Gå til innhold

Skifte etternavn pga. separasjon, fort gjort for arbeidsgiver å registrere nytt etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ny jobb i helsevesenet for ca. 6 måneder siden. Jeg skal bytte til mitt tidligere etternavn pga. separasjon nå nylig. Kanskje dumt spørsmål, men er det til mye bry for arbeidsgiver å registrere det nye etternavnet? Det må jo også endres i dokumentasjonssystemet vi bruker. Tar det en uke eller to? 
Bare lurer.. 

Anonymkode: 4eb19...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send spørsmålet til personalansvarlig eller HR. De eneste som kan svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sosialt skrev:

Send spørsmålet til personalansvarlig eller HR. De eneste som kan svare på spørsmålet ditt.

Takk for svar. Merkelig at nesten ingen har erfaring med dette. Ingen var så dumme og tok mannen sitt etternavn, si 🤪

Anonymkode: 4eb19...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Merkelig at nesten ingen har erfaring med dette. Ingen var så dumme og tok mannen sitt etternavn, si 🤪

Anonymkode: 4eb19...cf3

Om det er "mye bry" eller ikke spiller jo ingen rolle. Det må gjøres. Det skal jo være riktig navn på de ansatte i systemene uansett. Så skifte navn må de bare gjøre. Tviler på at det er "mye" bry. Folk skifter jo navn stadig vekk. Helt normalt.

Det som er litt bry, er å skifte ut alle kort, alt fra førerkort til bankkort, kredittkort og pass - alle må ha det korrekte, riktige navnet, og må derfor skiftes ut etter navneendringen er bekreftet av folkeregisteret.

Selve endringen i folkeregisteret tar bare noen timer. Jeg sendte inn søknad om å endre tilbake til pikenavnet mitt klokka 22 en kveld hjemme foran pc'en, og klokken 12 neste formiddag fikk jeg melding om at det var utført.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Om det er "mye bry" eller ikke spiller jo ingen rolle. Det må gjøres. Det skal jo være riktig navn på de ansatte i systemene uansett. Så skifte navn må de bare gjøre. Tviler på at det er "mye" bry. 

Det som er litt bry, er å skifte ut alle kort, alt fra førerkort til bankkort, kredittkort og pass - alle må ha det korrekte, riktige navnet, og må derfor skiftes ut etter navneendringen er bekreftet av folkeregisteret.

Selve endringen i folkeregisteret tar bare noen timer. Jeg sendte inn søknad om å endre tilbake til pikenavnet mitt klokka 22 en kveld hjemme foran pc'en, og klokken 12 neste formiddag fikk jeg melding om at det var utført.

Takk for svar. Ja, det må gjøres. Jeg får bare ta styret med å søke om nytt førerkort og pass i tillegg til bankkort osv. Håper ikke jeg må vente 3 år forresten. Har hatt mannens etternavn i 7 år og leste noe om at man ikke kan endre navn oftere enn hvert 10-ende år. Gjelder dette ved samlivsbrudd også tro? Får vel lese litt på folkeregisterets nettsider. 

Anonymkode: 4eb19...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, det må gjøres. Jeg får bare ta styret med å søke om nytt førerkort og pass i tillegg til bankkort osv. Håper ikke jeg må vente 3 år forresten. Har hatt mannens etternavn i 7 år og leste noe om at man ikke kan endre navn oftere enn hvert 10-ende år. Gjelder dette ved samlivsbrudd også tro? Får vel lese litt på folkeregisterets nettsider. 

Anonymkode: 4eb19...cf3

Det tror jeg ikke gjelder når det er skilsmisse. Tviler på det :)

Det er uansett litt særtilfelle å ta tilbake pikenavnet sitt, det er jo et navn man har hatt tilhørighet til før, så det blir ikke som å be om å få et helt nytt navn godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...