Gå til innhold

Hvorfor fortsetter demonstrasjonene når politimennene er arrestert/siktet for drap?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

1 time siden, HenJan88 skrev:

Hvorfor stiller folk egentlig spørsmålstegn til at en så viktige sak får fokus fra hele verden? Forstår det ikke.

Den viktige saken blir oversett. Det underliggende problemet her er ikke rasisme, men politivold. Politivold som kommer av en ukultur der våpen florerer fritt og amerikanere hevder retten til å vifte med våpen som grunnlovsfestet. Når selv små barn under 10 år kan skjule skytevåpen i lomma, så er det ikke rart at politiet er triggerhappy. End mindre merkelig er det at løse kanoner med mye bitterhet og sinne føler de har mindre å tape og misbruker makten de har som politi. Politimannen som er siktet for drapet har en ekskone som ikke er hvit. Den virkelige saken drukne i denne driten av påstått rasisme, når de underliggende grunnene til dette skylde et ultra kapitalistisk samfunn med våpeneksponering man knapt kunne tro var mulig. Så har vi dessverre importert driten over hit,  selv om tilsvarende ikke finnes i Europa, selv om det er mange nye migranter som gjør sitt for å bidra til å skape lignende tilstander her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Alivamale skrev:

Jeg tenker at jeg som hvit kvinne hadde neppe fått samme behandling. Ei heller min hvite sønn. For samme forseelse.

Google f.eks.  Justine Damond og Daniel Shaver du.

Triggerhappy politi som bruker unødvendig mye vold er dessverre et utbredt problem i USA  samme hvilken hudfarge du har. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, hlidskjalf skrev:

Fordi det ikke er noe særlig rasisme mot svarte. 

Ok, du er virkelig ignorant for å i det hele tatt skrive noe slikt som dette. 

Jeg spør igjen, hvorfor uttaler du deg så bastant om dette når du tydeligvis ikke har peiling.

Det begynner å gå opp for meg hvor mange hvite og andre etnisiteter i denne verden som ubevisst føler seg underlegne.

Grunnen til at jeg sier det er min observasjon av hvor stor kulturell påvirkning afro-amerikanere har, hverken du vil anerkjenne det det eller være enig så har afro-amerikanere en voldsom stor påvirkning på kulturen vår.

Jeg ser små hvite barn og andre etnisiteter i Norge som kler seg som dem, er påvirket av musikken de har lagd ( som forresten de fleste musikksjangre har sterke opprinnelige røtter i afro-amerikansk kultur som f.eks  rock, blues, country).

Når man ser Prins Magnus "dabbe" på slottsbalkongen levner det vel liten tvil om hvilken enorm påvirkning afro-amerikanere har på verden.

Om du ikke tror meg og har barn, gå inn på Tik Tok deres og se hva de ser på.

Til syvende og sist, det er ganske så ignorant av meg å måtte sitte å diskutere frem og tilbake om hvor mye rasisme svarte opplever.

Det faktum at det er er så mye motvillighet til å anerkjenne at svarte opplever heftig systematisk rasisme, underbygger bare alle poengene jeg har prøvd å få frem.

De av oss som ikke føler det på samme måte, kan se de åpenbare grunnene. Og de som ikke ser, er helt tydelig en stor del av problemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget her var? Unge ser opp til svart kultur så derfor blir svarte undertrykket i dag? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, velociraptor skrev:

Google f.eks.  Justine Damond og Daniel Shaver du.

Triggerhappy politi som bruker unødvendig mye vold er dessverre et utbredt problem i USA  samme hvilken hudfarge du har. 

Tragiske som de sakene du referer til er, er de likevel ikke sammenliknbare med denne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hlidskjalf skrev:

Og poenget her var? Unge ser opp til svart kultur så derfor blir svarte undertrykket i dag? 

Akkurat.

For å validere noe av poenget ditt, og takk Gud for at vi ikke er på 60 tallet, unge i dag er sterkt påvirket av afro-amerikansk kultur som resulterer i mindre fordommer mot afro-amerikanere.

Etter denne dialogen med deg, det er tydelig ikke de yngre generasjonene som er problemet.

Hovedproblemet er hvite voksne og eldre som fortsatt sitter fast i en tankegang fra 60 tallet og ikke har utviklet seg med tiden, som holder sterkt på synspunktene sine i både sin direkte rasisme og den avfeiende holdningen om at det ikke eksisterer.

Kanskje løsningen til alt dette er tid.

Så du har delvis rett.

Når alle dere med disse white privilige holdningene med disse fordomsfulle, fornektende og rasistiske tankene, dør ut er det forhåpentligvis andre tider i vente.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Alivamale skrev:

Tragiske som de sakene du referer til er, er de likevel ikke sammenliknbare med denne. 

Nei, Daniel Shaver var ikke hinsides ruset på opiater og satt bak rattet på en bil (det blir fort farlige situasjoner om man kjører bil når man knapt klarer å stå oppreist). Han motsatte seg ikke arrest og forsøkte så godt han kunne å samarbeide. Det er en mye verre sak på alle måter.

George Floyd var en kriminell gjenganger som blant annet hadde truet en gravid kvinne på livet i et ran tidligere og er straffedømt en rekke ganger for voldelig kriminalitet.

Floyd hadde mer fentanyl i blodet enn de fleste som dør av overdose, og på videoene kan man se at han kollapser eller prøver å legge seg på bakken lenge før han blir utsatt for noe vold.

COVID-19, underliggende hjerteproblemer og overdose fentanyl er nok til at han lett kunne dødd uavhengig av hva som skjedde etter at han nektet å gå inn i politibilen. Det var åpenbart helt unødvendig å holde ham nede så lenge og bruke så mye makt, men det var en svær mann som ikke samarbeidet i det hele tatt og var veldig ruset. Det var ikke lynsjing og drap av en svart mann fordi han var svart... politiet ville selvsagt ikke latt en hvit mann som var beskyldt for å betale med falske sedler og som var hinsider ruset på opiater få kjøre videre heller.

Svarte i USA har dessverre et stort problem med voldelig kriminalitet. Til tross for at de er en liten minoritet er det flere hvite som blir drept av svarte enn omvendt *i absolutte tall* hvert år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

På tide å avslutte hele greia. De er vel så dobbeltmoralske som det går an å bli. Demonstrerer mot drap av uskyldige, men legger selv opp til døden for uskyldige som kommer til å bli smitta og dø av corona når de gir bængen i smittevern og avstand. Har null respekt for demonstranter som herjer på den måten mange gjør, skader andre folk, brenner ned ting, plyndrer og styrer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk fra USA for de som ikke tror på at det er flere hvite som blir drept av svarte enn omvendt, for jeg skjønner at det er en vanskelig ting å tro på. Det høres jo helt vanvittig ut...

Fra 2016:

image.png.2cea8d5ecad946cc492dd92ca894fca1.png

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2016/crime-in-the-u.s.-2016/tables/expanded-homicide-data-table-3.xls

533 hvite ble drept av svarte, mens "bare" 243 svarte ble drept av hvite.

Hvis man ser på andel av befolkningen blir tallene enda verre;

Svarte: 533 drap / 42 millioner = 1.26 drap på hvite per 100.000

Hvite: 243 drap / 197 millioner = 0.12 drap på svarte per 100.000

Det er altså ti (!) ganger mer sannsynlig at en tilfeldig svart person har drept en hvit, enn omvendt. TI ganger. Likevel er det de svarte som er ofrene her og når en svart kriminell blir drept så skal USA brennes ned. Jeg forsvarer ikke politiet her, men BLM er bygget på en løgn. Så er det videre spørsmålet; hvem er det som tjener på å splitte folk og fortelle én gruppe at de blir utsatt for grov urettferdighet og at alt som går galt i livene deres er på grunn av rasisme og at de ikke kan gå trygt på gaten fordi de blir jaktet ned og drept? Ville det ikke være bedre å fokusere på å senke kriminaliteten i denne gruppen?

Selvfølgelig er ikke politiet idioter og klarer å gjøre disse regnestykkene. Når man har én gruppe som har TI (!) ganger større risiko for å være drapsmenn, så er det klart at det vil påvirke hvordan man forholder seg til dem og tar forholdsregler, på samme måte som at en gammel bestemor blir behandlet annerledes enn en mann på 25 med tatoveringer i en opphetet situasjon. Slik er realiteten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Alivamale said:

Du må selvsagt forklare meg hvordan det å presse kneet sitt mot halsen til noen er greit under en arrestasjon, uansett. Enhver idiot vet at det kan medføre død, selv ved kortere tid enn åtte minutter. George Floyd har verken hatt atferd, eller mistenkt å ha våpen på seg eller oppført seg under arrestasjonen på en måte som rettferdiggjør makt fra politiet. 
 

Hvite i USA blir ikke mistenkt for å ha «onde hensikter» hvor enn de be beveger seg.

»O'er the land of the free and the home of the brave», my ass. 

Kneet-på-nakken teknikken er ikke noe politimannen fant på selv. Amerikanske politimenn blir trent i å bruke denne teknikken av israelske politifolk. Kneet-på-nakken er et grep som israelske poltifolk har brukt mot palesinerne siden 2006. Politimannen i Minneapolis hadde selvsagt ikke til hensikt å drepe Floyd, om ikke for annet, fordi han da ville risikere å miste jobben og bli dømt til mange år i fengsel. Han brukte bare en teknikk for å passivisere anholdte, en teknikk som han hadde blitt opplært i av israelske politifolk.


Det er ren idioti å la de som er ansvarlige for denne praksisen gå fri og løpe rundt og rope "rasisme." Kne-på-nakken er en teknikk som læres til politiet. Det er ikke rasisme. George Floyd døde på grunn av urettmessig politiutdanning, ikke på grunn av rasisme.

 

Minst 100 politifolk i Minnesota deltok på en konferanse i 2012 som ble arrangert av det israelske konsulatet i Chicago, andre gang en slik hendelse hadde blitt holdt.

Der lærte de de brutale teknikkene som ble brukt av israelske styrker når de terroriserer de okkuperte palestinske områdene under dekke av sikkerhetsoperasjoner.

Den såkalte konferansen om terrorismetrening i Minneapolis ble arrangert i fellesskap av FBI.

Den israelske visekonsulen Shahar Arieli hevdet at halvdagsøkten brakte “topp profesjonelle fra det israelske politiet” for å dele kunnskap med sine amerikanske kolleger.

 

Opplæringen av amerikanske polititjenestemenn av israelske styrker er utbredt. Amnesty rapporterte at hundrevis av politifolk fra Florida, New Jersey, Pennsylvania, California, Arizona, Connecticut, New York, Massachusetts, North Carolina, Georgia, Washington og Washington DC var blitt fløyet til Israel for å få opplæring.

 

Neta Golan, medgründer av International Solidarity Movement (ISM), sa: “Da jeg så bildet av drapsmannen Derek Chauvin myrde George Floyd ved å lente seg inn på nakken med kneet mens han gråt om hjelp og andre politimenn så på, husket at jeg la merke til da mange israelske soldater begynte å bruke denne teknikken for å lene seg inn på brystet og nakken da vi protesterte på Vestbredden en gang i 2006.

”De begynte å vri og bryte fingrene på en spesiell måte rundt samme tid. Det var tydelig at de hadde gjennomgått trening for dette. De fortsetter å bruke disse taktikkene - to av vennene mine har fått nakken ødelagt, men heldigvis overlevd - og det er tydelig at de [Israel] deler disse metodene når de trener politistyrker i utlandet i 'publikumskontroll' i USA og andre land, inkludert Sudan og Brasil. ”

 

https://israelpalestinenews.org/minn-cops-trained-by-israeli-police-who-often-use-knee-on-neck-restraint/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, moroklompen skrev:

Akkurat.

For å validere noe av poenget ditt, og takk Gud for at vi ikke er på 60 tallet, unge i dag er sterkt påvirket av afro-amerikansk kultur som resulterer i mindre fordommer mot afro-amerikanere.

Etter denne dialogen med deg, det er tydelig ikke de yngre generasjonene som er problemet.

Hovedproblemet er hvite voksne og eldre som fortsatt sitter fast i en tankegang fra 60 tallet og ikke har utviklet seg med tiden, som holder sterkt på synspunktene sine i både sin direkte rasisme og den avfeiende holdningen om at det ikke eksisterer.

Kanskje løsningen til alt dette er tid.

Så du har delvis rett.

Når alle dere med disse white privilige holdningene med disse fordomsfulle, fornektende og rasistiske tankene, dør ut er det forhåpentligvis andre tider i vente.

 

Så rasismen mot svarte forekommer nesten aldri med andre ord. Som sagt er det langt flere hvite som blir drept av svarte enn motsatt. 

Og det er vel nok av folk på 20 som kan ta feil akkurat som det finnes drøssevis med 60-70-åringer som tar feil. Alder er vel ganske irrelevant i denne sammenhengen. Det finnes også mange unge som ser at dette ikke er noe annet enn propaganda. I og med at internett eksisterer ligger tross alt all informasjon tilgjengelig, og også statistisk materiale, som mange her later til å ikke forstå seg på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk ikke lene seg på statistikk alene i denne saken her, og konkludere med å si at "her er det ingen problemer, om det er noen som må beskyttes så er det HVITE!" Det er jo det som ligger BAK tallene som er interessant? Anvendt statistikk. Hvorfor er det så stor skjevfordeling mellom svarte og hvite i USA? Jo, årevis med undertrykking, slaveri, og ideen om at en rase er overlegen en annen. Slaveriet er opphørt, men ideen om en rases overlegenhet lever i beste velgående og kommer til syne i de svartes levekår, muligheter og hvordan de behandles av det offentlige. Et hvitt menneske blir aldri stoppet og mistenkt for noe på bakgrunn av hudfargen sin. Det er jo dette som det demonstreres mot nå! Det er en kamp som det er på høy tid at kjempes. Jeg har bodd i USA, og det er et klassedelt samfunn hvor hudfarge dessverre har mye å si for hvordan du blir mottatt. 

Det er vårt hvite privilegie å si at dette forstår vi ikke - det er vårt privilegie å lese oss opp, prøve å forstå. 

Og ja, alle liv betyr noe så klart. Men det er ikke sånn at når noen roper at vi må redde regnskogen så sier jeg "stopp en halv, furuskogen bak huset mitt ser faktisk litt pjusk ut, hva med den?????". All skog har selvsagt en betydning, men nå er det regnskogen det er kritisk for og som trengs å løftes. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nantucket skrev:

Man kan faktisk ikke lene seg på statistikk alene i denne saken her, og konkludere med å si at "her er det ingen problemer, om det er noen som må beskyttes så er det HVITE!" Det er jo det som ligger BAK tallene som er interessant? Anvendt statistikk. Hvorfor er det så stor skjevfordeling mellom svarte og hvite i USA? Jo, årevis med undertrykking, slaveri, og ideen om at en rase er overlegen en annen. Slaveriet er opphørt, men ideen om en rases overlegenhet lever i beste velgående og kommer til syne i de svartes levekår, muligheter og hvordan de behandles av det offentlige. Et hvitt menneske blir aldri stoppet og mistenkt for noe på bakgrunn av hudfargen sin. Det er jo dette som det demonstreres mot nå! Det er en kamp som det er på høy tid at kjempes. Jeg har bodd i USA, og det er et klassedelt samfunn hvor hudfarge dessverre har mye å si for hvordan du blir mottatt. 

Det er vårt hvite privilegie å si at dette forstår vi ikke - det er vårt privilegie å lese oss opp, prøve å forstå. 

Og ja, alle liv betyr noe så klart. Men det er ikke sånn at når noen roper at vi må redde regnskogen så sier jeg "stopp en halv, furuskogen bak huset mitt ser faktisk litt pjusk ut, hva med den?????". All skog har selvsagt en betydning, men nå er det regnskogen det er kritisk for og som trengs å løftes. 

 

At det ligger en del problemer bak dette er åpenbart. Saken er imidlertid at her demonstreres det mot politiets påståtte rasisme, og den ser jo ikke ut til å fremkomme i særlig grad.

At svarte i USA har et er dårligere utgangspunkt er det vel få som nekter for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev:

At det ligger en del problemer bak dette er åpenbart. Saken er imidlertid at her demonstreres det mot politiets påståtte rasisme, og den ser jo ikke ut til å fremkomme i særlig grad.

At svarte i USA har et er dårligere utgangspunkt er det vel få som nekter for.

Igjen, så må du gå inn på de ulike casene da  og ikke bare se på statistikken... Da ser du at den i høyeste grad forekommer, både i politiet og i rettssystemet i USA. Lag deg din egen demonstrasjon da hvis det er så forbanna viktig å påpeke at også hvite har blitt drept? For det er det jo ingen som fornekter? Men hvite blir ikke drept SYSTEMATISK, de blir ikke forfulgt SYSTEMATISK og de blir ikke utsatt for rasisme og får dårligere muligheter enn svarte SYSTEMATISK. 

Også er det jo ikke nødvendigvis sånn at det er hos den enkelte politimann problemet ligger, det er høyere opp i systemet, og det er jo det det demonstreres mot og? 

Synes det er helt utrolig at hver eneste gang det påpekes rasisme, enten det gjelder mot svarte, muslimer, samer eller andre inoritetsgrupper så kommer internettpolitiet og skal motbevise at dette finnes ved å vise til tall og påpeke ubetydeligheter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nantucket skrev:

Igjen, så må du gå inn på de ulike casene da  og ikke bare se på statistikken... Da ser du at den i høyeste grad forekommer, både i politiet og i rettssystemet i USA. Lag deg din egen demonstrasjon da hvis det er så forbanna viktig å påpeke at også hvite har blitt drept? For det er det jo ingen som fornekter? Men hvite blir ikke drept SYSTEMATISK, de blir ikke forfulgt SYSTEMATISK og de blir ikke utsatt for rasisme og får dårligere muligheter enn svarte SYSTEMATISK. 

Også er det jo ikke nødvendigvis sånn at det er hos den enkelte politimann problemet ligger, det er høyere opp i systemet, og det er jo det det demonstreres mot og? 

Synes det er helt utrolig at hver eneste gang det påpekes rasisme, enten det gjelder mot svarte, muslimer, samer eller andre inoritetsgrupper så kommer internettpolitiet og skal motbevise at dette finnes ved å vise til tall og påpeke ubetydeligheter. 

Hverken svarte eller hvite blir drept systematisk av politiet i USA. En høyere andel hvite blir for øvrig drept. 

Man kan ikke se bort fra virkeligheten, selv om du ønsker det fordi det passer deg. 

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, nantucket skrev:

Man kan faktisk ikke lene seg på statistikk alene i denne saken her, og konkludere med å si at "her er det ingen problemer, om det er noen som må beskyttes så er det HVITE!" Det er jo det som ligger BAK tallene som er interessant? Anvendt statistikk. Hvorfor er det så stor skjevfordeling mellom svarte og hvite i USA? Jo, årevis med undertrykking, slaveri, og ideen om at en rase er overlegen en annen. Slaveriet er opphørt, men ideen om en rases overlegenhet lever i beste velgående og kommer til syne i de svartes levekår, muligheter og hvordan de behandles av det offentlige. Et hvitt menneske blir aldri stoppet og mistenkt for noe på bakgrunn av hudfargen sin. Det er jo dette som det demonstreres mot nå! Det er en kamp som det er på høy tid at kjempes. Jeg har bodd i USA, og det er et klassedelt samfunn hvor hudfarge dessverre har mye å si for hvordan du blir mottatt. 

Det er vårt hvite privilegie å si at dette forstår vi ikke - det er vårt privilegie å lese oss opp, prøve å forstå. 

Og ja, alle liv betyr noe så klart. Men det er ikke sånn at når noen roper at vi må redde regnskogen så sier jeg "stopp en halv, furuskogen bak huset mitt ser faktisk litt pjusk ut, hva med den?????". All skog har selvsagt en betydning, men nå er det regnskogen det er kritisk for og som trengs å løftes. 

 

Han ble ikke stoppet og mistenkt for noe på grunn av hudfargen sin, men fordi han hadde betalt med falske penger og da politiet kom så fant de en hinsides beruset (på fentanyl, ikke engang alkohol) mann bak rattet på en bil. Selvfølgelig måtte de gjøre noe.

Det kan hende at svarte menn oftere blir mistenkt for å ha gjort noe galt enn hvite, men det har de jo oftere også, så det er litt høna og egget. En måte å endre det på er jo å oppføre seg litt mer som hvite, altså følge lover. Asiatere som bor i USA er ikke mer kriminelle enn hvite og klarer seg helt fint, så kanskje de svarte må ta litt ansvar og endre på egen kultur?

Staten gjør allerede mye, svarte kvoteres inn med "affirmative action", som i praksis diskriminerer alle andre, for at svarte skal få en mulighet til utdanning etc.

Det er mye som har noe å si for hvordan du blir mottatt. Jeg ville nok helt sikkert blitt behandlet forskjellig av politiet om jeg hadde kledd meg ut som en MC-leder og tatovert ansiktet, enn om jeg hadde møtt opp i dress og slips. Det er jo trist for dem som er uskyldige. Jeg tror du vil finne store forskjeller på hvordan høflige svarte menn i pene kler blir behandlet, og hvordan "gangstere" blir behandlet også. Er det rasisme?

Det de brenner ned USA for nå er fordi, ifølge dem selv (og jeg tviler ikke på at noen av dem tror på det) at de blir drept helt uten grunn av politiet i tide og utide, som er ren løgn. Det er en mikroskopisk, nesten ikke-eksisterende sjanse for at du blir drept av politiet om du ikke prøver å skyte dem og samarbeider, uansett rase. Ja, det skjer, som med Daniel Shaver, men det er ikke et "raseproblem" og skjer så sjelden at det er meningsløst å snakke om. Hvor mange ubevæpnede svarte ble drept i fjor f.eks.? Og av disse, hvor mange motsatte seg arrest på en voldelig måte, SA at de hadde våpen og kom til å skyte, eller annet?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5016km/rekordstor-demonstrasjon-i-washington-denne-gangen-tar-det-ikke-slutt

Litt propaganda fra VG...

0dffc759-3d63-4fec-b1ba-a8168c1fecc8?fit

 

... "stop murdering us". Altså... det er så fjernt fra sannheten at det er helt absurd. Det er flere hvite som drepes av politiet hvert år.

De fremstiller det som at politiet fritt frem jakter på svarte som de kan drepe, når flere dør av vepsestikk.

Sjansen for å bli drept av andre som "protesterer" her er uendelig mye større.

 

Til slutt; en svart dame som er lei av å bli påprakket offerrollen:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, javafx skrev:

Den viktige saken blir oversett. Det underliggende problemet her er ikke rasisme, men politivold. Politivold som kommer av en ukultur der våpen florerer fritt og amerikanere hevder retten til å vifte med våpen som grunnlovsfestet. Når selv små barn under 10 år kan skjule skytevåpen i lomma, så er det ikke rart at politiet er triggerhappy. End mindre merkelig er det at løse kanoner med mye bitterhet og sinne føler de har mindre å tape og misbruker makten de har som politi. Politimannen som er siktet for drapet har en ekskone som ikke er hvit. Den virkelige saken drukne i denne driten av påstått rasisme, når de underliggende grunnene til dette skylde et ultra kapitalistisk samfunn med våpeneksponering man knapt kunne tro var mulig. Så har vi dessverre importert driten over hit,  selv om tilsvarende ikke finnes i Europa, selv om det er mange nye migranter som gjør sitt for å bidra til å skape lignende tilstander her.

Det er minst tre-fire problemer.

1: Pågripelsesinstruks og kultur der det dødelig halspress er innafor. Dette gjelder ikke i alle politidistrikt.

2-3-4: Holdninger i politiet med manglende respekt for publikum , og særlig de som ser litt kriminelle ut. Her ligger det nok også litt rasisme. Ledelse, rekruttering  og utdanning. 

Politiet har sikkert problemer med at publikum har mindre respekt for regimet enn de kan ønske, og at motivasjonen for lovlydig adferd følgelig svekkes. Det at samfunnet har blitt ledet av verstinger som har forårsaket død, bomber og ødeleggelser i stor skala (f.eks. Nixon, Obama, og Trump ) kan ha påvirket noen tankemønstre. Jeg merker selv at min motivasjon for lovlydighet ble alvorlig svekket etter at vi bombet Libya og også når vi angrep de fattige (og de andre) i Syria med sanksjoner. Når et regime opptrer som banditter så undergraver de godvilje og landets uskrevne lover.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring og brukerangrep, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, nantucket skrev:

Jeg mener også at man ikke skal måtte kle seg i dress fordi man er svart for å bli behandlet som et likeverdig menneske. 

Det er det jo ingen som mener :) Det var derfor jeg la ved noen eksempler. Optimalt sett burde man få kle seg som man vil, men hvis du uten å lyve leide ut et rom på airbnb og måtte velge mellom en mann med glattbarbert hode, tatoveringer i ansiktet, gullenke, og en velpleid mann i normalt pent tøy, så hadde du valgt ham med pent tøy, noe annet tror jeg ikke på :)

Vi har alle "fordommer", eventuelt kan man kalle det "klok av skade" eller noe lignende og klarer å gjenkjenne mønster. Det kan godt hende at mannen med tatoveringer er det beste valget, men det er lite sannsynlig. I ni av ti tilfeller vil du nok få mindre trøbbel med han andre...

Examining the influence of MS-13 in America | KGAN

Hvordan hadde du reagert om denne mannen kom bort til deg en lørdagskveld? Poenget er at vi alle forhåndsømmer, uansett hva vi ønsker selv. Det er ikke noe galt i det, og det har reddet oss fra å bli spist opp av løver og slikt tidligere i evolusjonen.

---------------

Når det gjelder dette med statistikk, så er det faktisk det beste vi har for å finne noen objektive sannheter som vi kan bruke som holdepunkt. Statistikk kan selvfølgelig misbrukes, men dette er en rimelig enkel sak; vi ser hvor mange som FAKTISK blir drept av politiet hvert år, og om det er slik at det bare er svarte. Det viser seg at det er nesten ingen. Så få at det ikke utgjør noen rell risiko for noen, og ikke er ser det ut til å være noen rasistiske motiver bak det heller. Det er så nært vi kommer en objektiv sannhet som vi kan...

Hele premisset til BLM er at politiet er rasistisk og jager rundt uskyldige svarte for å drepe dem, og det stemmer ikke. Om vi ser på statistikken så er det heller hvite som burde hatt "WhiteLivesMatter" fordi det er flere hvite som blir drept av svarte enn omvendt, og dette gjelder for alt av ran, voldtekt etc. Hvor er fokuset på dette i media? Det er en ubehagelig sannhet. Man kan argumentere for at det er tilfeller av politivold der politimannen burde vært dømt, men det er veldig få, og det er ikke noe som tyder på at rasisme er et motiv.

Fattige hvite er mindre kriminelle enn rike svarte, så det er ikke bare økonomi heller, det er (u)kultur og det blir i alle fall ikke bedre av at man umyndiggjør folk og forteller dem at det ikke er deres feil at de er kriminelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 11.02, Tarmegenbolle skrev:

Hverken svarte eller hvite blir drept systematisk av politiet i USA. En høyere andel hvite blir for øvrig drept. 

Man kan ikke se bort fra virkeligheten, selv om du ønsker det fordi det passer deg. 

Snakk om å tolke statistikk som fanden leser bibelen. Nå tror jeg ikke du heller har full oversikt over hvilket grunnlag hvite drepes av politiet i USA, kontra afroamerikanere. Kan det tenkes at flere hvite drepes fordi de er en majoritet, og at i disse situasjonene kan hvite ha opptrådd på en måte som gir legitimitet for å drepe? Kan du se for deg at afroamerikanere oftere blir spurt om hva de har i et «hvitt» område å gjøre, enn omvendt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...