Gå til innhold

Føler meg alene om babyforberedelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er det omvendt. Mannen malte om gjesterommet rimelig kjapt, og har allerede lagt en plan om utstyr 😅 Han elsker å dille med sånt, så han koser seg med å lese om utstyr og kjøpe klær. Så det er jeg veldig glad for, siden jeg ikke har like stor interesse for det 😅

 

Anonymkode: 7335c...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DEN NAKNE GARTNER
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer venter vårt første barn om 9 uker. Jeg føler at jeg er den som ordner absolutt alt. Jeg har laget full utstyrsliste, sendt den over til han par uker siden. Tror ikke han har sett på den engang. Har begynt å kjøpe noen få ting (kjøpt stellebord, Kaos stellesekk og madrass samt teppe og laken) da det egentlig begynner å haste og får bare kommentarer om prisen på disse tingene (vi har høy fast inntekt begge to). Har kjøpt to av disse tingene på salg. Problemet er kanskje at han ikke har satt seg inn i hva noe koster og hvor mye man faktisk trenger. For all del, vi kunne sikkert kjøpt brukt eller fått, men da bør han jo uansett engasjere seg mer i det og synes jeg. Selv brenner jeg ikke etter å kjøpe brukt til mitt første barn når vi begge tjener godt. Har spurt venninner om de har noe, men de har gitt bort alt for lengst sier de. 
 

Er mannfolk generelt lite engasjerte? 

Anonymkode: ba7af...2f4

Du må lære deg at menn og kvinner er forskjellige. Og alle mennesker er forskjellige. Vi du være sammen med deg selv eller mannen din som er seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fiksa eg alt av utstyr og bestilling. Han han lite til ingen meiningar om babyutstyret. Eg er framleis den som skaffe ting til barna, det plagar meg ikkje. Eg synest det er koselig, og vil helst ha ting som eg liker. Han var 100% med på montering og økonomiske diskusjonar da. Han bidrar masse, bare ikkje på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos førstemann ble jeg innlagt i uke 30 uten forvarsel, så mannen måtte fikse alt. Han måtte til og med kjøpe amme bh 😅 

Til de andre barna fikset jeg alt, mannen liker ikke handling og slikt. Men han er en flink pappa 🙂

Anonymkode: 65a1b...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et barn, kjøpte brukt vogn til 500 kr før fødsel, så det var i orden. Far var ikke engasjert i handelen, men det var vel ikke jeg heller😂Glemte å handle inn klær til barnet. Så når jeg skulle dra fra sykehuset, spurte sykepleier om egne klær til barnet. Men jeg hadde ikke så mye som en sokk😳😬 Måtte låne klær fra sykehuset med hjem. Litt flaut.
Det samme skjedde med far når han kom for å  hente oss fra sykehuset, innså han plutselig at vi ikke hadde kjøpt inn bilstol. Så i hu og hast måtte han reise tilbake for å kjøpe en. 
 

Så poenget er Vær forberedt.🤪 

Anonymkode: a53cc...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare et barn, kjøpte brukt vogn til 500 kr før fødsel, så det var i orden. Far var ikke engasjert i handelen, men det var vel ikke jeg heller😂Glemte å handle inn klær til barnet. Så når jeg skulle dra fra sykehuset, spurte sykepleier om egne klær til barnet. Men jeg hadde ikke så mye som en sokk😳😬 Måtte låne klær fra sykehuset med hjem. Litt flaut.
Det samme skjedde med far når han kom for å  hente oss fra sykehuset, innså han plutselig at vi ikke hadde kjøpt inn bilstol. Så i hu og hast måtte han reise tilbake for å kjøpe en. 
 

Så poenget er Vær forberedt.🤪 

Anonymkode: a53cc...d22

Tuller du? 

Anonymkode: fbc91...222

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Du må lære deg at menn og kvinner er forskjellige. Og alle mennesker er forskjellige. Vi du være sammen med deg selv eller mannen din som er seg selv?

Jeg vil selvfølgelig være med mannen, men mener at han enten må engasjere seg eller holde kjeft når noe er kjøpt. Om han har null mening og ikke har giddet å sette seg inn i noen av disse tingene og alternativene verken i andre butikker eller brukt på Finn, så synes jeg ikke han skal klage i etterkant og komme med pekefingeren. Jeg har egentlig god nok økonomi til å gjøre alle innkjøpene selv, så like før jeg enten går over til det (gjør allerede det hva gjelder klær til bebis) evt så får han løpe rundt og fikse alt de 2-3 dagene jeg er på barsel.

Anonymkode: ba7af...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon kommunikasjon kommunikasjon. Sett dere ned sammen en kveld og gå gjennom lista over ting som trengs. Søk opp det dere vurderer sammen på nett og legg en plan sammen. Da kan dere snakke sammen om hva som er viktig å prioritere, og han får kanskje større forståelse for at noen ting koster litt penger. Du legger ikke opp til god kommunikasjon om du bare sender en liste til ham og så venter på at han skal sette seg inn i det. Dere burde laget listen sammen fra begynnelsen av, slik at det ble et lagprosjekt. 

Ellers er jeg helt uenig med de som mener at menn ikke kan sånn som dette. Det er ikke så komplisert å kjøpe inn utstyr til en baby. Menn har klart å styre verden i mange år, men å la dem få ansvar for å gjøre noen innkjøp - nei, det blir nok for komplisert for den stakkars mannehjernen. 

Anonymkode: ef625...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet jobbet vi godt sammen, og gjorde omtrent likt. Som sist AB skriver, og slik vi alltid løser alt fra middagsplaner til oppussingsprosjekter - vi tar hver vår pc, setter oss ved spisebordet, lager en elektronisk liste vi deler i google, og planlegger sammen. 

Må innrømme jeg selv hadde resignert om mannen bare hadde sendt over en fiks ferdig liste, som jeg ikke hadde vært involvert i, slikt jobber vi sammen om

Men noen forskjeller er det selvfølgelig. Vogn, for eksempel, må jeg jo innrømme at jeg var opptatt av design, noe som betydde null-niks for han. Mens han var mest opptatt av hjul og funksjonalitet på tur og ulendt terreng. (trodde han kunne dra på joggetur fra dag èn😂) Men så snakker vi, så løser det seg. 

Anonymkode: 7f9c6...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? 

Anonymkode: fbc91...222

Nei, dessverre. Jeg vet ikke hva jeg skal si til mitt forsvar. Hadde nok vært annerledes om jeg hadde fått barn i dag i stede for når jeg var 25 år. Tok livet med stor ro, mer da en nå gitt😆

Anonymkode: a53cc...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre. Jeg vet ikke hva jeg skal si til mitt forsvar. Hadde nok vært annerledes om jeg hadde fått barn i dag i stede for når jeg var 25 år. Tok livet med stor ro, mer da en nå gitt😆

Anonymkode: a53cc...d22

Hadde du skrevet 15 og ikke 25, så kanskje jeg kunne forstått det. 

Du var 25 år, du forsto at barnet måtte ha bilstol og klær. Jeg tror ikke på historien din. 

Anonymkode: 43694...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du skrevet 15 og ikke 25, så kanskje jeg kunne forstått det. 

Du var 25 år, du forsto at barnet måtte ha bilstol og klær. Jeg tror ikke på historien din. 

Anonymkode: 43694...437

Det får ikke jeg gjort så mye med. Men at det var tilfelle i mitt liv er i alle fall korrekt. Jeg ordnet kun barnevogn, og ikke noe mer. Men kjøpte selvfølgelig klær samme uka barnet ble født. Klærne som vi fikk låne, tok jeg med tilbake da avisen på sykehuset skulle ta bilde av oss uken etter. 

Anonymkode: a53cc...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som med alt annet jobbet vi godt sammen, og gjorde omtrent likt. Som sist AB skriver, og slik vi alltid løser alt fra middagsplaner til oppussingsprosjekter - vi tar hver vår pc, setter oss ved spisebordet, lager en elektronisk liste vi deler i google, og planlegger sammen. 

Må innrømme jeg selv hadde resignert om mannen bare hadde sendt over en fiks ferdig liste, som jeg ikke hadde vært involvert i, slikt jobber vi sammen om

Men noen forskjeller er det selvfølgelig. Vogn, for eksempel, må jeg jo innrømme at jeg var opptatt av design, noe som betydde null-niks for han. Mens han var mest opptatt av hjul og funksjonalitet på tur og ulendt terreng. (trodde han kunne dra på joggetur fra dag èn😂) Men så snakker vi, så løser det seg. 

Anonymkode: 7f9c6...61c

Han ba meg selv lage liste og sende den til han. Sånn virkelig bokstavelig talt. Fordi han ikke orker å sette seg inn i alt selv og mente selv at siden jeg har god oversikt så kunne jeg bare lage en sånn. 

Anonymkode: ba7af...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ba meg selv lage liste og sende den til han. Sånn virkelig bokstavelig talt. Fordi han ikke orker å sette seg inn i alt selv og mente selv at siden jeg har god oversikt så kunne jeg bare lage en sånn. 

Anonymkode: ba7af...2f4

Ikke at min mann hadde gjort det. Men - om han hadde sagt noe slikt, da ville budskapet fra min side vært klart - dette er vi to om, så den listen får vi lage sammen. 

Anonymkode: 7f9c6...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

 Ellers er jeg helt uenig med de som mener at menn ikke kan sånn som dette. Det er ikke så komplisert å kjøpe inn utstyr til en baby. Menn har klart å styre verden i mange år, men å la dem få ansvar for å gjøre noen innkjøp - nei, det blir nok for komplisert for den stakkars mannehjernen. 

Anonymkode: ef625...986

Dei kan, handlar mykje om vilje trur eg. Og delegering. Vi gjekk forsåvidt til IKEA når eg var gravid og plukka ut ting i lag. Han var ikkje så veeeldig engasjert? 

Meg: Den?
Han: Ok
Meg: Eller den?
Han: Velg du
Meg: Men kva synest du?
Han: Elle...melle....

Han er ikkje typisk mannemann heller, ikkje sånn eigentlig. Han er 100% invovlert etter barnet kom.

Vist det er viktig for deg TS at han engasjerer seg, sett deg ned og ta ein prat med han. Kanskje han kan gjera research om bleiebøtter om dere skal ha det. Valga der er ganske mange, alt får fake gulllaminering til heilt vanlig span. Kanskje han har nokon tankar om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer venter vårt første barn om 9 uker. Jeg føler at jeg er den som ordner absolutt alt. Jeg har laget full utstyrsliste, sendt den over til han par uker siden. Tror ikke han har sett på den engang. Har begynt å kjøpe noen få ting (kjøpt stellebord, Kaos stellesekk og madrass samt teppe og laken) da det egentlig begynner å haste og får bare kommentarer om prisen på disse tingene (vi har høy fast inntekt begge to). Har kjøpt to av disse tingene på salg. Problemet er kanskje at han ikke har satt seg inn i hva noe koster og hvor mye man faktisk trenger. For all del, vi kunne sikkert kjøpt brukt eller fått, men da bør han jo uansett engasjere seg mer i det og synes jeg. Selv brenner jeg ikke etter å kjøpe brukt til mitt første barn når vi begge tjener godt. Har spurt venninner om de har noe, men de har gitt bort alt for lengst sier de. 
 

Er mannfolk generelt lite engasjerte? 

Anonymkode: ba7af...2f4

Du høres gnien ut når du skriver at dere har høy inntekt men spør om å få ting av venninnene dine. Hvorfor ikke kjøpe eller bestille selv eller med mannen din? 

Anonymkode: 68cfc...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...