanskje tilogmed to. Det der handler om restarbeidsevne som ikke gjenspeiles i personsgivende inntekt, det har ingenting med vanlig arbeid å gjøre.

Anonymkode: f5d03...52e

Nei:

  • At den uføre har en restinntektsevne som ikke vises i den pensjonsgivende inntekten. Enten fordi vedkommende ikke benytter sin restinntektsevne, eller at inntekten ikke viser det reelle omfanget av arbeidsinnsatsen.

Anonymkode: e464b...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har din venninne barnetillegg? Da blir regnestykket litt vanskeligere enn å bare se på hvor mye hun tjener i vikarjobben og kompensasjonsgraden. 

Anonymkode: d803e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei:

  • At den uføre har en restinntektsevne som ikke vises i den pensjonsgivende inntekten. Enten fordi vedkommende ikke benytter sin restinntektsevne, eller at inntekten ikke viser det reelle omfanget av arbeidsinnsatsen.

Det dette betyr i praksis er at den uføre har inntekt som ikke utgjør trekk i trygden. Uføre har et fribeløp som det kan jobbes fritt inntil, etter dette får man trekk. Men det finnes noen typer inntekt, kapitalinntekt som selvstendig næringsdrivende f.eks., som per i dag ikke medfører trekk, fordi det ikke er pensjonsgivende inntekt. Det er denne type aktiviteter man ønsker skal omfattes av trygdeloven, fordi en ufør selvstendig næringsdrivende i dag i praksis kan heve 100% uføretrygd og samtidig ta ut overskudd tilsvarende 100% arbeidsinntekt.

Men det er åpenbart mange som leser høringsforslaget som fanden leser bibelen, og da kan man plutselig ikke jobbe som frivillig engang uten at man risikerer problemer. Er det virkelig så store problemer med tekstforståelse hos den norske befolkning, eller får dere en eller annen pervers glede av å skremme vettet av uføre?

Anonymkode: f5d03...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Jeg var på AAP, og skulle prøve meg i praksis. Jeg tenkte å gi alt og gikk for 100% stilling, og det gikk greit de 2 mnd jeg hadde jobben, men vet ikke om det hadde gått over lang tid. Uansett, enden på visen var at jeg mistet retten til AAP. Dette brydde ikke veilederen min seg om, og ikke sa veilederen noe om dette før jeg startet utprøvingen i praksis. 

Etter dette lærte jeg at det ikke lønner seg å prøve å gjøre sitt beste i dette systemet. Man kan bli straffet for det i etterkant. Mulig jeg ville klart 100% over tid, men langt ifra sikkert, men det brydde ikke systemet seg om.

Anonymkode: c9aa9...75a

Slik jeg leser innlegget ditt, at du skulle prøve deg i praksis under AAP, burde jo ditt vedtak om AAP blitt endret før praksis startet, så det var hjemlet i §11-23 sjette ledd – «Nær ved å komme i fullt arbeid».  
Da finnes det rom for utprøving av arbeid, som det virker som du trengte.

I rundskrivet om loven for AAP står det (utdrag):
Arbeidsavklaringspengene kan graderes ned til 20 prosent i sluttfasen av en avklaringsperiode. Bakgrunnen for denne bestemmelsen er at medlemmet skal kunne få en lettere overgang til full stilling ved å kunne foreta en gradvis opptrapping av arbeidet. Opptrappingen er en avtalt aktivitet som skal være lagt inn i medlemmets plan. Aktiviteten skal ha en startdato og en sluttdato. Dersom vedkommende må avbryte opptrappingsperioden på grunn av sykdom, er medlemmets situasjon ikke ferdig avklart. I disse tilfellene må avtalt aktivitet i medlemmets plan justeres, og medlemmet skal motta arbeidsavklaringspenger etter de ordinære reglene, jf. § 11-5 og § 11-6, forutsatt at vilkårene er oppfylt.
Perioden med arbeid i inntil 80 prosent stilling kombinert med 20 prosent arbeidsavklaringspenger kan vare i inntil 12 måneder.
Les hele her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dette betyr i praksis er at den uføre har inntekt som ikke utgjør trekk i trygden. Uføre har et fribeløp som det kan jobbes fritt inntil, etter dette får man trekk. Men det finnes noen typer inntekt, kapitalinntekt som selvstendig næringsdrivende f.eks., som per i dag ikke medfører trekk, fordi det ikke er pensjonsgivende inntekt. Det er denne type aktiviteter man ønsker skal omfattes av trygdeloven, fordi en ufør selvstendig næringsdrivende i dag i praksis kan heve 100% uføretrygd og samtidig ta ut overskudd tilsvarende 100% arbeidsinntekt.

Men det er åpenbart mange som leser høringsforslaget som fanden leser bibelen, og da kan man plutselig ikke jobbe som frivillig engang uten at man risikerer problemer. Er det virkelig så store problemer med tekstforståelse hos den norske befolkning, eller får dere en eller annen pervers glede av å skremme vettet av uføre?

Anonymkode: f5d03...52e

Den eneste som er pervers her og som skremmer vettet ut av fattige uføre, er høyre-regjeringen eller de borgerlige. 

Du har misforstått - dette latterlige forslaget fra januar 2019 har det ikke blitt noe av siden det allerede er juni 2020 nå.

Forslaget ble slaktet så brutalt som en stukken gris av alle parter som skulle uttale seg om dette i tillegg til hele opposisjonen på Stortinget som var mot dette. Jeg er 100% imot dette forslaget, for du har oppfattet forslaget feil.

Noe av poenget med de nye reglene fra 1.januar 2015 var nettopp at det skulle "lønne seg å jobbe". Men dette er bare et pent konsulentspråk som på godt norsk burde oversettes til at "nå skal du bli f#cked av de borgerlige". 

For det som har skjedd er:

1) Før 2015, kunne en tjene 1 G, som tilsvarer 100.000 kr idag før man risikerte at uføregraden skulle vurderes på nytt. Dette gikk man bort ifra fra 1.januar 2015, så nå kunne en tjene så mye en kan uten at uføregraden røres på flere år, men man fribeløpet ble satt ganske lavt, ned til 40.000 kr = 0.4 G. Etter 0.4 G slår den individuelle kompensasjonsgraden inn.

2) De aller mest sårbare og fattige uføre på minimumsats mistet bostøtten sin etter 2015.

3) De aller mest sårbare og fattige uføre mistet også retten på fri rettshjelp pga økt bruttobeløp. 

4) Nå driver de borgerlige og avkorter levealdersjusteringen. 

+ sikkert flere ting som jeg har glemt, f eks uføre som har barn og har fått avkortet stønader.

Det nye forslaget er så sadistisk at det ville ha ført til "revurdering" av arbeidsevnen allerede etter 40.000 opptjente kroner. 

De borgerlige liker å fange de aller mest fattige og sårbare uføre inn i evig fattigdom. Ikke får du mer enn 16.650 utbetalt som enslig per måned, og tjener du ca 2.500 kr ekstra per måned etter skatt, så skulle det nye forslaget "ta" uføregraden din. Det er helt sykt, og det betyr at en syk, fattig, sårbar ufør måtte bare finne seg i å bli fattig resten av livet og hadde den fattige uføre på minimumsats ønsket å prøve å tjene 100.000 kroner (slik man kunne tidligere), så hadde man ikke turd å engang tenke på det. 

Forslaget fra januar 2019 er så kvalm at det ikke finnes ord siden forslaget hadde effektivt strupet all teoretisk og økonomisk aktivitet over 40.000 kroner.

Forslaget fra januar 2019 er bare enda et ledd i den borgerlige krigen mot de aller svakeste, sårbare, syke og fattige i samfunnet. 

Du kjenner til mantraen hos de blå-blå: "De rike skal motiveres av enda mer penger og skattelettelser, mens de syke blir visst friskere ved å være enda fattigere".

Uansett, forslaget kom de borgerlige ikke noe sted med, men likevel så viser det at de borgerlige alltid prøver seg frem for å f#cke de fattige på de aller fleste områder. I utgangspunktet manglet ikke de borgerlige flertallet siden de har 88 mandater samlet sett. Men det er ingen garanti for at de ikke vil prøve seg igjen på dette i 2022 hvis de skulle vinne en tredje periode på Stortinget og denne gangen vil de bare gi blaffen i alle protestene.

Nå er det bare 15 måneder igjen til Stortingsvalget, så det er svært viktig å stemme på venstresiden og bli kvitt den borgerlige politiske søpla etter 8 år. Det holder med 8 år, de har laget nok problemer nå for de aller mest sårbare og utsatte i samfunnet.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202006

 

 

Anonymkode: c1a0c...858

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste som er pervers her og som skremmer vettet ut av fattige uføre, er høyre-regjeringen eller de borgerlige. 

Du har misforstått - dette latterlige forslaget fra januar 2019 har det ikke blitt noe av siden det allerede er juni 2020 nå.

Jeg har ikke misforstått noe som helst, og jeg er fullstendig klar over at forslaget ikke gikk igjennom. Det er ikke jeg som poster linker til utdaterte høringsforslag for å skremme folk, jeg forklarer bare hvorfor det overhodet ikke ville hatt noen konsekvens for venninne av TS som ønsker å jobbe. Det hadde ikke spilt et fnugg av rolle for vedkommende selv om forslaget hadde blitt vedtatt, fordi det ikke er det det handler om.

Anonymkode: f5d03...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke misforstått noe som helst, og jeg er fullstendig klar over at forslaget ikke gikk igjennom. Det er ikke jeg som poster linker til utdaterte høringsforslag for å skremme folk, jeg forklarer bare hvorfor det overhodet ikke ville hatt noen konsekvens for venninne av TS som ønsker å jobbe. Det hadde ikke spilt et fnugg av rolle for vedkommende selv om forslaget hadde blitt vedtatt, fordi det ikke er det det handler om.

Anonymkode: f5d03...52e

Hadde forslaget gått gjennom, så hadde alle blitt terrorisert om de tjente en krone over 40.000 krone. Og med terrorisert mener jeg selvsagt at uføregraden hadde blitt vurdert på nytt. Jeg skjønner ikke hvordan du har gått glipp av dette og det var nettopp dette de fleste protesterte på. 

En blitt allerede rivd ganske hardt og brutalt med kompenasjonsgrad over 0.4 G. Hvis jeg hadde tjent over 40.000 kr, så er den effektive skatten for meg iallfall, ca 80%. Er ikke det grei "straff" nok når man må tjene 1.000 kr brutto og ikke få utbetalt mer enn ca 200 kr netto over fribeløpet? Men neida, er ikke nok det, ifølge de borgerlige - de vil ta uføregraden fra folk også. 

Ironien her er at dette nok en gang treffer hardest de på bunnen, akkurat som all annen høyreorientert politikk. En ufør som har leilighet nedbetalt og mottar 350.000 brutto i året har verken behov for å tjene 40.000 kr eller over det. Men det er langt verre for de uføre som ikke eier noe som helst, må betale full husleie og alt annet alene. Det er disse som hadde blitt nødt til å begynne å jobbe uansett om de er friske eller syke eller noe midt imellom, samtidig som de hadde ikke turd å tjene over 40.000 heller. Så forslaget holder disse effektivt i fattigdom resten av livet. 

Den beste måten å sikre seg på at forslaget aldri kommer opp igjen er å stemme riktig om 15 måneder.

Blue, Right-Wing Garbage OUT !

Anonymkode: af4ea...59c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde forslaget gått gjennom, så hadde alle blitt terrorisert om de tjente en krone over 40.000 krone. Og med terrorisert mener jeg selvsagt at uføregraden hadde blitt vurdert på nytt. Jeg skjønner ikke hvordan du har gått glipp av dette og det var nettopp dette de fleste protesterte på. 

Tullprat.

Anonymkode: f5d03...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...