Gå til innhold

Sum på konfirmasjonsgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min venninne er faddere til hvert hvert barn. Hun er i full jobb og har bra økonomi mens jeg er ufør. Når mitt barn konfirmerte seg for et par år siden, fikk h*n 1000 kr men hun kunne ikke komme i konfirmasjonen da hun bor på andre kanten av landet, og det ikke passet. 

I år er det hennes barn som skal konfirmeres og jeg er invitert. Jeg lurer på hvor mye jeg skal gi når jeg i tillegg må ut med 2 flybilletter?

Jeg liker best å gi en gave til konfirmasjoner eller dåp, for da er ikke summen man gir så tydelig. 

På grunn av korona kan det hende jeg ikke reiser dit siden jeg er i risikogruppen. 

Anonymkode: 462b9...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gir etter lommeboken! At barnet ditt fikk tusen kroner har ikke noe å si for hva du skal gi til hennes barn!

Anonymkode: d222e...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt tusen kroner til hennes barn og. At du må betale for flybilletter er ikke fadderbarnets feil.

Anonymkode: 29ee8...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmantene ønsker seg oftest penger til en spesiell ting. Hadde gitt penger tilbake (feks 1000 kr) med mindre det er noe de ønsker seg som man kan kjøpe ting til.

Anonymkode: d6564...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt 1000 kr, evt en gave til noenlunde tilsvarende sum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.6.2020 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Jeg og min venninne er faddere til hvert hvert barn. Hun er i full jobb og har bra økonomi mens jeg er ufør. Når mitt barn konfirmerte seg for et par år siden, fikk h*n 1000 kr men hun kunne ikke komme i konfirmasjonen da hun bor på andre kanten av landet, og det ikke passet. 

I år er det hennes barn som skal konfirmeres og jeg er invitert. Jeg lurer på hvor mye jeg skal gi når jeg i tillegg må ut med 2 flybilletter?

Jeg liker best å gi en gave til konfirmasjoner eller dåp, for da er ikke summen man gir så tydelig. 

På grunn av korona kan det hende jeg ikke reiser dit siden jeg er i risikogruppen. 

Anonymkode: 462b9...6c8

Du gir det du kan gi. Din venninne vet jo selvsagt hvordan økonomien din er og justerer forventninger deretter. Men om du gir en gave - spør først hva barnet vil ha og gi dette. Å gi noen en ting de ikke vil ha er en vesentlig dårligere løsning enn gi en 50-lapp. For den får du i det minste noe du faktisk behøver.

Det sagt så tenker jeg jo at din venninne har justert ned summen på gave til ditt barn på grunn av din økonomiske situasjon. Muligens var hun redd for å overgå dere i familien. 1000 kroner til et fadderbarn er en beskjeden gave.

Anonymkode: d5df6...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Du gir det du kan gi. Din venninne vet jo selvsagt hvordan økonomien din er og justerer forventninger deretter. Men om du gir en gave - spør først hva barnet vil ha og gi dette. Å gi noen en ting de ikke vil ha er en vesentlig dårligere løsning enn gi en 50-lapp. For den får du i det minste noe du faktisk behøver.

Det sagt så tenker jeg jo at din venninne har justert ned summen på gave til ditt barn på grunn av din økonomiske situasjon. Muligens var hun redd for å overgå dere i familien. 1000 kroner til et fadderbarn er en beskjeden gave.

Anonymkode: d5df6...087

1000 kr til et fadderbarn jeg har sett 3 ganger er jo ikke lite? 

Ts

Anonymkode: 462b9...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

1000 kr til et fadderbarn jeg har sett 3 ganger er jo ikke lite? 

Ts

Anonymkode: 462b9...6c8

Som fadder har man i utgangspunktet et ansvar, enten man har sett barnet tre ganger eller hundre ganger. Går ut i fra at barnet har fått gaver til jul og bursdag helt siden barnet ble født. 

Du har visst at denne dagen ville komme. Når ditt barn fikk 1000 kr, er det en selvfølge at hennes barn også må få for noenlunde det samme. Et smykkeskrin evt. med et lite smykke i, en fin slipsnål, hva det måtte være. Jeg liker også godt å gi gave når jeg kan. 

Det er juni nå, når er konfirmasjonen? Hvis den er i september eller oktober har du fortsatt tre-fire mndr på deg til både flybilletter og gave. Lurt å være ute med billetter i god tid, så bare bestill det når det er mulighet for det. Så får du "spare" litt penger til det nærmer seg avreise, eller dagen gaven må sendes i posten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Enig med flere her i at du bør gi 1000kr, uansett om du velger å dra i konfirmasjon eller ikke. 

Anonymkode: 6600e...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...