Gå til innhold

Hvorfor fortsetter demonstrasjonene når politimennene er arrestert/siktet for drap?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Jeg tror, uten å vite, at nivået på politi i USA er lavt. Hvorfor resten av verden adopterer denne demonstrasjonen synes jeg er merkelig. Her i Norge blir jo politiet meldt til spesialenheten for (henleggelse av) politisaker om de bretter opp ermene. 

Denne floyd saken er jo soleklart grovt maktmisbruk. men ser andre videoer hvor politiet utøver røff håndtering hvor jeg mener det er ok. Når man ikke retter seg etter beskjed fra politiet relativt umiddelbart, bør ikke batongen komme som en bombe. Ser man nattpatruljen på TV, synes i alle fall jeg de har laaaaang strikk. Og erkjenner at jeg aldri i verden har tålmod til å bli politi. Når en konfrontasjon med et voksent menneske minner mest om kveldsstellet til en gjenstridig treåring, vel, jeg hadde eksplodert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Jeg tror, uten å vite, at nivået på politi i USA er lavt. Hvorfor resten av verden adopterer denne demonstrasjonen synes jeg er merkelig. Her i Norge blir jo politiet meldt til spesialenheten for (henleggelse av) politisaker om de bretter opp ermene. 

Denne floyd saken er jo soleklart grovt maktmisbruk. men ser andre videoer hvor politiet utøver røff håndtering hvor jeg mener det er ok. Når man ikke retter seg etter beskjed fra politiet relativt umiddelbart, bør ikke batongen komme som en bombe. Ser man nattpatruljen på TV, synes i alle fall jeg de har laaaaang strikk. Og erkjenner at jeg aldri i verden har tålmod til å bli politi. Når en konfrontasjon med et voksent menneske minner mest om kveldsstellet til en gjenstridig treåring, vel, jeg hadde eksplodert.

Nå finnes det eksempler fra Norge hvor politiet prøver å få kontroll og en person dør, uten at jeg nødvendigvis tror det var rasistisk motivert.

Du kan likevel tenke over Monika-saken som opprinnelig ble konkludert med som «selvmord». Hadde man konkludert I første instans med en suicidal åtteåring dersom man hadde litt mindre forutinntatte holdninger i politiet? Jeg tror nemlig politiet ville undersøkt saken grundigere om det var min åtteåring som ble funnet død.

Kanskje, dersom du tenker over det, innser at «utlendinger» behandles på en annen måte, også i Norge, for ikke snakke om dersom du har en annen hudfarge i tillegg?

Endret av Alivamale
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Alivamale said:

Nå finnes det eksempler fra Norge hvor politiet prøver å få kontroll og en person dør, uten at jeg nødvendigvis tror det var rasistisk motivert.

Du kan likevel tenke over Monika-saken som opprinnelig ble konkludert med som «selvmord». Hadde man konkludert I første instans med en suicidal åtteåring dersom man hadde litt mindre forutinntatte holdninger i politiet? Jeg tror nemlig politiet ville undersøkt saken grundigere om det var min åtteåring som ble funnet død.

Kanskje, dersom du tenker over det, innser at «utlendinger» behandles på en annen måte, også i Norge, for ikke snakke om dersom du har en annen hudfarge i tillegg?

Annen behandling eller forhåndsdømming forekommer nok ja. Enten det er mørke Ali eller hvite Kari med ansiktspiercinger og grønn hanekam. De eldre er nok "verst", mine søsken hever neppe øyenbryn om jeg kom med mørkhudet kjæreste. Men besteforeldrene hadde nok fått kaffen i vrangstrupen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Annen behandling eller forhåndsdømming forekommer nok ja. Enten det er mørke Ali eller hvite Kari med ansiktspiercinger og grønn hanekam. De eldre er nok "verst", mine søsken hever neppe øyenbryn om jeg kom med mørkhudet kjæreste. Men besteforeldrene hadde nok fått kaffen i vrangstrupen. 

Du unnskylder indirekte, du tar ikke stilling til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alivamale skrev:

Snakk om å tolke statistikk som fanden leser bibelen. Nå tror jeg ikke du heller har full oversikt over hvilket grunnlag hvite drepes av politiet i USA, kontra afroamerikanere. Kan det tenkes at flere hvite drepes fordi de er en majoritet, og at i disse situasjonene kan hvite ha opptrådd på en måte som gir legitimitet for å drepe? Kan du se for deg at afroamerikanere oftere blir spurt om hva de har i et «hvitt» område å gjøre, enn omvendt? 

Afroamerikanere er overrepresentert på krimstatistikkebe i USA. Det gjelder også vold og vold mot politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Afroamerikanere er overrepresentert på krimstatistikkebe i USA. Det gjelder også vold og vold mot politiet.

Dermed er unødvendig overreaksjon fra politiet mer nødvendig når det gjelder en afroamerikaner enn en hvit?

Endret av Alivamale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Alivamale said:

Du unnskylder indirekte, du tar ikke stilling til noe. 

Jeg forstår ikke hva du mener, jeg kan ikke se at et ja/nei svar er riktig på ditt spørsmål om jeg ser at "utlendinger" behandles annerledes i Norge. For ordens skyld mener jeg ingen skal forskjellsbehandles pga. hudfarge/opprinnelse. Men jeg ser at det skjer i Norge også ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alivamale skrev:

Dermed er unødvendig overreaksjon fra politiet mer nødvendig når det gjelder en afroamerikaner enn en hvit?

Det er det vel ingen som har sagt?

Det er flere hvite som blir drept av politiet enn svarte. Det er også flere hvite som blir drept per pågripelse for voldelig kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alivamale skrev:

Nå finnes det eksempler fra Norge hvor politiet prøver å få kontroll og en person dør, uten at jeg nødvendigvis tror det var rasistisk motivert.

Du kan likevel tenke over Monika-saken som opprinnelig ble konkludert med som «selvmord». Hadde man konkludert I første instans med en suicidal åtteåring dersom man hadde litt mindre forutinntatte holdninger i politiet? Jeg tror nemlig politiet ville undersøkt saken grundigere om det var min åtteåring som ble funnet død.

Kanskje, dersom du tenker over det, innser at «utlendinger» behandles på en annen måte, også i Norge, for ikke snakke om dersom du har en annen hudfarge i tillegg?

Ja, nettopp, fordommer. Ikke rasisme. Monika var hvit. Jeg tror ikke moren hennes følte at hun hadde et så sterkt hvit privilegie i den saken.

Alle har fordommer. Absolutt alle.Jeg jobber med mine. Men det betyr ikke at man er rasist. Og man kan ikke slutte helt å ha fordommer, for fordommer er til dels livserfaring, at man tar lærdom av tidligere opplevelser. 

Noen er rasister også. Jeg tror de er ganske få, men dessverre gjør de få veldig stor skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Alivamale skrev:

Dermed er unødvendig overreaksjon fra politiet mer nødvendig når det gjelder en afroamerikaner enn en hvit?

Kan ikke huske å ha skrevet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
På 6.6.2020 den 17.40, Alivamale skrev:

Jeg tenker at jeg som hvit kvinne hadde neppe fått samme behandling. Ei heller min hvite sønn. For samme forseelse.

Politivold rammer både svarte og hvite i USA.  Dette er satt igang av meningsmotstandere av Trump for å svekke ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2020 den 14.03, Jon Are skrev:

Politivold rammer både svarte og hvite i USA.  Dette er satt igang av meningsmotstandere av Trump for å svekke ham. 

En video om nettopp dette... hvordan det politiseres og brukes som våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2020 at 10:53 AM, Alivamale said:

Nå finnes det eksempler fra Norge hvor politiet prøver å få kontroll og en person dør, uten at jeg nødvendigvis tror det var rasistisk motivert.

Du kan likevel tenke over Monika-saken som opprinnelig ble konkludert med som «selvmord». Hadde man konkludert I første instans med en suicidal åtteåring dersom man hadde litt mindre forutinntatte holdninger i politiet? Jeg tror nemlig politiet ville undersøkt saken grundigere om det var min åtteåring som ble funnet død.

Kanskje, dersom du tenker over det, innser at «utlendinger» behandles på en annen måte, også i Norge, for ikke snakke om dersom du har en annen hudfarge i tillegg?

Finnes det en fordom blant nordmenn at utenlandske åtteåringer er oftere suicidale?Jøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...