Gå til innhold

Lammelår i skiver etter holdbarhetsdato. Fryst.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har glemt av fem kilo lammelår i skiver i fryseboksen. De har siste forbruksdato oktober 2019 og ble pakket høsten 2017. Må jeg bare kaste de? 

Anonymkode: c799d...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde spist dem. Så lenge de ser ok ut og lukter normalt. Har spist såpass gammelt kjøtt mange ganger og det har ikke vært noen problemer med det. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spist kjøtt som har passert best før-datoen. Oktober 2019 er jo ikke sååå lenge siden, hehe.
Noen ganger passer jeg på å varmebehandle det "litt ekstra" bare for å være på den sikre siden, men om det har liggi i fryseren hele tiden, bør det gå bra.
Å se og lukte er et godt tips til ts, ja! :)

Hva tenkte du å lage med det 'a? Steke bitene hver for seg? Fårikål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kavorka skrev:

Jeg har også spist kjøtt som har passert best før-datoen. Oktober 2019 er jo ikke sååå lenge siden, hehe.
Noen ganger passer jeg på å varmebehandle det "litt ekstra" bare for å være på den sikre siden, men om det har liggi i fryseren hele tiden, bør det gå bra.
Å se og lukte er et godt tips til ts, ja! :)

Hva tenkte du å lage med det 'a? Steke bitene hver for seg? Fårikål?

Ha de i leirgryte på langtidesteking. Jeg venter gjester i morgen, helt uformelt, men tar ikke sjansen på å servere de gammelt kjøtt. Har heldigvis et alternativ. Må prøve med lammekjøttet selv før jeg byr gjester på det. 

Ts

Takk for alle svar. Blir ikke fettet som er på utsiden av lårbitene litt harskt? 

Anonymkode: c799d...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville i hvert fall fjernet alt synlig fett.

Anonymkode: af148...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Har glemt av fem kilo lammelår i skiver i fryseboksen. De har siste forbruksdato oktober 2019 og ble pakket høsten 2017. Må jeg bare kaste de? 

Anonymkode: c799d...364

Tin kjøttet og bruk nesen. Til påske ble det hentet opp et helt lammelår fra bunnen av fryseren her som hadde en best før dato i 2016. Det ble en aldeles utmerket middag. Benyttet sjansen viruspandeminen ga siden det ikke ble gjester som vanlig denne gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville i hvert fall fjernet alt synlig fett.

Anonymkode: af148...496

Neida. Tin først noen stykker og lukt og bruk det helt som vanlig om det virker bra. Etter at det er ferdig smaker man på resultatet og avgjør hva man skal gjøre med de 4.5 kg man ennå ikke har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 11.09, skrue skrev:

Tin kjøttet og bruk nesen. Til påske ble det hentet opp et helt lammelår fra bunnen av fryseren her som hadde en best før dato i 2016. Det ble en aldeles utmerket middag. Benyttet sjansen viruspandeminen ga siden det ikke ble gjester som vanlig denne gangen.

Takk for svar. Jeg skal heller ikke ha gjester med det første nå, men skal spørre naboen om hun vil ha halvparten. Hun er trygdet og bruker å ha lite penger uka før trygda kommer. Jeg kjenner henne så tror ikke det virker uforskammet å spørre. 

Ts

Anonymkode: c799d...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...