Gå til innhold

Noen som har reist hjem fra sykehuset rett etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wow. Så flink du var da. 

Anonymkode: bf20c...f00

Ja, det synes jeg faktisk. Må være lov å være stolt over at vi klarte å skjønne ting selv uten hjelp 🙂

Anonymkode: 761bb...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formmessig kunne jeg ha dratt hjem tidlig etter begge, men jeg blødde såpass mye de første tre døgnene at jeg syntes det var greit å bli til det avtok :) 

Anonymkode: c6556...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1 dro hjem 7 timer etter fødsel
nr 2 ble født på kvelden, så dro hjem på formiddagen etter.

nr 3 dro hjem 6 timer etter 

 

så lenge alt er bra med både deg og barnet kan du dra hjem ganske raskt :)

 

Anonymkode: 5952d...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått lov å reise hjem før med mine tre, men skulle gjerne gjort det. Veldig deilig med egen seng, eget bad, egen mat osv 

Anonymkode: a50dc...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått lov å reise hjem før med mine tre, men skulle gjerne gjort det. Veldig deilig med egen seng, eget bad, egen mat osv 

Anonymkode: a50dc...877

De har ingen rett til å nekte deg, med mindre du er innlagt på tvang gjennom rettsordre kan du ikke si at «du ikke fikk lov». Det er vel en medisinsk årsak til at de instendig bad deg om å bli - som hos meg - men hadde du ønsket kunne du dratt enten midt i fødsel, like etter eller bare ikke møtt i det hele tatt på sykehuset. Jeg ville også hjem, men hørte på helsepersonell da de sa at jeg blødde så mye og lille hadde gulsott så de frarådet det. Men de kunne ikke nektet meg om jeg insisterte på å dra :) 

Anonymkode: 35fa7...569

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ingen rett til å nekte deg, med mindre du er innlagt på tvang gjennom rettsordre kan du ikke si at «du ikke fikk lov». Det er vel en medisinsk årsak til at de instendig bad deg om å bli - som hos meg - men hadde du ønsket kunne du dratt enten midt i fødsel, like etter eller bare ikke møtt i det hele tatt på sykehuset. Jeg ville også hjem, men hørte på helsepersonell da de sa at jeg blødde så mye og lille hadde gulsott så de frarådet det. Men de kunne ikke nektet meg om jeg insisterte på å dra :) 

Anonymkode: 35fa7...569

Det er mulig. Jeg fikk bare beskjed om å bli et gitt antall døgn med hver av de pga komplikasjoner før/under/etter fødsel. Jeg vil ikke sitte hjemme med ansvaret for en nyfødt som kan være syk eller bli syk. Jeg tenker man er ganske idiot hvis man insisterer på å dra hjem i ditt og mine tilfeller. 

Anonymkode: a50dc...877

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte litt etter kl 20, ville helst dra etter jeg kom ut fra fødestuen to timer senere, men måtte bli over natten siden legen ikke kunne se på babyen før dagen etter. Reiste vel i 9-tiden neste morgen.

Anonymkode: cea06...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset jeg skal føde er normen at alle drar hjem et par timer etter fødsel om det ikke oppstår komplikasjoner, også førstegangs fødende. Ble litt overrasket når jeg fikk vite det, men er snakk om over 3.000 fødsler per år, så det er vel styr på det;)

Så ingenting i veien for at du gjør det samme om alt går greit tenker jeg:)

Anonymkode: e7cf2...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke jeg heller. Kjente ingen med barn. Men hva er det å lære, det meste sier virkelig seg selv 😅

Anonymkode: cd06d...68a

Veldig selvsikker du er da... 

Anonymkode: c90d3...7ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig. Jeg fikk bare beskjed om å bli et gitt antall døgn med hver av de pga komplikasjoner før/under/etter fødsel. Jeg vil ikke sitte hjemme med ansvaret for en nyfødt som kan være syk eller bli syk. Jeg tenker man er ganske idiot hvis man insisterer på å dra hjem i ditt og mine tilfeller. 

Anonymkode: a50dc...877

Ja det synes jeg også og de fleste hører jo på helsepersonell i slike anledninger - men man har lov til å dra akkurat når man ønsker 😄

Anonymkode: 35fa7...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kunne ingenting da jeg fikk barnet mitt. De viste meg hvordan jeg skulle gi babyen melk fra kopp om han ikke sugde ordentlig ved brystet, og de viste meg hvordan jeg skulle vaske, stelle og bytte bleie på han. Og f.eks. at babyer hater å få dratt bodyer og klær over hodet, og hvordan man skulle lirke den på med minst mulig styr for babyen. Lage stor halsåpning på bodyen med fingrene og lirke den over hodet på babyen uten å la den berøre ansiktet på barnet, så gråt de mindre av påkledningen.

Småtteri som dette ble vist meg på fødeavdelingen. Jeg hadde aldri byttet bleie på en unge før jeg lærte det på sykehuset med min egen.

Anonymkode: 704b4...89c

Er ikke dette ting som foreldre burde lære seg FØR barnet er født? De fleste har tross alt 9 måneder på å forberede seg. Men å skifte bleie er kanskje ikke så nøye å lære seg, mye viktigere å ha et flott nystæsjet barnerom med hundre nye leker i stedet. 

Anonymkode: fcb52...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vel kontroll på stell av en nyfødt, eller er det liksom noe som må læres på barsel? 😅

Anonymkode: cd06d...68a

Måtte læres. Verken jeg eller gubben hadde tatt i en baby før da førstemann kom🙄

Anonymkode: df029...598

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte 18.30, var hjemme kl 9 dagen etterpå etter legeundersøkelse. Gjorde det samme med nr 2 og 3. Første var keisersnitt, måtte være på sykehus da.

Anonymkode: 2933c...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er visst flere som må ringe på jordmor for alt mulig de trenger hjelp til med baby. Selv ringte jeg kun når jeg ville ha påfyll av morfin 😂 Baby klarte far og jeg utmerket å ta oss av selv. 

Anonymkode: 761bb...6e8

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

wow. Så flink du var da. 

Anonymkode: bf20c...f00

Hør på meg da så flink jeg var: Jeg ringte ikke etter noe morfin fordi jeg ikke trengte det! 
 

🙄🙄🙄

Anonymkode: ab8e3...8d8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det synes jeg faktisk. Må være lov å være stolt over at vi klarte å skjønne ting selv uten hjelp 🙂

Anonymkode: 761bb...6e8

Fikk to premature tvillingjenter, så takk Gud for at jordmødrene hjalp meg. Var mer enn bare mating og stell som skal passes på når man har to babyer på 1500 gram. Her var det ikke pupp eller flaskemating men sonde, og flere slike ting som jeg aldri hadde hvert borti eller forberedt meg på.

Tror faktisk jeg heller vil ha hjelp en å risikere å gjøre ungene vondt. Man kommer langt av å ta imot litt hjelp. Man kan alltid lære noe på en annen måte eller en bedre måte. 

Men tror egentlig du vet alt dette, men syns det er gøy å provosere andre førstegangsfødende på kg. 

Anonymkode: 1eff6...8cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk to premature tvillingjenter, så takk Gud for at jordmødrene hjalp meg. Var mer enn bare mating og stell som skal passes på når man har to babyer på 1500 gram. Her var det ikke pupp eller flaskemating men sonde, og flere slike ting som jeg aldri hadde hvert borti eller forberedt meg på.

Tror faktisk jeg heller vil ha hjelp en å risikere å gjøre ungene vondt. Man kommer langt av å ta imot litt hjelp. Man kan alltid lære noe på en annen måte eller en bedre måte. 

Men tror egentlig du vet alt dette, men syns det er gøy å provosere andre førstegangsfødende på kg. 

Anonymkode: 1eff6...8cc

Det du snakker om er jo en helt annen situasjon. Alle ville trengt hjelp da, det sier seg selv. 

Men å måtte ha opplæring i noe så enkelt som bytte bleie og stell av baby, det synes jeg er litt merkelig. Og verken far eller jeg var vandt med spedbarn, men man leser seg da opp når man går gravid? 🙂

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hør på meg da så flink jeg var: Jeg ringte ikke etter noe morfin fordi jeg ikke trengte det! 
 

🙄🙄🙄

Anonymkode: ab8e3...8d8

Da var du flink 👍 Jeg har lav smerteterskel pluss at jeg elsker å få morfin, så ringte gladelig etter det. 

Anonymkode: 761bb...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke jeg heller. Kjente ingen med barn. Men hva er det å lære, det meste sier virkelig seg selv 😅

Anonymkode: cd06d...68a

Nå er det ikke et kurs man går igjennom da, akkurat. Man får hjelp med det man er usikker på, dvs at en barnepleier viser hvordan gjøre ditt/datt, og så er det det hele. 

Anonymkode: 766a1...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er visst flere som må ringe på jordmor for alt mulig de trenger hjelp til med baby. Selv ringte jeg kun når jeg ville ha påfyll av morfin 😂 Baby klarte far og jeg utmerket å ta oss av selv. 

Anonymkode: 761bb...6e8

Håndterte du babyen når du jevnlig tok morfin? 

Anonymkode: 9f307...b5b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro så fort jeg var ferdig med legesjekken, vil nok gjøre det samme med nummer to. 

Anonymkode: 795b5...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håndterte du babyen når du jevnlig tok morfin? 

Anonymkode: 9f307...b5b

Hadde far der. 

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke et kurs man går igjennom da, akkurat. Man får hjelp med det man er usikker på, dvs at en barnepleier viser hvordan gjøre ditt/datt, og så er det det hele. 

Anonymkode: 766a1...63a

Vi var aldri usikker på noe. 

For all del, det er jo kjempefint at folk kan få hjelp til det de trenger 🙂

Anonymkode: 761bb...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...